Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:53:53 GMT

تاراج حیات‌وحش خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۸۸۹۱

تاراج حیات‌وحش خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی چند سالی است وجود قاچاقچیان در مناطق مختلف استان باعث شده تا ادامه حیات گونه‌های حیات وحش با مشکل مواجه شود. قاچاقچیانی که انگار هیچ امری جز سود برایشان مهم نیست.

واژه حیات‌وحش، به‌طور عام، دربرگیرنده تمامی گیاهان و جانورانی است که اهلی و دست‌آموز نباشند و به‌طور خاص دلالت بر تمامی مهره‌دارانی دارد که در محیط طبیعی خود یا شبیه آن، زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، امروزه دانشمندان بدون هیچ تردیدی اطمینان پیدا کرده‌اند که حیات وحش در معرض خطر قرار گرفته است. در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، هزاران گونه ممکن است سریعاَ به مرز انقراض برسند. وظیفه‌ای که پیش روی جهان قرار گرفته است، محافظت از حیات وحش به منظور تضمین آینده طولانی آن‌ها است.

در میان خشکسالی‌های چند ساله، چگونگی حفاظت از حیات وحش حائز اهمیت است و آموزش تاثیر مهمی در این امر دارد، قشر جوان به عنوان آینده سازان و صاحبان آینده این سرزمین اگر ارزش‌های حیات وحش و کمبودها و تاثیرات آن را در آینده بدانند جلوی برداشت‌های بی رویه را خواهند گرفت.

چند سالی است وجود قاچاقچیان در مناطق مختلف استان باعث شده تا ادامه حیات گونه‌های حیات وحش با مشکل مواجه شود. قاچاقچیانی که انگار هیچ امری جز سود برایشان مهم نیست.

لاشه ۳۰ قطعه پرنده وحشی در خوسف کشف و ضبط شد

مرتضی تقی زاده، رئیس نمایندگی حفا ظت محیط زیست خوسف از دستگیری ۴ نفر متخلف شکارو صید در این شهرستان خبر داد.

وی گفت: بر اساس گزارشات واصله از سوی همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیرمجاز در یکی از مناطق آزاد شهرستان، بلافاصله ضمن هماهنگی با ماموران پر تلاش پاسگاه انتظامی خور، تعدادی از محیط بانان شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند.

رئیس نمایندگی حفا ظت محیط زیست خوسف افزود: در اقدام به موقع ماموران پاسگاه انتظامی خور با توجه به نزدیکی به محل مورد نظر، خودروی متخلفین شناسایی و متوقف شد. 

تقی زاده اظهار کرد: ماموران نیروی انتظامی در بازرسی از خودروی متخلفین لاشه ۳۰ قطعه پرنده وحشی( کبک و تیهو)، لاشه یک سرخ رگ وش به همراه دو قبضه سلاح ساچمه زنی( که یکی از آن‌ها غیرمجاز) و تعداد ۲۵ عدد فشنگ کشف و ضبط کردند.

وی بیان کرد: پرونده متخلفین دستگیر شده به همراه مستندات جمع‌آوری شده جهت رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

کشف لاشه ۶۷ قطعه پرنده وحشی در نهبندان 

امیر کوهستانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان از کشف ۶۷ قطعه لاشه تیهو در این شهرستان خبر داد.

وی افزود: ماموران پرتلاش پاسگاه انتظامی دهسلم شهرستان نهبندان شب گذشته موفق به شناسایی و دستگیری یک نفر متخلف شکار و صید شدند. کوهستانی افزود: ماموران از متخلف دستگیر شده لاشه ۶۷ قطعه تیهو به همراه دو قبضه سلاح ساچمه زنی کشف و ضبط کردند.

کوهستانی بیان کرد: متخلف پس از تشکیل پرونده و انجام صورتجلسه برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به تخلفات به مراجع قضایی معرفی شد.

وی گفت: بر اساس ضوابط و قوانین موجود هر گونه شکار، خرید، فروش، حمل و نگهداری حیوانات وحشی بدون کسب مجوز از محیط زیست خلاف قانون بوده و با متخلفان عرصه‎های زیست محیطی به شدت برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تخلفات و حفاظت از حیات وحش به ‎عنوان یک سرمایه ملی به کمک و همکاری مردم نیاز است، خاطرنشان کرد: از تمامی دوستداران محیط زیست درخواست می‌شود، در صورت اطلاع از هر گونه موارد مشابه مراتب را سریعاً به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

کوهستانی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست، بهای هرقطعه از پرندگان شکار شده مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده که از  متخلف دستگیر شده در این خصوص مبلغ ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اخذ خواهد شد.

دستگیری عامل شکار ۴۱ قطعه پرنده وحشی در طبس

اسداله حاتمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس نیز گفت: ۴۱ قطعه پرنده وحشی سهره در شهرستان طبس کشف و ضبط شد.

وی گفت: بر اساس گزارشات واصله از سوی همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیرمجاز توسط شخصی با هویت معلوم در یکی از روستاهای بخش دیهوک شهرستان طبس، مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با همکاری ماوران انتظامی پاسگاه زنوغان به بررسی موضوع پرداختند. 

حاتمی افزود: پس از هماهنگی و اخذ مجوز قضایی از مراجع قضایی شهرستان، منزل فرد مورد نظر مورد بازرسی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در بازرسی از منزل فرد مورد نظر تعداد ۴۱ قطعه پرنده وحشی سهره که با استفاده از دام ، زنده‌گیری شده بودند کشف و ضبط شد.

حاتمی بیان کرد: پس از حصول اطمینان از سلامت پرندگان کشف شده، بلافاصله به آغوش طبیعت بازگردانده شدند.

وی یادآور شد: پرونده متهم دستگیر شده برای رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

شکار در بیش از دو میلیون هکتار ممنوع است

حسن اکبری، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت: از وسعت ۱۵ میلیونی سطح استان نزدیک به دو میلیون هکتار به عنوان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیش از دو میلیون هکتار از وسعت استان به عنوان مناطق حفاظت شده بوده و شکار ممنوع است، افزود: در سطح استان شش منطقه حفاظت شده، دو پناهگاه حیات وحش، هفت منطقه شکار ممنوع و یک تالاب رسمی ثبت شده وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: هر ساله سازمان محیط زیست در روز محیط بان، تعدادی محیط‌بان را تحت عنوان افراد نمونه معرفی می‌کند.

اکبری با بیان اینکه ۹۰ درصد کشفیات و دستگیری متخلفین زیست محیطی با مشارکت مردم انجام می‌شود، تصریح کرد: خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که وجود قاچاقچی نسبت به کشور در حوزه هوبره در آن زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مردم محلی با قاچاقچیان همکاری می‌کنند که این امر از مهم‌ترین عوامل برای ادامه فعالیت قاچاقچیان است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: حفاظت از محیط زیست بیانگر احساس مسئولیت در حفظ ارزش‌های این آب و خاک و نشانه اهمیت قائل شدن برای نسل‌های آینده و ادای دین به باورهای انسانی و اسلامی است که قطعا نیازمند همکاری و همراهی تک تک هم استانی‌ها است.

اکبری یادآور شد: لازم است با نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از طبیعت و رعایت حقوق حیوانات از دوران کودکی، زمینه علاقه و عشق به طبیعت را در فرزندانمان ایجاد تا با یاری یکدیگر آسیب کمتری به طبیعت وارد آورده و در راستای اهداف توسعه پایدار گام برداریم.

بی‌تردید حیات وحش جزء مهمی از محیط زیست به شمار می ‌رود که باید برای حفظ آن همت گذاشت و این جز با آموزش افراد، فرهنگ ‌سازی و مسئولیت‌پذیری امکان‌پذیر نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حیات وحش حفاظت محیط زیست قطعه پرنده وحشی خراسان جنوبی مراجع قضایی دستگیر شده کشف و ضبط حیات وحش مورد نظر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۸۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است