Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخلاف حواشی‌هایی که در زمینه خصوصی‌سازی آموزش علیه مدارس غیردولتی مطرح می‌شود، نمی‌توان منکر آن شد که این مدارس منجر به کاهش جمعیت کلاس‌های دولتی‌ها شده است. از طرفی مدارس غیردولتی در شهرهای کوچک با شهریه 2 تا 3 میلیون تومان فعالیت می‌کنند. تبعیض طبقاتی چندانی در این شرایط اتفاق نمی‌افتد، بلکه شهریه‌های 50 میلیونی منجر به افزایش فاصله اجتماعی و زیر پاگذاشتن عدالت اجتماعی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالمحمد شعرانی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسکانیوز به بررسی ابعاد مختلف خصوصی‌سازی و مزایا و معایب آن در سیستم آموزشی کشور پرداخت. وی در این گفت‌وگو فعالیت مدارس خصوصی را مثبت ارزیابی کرد و از نهادها درخواست کرد که زمین‌های بلااستفاده آن‌ها برای گسترش آموزش در اختیار این مدارس قرار گیرد. مشروح این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

در بسیاری از موارد انتقاداتی پیرامون فعالیت مدارس غیردولتی و شهریه‌های سنگین این مدارس مطرح می‌شود. آیا این انتقادات را می‌توان به تمامی مدارس تعمیم داد؟

مدارس غیردولتی در سطوح مختلف در جامعه مشغول به فعالیت هستند، در برخی موارد انتقاداتی پیرامون شهریه این مدارس از سوی خانواده‌ها و برخی کارشناسان نیز مطرح می‌شود، در ابتدا باید بررسی کرد این انتقادات پیرامون تمامی مدارس غیردولتی مطرح می‌شود یا فقط تنها چند مورد آن را در بر می‌گیرد.

بیشتر انتقادات از شهریه‌های سنگین پیرامون مدارس تهران و کلانشهرها مطرح می‌شود، شهریه مدارس غیردولتی در شهرهای کوچکتر ارزان‌تر است.

در بسیاری از موارد همکاران بازنشسته پس از اینکه سالیان سال در نظام آموزش و پرورش تجربه کسب کرده‌اند، نسبت به تاسیس مدارس غیردولتی اقدام کرده‌اند، این موضوع با تاسیس مدارسی که از سوی آقازادگان تاسیس می‌شود بسیار متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توان به تمامی مدارس غیردولتی به یک چشم نگریست.

زمین‌های بلااستفاده نهادها در اختیار مدارس خصوصی قرار گیرد

در حال حاضر جمعیت دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند، کم نیست. تاریخچه فعالیت این مدارس از ابتدای تاسیس تا کنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟ حمایت‌ها چگونه بوده است؟

مدارس غیردولتی در دهه 70 و اوایل دهه 80 به خوبی حمایت شدند. اما از اوایل دهه 80 تا کنون حمایت خوبی از این مدارس صورت نگرفته است.

مدارس غیردولتی از اوایل دهه 70 تا کنون مشغول به فعالیت هستند، حدود 15 درصد دانش‌آموزان کشور در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

اگر آموزش و پرورش و دولت توانایی اداره سیستم آموزشی با مدارس دولتی را داشتند مطلوب بود، البته در گذشته مدارس چند شیفته به صورت شبانه، روزانه و غیره اداره می‌شد. در آن زمان با هدف کمک به مدارس دولتی و کاهش ازدحام دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، مدارس غیردولتی تاسیس شد. مدارس غیردولتی در دهه 70 و اوایل دهه 80 به خوبی حمایت شدند؛ اما از اوایل دهه 80 تا کنون حمایت خوبی از این مدارس صورت نگرفته است. ‌به عنوان مثال زمین‌های بلااستفاده نهادها در اختیار این مدارس قرار نمی‌گیرد، همچنین وام خاصی به آنان اختصاص نمی‌یابد.

مدارس غیردولتی کلاس‌های دولتی را خلوت‌تر کرد

به نظر شما مدارس غیردولتی در راستای کاهش ازدحام مدارس دولتی موفق عمل کرده‌اند؟

بله؛ ‌مدارس غیر دولتی منجر شده است که کلاس‌های 45 نفره مدارس دولتی با 30 دانش‌آموز تشکیل شود که بسیار مطلوب است.

معلمان مدارس خصوصی گلایه‌های مختلفی در زمینه حقوق و بیمه مطرح می‌کنند. چه راهکاری را برای رفع مشکل آنان پیشنهاد می‌کنید؟

متاسفانه به معلمان مدارس دولتی رسیدگی نمی‌شود، بسیاری از موسسان، معلمان این مدارس را بیمه نمی‌کنند، حتی حقوق برخی از آنان بسیار کم و خارج از عرف است. آموزش و پرورش باید به این مشکلات رسیدگی و نظارت خود بر مدارس غیردولتی را افزایش دهد.

تورم اداره مدارس غیردولتی را با مشکل مواجه کرده است

وضعیت اقتصادی جامعه چه تاثیری بر فعالیت‌های اقتصادی مدارس خصوصی گذاشته است؟

وضعیت شدید تورم بسیاری از موسسان مدارس غیردولتی را با مشکل مواجه کرده، فرض کنید موسسان کاغذ A4 را 50 هزار تومان خریداری می‌کردند، اما به یک‌باره و به فاصبه یک روز باید 70 هزار تومان برای تهیه آن بپردازند.

شرایطی را در نظر بگیرید که هزینه تعمیر دستگاه فتوکپی از مدرسه از 200 هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافته است. موسسان این مدارس معتقدند که عدم ثبات مالی منجر شده است تا بیشترین صدمه را متحمل شوند.

در برخی موارد حواشی در زمینه سودجویی برخی افراد از مدارس خصوصی مطرح می‌شود، این موارد تا چه اندازه‌ای در واقعیت رخ می‌دهد؟

سرمایه گذاری در مدارس غیردولتی نه عاقلانه است و نه کاربردی دارد. فرد اگر در مسیر دیگری سرمایه‌گذاری کند بیشتر سود خواهد کرد.

در هر بخشی ممکن است برخی افراد به فکر کمک به جامعه و پیشرفت آن باشند ولی عده‌ای دیگر منافع مالی خود را در نظر بگیرند. در همین راستا نمی‌توان ادعا کرد که تمامی مدارس خصوصی به دنبال سوءاستفاده و پر کردن جیب خود هستند. بسیاری از این مدارس توسط معلمان بازنشسته اداره می‌شود که به علت علاقه‌شان به ترویج علم، در زمینه تاسیس این مدارس گام برداشته‌اند.

در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در مدارس غیردولتی نه عاقلانه است و نه کاربردی دارد. فرد اگر در مسیر دیگری سرمایه‌گذاری کند بیشتر سود خواهد کرد.

مسائل آموزشی، اولیت موسسان مدارس خصوصی باشد

برخی افراد با دید سودجویی اقدام به تاسیس مدارس خصوصی می‌کنند. به نظر شما پیامدهای این اقدام شامل چه مواردی می‌شود؟

برخی از موسسان مدارس خصوصی به این مدارس با نگاه اقتصادی می‌نگرند، این طرز فکر صحیحی نیست و صدمات جبران‌ناپذیری را برای نظام آموزشی در پی دارد. موسسان باید در ابتدا آموزش را اولویت کار خود قرار دهند و سپس منافع اقتصادی را در نظر بگیرند.

دیدگاه‌هایی که پیرامون تعطیلی مدارس غیردولتی مطرح می‌شود، برخی از مسئولان مدعی هستند که باید مدارس خصوصی تعطیل شوند، برخی دیگر نیز بر خلاف این موضوع اعتقاد دارند، دولت، مجلس و مسئولان نظام آموزشی باید کنار یکدیگر جمع شده و بررسی کنند که آیا آموزش و پرورش توانایی اداره این مدارس را با بودجه خود دارد؟

دولت از مدارس خصوصی حمایت کند

در کشورهایی مانند فنلاند مدارس خصوصی با یارانه دولتی اداره می‌شوند، چنین اقداماتی از دیدگاه شما در نظام آموزشی کشور قابل اجراست؟

اگر توانایی تامین بودجه مدارس خصوصی در آموزش و پرورش وجود دارد، بهتر است راهکارهای خود را عملی کرده و در زمینه تعطیلی مدارس گام بردارد! زمانی که توانایی تامین بودجه این مدارس از عهده آموزش و پرورش خارج است، باید نظارت خود را بر این مدارس افزایش دهد، همچنین از آن‌ها حمایت کند.

اگر مصوبات آموزشی وزارت آموزش و پرورش در زمینه کرونا را مطالعه کنید،‌ در می‌یابید این قوانین تنها به در شهر تهران می‌خورد و در شهرستان‌های کوچک هیچ کاربردی ندارد.

اگر به کارنامه وزرای پیشین آموزش و پرورش نگاهی بیندازیم در می‌یابیم برخی از آنان اقدام به تاسیس مدارس خصوصی کرده‌اند، اما اخیرا گویا از این اقدام جلوگیری می‌شود.

بله؛ متاسفانه بسیاری از مدیران سطح اول یک وزارتخانه دارای مدرسه خصوصی هستند که پسندیده نیست، البته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در یک ماه گذشته دستورالعملی در این زمینه ابلاغ کرد که بر اساس آن عضویت در شورای مدارس غیردولتی برای مسئولان آموزش و پرورش ممنوع شد.

شهریه‌های مدارس غیردولتی در نقاط مختلف کشور متفاوت است، آیا شهریه تمامی مدارس را می‌توان عاملی برای طبقاتی‌تر کردن آموزش در نظر گرفت؟

مدارس غیردولتی در شهرهای کوچک با شهریه 2 تا 3 میلیون تومان فعالیت می‌کنند. تبعیض طبقاتی چندانی در این شرایط اتفاق نمی‌افتد، بلکه شهریه‌های 50 میلیونی منجر به افزایش فاصله اجتماعی و زیر پاگذاشتن عدالت اجتماعی می‌شود. در تهران و سایر کلانشهرها شاهد چنین تبعیض طبقاتی هستیم، البته تنها 2 یا سه مدرسه در کلانشهرهایی مانند تهران شهریه‌های زیادی دریافت می‌کنند.

شهریه‌های 2 میلیونی منافاتی با فعالیت مدارس دولتی​ ندارد

در مدرسه‌ای که 2 تا سه میلیون شهریه از والدین دریافت می‌کند، فرزندان کارگر و مدیرعامل در یک نیمکت نشسته و خدمات آموزشی یکسانی را دریافت می‌کنند. اگر چنین اقدامی در زمینه خصوصی‌سازی آموزش صورت گیرد، نه تنها منافاتی با فعالیت مدارس دولتی ندارد، بلکه به پیشرفت مدارس غیردولتی نیز می‌انجامد.

زمانی که والدین یک دانش‌آموز توانایی پرداخت شهریه 2 تا 3 میلیون تومانی داشته باشند، یک نفر از جمعیت کلاس‌های دولتی کاسته می‌شود که قطعا در روند آموزش خود دانش‌آموز و سایر دانش‌آموزان نیز تاثیرگذار است.

به گفته شعرانی، مدارس غیردولتی دارای صندوق‌های ویژه هستند و باید به مدارس دولتی کمک کنند؛ اما متاسفانه این اقدام صورت نمی‌گیرد.

در برخی موارد موسس یک مدرسه غیردولتی افراد غیرمتخصصی را به‌عنوان معلم استخدام می‌کند، بهتر نیست تمهیداتی برای استخدام دانشجو معلمان در این مدارس در نظر گرفته شود؟

مدارس غیردولتی با مدارس دولتی در رقابت هستند، معلمان خوب و با انگیزه‌ای مدارس خصوصی تدریس می‌کنند، باید ساز و کار مشخصی برای استخدام معلمان این مدارس در نظر گرفته شود، در برخی موارد مدارسی را دیده‌ام که خانواده موسس در آن مشغول به کار هستند. به طور دیگر فرد با تاسیس یک مدرسه خصوصی، اقدام به راه‌اندازی یک بنگاه کاریابی کرده است، این امر منحر به نابودی آموزش خواهد شد.

به طور کلی باید نقد منصفانه‌ای پیرامون مدارس غیردولتی مطرح و بررسی شود در صورت وجود نداشتن این مدارس شرایط کشور چگونه بود و چند دانش‌آموز در کلاس‌های دولتی حضور می‌یافتند؟ از طرفی باید با موسسان مدارس غیردولتی که با دریافت شهریه‌های سنگین تخلف می‌کنند، برخورد شود.

باید نظارت کافی از لحاظ گزینش معلمان و سنجش صلاحیت روانی و آموزشی آنان در مدارس غیردولتی صورت گیرد، باید مسئولان در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهند.

ضرورت جوانگرایی در مدارس دولتی و غیردولتی

بسیاری از مسئولان در حال حاضر شعار می‌دهند که مدارس غیردولتی منجر به افزایش تبعیض طبقاتی شده‌اند در صورتی که چنین نیست، باید منصفانه عملکرد این مراکز را بررسی و حرف‌های موسسان آن‌ها را شنید.

مدارس خصوصی نیازمند جوانگرایی هستند، بسیاری از افرادی که در این مدارس مشغول به کار هستند مسن بوده و به دلیل خلاقیتی کاربردی در این مدارس، بهتر است از نیروی جوان استفاده شود.

انتهای پیام/

31 / 320 خصوصی‌سازی عبدالمحمد شعرانی مدارس غیردولتی مدارس دولتی کلاس کاریابی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خصوصی سازی مدارس غیردولتی مدارس دولتی کلاس کاریابی مدارس غیردولتی مدارس غیردولتی کلاس های دولتی برخی موارد آموزش و پرورش تبعیض طبقاتی میلیون تومان سرمایه گذاری موسسان مدارس فعالیت مدارس مدارس دولتی مدارس خصوصی تاسیس مدارس تمامی مدارس اوایل دهه 80 مطرح می شود خصوصی سازی نظام آموزش دانش آموز تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، رسولی پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های کردستان اظهار کرد: در حال حاضر سه هزار مدرسه شبانه روزی در حوزه متوسطه اول و دوم در کشور فعالیت دارند که مدارس شبانه روزی متوسطه دوم در حوزه نظری، کار دانش و فنی حرفه‌ای فعالیت دارد که میزان دانش آموزان مشغول به تحصیل در کل این مدارس ۳۵۰ هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: هزار و ۱۴۶ مدرسه نظری در کشور فعال است که ۱۶۷ هزار دانش‌آموز در این مدارس فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه نظری در کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: ۹ درصد دانش‌آموزان متوسطه نظری در مدارس شبانه روزی کشور مشغول به تحصیل هستند و نشان می‌دهد باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود و مدارس شبانه روزی تقویت شوند.

کارشناس مسؤول برنامه‌ریزی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس شبانه‌روزی به منظور دسترسی به توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی ایجاد شده و نیاز به تقویت دارند تا شاهد کاهش ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی باشیم.

رسولی اذعان کرد: رویکرد جدیدی امسال با عنوان تجمیع آزمون‌های ورودی مدارس خاص که شامل مدارس استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی است، در کشور عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: ثبت نام در این آزمون تا چهارشنبه گذشته به مدت ۲۰ روز انجام شد و ۳۴۰ هزار دانش‌آموز برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند.

وی زمان برگزاری آزمون سمپاد و نمونه دولتی را یکم تیر عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان در این آزمون به رقابت می‌پردازند.

کارشناس مسؤول برنامه‌ریزی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: ۱۰۶ مدرسه شبانه روزی در سه دوره تحصیلی در کردستان فعالیت دارند که از این تعداد ۳۶ مدرسه مربوط به دانش آموزان متوسطه نظری است.

کد خبر 6089842

دیگر خبرها

  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند