Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی مطبوعاتی از رویکرد اخیر آمریکا برای اعمال فشار در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز جمعه در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره این دارد که اخیرا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شده است با اتمام مهلت تحریم تسلیحاتی ایران، چین خواهد توانست به ایران سلاح بفروشد ، توضیح داد: ما گزارش های اخیر را مورد توجه قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات پمپئو کاملا غیرمنطقی و ظاهرا بهانه‌ای برای اعمال فشار بر شورای امنیت در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. 

چونیینگ با گفتن این که آمریکای "غیرقابل اعتماد" پس از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اتفاق نظر بین المللی و همچنین خروج یک جانبه از برجام از اجرای تعهداتش رویگردان شده است، مطرح کرد: ما امیدواریم آمریکا به جای پیش رفتن در مسیر اشتباه، به مسیر درست حفظ حرمت شورای امنیت سازمان ملل بازگشته و بر توافق هسته‌ای ایران پایبند باشد.
او در ادامه گفت: چین همواره رویکردی آشکار و مسئولانه درباره صادرات تسلیحات داشته و سه اصل را در این زمینه رعایت کرده است: صادرات تسلیحات باید به اقدامات قانونی دفاعی کشور دریافت کننده کمک کند، نباید در صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان کارشکنی کند، نباید برای مداخله در امور داخلی کشور دریافت کننده به کار گرفته شود. چین بدون تخطی از تعهدات بین المللی از جمله قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، می تواند با هر کشوری که بخواهد همکاری عادی در زمینه تجارت تسلیحاتی انجام دهد و چنین همکاری‌ای جای سرزنش ندارد. 
سخنگوی وزارت خارجه چین در آخر افزود: آمریکا هیچ حقی ندارد چین را در این باره سرزنش کند. آمریکا زمانی که چین تازه وارد معاهده تجارت تسلیحاتی شده بود، آن را ترک کرد. رویکرد این دو کشور در برابر قوانین بین المللی آن قدر در تضاد است که بی نیاز از توصیف است.

بر اساس این گزارش، اظهارت سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا اخیرا با نزدیک شدن پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر، با ارائه پیش نویس قطعنامه ای برای تمدید این تحریم به شورای امنیت سازمان ملل در تلاش بوده است حمایت کشورهای عضو شورا را برای تمدید این تحریم جلب کند.

دولت آمریکا علیرغم این که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده، تهدید کرده است که اگر این قطعنامه تصویب نشود، با به کارگیری ابزارهای بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت، تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحریم تسلیحاتی ایران شوراي امنيت آمريكا ایران و چین تحریم تسلیحاتی ایران سخنگوی وزارت شورای امنیت امور خارجه سازمان ملل خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید مهدی حسینی متین در پیامی در شبکه مجازی ایکس نوشت که بریتانیا با آغاز حملات هوایی غیرقانونی به خاک یمن از ژانویه گذشته، خود را به هدف قانونی برای اقدامات دفاعی یمنی‌ها تبدیل کرده است. اگر انگلیس و آمریکا فکر می‌کنند که تجاوزشان امنیت را برای آنها و متحدان (رژیم اسرائیل) به ارمغان می‌آورد، کاملاً نادان هستند.

بیشتر بخوانید؛ شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی

وزیر دفاع انگلیس اخیرا در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شده بود که «ایران مسؤول بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای از طریق شبکه غیرقانونی نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و انصارالله، گروه‌های مقاومت مرتبط با ایران و حملات مستقیم آنها است».

همچنین وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام کرد در اقدامی متقابل هشت فرد و پنج نهاد انگلیسی را به دلیل اقدامات عامدانه در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تحت تحریم قرار می‌دهد.

نام گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

شاپس در واکنش به این تحریم، ایران و نیروهای مقاومت منطقه را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم کرد و مدعی شد: «اگر ایران فکر می‌کند این تحریم‌ها کسی را می‌ترساند، کاملا در اشتباه است».

انتهای پیام/

کد خبر: 1229386 برچسب‌ها کشور انگلیس

دیگر خبرها

  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • پاسخ روسیه به اظهارات بورل: یک اعتراف عالی! فرمول صلح همین است
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس