Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:54:33 GMT

سوریه در آستانه انتخابات پارلمانی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۷۷۹۳

سوریه در آستانه انتخابات پارلمانی

بر اساس اعلام کمیته عالی انتخابات از امروز شنبه به موجب قانون انتخاباتی این کشور تبلیغات برای یک هزار و ۶۵۸ نامزد در این دوره از انتخابات پارلمانی ممنوع شده  است.

برگزاری این انتخابات به دلیل شیوع بیماری کرونا پس از دو بار تعویق از سوی بشار اسد رییس جمهوری سوریه انجام می گیرد. مرحله اول قرار بود روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ (۱۳ آوریل ۲۰۲۰ ) برگزار شود که به ۳۱ اردیبهشت (بیستم ماه می ۲۰۲۰) موکول شد و بار دیگر تعویق و اکنون قرار است ۲۹ تیر ماه (فردا) برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین اخبار کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه در این دوره از انتخابات ۷ هزار و ۴۰۰ مرکز رای گیری ایجاد شده است تا فردا کار رای گیری را برای انتخاب ۲۵۰ نماینده مجلس سوریه انجام دهند.

انتخابات در سوریه دارای روند خاصی است و برای برگزاری انتخابات مردم ۱۴ استان این کشور باید پیش از برگزاری آن با مراجعه به دفاتر مختارهای محله های خود برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند و در روز برگزاری نیز باید در همان حوزه ای که قبلا ثبت نام کرده اند حضور یافته و رای خود را به صندوق بیندازند.

در همین ارتباط با توجه به اشغال برخی مناطق این کشور در ادلب و الرقه کمیته مزبور تمهیدات خاصی را برای رای گیری از اهالی این استان ها که در سایر مناطق بسر می برند ، اتخاذ کرده و مراکزی را به همین منظور در نزدیک ترین نقطه به آنها ایجاد کرده تا مردم این استان ها بتوانند نمایندگان خود را انتخاب کنند.

شعار این دوره از انتخابات پارلمانی در سوریه " رای تو حق توست"  و " رای تو واجب توست"  و "با صدا و رای خودت تفاوت را رقم بزن " انتخاب شده است و از چند هفته قبل خبرگزاری رسمی این کشور (سانا) در مصاحبه با قشرهای مختلف دیدگاه های آنان را برای حضور در انتخابات و انتظارات از نمایندگان را مطرح کرده است.

بر اساس دیدگاه های ارایه شده از سوی مردم سوریه در ارتباط با این دوره از انتخابات مهم ترین درخواست آنان از نمایندگان خود بهبود وضعیت معیشتی مردم، داشتن راهبرد برای ایجاد  افزایش اشتغال ، افزایش حقوق مردم در همه بخش ها، گسترده تر شدن ارتباط بین مردم و نمایندگان به منظور درک بیشتر مشکلات آنان، توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی و صنایع تولیدی و کارخانجات، ایفای مسوولیت نمایندگی به صورت کامل و جامع است.

در یک ماه اخیر با توجه به تصویب و اجرای قانون قیصر از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا علیه سوریه ارزش پول این کشور بشدت کاهش یافته و نرخ برابری آن در مقابل دلار از ۵۰۰ به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیره رسیده است.

در چنین شرایطی بی دلیل نیست که یکی از درخواست های مهم مردم این کشور از نمایندگان مجلس بهبود اوضاع معیشتی و افزایش حقوق کارمندان است چرا که در شرایط حاضر کارمندان میان پایه به صورت میانگین حدود ۲۰ دلار حقوق دریافت کرده و وضعیت سختی را می گذرانند به طوری که در یک دهه گذشته و با وجود بحران در این کشور وضعیت اینچنین نبوده است.

در همین حال شماری از سوری ها با توجه به اهمیت انتخابات در تعیین سرنوشت این کشور بر ضرورت انتخاب نمایندگان مناسب برای مجلس و پارلمان بر ضرورت حضور هرچه بیشتر مردم در این دوره از انتخابات تاکید کرده اند.

شماری از علمای مسلمان و روحانیون مسیحی نیز در گفت و گو با سانا بر لزوم شرکت در انتخابات پارلمانی تاکید و اعلام کردند که شرکت در انتخابات به عنوان واجب ملی و شرعی است که تفکر دمکراتیک را در برابر تفکر افراطی تقویت و به بازسازی کشور  و حفظ خون شهدا و مبارزه با تروریسم کمک می کند.

آنان با اشاره به این که سوریه همواره چشمه صلح در جهان بوده است ، تاکید کردند که برگزاری انتخابات به عنوان مهم ترین گام در جهت مقابله با کسانی است که به بهانه آزادی برای خنثی کردن آزادی و تخریب سوریه و سقوط آن تلاش می کنند و حتی در این راه با یکدیگر شرط بندی به راه انداخته اند.

بر اساس قانون انتخابات در سوریه هر کسی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده باشد حق حضور در انتخابات این دوره را خواهد داشت .

کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه نیز هفته گذشته اعلام کرد که در طرطوس ۵۸ نفر، سویداء ۲۰ نفر، حسکه۲۰۷ نفر، ادلب ۴۷ نفر،حمص ۱۰۲ نفر، لاذقیه ۲۱۷ نفر،دیر الزور ۵۸ نفر،حماه ۱۲۲ نفر،حلب ۱۵۹ نفر، حومه حلب ۱۵۳ نفر،دمشق ۲۵۳ نفر،ریف (حومه) دمشق ۶۱۹ نفر، قنیطره ۳۴ نفر، رقه ۳۷ نفر و در درعا ۳۲ نفر برای انتخاب در این دوره از مجلس قانونگذاری سوریه ثبت نام و نامزد شده اند.

استان های حلب، دمشق و حمص به ترتیب با ۵۲، ۲۹ و۲۳ نماینده بیشترین کرسی را در پارلمان ۲۵۰ نفری سوریه داشته و اهمیت آنها در این است که حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه، دمشق پایتخت سیاسی و حمص به عنوان بزرگ ترین استان سوریه از شرق تا غرب آن در مرکز این کشور امتداد دارد.

قانون اساسی سوریه به دنبال آغاز بحران در اسفند ماه ۱۳۸۹ و طرح برخی درخواست ها از سوی معترضان همراه با برخی قوانین دیگر مانند قانون مطبوعات و رسانه ها در سال ۱۳۹۰ اصلاح شد و اکنون سومین انتخابات پارلمانی در سوریه بر اساس قانون اساسی جدید این کشور برگزار می شود و نامزدهای منتخب ۴ سال به عنوان نماینده مردم فعالیت می کنند.

بر این اساس اولین انتخابات در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ دومین آن در ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ برگزار شد و اکنون سومین دوره انتخابات در حال برگزاری است.

«بشار اسد» رییس جمهوری سوریه نیز۲۲ خرداد ماه با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی در سوریه و به منظور بهبود اوضاع با صدور حکمی «حسین عرنوس» را به عنوان نخست‌ وزیر جدید این کشور تا انتخابات جدید پارلمانی این کشور تعیین کرد .

عرنوس پیش‌تر در سمت‌هایی از جمله وزیر ارتباطات (۲۰۰۲- ۲۰۰۴) و وزیر کار و مسکن (۲۰۱۳- ۲۰۱۸) در دولت سوریه مشغول کار بود.پیش از وی عماد خمیس نخست وزیری سوریه را بر عهده داشت.

بر اساس اصل ۷۱  قانون اساسی سوریه مجلس‌ خلق‌ عهده‌ دار وظایفی چون اعلام‌ نامزدی‌ ریاست‌ جمهوری ، تصویب‌ قوانین ، بحث‌ پیرامون‌ سیاست های‌ دولت ، تصویب‌ بودجه‌ عمومی‌ و برنامه‌ های‌ توسعه‌ کشور ، تصویب‌ معاهدات‌ و قراردادهای‌ بین‌ المللی‌ در زمینه‌ امنیت‌ کشور که‌ مشتمل‌ بر معاهدات‌ مربوط به‌ صلح‌ و پیمانها و کلیه‌ معاهدات‌ مربوط به‌ حق‌ حاکمیت‌ است. همچنین تصویب قراردادهایی‌ که‌ به‌ شرکت ها و موسسات‌ خارجی‌ اجازه‌ کسب‌ امتیازاتی‌ را در داخل‌ کشور می دهد، بر عهده دارد.

انتخابات در سوریه در حالی بعد از سه نوبت تعویق برگزار می شود که اکنون یکی از دغدغه های مردم و دولت این کشور جلوگیری از گسترش بیماری کرونا است و به همین منظور دولت سوریه پروتکل های بهداشتی را از گذشته اعمال و محدویت هایی را نیز در این ارتباط برای پیشگیری بیشتر کرونا در زمان انتخابات با همکاری بخش های بهداشتی اعمال می کند.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده تاکنون ۴۹۶ نفر در سوریه مبتلا به کرونا شده که از این میزان ۲۵ نفر فوت شده و ۱۴۴ نفر نیز بهبود یافته اند.

پیش بینی می شود با توجه به قدرت گرفتن دولت مرکزی طی ماههای اخیر و به ویژه پیروزی هایی که در عرصه میدانی علیه تروریست های بین المللی کسب کرده است مردم سوریه با وجود برخی اقدامات دشمنان این کشور برای برهم زدن ثبات و امنیت آن در روز یکشنبه مانند انتخابات گذشته در پای صندوق های رای حاضر شده و نمایندگان خود را انتخاب می کنند و نشان خواهند داد که اقداماتی ایذایی مانند قانون قیصر خللی در اراده آنان ایجاد نکرده و همچنان یک دل و یک صدا بر حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی خود همراه با نظام قانونی و سیاسی این کشور تاکید خواهند داشت .

برچسب‌ها دمشق انتخابات پارلمانی قانون انتخابات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دمشق انتخابات پارلمانی قانون انتخابات دمشق انتخابات پارلمانی قانون انتخابات دوره از انتخابات انتخابات پارلمانی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۷۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره محور جلسه اخیر این حزب گفت: روز پنجشنبه اجلاسیه شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و دفتر سیاسی با حضور روسای شعب استان‌های حزب اعتدال و توسعه، واعظی، جنتی و نوبخت برگزار شد. در این جلسه برنامه‌های حزب در سال جاری مطرح شد. یکی از محورها به این ترتیب بود که تاکید حزب بر این است که همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید به سمت رفع اختلافات داخلی گام بروند، به عبارت دیگر به سمتی برویم که بتوانیم نسل جوان را بیشتر به خودمان جذب کنیم و بر وفاق ملی دامن بزنیم. استراتژی حزب اعتدال و توسعه در سال جدید استفاده از همه ساز و کارهای مدنی برای بهبود اوضاع کشور است و حزب اعتدال و توسعه هم سعی می‌کند در تحولات جاری داخل و خارج از کشور نقش‌آفرینی داشته باشد و ما همچنان تاکید می‌کنیم که با هر گونه ساختارشکنی مخصوصا در زمینه سیاسی مخالف هستیم و همچنان بر راهکارهای مدنی و غیر خیابانی و اعتراضات خیابانی تاکید داریم و زمانی که همه می‌دانیم، هیچ امیدی به خارج از کشور نیست باید به سمت وحدت آفرینی حرکت کنیم.

وی افزود: مقوله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای ما اهمیت دارد، مخصوصاً اگر حاکمیت اندکی نرمش نشان دهد و با این نرمش در بحث انتخابات ریاست جمهوری شاهد توفیقات باشیم و اگر غیر از این باشد، مجدداً شاهد کاهش حضور مردم خواهیم بود و شاید این بار مردم نسبت به دفعات قبل مشارکت پایین‌تری داشته باشد. حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد به صورت شفاف مردم را برای مشارکت در بهبود شرایط کشور دعوت کند و از هر گونه سخن رادیکال و تنش‌زا پرهیز می‌کند، در حقیقت حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد که با عقلانیت به نقد وضع موجود در عرصه سیاست داخلی بپردازد.

هروی همچنین تصریح کرد: دومین محور که در جلسه روز پنجشنبه حزب اعتدال و توسعه برگزار شد، سیاست خارجی است. هنگامی که احساس می‌کنیم غرب و شرق همگی برای توسعه کشور مانع‌تراشی می‌کنند باید باهم به وحدت و تنش‌زدایی بپردازیم، در غیر این صورت نتیجه‌ای نخواهد داد. در سیاست خارجی اعتقاد بر این داریم که باید درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود، کما اینکه کشوری مانند عراق در همین روزهای اخیر با تولید بیش از ۴ میلیون بشکه نفت توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را حل کند اما ما همچنان با بسته بودن و انزوای سیاسی در عرصه جهانی، دچار مشکلات اقتصادی هستیم.

برخورد خیابانی با حجاب بی‌تدبیری است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: سومین محور و شاید اصلی‌ترین بحثی که در اجلاسیه حزب اعتدال و توسعه مطرح شد، تحلیل وضع داخلی بود. ما همه جناح‌های سیاسی باید نشان بدهیم ایران عامل ثبات منطقه خاورمیانه است اما در این میان که در حال کشمکش اسرائیل و قدرت‌ها هستیم، جریحه‌دار کردن افکار عمومی خطا است، در حالی که کشورهای منطقه در حال توسعه و پیشرفت هستند، اینکه ما به مجادلات داخلی و تحریک جوانان مبادرت کنیم، کاملاً از روی بی‌تدبیری است. تشویش اذهان، ایجاد ناامیدی و رعب و وحشت بین نسل جوان، آن هم در خیابان‌ها و با حرکت‌هایی مانند برخورد با حجاب، منجر به ایجاد نا امیدی در کشور می‌شود که این نشانه بی‌تدبیری است.

هروی اظهار کرد: اما آنچه در مورد وضعیت داخلی وجود دارد این است که دولت سیزدهم به دست اندازی در بخش خصوصی رو آورده و به جای درآمدزایی به سمت کسب درآمدهای بیشتر از مردم می‌پردازد که این امر شایسته و بایسته مردمی که همه چیز خود را برای نظام دادند، نیست. به عبارت دیگر مشکل اول کشور حجاب نیست بلکه ایجا روح همدلی و امید و رفع مشکلات معیشتی مردم است.

وی با اشاره به برخورد دولت با فساد ابراز کرد: نکته دیگر ارجحیت منافع ایدئولوژیک بر منافع ملی است. متاسفانه احساس می‌شود اقلیتی از نظام حاکمیت به دنبال این هستند که مباحث ایدئولوژیکی یا نگرش‌های افراطی مذهبی را بر منافع ملی ترجیح بدهند ، که این امر موجب شده اشکالات اساسی در نحوه برخورد با مردم مانند برخوردهای شکل بگیرد، که این رفتارها کاملاً از سر بی‌تدبیری است. نکته بعدی مربوط به ناکارآمدی مدیران دولت سیزدهم است که متاسفانه در همه اضلاع دولت مشاهده می‌شود، چنانچه شایسته‌سالاری رنگ باخته و نظام مسئولیت‌سپاری دچار خدشه شده است.

هروی همچنین افزود: نکته پایانی که همه اعضای حزب و دبیرکل بر آن تاکید داشتند، مربوط به فساد و تبعیضی است که در جامعه وجود دارد. امروز برخورد دوگانه در سطح جامعه انجام می‌شود و این برخورد منجر به دلسردی و ناامیدی مردم شده است. درحقیقت به نظر می‌رسد که با عاملان فساد مدارا می‌شود ، مماشات با مفسدان در سطوح مختلف و در مباحث اقتصادی و عقیدتی منجر به این امر شده که مردم دچار یاس دینی و ناامیدی شوند که متاسفانه این مورد برای بهبود شرایط کشور مناسب نیست.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این در حالی که با جوانان برخوردهای خیابانی تحت عنوان حجاب و برخورد با منتقدین، افرادی که در روزنامه‌ها سخن می‌گویند و شرایط سیاسی و آرای دولت را نقد می‌کنند، برخلاف آن چیزی است که باید انجام شود. لذا از این برخورد دوگانه که با عاملان فساد مماشات می‌شود اما با جوانانی که نقادی می‌کنند برخورد می‌شود، را حزب اعتدال و توسعه محکوم می‌کند و خواهان تدبیر نظام حاکمیت در قبال این قضیه است.

هروی در رابطه با برنامه حزب اعتدال و توسعه برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، یادآور شد: در این مورد در کل کشور تلاشی آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم در بین نامزدهایی که به مرحله دوم رسیدند افرادی که عضو نیروها و یا هواداران حزب اعتدال و توسعه هستند، کمک می‌کنیم که بتوانیم حداکثر نیروهای اعتدالی را در این مرحله از انتخابات در مجلس داشته باشیم. همچنین در مورد فراکسیون تلاش‌هایی را در مجلس آغاز کردیم و امیدواریم فراکسیون با تمایلات اعتدالی شکل بگیرد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899876

دیگر خبرها

  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد