«سیما» سینما را دیگر زنده پوشش نمیدهد/ برنامههایی به صرف زمانپرکردن!
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۳۰۰۹
حذف کنداکتور زنده تا آیتمسازیهای نسنجیده ازجمله ضعفهای برنامههای حوزه سینما و در ادامه افت مخاطب آنان است چون همین مساله میتواند تلویزیون را در قبال حواشی سینما محتاطتر کند و نهایتا منجر به پخش محصولاتی کاملا خنثی از آنتن شود.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فعالیت سالنهای سینمایی در یک ماه اخیر و با ابلاغ ستاد مقابله با کرونا آغاز شد تا این بخش از فعالیتهای هنری بتواند کمکی به صاحبان فیلم در بازه زمانی فعلی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هرچند برخلاف دو سه هفته ابتدایی که سینماها استقبال نسبی را از جهت رجوع مخاطبان به خود دیدند اما رفته رفته این استقبال نسبتا کمتر شده و فیلمها با حداقلی از گیشه روبرو هستند. با این حال منعی بر ادامه اکران و تزریق فیلمهای جدید به پرده سینما وجود ندارد.
هماکنون سه فیلم جدید در کنار برخی آثار قبلی، اکرانشان را در پیش گرفتهاند و از هفتههای آتی فیلمهای دیگری به این جمع اضافه میشود. با این حال هنوز خبری از جریان رسانهای حول سینما به شکل جدی چه در تبلیغات و چه حتی کنداکتور تلویزیون دیده نمیشود.
گرچه نبود تبلیغات تلویزیونی برای فیلمهای روی پرده سینما و هرگونه تهییجی حتی قابل توجیه است چرا که با توجه به کرونازدگی روزهای کنونی، چارهای جز متقاعد کردن مردم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی و خصوصا ماندن در خانه وجود ندارد.
با این حال سینما هنوز از نداشتن برنامه جدی مختص خود روی آنتن سیما رنج میبرد؛ برنامهای زنده، تحلیلی و البته چالشی که بالتبع حواشی خاص خودش را هم دارا باشد. هماکنون سیما دو برنامه مختص سینمایی اعم از «هفت» و «نقد سینما» را جمعهها در کنداکتور پخش خود میگذارد.
«هفت» مطابق با رویه اخیر، همچنان خنثی و به دور از جذابیت کافی روانه آنتن شبکه سه میشود و «نقد سینما» که از حضور بهروز افخمی نیز بهره میبرد، با مخاطبان کم شبکه پنج همراه است. جدای از کیفیت این برنامهها، رویکرد تلویزیون در قبال چنین برنامههایی جای چالش دارد.
«هفت» مدتهاست به شکل کاملا ضبطی و غیر زنده بخشی از جدول پخش شبکه را به خود اختصاص داده و به نظر این ماجرا قرار است در قبال «نقد سینما» نیز دنبال شود یعنی حذف آنتن زنده از دومین برنامه اختصاصی سینما. احتمالا همان موضوع «ارتقای کیفیت» در تولیدات، موجب تصمیمگیری مدیران تلویزیون در قبال چنین برنامههایی است. البته بعید است چنین رویهای لااقل تا به الان توانسته باشد تغییری در کیفیت این برنامهها خصوصا «هفت» ایجاد کند.
با کمی مخاطبسنجی به واقع میتوان گفت؛ حذف کنداکتور زنده یکی از ضعفهای برنامهسازی پر تب و تاب و در ادامه افت مخاطب آنان خواهد بود چون همین مساله میتواند تلویزیون را در قبال حواشی سینما محتاطتر کند و نهایتا منجر به پخش آیتمهایی کاملا خنثی از آنتن شود.
رکود سینماها در پی شیوع کرونا تا بیرغبتی و حتی نگرانی علاقهمندان برای حضور در سالنها به نوبه خود بر خالی بودن دست این برنامههای تلویزیونی اثر منفی میگذارد. در این شرایط، ضبطی شدن و تولید آیتمهای ضعیف، دیده شدن آنان را عملا بینتیجه خواهد ساخت. با این روند گویا تهیهکندگان این برنامههای سینمایی با رویکردی بیهدف و بیمخاطب به صرف زمانپرکردن آیتمسازی میسازند!
انتهای پیام /4143/
منبع: آنا
کلیدواژه: سینمای ایران شبکه پنج شبکه سه برنامه هفت برنامه نقد سینما برنامه ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۳۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/