Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهران جوانبخت عضو هیات علمی دانشکده شیمی این دانشگاه گفت: مواد شیمیایی خلوص بالا کاربردهای مختلفی در صنایع غذایی، دارویی، الکترونیک، پتروشیمی و آزمایشگاه های مراکز دانشگاهی و صنعتی دارند. در حالی که ارزش خاک برخی معادن در حدود 10 دلار به ازای هر تن است،  این مبلغ معادل قیمت یک کیلوگرم ماده شیمیایی با خلوص بالا محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به عبارتی با تولید یک کیلوگرم ماده شیمیایی خلوص بالا می توان از خام فروشی یک تن خاک معدن یا یک بشکه نفت خام جلوگیری کرد.

استاد دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر این که ایران با وجود هفت درصد منابع معدنی دنیا به علت کم توجهی به فناوری های پیشرفته مواد شیمیایی سهم ناچیزی در بازار جهانی ۷۰۰ میلیارد دلاری آن داشته است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیشترین حجم واردات کالا و مواد اولیه به کشور مربوط به مواد شیمیایی است.

وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته واردات مواد شیمیایی به ویژه مواد شیمیایی استراتژیک و مواد با خلوص بالا با مشکلات زیادی روبرو شده که این مشکلات برای مراکز تحقیقاتی که نیاز به مواد خلوص بالا دارند بیشتر نمایان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر  تاکید کرد: دانش تولید و تخلیص مواد شیمیایی علاوه بر دانش فنی بالا و تجهیزات پیشرفته در زمینه تحقیق به نیروی انسانی متخصص و با تجربه نیز نیاز دارد و به همین دلیل تاکنون شرکت های محدودی در کشور در این حوزه فعال شده اند.

جوانبخت ادامه داد: استفاده از ظرفیت های زیرساختی و انسانی موجود در دانشگاه ها راهکار مناسبی برای شرکت های دانش بنیان جهت فعالیت در این زمینه محسوب می شود.

وی به همکاری دانشکده شیمی این دانشگاه با شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت دانش بنیان "کیمیاگهر امیرکبیر" با هدف تامین بخشی از نیاز مواد تخصصی مراکز تحقیقاتی، با همکاری اساتید چند دانشگاه و بهره مندی از چندین آزمایشگاه تخصصی دانشگاهی و واحد تولیدی در پارک های علمی و فناوری از سال ۱۳۹۸ شروع به تولید طیف گسترده ای از مواد شیمیایی خلوص بالا با علامت تجاری "کیمیاگهر" کرده است.
این محقق ادامه داد: این مواد شامل بیش از ۱۵۰ نوع از نمک های لیتیم، کبالت، نیکل، منگنز، پتاسیم، سزیم، کلسیم، منیزیم، باریم، مس، نقره، پلاتین، پالادیوم، زیرکونیم، سریم، سزیم، سرب، لانتانیوم، کروم، تیتانیم، آهن، آلومینیوم، قلع، آنتیموان، وانادیوم، مولیبدن، تنگستن، بور، آمونیوم و سدیم است.

جوانبخت خاطر نشان کرد: برخی از مواد پیشرفته این شرکت بر اساس سفارش صنایع شروع شده و طبق برنامه بخش تحقیق و توسعه شرکت پیش بینی می شود تا آخر سال ۵۰ نوع ماده شیمیایی خلوص بالای دیگر به سبد محصولات اضافه شود. دانشجویان و اساتید دانشگاه و همچنین شرکت های تولیدی که صاحب فناوری در حوزه مواد پیشرفته هستند در قالب همکاری با دانشکده شیمی و این شرکت می توانند با اخذ تاییدیه های کنترل کیفی یا تکمیل فرایند تولید محصولات خود را در سبد "کیمیاگهر" به فروش برسانند.  

وی با بیان این که با توجه به ظرفیت های موجود، این شرکت آمادگی دارد برخی مواد پیشرفته وارداتی صنایع از جمله مواد شیمیایی با خلوص بالا و فرمولاسیون ها را برای صنایع تامین کند افزود: از دستاوردهای فناورانه این همکاری در حوزه مواد پیشرفته تاکنون ۶ اختراع بین المللی و ۱۵ اختراع ملی ثبت شده است.  

این پژوهشگر تاکید کرد: با اعتماد مراکز تحقیقاتی به این مجموعه، تاکنون نتایج چندین پژوهش توسط محققان دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه ارومیه، پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، سازمان استاندارد ایران و دانشگاه های خارج از کشور از جمله کانادا که از مواد شیمیایی  "کیمیاگهر"  در تحقیقات خود استفاده کرده اند در مجلات علمی با نمایه های معتبر بین المللی منتشر شده است.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت دانش بنیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت دانش بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت دانش بنیان شیمیایی خلوص بالا مواد شیمیایی مواد پیشرفته ماده شیمیایی دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناگر کردستانی در مسابقات شنای نابینایان و کم بینایان کشور درخشید

به گزارش خبرنگار مهر؛ رقابت‌های شنای قهرمانی نابینایان و کم بینایان کشور طی روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبشهت ماه با حضور ۱۷ تیم در استخر مجموعه آزادی تهران برگزار شد.

عبدالباسط فلاحی شناگر شایسته کردستانی موفق شد ضمن کسب مدال طلا در ماده‌ی ۵۰ متر قورباغه، رکورد جدیدی را در این ماده که پیش‌تر نیز در اختیار خودش بود، با زمان ۴۳.۱۳ ثبت کند.

گفتنی است؛ این شناگر توانمند کردستانی، موفق شد در ماده ۵۰ متر پروانه مدال نقره و در مواد ۵۰ متر و ۱۰۰ متر شنای آزاد نیز دو مدال برنز را بدست آورد.

کد خبر 6096148

دیگر خبرها

  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • شناگر کردستانی در مسابقات شنای نابینایان و کم بینایان کشور درخشید
  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟