Web Analytics Made Easy - Statcounter

رادیو گفت‌و‌گو با مستند «ریل ۴۴» به تحلیل مشکلات و علل شکست خصوصی‌سازی و مستند «عصر کرونا» به بررسی کرونا ویروس از دریچه‌ نگاه بشر معاصر می‌پردازد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه رادیویی گفت‌وگو با توجه به رسالت رسانه‌ای خود که همانا حقیقت‌یابی، همه جانبه‌نگری، تحلیلی و تفسیری بودن مباحث، روز آمد بودن برنامه‌ها، بهره‌گیری از تمام اندیشه‌ها، افکار و وجود تمایز در فرم، محتوا و ساختار طراز مباحث است سعی در تهیه و تولید برنامه‌هایی دارد که بتواند صدای قشرهای مختلف اعم از مسئولان و عموم مردم جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای روزآمد بودن برنامه‌ها، رادیو گفت‌و‌گو در هر مجالی اقدام به تهیه برنامه‌هایی می‌کند که متناسب با مسائل جامعه بوده تا دغدغه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عموم مردم جامعه را زیرذره‌بین قرار داده و با ارائه راه‌حل‌های کارشناسی بتواند سهمی هرچند اندک در رفع مشکلات جامعه داشته باشد.

این بار نیز این شبکه رادیویی با تهیه مستند نمایشی «عصر کرونا»، به ابعاد و زوایایی بیماری کویید-19 از نقطه نظر علوم انسانی می‌پردازد. دستپاچگی علمی و خودباختگی معرفتی انسان مدرن، سنجش کارآمدی نظام‌های سیاسی در مواقع بحران، فاصله معنادار حقوق بشر از نظر تا عمل و بسیاری از تاریک و روشن‌های آینده پیش روی زمین، موضوعاتی‌اند که در سری مستندهای نمایشی عصر کرونا به آن‌ها پرداخته شده و همچنین در «ریل 44» طی مستند چهار قسمتی مشکلات و علل شکست خصوصی‌سازی بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی را بررسی کرده است.

** بررسی پرونده شکست خصوصی سازی‌ها

رقیه آقازاده، تهیه‌کننده مستند «ریل 44» گفت: برای تهیه این مستند تمام مصاحبه‌ها و گزارش‌های خبری آرشیوی بررسی شد و هر کجا نقطه ابهامی وجود داشت با مسئولان امر بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت به عنوان نهاد مردمی مبارزه با فسادهای اقتصادی کمک شایانی در تهیه این مستند داشته که محسن جلواتی پژوهشگر برنامه، قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در این برنامه با احمد علیرضا‌بیگی عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان خصوصی‌سازی، احمد توکلی عضو تشخیص مصلحت نظام، حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اصل 44 قانون اساسی، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی و بسیاری دیگر از مطلعین این پرونده گفت‌وگو شده است.

آقازاده گفت: امیدواریم پخش این مستند بتواند به شفاف‌تر شدن موضوع خصوصی‌سازی در کشور و اصلاح روند آن کمک کند. «ریل 44» از روز شنبه 28 تیر تا سه‌شنبه از شبکه رادیویی گفت‌وگو در طول موج اف.ام 103.5 مگاهرتز ساعت 17 پخش خواهد شد.

** کرونا، مجالی برای بازگشت به خویش

حسین سلطانی، تهیه‌کننده  مستند نمایشی «عصر کرونا» در خصوص جزئیات این برنامه گفت: در قسمت اول، مستند نمایشی عصر کرونا با عنوان «بازگشت به مرزهای بشری» به سرشت سوگناک بشر در آینه جهانی که دیگر هیچ حد و مرزی ندارد می‌پردازد. به اختلاط و بلکه هتک حرمت مرزهای میان انسان، طبیعت و حتی صحنه‌گردان هستی. شاید کرونا در کنار همه مصائب، موقع و مجالی باشد تا انسان معاصر در نظم خودساخته و هنجارهای خودخوانده خویش بازنگری کند و مهار ماجراجویی‌ها و زیاده‌خواهی‌هایش را به دست بگیرد.

وی افزود: قسمت دوم مستند نمایشی عصر کرونا که «مهاجرت» نام دارد، گپ و گفتی واقع‌بینانه و به دور از آرمانگرایی است. گفت‌و‌گو با نسلی که هنوز غوره وطن را نچشیده به دنبال مویز جهان‌وطنی است. نمایشی که با الهام از جمله طلائی مرحوم عین‌صاد (علی صفائی حائری) ساخته و پرداخته شده که معتقد بود: تضعیف خیانت است، توجیه حماقت است و تکمیل رسالت.

این تهیه‌کننده توضیح داد: و نهایتاً در قسمت سوم با عنوان «روز داوری»، شنونده روایتی تلخ اما امیدبخش از کسانی خواهیم بود که فرصت کرونا برای «شدن» را به تهدیدی برای «نابودی» خود معنوی خویش تبدیل کرده‌اند. روایتی که نشان می‌دهد شاید موج جدید کرونا برای همه انسان‌ها بد باشد، اما برای بعضی دیگر می‌تواند فرصت نو شدن باشد. فرصتی دیگر برای زندگی.

عصر کرونا کاری از رادیو گفت‌وگو است که با بهره‌گیری از پتانسیل علمی مرکز پژوهشی آرا و استفاده از ظرفیت‌های فنی و لجستیکی پیام‌رسان حکمت و اندیشه تولید شده است. عوامل سری مستندهای نمایشی «عصر کرونا» به تهیه‌کنندگی حسین سلطانی عبارت از امیرحسن خواجوی (مشاور طرح)، مسعود ابراهیمی (نویسنده و سردبیر) و علی دولت‌آبادی (کارگردان هنری) هستند.

شبکه رادیویی گفت‌وگو از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیو نما، اپلکیشین‌های موبایلی و آدرس اینترنتی http://radiogoftogoo.ir نیز قابل دریافت است.

‌راه‌اندازی پویش "صدای مرا از پشت ماسک بشنو" در رادیو

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا رادیو بیشتر بخوانید... مسئولیت نمایش‌ خانگی به کدام بخش از صداوسیما محول می‌شود؟

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا رادیو رسانه ملی ویروس کرونا رادیو مستند نمایشی شبکه رادیویی رادیو گفت خصوصی سازی تهیه کننده برنامه ها عصر کرونا گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده

دوست قدیمی‌اش سلیم غفوری می‌گوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآورده‌‌اند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشت‌ماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالب‌زاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کنفرانس افق نو را راه انداخت. 

سال‌ها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته می‌شود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست، نادر طالب‌زاده را  بیش از هرچیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.

همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

حقیقتی که نادر طالب‌زاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلم

برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهمترین‌های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد. طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائم‌مقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سال‌های نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.

غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه می‌شد. وقتی به زمانِ‌جنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاع‌مقدس را با شکل و شمایلی درست پیش می‌برد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاه‌های فلسطینی‌ها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و درباره‌شان می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. 

این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامه‌سازی نادر طالب‌زاده گفت؛ «مهمترین نکته‌ای که طالب‌زاده در عرصه برنامه‌سازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار می‌داد. بنابراین دست روی نقاطی می‌گذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را می‌آوردند و روی آن ذره‌بین می‌گذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته می‌کردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانه‌ای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی می‌رسیدند و می‌آمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان می‌کردند.

در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را می‌بینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»

اما شاید نگاه صهیونیست‌ستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالب‌زاده در جای جایِ فعالیت‌های فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همان‌گونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغه‌اش این بود آن‌چیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته می‌شود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او می‌توان به وضوح مشاهده‌اش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده می‌شود.

طالب‌زاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاع‌مقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالب‌زاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالب‌زاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکایی‌ها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانه‌ای مسلط بر جهان عمل می‌کند.»

او بزرگترین آرزوی طالب‌زاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است.  سال‌ها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانه‌ای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.

شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچه‌های رسانه‌ای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دوره‌های مختلفی برگزار کرد و ساعت‌ها کارشان را می‌دید و راهنمایی‌شان می‌کرد. برای رشد و آموزش بچه‌های رسانه‌ای جبهه انقلاب واقعاً وقت می‌گذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالب‌زاده‌اند. 

در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛‌ نادر طالب‌زاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهل‌بیت و فضایِ دینی گلایه‌ها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بین‌المللی در این عرصه تأکید می‌کرد. "ما باید روایت‌های دینی و مذهبی‌مان را چارچوب و ساختار بین‌المللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ‌ پرسش‌ها،‌ ابهامات و نظریات دینی‌شان دست یابند."

و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفت‌وگوی زنده در تلویزیون است؛‌ نادر طالب‌زاده در یکی از گفت‌وگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریال‌های دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفت‌وگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت:  "یادم می‌آید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زنده‌ای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامه‌ای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخی‌ها را هم می‌خواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمی‌شودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • پاسداشت سعید امیرسلیمانی به بهانه رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» + تیزر مستند
  • همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده