Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید براینکه در شرایط کرونایی احساس غم و افسردگی شیوع پیدا می کند، گفت: کم حوصلگی های افراد در این شرایط یک هشدار است و باید بتوانیم تاب آوری خود را در شرایط کنونی افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر برجعلی ضمن بیان این مطلب در خصوص اهمیت تاب آوری جامعه در شرایط کنونی شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: اگر نگوییم در شرایط بحرانی قرار داریم می توانیم بگوییم شرایطی سختی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید تاب آوریمان را بالا ببریم.  بنابراین والدین در این شرایط نقش بنیادی در حفظ سلامت روانی، تربیتی و حمایتی از فرزندان دارند.

وی افزود: ما امروزه نیازمند به داشتن روحیه تاب آوری هستیم، در واقع روحیه مانند ظرفیتی می‌ماند که اگر کسی در آن افت کند، حرکت نخواهد کرد. شما ماشینی را در نظر بگیرید استعداد دارد و می‌تواند ما را به مقصد برساند اما اگر بنزین نداشته باشد، حرکت نخواهد کرد. بنابراین روحیه و تاب آوری ما نیازمند روحیه است. ضمن اینکه ما روحیه را از بعد وجودی والدین و اطرافیانمان می‌گیریم. تحقیقات نشان می‌دهد خشم یا تنفر در انسان دیرتر رفع می‌شود اما شادی یک لحظه می‌آید و زود هم از دست می‌رود و لذا حفظ‌ش بسیار مشکل است.

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: از آنجایی که ما بیشتر در معرض اطلاعات و اخبار ناگوار هستیم بر این اساس احساسات روانی ما بیشتر ترک برمی‌دارد، آسیب‌پذیری‌اش بیشتر می‌شود. به همین خاطر لازم است ما عوامل تاب‌آوری را بیشتر بشناسیم که چگونه می‌شود که روحیه فرزندانمان را حفظ کنیم.

برجعلی افزود: یک مساله‌ای که وجود دارد خوش‌بینی فعال است. ما یک خوش‌بینی داریم که خوش‌خیالی است، یعنی با توهم زندگی کردن. همچنین یک خوش‌بینی فعال هم داریم. ضمن اینکه پشت آن یک نگرش مثبت است، عمل هم است. ما این خوش‌بینی فعال را به عنوان عامل بسیار مهم در خلق می‌دانیم. به این معنا که ضمن اینکه چشم‌انداز مناسبی برای فرزندانمان فراهم می‌کنیم، باید بتوانیم آنها را به گونه‌ای به عمل دعوت کنیم. به عبارتی اگر بخواهیم امروز تاب‌آوری فرزندانمان را بالا ببریم نیازمند این هستیم آنها را به یک خوش‌بینی فعال دعوت کنیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد وقتی شما عمل می‌کنید، در واقع رشد می‌کنید. اما وقتی نگرش افراد تغییر کند ولی عملکردشان رشد نکند، موفق نخواهندشد.

به گفته وی، خانواده‌های ما نیازمند شکوفا ساختن خوش‌بینی فعال در فرزندان هستند. یعنی باید چنین به آنها تلقین کنند که باید آینده را بسازند. آینده ساختنی است مانند اقتصاد، عمل ویژگی انسان‌سازی دارد و تسهیل‌کنندگی رفتارها است.

برجعلی تاکید کرد: بحران افسردگی در شرایط کرونایی برجعلی در خصوص بحران افسردگی در شرایط کرونایی گفت: امروز ما در یک شرایط کرونایی هستیم. کم حوصلگی‌های ما یک هشدار است. اگر ما هشدار درد را بشنویم و توجه کنیم، می‌توانیم روزمرگی‌های خود را تغییر دهیم اما اگر به این هشدارها توجهی نکنیم این بی‌حوصلگی‌ها تمام وجود ما را فرا می‌گیرد و ممکن است ما را دچار افسردگی کند. اگر چه بی‌حوصلگی امر بدی نیست، یک نشانه است و نشانه این امر که من یک کار هدفمند انجام نمی‌دهم. پس باید تغییر رویه بدهم و زندگی روزمره را به گونه‌ای تنظیم کنم که از آن لذت ببرم. بی‌حوصلگی آغاز افسردگی است. 

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کرونایی چیزی که می‌تواند شیوع پیدا کند احساس غم و افسردگی است. به این دلیل که ارتباطات محدود است و بیشتر نوع ارتباطات مجازی شده است. ارتباط فیزیکی افراد محدود است و این امر ممکن است ما را به لایه‌های پنهان ببرد که موجب افسردگی است.

برجعلی سخنانش ادامه داد: ما باید نگاه فرایندی به زندگی داشته باشیم و چنین نگاهی را در فرزندانمان تقویت کنیم. ما باید مانند اسکی‌بازی باشیم که وقتی در دامنه کوه قرار می‌گیرد چگونه با پستی و بلندی کوه کنار می آید. زندگی هم این‌گونه است. باید مثل اسکی باز بود و رفتارهای منعطف داشت. این رفتارها نیازمند تربیت است. پس خوش‌بینی فعال یعنی نگرش مثبت و عمل را باید کنار هم داشته باشیم.

وی یادآور شد: ما باید به فرزندانمان جرات تصمیم‌گیری بدهیم تا آزمون و خطا کنند. چنین امری به تاب ‌آوری فرزندانمان بسیار کمک می‌کند. جرات ورزی در ایجاد خلق مثبت و امیدواری بسیار نقش دارد. محافظه کاری، ترس، وحشت و نگرانی و… همه اعتماد به نفس را پایین آورده و تاب‌آوری را پایین می‌آورند. چشم انداز را مسدود می‌کند. باید جرات ورزی را در فرزندان زیاد کرد و قدرت تصمیم‌گیری بدان‌ها داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: خانواده‌های ما امروزه هم از درون و هم از بیرون احساس فشار می‌کنند. فشار درون از بابت فرزندان و آینده آنها و فشار از بیرون ناشی از فشار زندگی و اقتصادی است. همه این موارد تاب‌آوری خانواده را کاهش می‌دهند و خود پدر و مادر نیز نیازمند تاب ‌آوری می‌شوند. 

به گفته وی، نباید خانواده ها خسته و بی حوصله باشند و لذا باید تاب ‌آوری خود را بالا ببرند. پس با عمل قاطع، جرات ورزی را بالا ببریم. همچنین تاب‌آوری نیازمند پشتکاری است. یعنی باید به فرزندان خود یاد دهیم خسته نشوند. ما عمری قرار است زندگی کنیم لذا باید فعالیت‌هایی را در یک پروسه بگذاریم. ایجاد خلق مثبت نیاز به استمرار دارد.  پس یکی از کارهایی که می‌تواند خلق فرزندان را بهتر کند، یاددادن آنها به پشتکار است.

لزوم حمایت عاطفی و اجتماعی از فرزندان

برجعلی با تاکید بر  لزوم حمایت عاطفی و اجتماعی از فرزندان گفت: والدین باید بر اساس نیاز فرزندان رفتار کنند نه بر اساس توقعات آنها. عشق بدون قید و شرط همین است. یعنی نه بر اساس انتظارات خود بلکه بر اساس نیازهای فرزند باید رفتار کرد. والدین تعاملی کسانی هستند که احساسات، رفتارها و ادراکات فرزندان را از ظاهر فرزندان خود تشخیص می‌دهند. این والدین مساله‌مدار رفتار می‌کنند و خود را جایگزین فرزندان خود می‌کنند تا شرایط را درک کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، وی در پایان اظهار کرد: نگاه صفر و یک را از فرزندان بگیرید. نگاه صفر و یک یعنی نگاه آمیخته با افسردگی. یعنی به زندگی نگاه اعشاری داشته باشید. ما باید نگاه اعشاری به فرزندان خود منتقل کنیم؛نگاهی مبنی بر اینکه زندگی ادامه دارد. نگاه به زندگی به عنوان فرایندی امیدواری و انعطاف‌پذیری و در نهایت تاب‌آوری به همراه می‌آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی افسردگی تاب آوری دانشگاه علامه طباطبایی شرایط کرونایی خوش بینی فعال فرزندان خود خانواده ها تاب آوری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است

نویسنده نمایشنامه «رازی بین من و تو» با اشاره به مراحل پژوهش برای تکمیل این نمایشنامه، از سختی شرایط زندگی جانبازان اعصاب و روان گفت. - اخبار فرهنگی -

محمدرضا امیرخانی، نویسنده نمایشنامه «رازی بین من و تو» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به محتوای این اثر گفت: این کتاب داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که در جوانی عازم جبهه می‌شود. «علی» شخصیت اصلی این کتاب است که در جبهه در اثر موج انفجار آسیب می‌بیند و از آن دوران این توهم را دارد که همرزم و دوست خود را کشته است.

این نویسنده با بیان اینکه شخصیت اصلی کتاب «رازی بین من و تو» نماینده‌ای از جانبازان اعصاب و روان است، ادامه داد: برای نگارش این کار ابتدا باید پژوهشی میدانی درباره جانبازان اعصاب و روان و دشواری‌هایی که خانواده‌های آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام می‌شد؛ به همین دلیل با همکاری یکی از روانشناسان با تعدادی از همسران این جانبازان با گفت‌وگو پرداختیم تا با اهم دغدغه‌های آنها پی ببریم.

امیرخانی با بیان اینکه جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است، یادآور شد: خانواده‌های این دسته از جانبازان با مشکلات مضاعفی روبرو هستند، اما مانند گذشته عاشقانه زندگی می‌کنند. در پژوهشی که انجام شد، متوجه شدیم با وجود اینکه این مشکلات هست و گاه برخوردهای نامناسب هم دیده می‌شود، اما همسران این جانبازان صبور و مهربان در کنارشان ایستاده‌ و آنها را تنها نگذاشته‌اند.

3 نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب

امیرخانی با بیان اینکه تلاش کردم در این کتاب با نگاهی انسانی و نه شعاری به مقوله جنگ و زندگی جانبازان بپردازم، افزود: ما هرچه در زمینه دفاع مقدس کار کنیم، کم است. جوانان امروز ما از ایثاری که این جانبازان کردند و برای افتخار کشور و ملت جان خود را کف دست گذاشتند، اطلاعی ندارند. باید در قالب آثار هنری و ادبی مطرح شود که چرا با وجود اینکه گاز اعصاب در زمان جنگ جهانی دوم اختراع شد، در آن زمان استفاده نشد و در جنگ تحمیلی به کار گرفته شد؟ ایران چگونه مقابل کشورهای متعدد که مستقیم و غیر مستقیم در این جنگ حضور داشتند، ایستاد؟ ...

نویسنده کتاب «رازی بین من و تو» در پاسخ به این پرسش که چقدر از داستان احمد دهقان با عنوان "من قاتل پسرتان هستم" الهام گرفته‌اید، گفت: به هیچ عنوان اینطور نبوده است، اگر شباهتی وجود دارد، ناخودآگاه بوده است. این کتاب، دهمین اثری است که من منتشر می‌کنم.

نمایشنامه «رازی بین من و تو» به قلم محمدرضا امیرخانی برای اولین‌بار از سوی انتشارات سوره مهر در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام /

دیگر خبرها

  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • صدایی که دستور جنایت صادر کرد! | مادرم گفت تو دیوانه ای و شنیدن این جمله موجب شد تا من ...
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند