Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا فقط در حوزه سلامت تخریب نداشت و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی جدی به انسان معاصر وارد کرد، یکی از جدی‌ترین این آسیبها به فعالیتهای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ تصوری که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در بین فعالان اقتصادی جهان وجود داشت یک پاندمی موقت بود که به مرور، مانند سایر پاندمی‌های چند دهه اخیر از بین می‌رود و به واسطه این تصور برنامه‌ریزیهای بلند مدت برای مواجهه با آن به لحاظ اقتصادی و اجتماعی صورت نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران هم مستثنی از این تفکر جهانی نبود و حالا با آغاز مرحله بعدی و گسترده‌تر این همه‌گیری، مسئولان کشوری به فکر رفته اند و به دنبال راهکاری طولانی مدت برای جبران بخشی از خسارتهای اقتصادی این ویروس هستند.

همانطور هم که پیش از این بارها تأکید شد، فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از پر آسیب‌ترین اغشار خسارت دیده از کرونا بودند که حالا با شیوع مرحله بعدی این ویروس آن هم با گسترش بیشتر، باید فکری به حال بقای این مشاغل کرد. گردشگری در بحران کرونا آسیب صد در صدی دید و به گفته دبیر تشکلهای ملی گردشگری حدود 5300 میلیارد تومان فقط در ماه‌های اسفند و فروردین متضرر شد. صنعت گردشگری برای 240 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 550 هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است. حالا چطور با یک وام اندک 12 درصدی می توان به این صنعت آسیب دیده کمک کرد. یا چه دلیلی دارد از صنعتی که درآمدی نداشته مالیات اخذ شود. در این میان مغفول ماندگان حمایتی هم کم نیستند، به عنوان مثال 13 هزار راهنمای گردشگری در هیچ کجای این حمایتها در نظر گرفته نشدند. یا در بخش صنایع دستی که هر استان با برآوردهای خود به بررسی خسارتهای ناشی کرونا پرداخت.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی کشور اعلام کرد تنها در تهران حدود 3 هزار و 400 فعال صنایع دستی بیکار و در کل کشور 60 هزار کارگاه به تعطیلی کشیده شدند. با این آسیبها، خسارت ناشی از کرونا در سطح کشور را می توان در حدود 2 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

خسارتها همچنین به اقامتگاه‌ها، بوم‌گردی‌ها و در نهایت به اماکن تاریخی و مرتبط با حوزه میراث فرهنگی هم کم نبوده. حالا هم با تعطیلی دوباره موزه ها بر وخامت اوضاع اقتصادی موزه ها و اماکن تاریخی افزوده شده است. کاهش درآمد موزه‌ها و اماکن تاریخی بر اساس گزارش معاونت توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی در سه ‌ماه اول سال جاری حدود 800میلیون تومان بوده‌است در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته حدود 30میلیارد تومان درآمد وجود داشته است.

 

کاهش درآمد موزه‌ها و اماکن تاریخی بر اساس گزارش معاونت توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی در سه ‌ماه اول سال جاری حدود 800میلیون تومان بوده‌است

 

هیئت امنایی شدن مجموعه‌های تاریخی، راهکاری حقوقی برای جذب سرمایه و مشارکتهای بیرونی

حالا هم دوباره بحث هیئت امنایی شدن بخش دیگری از مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی در وزارت میراث فرهنگی مطرح شده است تا به این واسطه امکان جذب سرمایه و مشارکتهای بیرونی در این مجموعه ها امکان‌پذیر شود. با این تغییر حقوقی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی فارغ از بودجه و امکانات دولتی می توان از کمکهای دیگر هم استفاده کرد. وزیر میراث فرهنگی معتقد است بسیاری از ایرانیان داخل و خارج از کشور علاقه‌مندند تا در اداره این اماکن مهم، مشارکت کنند و به موضوع میراث‌فرهنگی کشور بپردازند.»

بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی سال گذشته 70میلیارد تومان میزان درآمد وزارتخانه در قالب فروش بلیت و برنامه‌های اجرا شده در اماکن تاریخی بود. حالا در شرایط کرونا این درآمد به شدت کاهش خواهد یافت و به گفته وزیر میراث فرهنگی برای اداره این اماکن مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

وزیر میراث فرهنگی: نگهداشت اماکن تاریخی با بودجه فعلی کار دشواری است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست هیئت امنای مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی گفت: «34 هزار اثر ثبت ملی شده و 24 اثر ثبت جهانی شده داریم، اعتباری که دولت برای نگهداشت این آثار در نظر گرفته است، حدود 200 میلیارد تومان است یعنی به اندازه یک پروژه راه، سد یا یک نیروگاه، انصافاً انجام دادن کار با این بودجه محدود سخت است، اما با دلسوزی همکارانم در معاونت میراث‌ فرهنگی و ادارات کل استان‌ها، توانستیم با مشارکت بخش خصوصی از آن‌ها حفاظت کنیم و از هر امکانی برای تحقق این موضوع استفاده کردیم.»

با این توضیحات می‌توان چنین برداشت کرد که وزارت میراث فرهنگی در شرایط شیوع ویروس کرونا با کاهش درآمد جدی روبه‌رو شده و برای حفظ شرایط کنونی اماکن تاریخی نیازمند صرف بودجه بیشتری است. راهکار دیگر این وزارتخانه برای حمایت از اماکن تاریخی واسپاری و هیئت امنایی شدن آنهاست. طبق آمار معاون میراث فرهنگی کشور در حال حاضر 711 موزه در سطح کشور فعال بوده که 254 موزه تحت نظارت این وزارتخانه، 263 موزه غیر وابسته و 35 موزه نیز به شکل مشارکتی اداره می‌شود.در سال گذشته هر شش روز، یک موزه و در مجوع 60 موزه افتتاح شد. همچنین آمار بازدیدکنندگان موزه ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سال 97 حدود 6میلیون و 410 هزار و 439 نفر و در سال 98 حدود 8میلیون و 541 هزار و 692 نفر بوده که نشان دهنده رشد 15 درصدی است.

 

وزارت میراث فرهنگی در شرایط شیوع ویروس کرونا با کاهش درآمد جدی رو به رو شده و برای حفظ شرایط کنونی اماکن تاریخی نیازمند صرف بودجه بیشتری است

 

اما امسال خبری از این رشد و آمارها نخواهد بود بایذ منتظر ماند تا دید راهکار مسئولان مرتبط برای برون رف از این شرایط چیست؟

ضرر 12 میلیارد یورویی کرونا به بخش گردشگری ایتالیااستقبال سرد فعالان گردشگری همدان از وام حمایتی کرونا؛ مقدار اندک و سود بالا مانع نام‌نویسی حداکثری شدآسیب‌دیدگان کرونا در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی رشت تسهیلات دریافت می‌کنند

انتهای پیام/

R1356/P1014142/S2,1416/CT7 واژه های کاربردی مرتبط صنایع دستی گردشگری | توریسم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ویروس کرونا موزه‌های ایران بیشتر بخوانید... موزه‌های تهران تعطیل شد تندیس «علی نصیریان» در موزه سینما رونمایی شد گزارش| بازتاب تغییر کاربری موزه ایاصوفیه در داخل و خارج از ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی گردشگری توریسم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ویروس کرونا موزه های ایران صنایع دستی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ویروس کرونا موزه های ایران وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی موزه ها و اماکن میلیارد تومان اماکن تاریخی ویروس کرونا کاهش درآمد مجموعه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج