Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به تشریح نگاه مجلس یازدهم به مشکلات کلان کشور و راه‌های برون‌رفت از آن‌ها پرداخت.

به گزارش فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین  میرزایی یکی از پنج نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است که اصفهانی‌ها او را به فعالیت‌های فرهنگی و مدیریت مؤسسه انشا می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس در گفت‌وگویی تفصیلی با این نماینده مردم در حاشیه دیدار میرزایی با مدیر و خبرنگاران خبرگزاری فارس به طرح سؤالات از مشکل آب استان تا موضوعات کلان و حاکمیتی پرداخته است.

فارس: برای شروع از حال و هوای روزهای آغازین مجلس و ماجرای شکل‌گیری و عضویت در کمیسیون‌ها بگویید.

میرزایی: هر نماینده فقط می‌تواند در یک کمیسیون عضو باشد اما کمیسیون اصل ۹۰ مرکب از ۸ عضو حقیقی و ۱۳ عضو حقوقی به انتخاب ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس است و بر همین اساس علاوه بر عضویت در کمیسیون فرهنگی به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی در کمیسیون اصل ۹۰ حضور دارم. کمیسیون اصل ۹۰ از کمیسیون‌های قدرتمند با ابزارهای نظارتی ویژه است که به شکایات مردم از عملکرد قوای سه‌گانه در تمام سطوح رسیدگی می‌کند.

فارس: یکی از بحث‌های داغ این روزها در فضای سیاسی جامعه سؤال از رئیس‌جمهور است، گروهی معتقدند رهبری مخالف سؤال هستند و عده‌ای معتقد به موافقت رهبری با سؤال، تحلیل شما از فرمایشات اخیر رهبری چیست؟

میرزایی: فرمایشات رهبر انقلاب در دو سطح متن و فرامتن قابل تحلیل است، در متن فرمایشات رهبری دلیلی بر سؤال و استیضاح یا عدم سؤال و عدم استیضاح پیدا نمی‌کنیم و به نظر می‌رسد ایشان مسأله سؤال و استیضاح را به ساز و کارهای قانونی کشور واگذار کرده‌اند، سؤال و تحقیق و تفحص عیناً در عبارات ایشان استفاده شده و محدودیتی برای آن مشخص نکرده‌اند بلکه آن را به تشخیص نمایندگان واگذار کرده‌اند.

در تحلیل فرامتنی نیز هیچ یک از قوا نباید هزینه‌ای بر رهبری تحمیل کنند و ایشان نفیاً یا اثباتاً درباره استیضاح یا سؤال از رئیس‌جمهور نظری نداده‌اند، به عبارت دیگر اگر مجلس به سؤال از رئیس‌جمهور رسید اقدام کند، اگر به سؤال نکردن رسید اقدامی نکند و درباره استیضاح نیز مسأله به همین ترتیب خواهد بود. شرایط زمانی و مکانی و منفعت مردم تعیین‌کننده تصمیم مجلس خواهد بود و هدف حل مشکل اقتصاد و معیشت است که گاهی با مدارا و گاهی با استفاده از ابزارهای قانونی میسر می‌شود.

فارس: مهم‌ترین برنامه مجلس برای بهبود وضع معیشتی مردم چیست؟

میرزایی: رئیس مجلس بسته پنج محوری را برای بهبود اوضاع معیشتی مطرح کردند اما باید دقت کرد که مجری قانون چگونه عمل می‌کند، به عنوان مثال قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۵ تصویب شده و مجلس فعلی قصد اصلاح آن را دارد، آیا دولت در این چند سال زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون را ایجاد کرده است تا پس از اصلاح و ابلاغ به دستگاه‌ها عملیاتی شود؟ به نظر می‌رسد جواب منفی باشد.

استفاده از ظرفیت‌های فقه برای بهبود معیشت

نوشتن قانون خوب متناسب با ظرفیت‌های کشور یک بُعد کار و به خوبی اجرا کردن قانون بعد دیگر حل مسأله است؛ با توجه به ضعف مدیریت، پیری و ناامیدی در دولت اجرای قوانین بعید به نظر می‌رسد البته راهکارهای خوبی برای تحول در شرایط کشور وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی به آن‌ها پرداخته و اشاره کردم که علاوه بر راه‌حل‌های متعارف اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌های خوبی در فقه برای کمک به معیشت مردم پیش‌بینی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به حق اولویت در تصرف اشاره کرد.

زمین‌های بسیاری داریم که حکومت مالک آن‌هاست، طبق این مبحث فقهی می‌توانیم  این اراضی را در اختیار عموم مردم قرار دهیم و پس از پایان مدت مشخصی آن‌ها را پس بگیریم و به این ترتیب هزینه خرید زمین را بدون سلب مالکیت از دولت حذف کنیم.

مثال‌های دیگری از همین ظرفیت‌ها در فقه وجود دارد که می‌توانند تحول بنیادینی در اقتصاد کشور رقم بزنند و این نشان می‌دهد مجلس صرفاً مطالبه‌گر نیست بلکه راهکار نیز ارائه می‌کند اما در نهایت دولت است که باید آن‌ها را اجرایی کند.

فارس: نقش و کارکرد کمیسیون‌های ویژه در دست بررسی مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میرزایی: فلسفه کمیسیون‌های ویژه آن است که موضوعات اساسی بین‌بخشی با تشکیل کمیسیونی جداگانه پیگیری شود اما این ایده خوب ضعف‌هایی هم دارد، گاهی یک مسأله ویژه را شناسایی  می‌کنید تا در کمیسیونی مرکب از اعضای دیگر کمیسیون‌ها پیگیری شود اما دچار پراکنده‌کاری و تشتت در مدیریت می‌شوید و موضوع به جای پیشرفت زمین می‌خورد و این مسأله زمانی نمود پیدا می‌کند که اعضای اصلی یک کمیسیون ویژه ارتباطی با آن مسأله نداشته باشند.

تصور کنید قصد ایجاد کمیسیون ویژه فضای مجازی داشته باشیم که به شکل قانونی زیر نظر کمیسیون فرهنگی است اما در کمیسیون ویژه اعضای اصلی را از کمیسیون اقتصادی تعیین کنیم، در چنین شرایطی  موضوع به درستی پیگیری نخواهد شد.

پیشنهادی برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی با نگاه به کسب و کارهای دیجیتال مطرح شد که به آن رأی منفی دادم و معتقد بودم اگر قرار باشد چنین کمیسیونی شکل بگیرد محوریت آن باید در اختیار اعضای کمیسیون فرهنگی باشد، استدلال مشابهی را برای کمیسیون خانواده و جمعیت دارم و هنوز برای رأی مثبت به تشکیل چنین کمیسیونی قانع نشده‌ام.

فارس: از ابتدای تشکیل این مجلس نمایندگان برخی استان‌ها خوزستان به شدت پیگیر توقف پروژه‌های انتقال آب هستند و از طرف دیگر کشاورزان اصفهانی بر اجرای قانون در موضوع زاینده‌رود تأکید دارند، برنامه مجمع نمایندگان استان اصفهان برای تبیین شرایط و دفاع از حقوق مردم استان چیست؟

میرزایی: طبق فرمایش امامان معصوم بخشی از دشمنی‌های مردم با یک مسأله بی‌اطلاعی از حقیقت آن است، برخی نمایندگان مخالف انتقال آب در قالب پروژه بهشت آباد هستند که به نظر می‌رسد با ارائه اطلاعات لازم به آن‌ها، دست از مخالفت برمی‌دارند و مشکل حل خواهد شد. خشکسالی فعلی در استان خوزستان ناشی از پروژه بهشت‌آباد نیست چرا که این طرح هنوز تحقق پیدا نکرده و اگر امروز کلنگ‌زنی شود شاید شش سال دیگر به نتیجه می‌رسد و در صورت تحقق نیز تنها ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز کارون به حوضه آبریز زاینده‌رود منتقل خواهد شد.

این در حالی است که سالیانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های استان خورستان به سمت استان خوزستان جریان پیدا می‌کند و اگر نمایندگان این استان مخالف باشند ما یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب را به استان اصفهان بازمی‌گردانیم تا هفت برابر آبی که قرار است چند سال دیگر به دست اصفهانی‌ها برسد تأمین شود که قطعاً منجر به خشکسالی در استان خوزستان خواهد شد.

سالیانه میلیاردها مترمکعب آب شیرین از مسیر اروند وارد خلیج فارس می‌شود اما کشور به دنبال شیرین کردن آب خلیج فارس و پمپاژ آن به استان‌های مرکزی می‌رود در حالی که می‌توان با کانال‌کشی این آب را منتقل کرد.

این تصور که ما قصد تبدیل کویر به جلگه و بالعکس را داریم غلط است و راهکار اصلی مشارکت بزرگان، ریش‌سفیدان، سیاسیون، نمایندگان مجلس و دولت و طرح  مسأله در فضایی منطقی و عقلانی است، بدون شک اردوکشی، دعوا و اقدامات رسانه‌ای راه به جایی نخواهد برد.

فارس: از اسفند ماه جلسات مختلفی با مردم استان و مدیران دستگاه‌ها برگزار کردید، چنین اقداماتی تا چه اندازه بر ایجاد تحرک در بدنه دولت اثرگذار است؟

میرزایی: دولت از سال ۹۲ دو استراتژی را پیگیری کرده که هر دو با شکست مواجه شده و پیامدهای این نگاه راهبردی در اداره کشور در استانداری‌ها تا بخشداری‌ها تسری پیدا کرده است، در چنین شرایطی برخی گره‌ها با مشارکت نمایندگان حل شده که تداوم جریان آب برای کشت تابستانه کشاورزان نمونه‌ای از آن است اما به نظر می‌رسد این دولت لَخت‌تر از آن است که تحول قابل قبولی را ایجاد کند و این موضوع در مباحثی که نیاز به هزینه‌کرد مالی دارد بیشتر مشهود است، پس آن بخشی از مشکلات که با گفت‌وگو قابل حل باشد در حال پیگیری است اما حل بخشی از مشکلات باید فکری اساسی به حال کلیت دولت کرد.

فارس: در نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم نوشتند اشاره کردند که در مسأله عدالت به آن جایگاهی که باید می‌رسیدیم، نرسیدیم، ریشه این عدم تحقق عدالت به نحو مطلوب چیست؟

میرزایی: ارزش‌گذاری یک ملت بر موضوعات مختلف نقشی کلیدی در پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایجاد شده در آن جامعه دارد، دولت سازندگی از سال ۶۸ مسابقه قدرت و ثروت را در این کشور نهادینه کرد و مردمی که به دنبال ایثار و شهادت بودند با صحنه‌هایی روبرو شدند که قله‌هایی از ثروت را در کنار دره‌هایی از فقر مشاهده کردند و جامعه به طبقات مختلفی تبدیل شد که در اقتصاد از آن‌ها با عنوان دهک‌های مختلف تعبیر می‌شود.

دهک دهم که در اوج ثروت قرار داشت برای حفظ جایگاه خودش به دنبال کسب ثروت بیشتر رفت و دهک‌های پایین‌تر نیز به دنبال ارتقای جایگاه خودشان بودند که نتیجه طبیعی چنین تفکری نارضایتی عموم مردم از جایگاه خودشان بود، زمانی که این دیدگاه در کنار  این مشی اقتصادی قرار گیرد که «کسب هر میزان ثروت از هر روشی مجاز است» مردم به یکدیگر رحم نخواهند کرد و جامعه جرم‌خیز و عدالت‌ستیز خواهد شد.

در چنین شرایطی هر چقدر هم که نیروهای انقلابی برای برقراری عدالت تلاش کنند مشکل اصلی حل نخواهد شد و اگر قصد بهبود شرایط را داشته باشیم باید نوع نگاه به زندگی را اصلاح کنیم تا جامعه از جرم‌خیزی خارج شود و با آن تعداد اندکی که بی‌انصافی می‌کنند برخورد کرد.

فارس: در حوزه فرهنگ شاهد آن هستیم که سلبریتی‌ها و شبکه نمایش خانگی هدایت افکار عمومی را در دست گرفته‌اند و در طرف مقابل صدا و سیما به حال خودش رها شده، آیا مجلس برنامه‌ای برای کنترل عوامل اثرگذار در زمینه فرهنگ تدارک دیده است؟

میرزایی: حکمرانی دو بعد رسمی و غیررسمی دارد و سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها حکمرانان غیررسمی کشور هستند و اثرگذاری بر فضای جامعه با کمک حکمرانان غیررسمی بر روش اعمال قانون اولویت دارد، به عنوان مثال به جای ممنوع کردن یک فعالیت خانگی، به گروهی که همان فعالیت را در مسیر مثبت انجام می‌دهند تسهیلات بدهیم، مجلس در سه بخش قانون‌گذاری، نظارت و تصویب بودجه‌ها این امکان را دارد که از فعالیت‌های مثبت حمایت کند.

صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودشان واحدهای ممیزی دارند و وظیفه مجلس نه ممیزی بلکه نظارت بر ممیزها است البته این به معنای انکار لزوم اطلاع نمایندگان از تولیدات در بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ و هنر نیست.

فارس: ایده شما برای بهتر شدن اتمسفر فرهنگ و تسهیل فعالیت‌های فرهنگی در کشور چیست؟

میرزایی: می‌توان به ایجاد مجموعه‌های دانش‌بنیان فرهنگی کمک کرد، بیشتر مراکز دانش‌بنیان درکشور ما سابقه فنی، مهندسی و پزشکی دارند و به بعد فرهنگ نگاه علمی نشده اما با تأسیس این مراکز امیدواریم جان تازه‌ای در کالبد فرهنگ دمیده شود.

فارس: و سخن پایانی؟

میرزایی: در نطق اخیر در مجلس بر اساس وضعیت موجود کشور و معیشت مردم هم بیان کردم که آقای رئیس‌جمهور الان همانند ابری است که نه می‌بارد که مردم از باران استفاده کنند و نه کنار می‌رود که مردم از نور خورشید استفاده کنند، از وی دعوت می‌کنم داوطلبانه به مجلس بیاید و درباره چرایی اوضاع نابسامان کشور توضیح و راهکار برون‌رفت ارائه کند.

اگر رئیس‌جمهور داوطلبانه نیاید نمایندگان مطابق قانون وی را احضار ‌کنند، اگر پاسخ منطقی به سؤال نمایندگان داده شد که نمایندگان کمک کنند تا مشکلات مردم حل شود، اگر پاسخ منطقی ارائه نشد تصمیم مقتضی را بگیرند و این زخم بیش از این عفونی نشود که دیگر نتوان آن را درمان کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ص۱۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی استیضاح فرهنگ اصفهان کمیسیون فرهنگی نظر می رسد کمیسیون ویژه کمیسیون اصل رئیس جمهور کمیسیون ها خواهد شد ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خلیج فارس هویت و میراث باارزش و ثمین سرزمین ایران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی، امروز در آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس که در بندر بحرکان هندیجان برگزار شد، خلیج فارس را هویت و میراث گرانبها و ثمین سرزمین ایران عنوان کرد و گفت: دشمنان ایران، مسایل هویتی را در چند جبهه مورد هجمه قرار داده‌اند که یکی از این مولفه‌های هویتی، مساله خلیج فارس است که قطعا به مثابه سایر توطئه‌های شوم آنان راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: هر چقدر ظرفیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای خلیج فارس و هویت کشور به کار گرفته و ظرفیت‌سازی شود، به غنای هویتی و فرهنگی کشور می‌افزاید که تاثیر به سزایی در آینده دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فرمایشات مقام‌ معظم‌ رهبری درخصوص خلیج فارس گفت: این مساله فراتر از جنبه تاریخی، عقیدتی و سیاسی است و دشمن تلاش‌های زیادی با هدف تفرقه‌افکنی، جعل و تغییر در مولفه‌های هویتی ما داشته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: یکی از کم سابقه‌ترین حمایت‌ها با محوریت و هدف تحقق عدالت فرهنگی در حوزه برنامه‌ای و زیرساختی در وزارت ارشاد دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

منادی با تأکید بر اجرای رویدادهای متعدد در زمینه فرهنگ و حفظ هویت استان و کشور گفت: بخش زنان و مادران خلیج فارس یکی از بخش های جدید این دوره از کنگره شعر خلیج فارس بود که استقبال از آن قابل توجه بود.

به گزارش تسنیم، در پایان‌ این‌ آیین از شاعران برگزیده در ششمین کنگره شعر خلیج فارس تجلیل شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود