Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@13:57:25 GMT

شاخص بورس اصلاح شد

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۸۸۷۲

رشد ناهمگون شاخص بورس طی هفته‌های گذشته، تا حدودی متوقف شده است و نمادهای شاخص‌ساز امروز با صف‌های چند صد میلیونی فروش مواجه شدند. ناطقان:  بورس پس از چندماه رشد ناهمگون در نمادهای کوچک و بزرگ، کمی به آرامش رسیده است. رشد 600 هزار واحدی شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته نشان می دهد، برخی نمادها طی هفته های گذشته با رشد قابل توجهی مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نمادهایی که تا دیروز از آنها به عنوان نماد شاخص ساز یاد می شد، از روز چهارشنبه با ریزش مواجه شده و امروز نیز این نمادها با صف‌های فروش چندصدمیلیونی همراه هستند.

نمادهایی مانند وبصاد، وتجارت، فولاد، فملی، وغدیر و شتران که در هفته های گذشته از آنها به عنوان نمادهای شاخص ساز یاد می شد، انتظار می رفت امروز با صف های فروش خود شاخص کل را تا 4 درصد منفی کنند. اما نمادهای کوچک که طی هفته های گذشته اصطلاحا از بازار جا مانده بودند، امروز خود را بالا کشیده و تا حدود زیادی از منفی شدن بازار جلوگیری کردند.

شاخص کل با کاهش تقریبا 30000 واحدی نشان داد تاثیر نمادهای شاخص ساز این بار در قرمز کردن بازار نقش بسزایی دارند. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که هنوز نمادهایی مانند خودرو، خساپا، شپنا، شستا و عرضه های اولیه هنوز باز نشده اند.

اما نکته قابل توجه مثبت بودن شاخص هم وزن در روز کاهش شدید شاخص کل است. شاخص هم وزن تا زمان نگارش این گزارش بیش از 5000 واحد رشد کرده است. در تحلیل این پدیده باید گفت شاخص کل تمایز میان سهام‌های بزرگ و کوچک قائل می‌شود؛ ولی شاخص هم وزن، وزن یکسان برای همه شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. از دید فعالان بازار سرمایه، شاخص کل هم وزن دید شفاف‌تری نسبت به روند بازار می‌دهد و امتیاز بیشتر سهم‌های شاخص ساز در محاسبات شاخص کل، را از آنان می‌گیرد. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است.

باید مثبت شدن شاخص هم وزن در روز های آتی را اتفاقی خوب برای بورس تحلیل کرد. یعنی زمانی که نمادهای شاخص ساز با صف های خرید طویل خود در حال تغییر شاخص به سمت مثبت شدن بازار و نادیده گرفتن رشد نکردن شاخص های کوچک بودند. در روزهایی که شاخص های بزرگ در حال تجربه روزهای صف فروش هستند، صف های خرید در نمادهای کوچک می تواند تا حدودی آینده بازار را روشن و شفاف کند.

این چرخش خرید و فروش در بازار از نمادهای بزرگ به سمت نمادهای کوچک می تواند شاخص را با اصلاح مناسبی مواجه کند و از این طریق به آینده بورس بدون افزایش قیمت های کاذب امیدوار بود.
منبع: فارس برچسب ها: بورس ، اصلاح ، ناطقان ، شاخص

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بورس اصلاح ناطقان شاخص نمادهای شاخص ساز هفته های گذشته نمادهای کوچک شاخص ساز شاخص هم وزن شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 5 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی  به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «مادیرا» و «وهور» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «غبشهر» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «خاور» و «فنر» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 16 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 150 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 142 نماد در محدوده مثبت و 297 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 150 نماد در محدوده مثبت و 182 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳