Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کهگیلویه و بویراحمد در میان مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه که هر کدام به ریز فاکتورهای مختلفی متصل است، وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ این روزها اهریمن تغذیه اشتباه، قلب ها و سلول ها را هدف قرار داده و این مهم در حالی است که شناخت ما از تغذیه گاها در حد اینکه چربی خوب است و یا بد است، متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال باورهای ما از تغذیه در طول سالیان شکل گرفته و چالش هایی را نیز رقم زده است.

اما با گذر از هرآنچه که تغذیه در سطح کشور دارد، به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد ورود می کنیم.

با کمی بررسی می بینیم، سوء تغذیه در مناطق حاشیه شهر و برخی مناطق دور افتاده به وضوح نمایان است. این موضوع  گام های اساسی نهاد ها، بخش ها و گروه های حمایتی در رفع سوء تغذیه به شکل مناسب را طلب می کند،از طرفی هزینه های بالای ما نیز بیانگر تغذیه و سبد غذایی خوب نیست.

در هر خانه ای منقل کباب و ریتم تغذیه ای غذاهای زغال پز حکایت از داستان گران و خطرناک تغذیه ای دارد و نشان می دهد هزینه تمام شده یک وعده غذایی با ارزش آن هیچ همخوانی ندارد. مصرف کباب شور را می توان از مهمترین ضعف های تغذیه ای دانست که با پیوند با نمک، مرگ خوشمزه را در کالبد بدن آغاز می کند.

همچنین غذاهای پرچرب محلی از دیگر چالش های تغذیه ای مردم استان است.

با گذر از هر خیابان چشم ما با انسان هایی با اضافه وزن می خورد و شیوع چاقی در استان مانند کبد چرب رشد روز افزونی دارد.

همه اینها دست به دست هم می دهند تا سایه سرطان ها بر تار و پود یک بدن سایه بیفکنند.

در کهگیلویه و بویراحمد در میان مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه که هر کدام به ریز فاکتورهای مختلفی متصل است، وجود دارد.

مصرف نمک زیاد و کباب ها با یک سبد اشتباه و گاها فاکتورهای ارثی چاشنی این قصه تلخ هستند.

همه اینها نیز شالوده علت مرگ و میرها را با چالش رو به رو می کند، تصادفات، بیماری های قلبی و عروقی که مصرف غذاهای پرچرب و قندها کلید شکل گیری آن است را میبینیم.

اما راه حل، این وسط یک کلید مهم با محوریت ارتقای سطح سواد بهداشتی، رشد فعالیت فیزیکی و آگاهی بخشی کیفیت تغذیه را می توان به عنوان پیشرانه اصولی سلامت داشت.

برنج، نان، قند، گوشت شاه کلیدهای یک ضعف تغذیه ای هستند.

فارغ از مناطق با بروز سوء تغذیه که خود راه حل پشتیبانی سبدی را طلب می کند، وقتی به سبدهای غذایی  نگاه می کنیم، در  اغلب آن، هزینه بالا و بدون نگاه کردن به رنج سنی مصرف کنندگان، بدون نگاه به سلامت و بیماری های ارثی و زمینه ای گام برداشته و خود را یک قدم به چالش های تغذیه نامناسب نزدیک می کنیم.

نگاه به اینکه تغذیه سالم به معنای خرید و خوردن هر محصولی است، بسیار اشتباه است.

سبدهای غذایی هر خانوار باید بر اساسی نیازسنجی سلامت فرد تهیه و تامین شود. صرف خرید هر محصولی بیانگر یک وعده سالم نیست.

همچنین ارائه یک سبد مشترک به خانوارها نمی تواند یک عامل بازدارنده در بیماری ها باشد. شاید بتوان یک خانواده را به مصرف سبدی کم خطر تشویق کرد، اما سبد غذایی این خانواده باید بر اساس وضعیت سلامت فرد تامین شود.

نکته مهم در تغذیه مردم کهگیلویه و بویراحمد را می توان قوت غالب ها دانست. نان و برنج در استان می تواند از مهمترین قوت غالب ها باشد، اما تاکنون به چه میزان کیفیت و سلامت این محصولات رشد غنی محور داشته است؟

آیا خط تولید ها از حرارت غیر مستقیم برای طبخ استفاده می کنند؟

چندین سوال در راستی آزمایی این مهم مطرح بوده است.

اما طرح این موضوع به این دلیل است که بدانیم چرخه سلامت سبد غذایی از مرحله توزیع و مصرف شکل نمی گیرد، بلکه باید در تولید نیز نگاه ویژه به سبد های غذایی داشته باشیم.

نکته پایانی و مهم اینکه نگاه و فرهنگ تغذیه ای ما باید به گونه ای با آگاهی بخشی تلفیق پیدا کند که بدانیم در حال حاضر از سبدهای غذایی گران نیز استفاده می کنیم، اما قیمت تمام شده با ارزش محصول مصرفی همخوانی نداشته و این مهم گویای عدم شناخت از سبد مناسب برای ماست.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تغذیه کهگیلویه و بویراحمد تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم

دریافت 75 MB

به گزارش خبرنگار مهر، سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، دوشنبه شب در آیین اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه افزود: در تقسمات سدها بهره کهگیلویه و بویراحمد اندک است و باید سهم مردم ما ملاحظه شود.

کد خبر 6092610

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود