Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلی‌ترین دلیل آشفتگی بازار املاک در سراسر ایران بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی هستند؛ شاهد مثال این موضوع هم تعداد املاکی است که در اختیار این بخش است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «رسالت» گفت‌وگویی با کارآفرینان و کارشناسان مجرب حوزه مسکن و شهرسازی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی با تأکید براینکه مجلس یازدهم باید تدوین «طرح جامع مسکن» را در دستور کار قرار دهد، معتقدند شرایط فعلی بازار مسکن از نیمه دوم سال گذشته مشخص بود ولی مسئولان مربوطه به هشدارهای کارشناسان توجهی نداشتند.

حوزه مسکن امروزه با مشکلات متعددی از جمله نوسانات شدید قیمت روبه رو شده است؛ نکته‌ای که رئیس‌جمهور نیز اخیرا به ضعف و عقب‌ماندگی در آن اعتراف داشت. 

با این وجود، فعالان حوزه مربوطه معتقدند دولت و سایر مراجع قانون‌گذار با ورود راهگشا به بازار مسکن و حذف برخی موانع ازجمله قیمت زمین و هزینه‌های جانبی می‌توانند گام‌های مؤثری در خانه‌دار شدن خانواده‌های ایرانی بردارند.

در همین راستا با کارآفرینان و کارشناسان مجرب حوزه مسکن و شهرسازی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌آید.

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

- دلایل متعددی به گرانی مسکن دامن زده اما در مجموع باید روال تامین مسکن تغییر یابد و با وضع به وجود آمده نمی‌توان مسکن مورد نیاز مردم را تامین کرد.

- 25 درصد از اقتصاد کشور و حوزه اشتغال به مسکن گره خورده است. از سویی مسکن یک نیاز ضروری است و این درحالی است که هزینه تأمین مسکن در سبد خانوار بالا رفته و لازم است تأمین مسکن جزو اولویت‌های حاکمیت باشد.

- بیشترین زیان از افزایش قیمت مسکن متوجه دهک‌های یک و دو و سه است. از جمله دلایل افزایش قیمت مسکن موضوع شرایط اقتصادی کشور و بازار عرضه و تقاضا است.

در بخش مسکن دو نیاز فوری، تأمین زمین و ممانعت از سوداگری است

- در بخش مسکن دو نیاز فوری، تأمین زمین و ممانعت از سوداگری است. به همان شکلی که در بازارهای ارز و طلا شاهد سوداگری هستیم در بازار مسکن هم مشابه آن دیده می‌شود و در مقابل برای مسکن برنامه‌ای جهت حفظ پول و سرمایه نداریم.

- در دولت یازدهم قبل از وزارت اسلامی، برنامه‌ای مشخص برای عرضه مسکن نداشتند و فقط بحث توانمندسازی مردم مطرح بود. اینکه گفته شود مردم را توانمند کنیم تا مسکن بخرند کافی نیست و دهک‌های پایین توان خرید مسکن را ندارند.

- متاسفانه دولت مالیات بر خانه‌های خالی را عملیاتی نمی کند و در عین حال نرخ اجاره بها نیز متعادل سازی نمی‌شود.

- اینکه مشخص نیست مصالح ساختمانی به چه قیمتی تولید شده و نهایت به چه قیمتی باید به فروش برسد خود به وضعیت نامطلوب قیمت‌ها دامن می‌زند. به عنوان مثال میلگرد در یک سال گذشته 60 درصد افزایش قیمت دارد و در وضعیت فعلی سیمان کمیاب شده است و در وضعیت آشفته اقتصادی قیمت‌ها نوسان دارد.

مسعود عبدی، کارآفرین حوزه مسکن و شهرسازی:

- قیمت مسکن تابع عوامل متعدد از جمله تحولات سیاسی و اقتصادی است. بازارهای موازی نظیر طلا، ارز، بورس و سود بانکی نیز در این زمینه اثر مستقیم دارند؛ با این وجود اگر حتی بازارهای موازی هم وضع مناسبی داشتند و شرایط اقتصادی امروز را نداشتیم بازهم قیمت زمین، هزینه‌های صدور مجوز، متریال و دستمزد عوامل اجرایی اجازه ثبات قیمت را نمی‌داد.

خانواده‌های ایرانی سالانه یک تا 1.5 میلیون مسکن 

- بهار 97 نسبت به بهار 98 مسئله ساخت مسکن 27 درصد کاهش داشته و بهار 98 نسبت به زمستان 97 
هم 17 درصد کاهش داشتیم؛ حال آن‌که باید بپذیریم خانواده‌های ایرانی سالانه یک تا 1.5 میلیون مسکن اعم از شهری، روستایی، مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند.

- مسئله مسکن هم مانند بسیاری از راه‌ها دچار اشتباه و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است؛ من نمی‌توانم منکر نقش بنگاه‌ها در زمینه دلالی شوم چراکه هرچیز تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود قطعاً اسیر دلال‌بازی هم خواهد شد.

مسئولین گویا طرفدار حاشیه‌نشینی هستند!

- برای رفع مشکلات موجود باید بپذیریم که یک سیاست ثابت در حوزه شهرسازی داشته باشیم؛‌ بپذیریم بلندمرتبه سازی خوب است یا خیر؛ در کشورهایی مانند چین بحث ساخت مسکن براساس نیاز است و به همین دلیل شاهد مجموعه‌های مرتفع با واحدهای بسیار زیاد هستیم.

- در ایران و تهران اما موانع متعددی وجود دارد؛ وقتی صدور پروانه ساختمانی با مشکل روبه رو می‌شود، انگار مسئولان مربوطه نمی‌خواهند شهرنشینی در تهران تداوم داشته باشد و می‌خواهند مردم به حاشیه بروند. قطعا زمانی‌که قیمت مسکن در شهری مثل تهران بالا می‌رود، این امر به سایر نقاط کشور تسری می‌یابد

امروز وزیری که تئوری‌های خلاف مسکن مهر را مطرح می‌کرد کجاست؟

- مسائل مربوط به این دولت در حد تئوری بوده است. بیشترین عملیات در دولت‌های نهم و دهم انجام شده اما در دولت یازدهم، بحث تئوری مطرح بود؛ یک وزیر چند سال بر مسند حضور یافت و تئوری‌هایی را مطرح کرد و رفت.

- مجلس باید دولت‌ها را ملزم کند به سیاست‌های مناسب در زمینه مسکن؛ امروز وزیری که تئوری‌های خلاف مسکن مهر را مطرح می‌کرد و نیست؛ کجاست و چه کسی پاسخگو است؟؛ باید طرح جامعی وجود داشته باشد که همه دولت‌ها ملزم به رعایت آن شوند.

- هیچ گونه مُسکن فوری برای حوزه مسکن نمی‌بینم؛ ما یک کاری را شروع کردیم در حوزه ساخت و ساز به نام مسکن مهر که اگرچه غلط داشت اما این نبود که رد شود؛ شاید 20 نمی‌گرفت اما مردود هم نبود. مطالعات آماری فراوانی وجود دارد که 50 درصد و یا بیش از آن ، هزینه خانواده صرف مسکن می‌شود. اگر ما این هزینه را از روی دوش خانواده برداریم، طبیعتاً سایر فشارها هم کاهش می‌یابد.

املاک خالی تهران در اختیار بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی 

- اصلی‌ترین دلیل آشفتگی بازار املاک در سراسر ایران بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی هستند که با استفاده از منابع مالی قدرتمندی که در اختیار دارند این بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند و شاهد مثال این موضوع هم تعداد املاکی است که در اختیار این بخش است.

- اگر واقعا موضوع مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود واقعیت این موضوع کاملا روشن خواهد شد چون بسیاری از املاک خالی تهران و کلانشهرها اکنون در اختیار تعدادی از بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مجلس شورای اسلامی خانه های خالی بازار دولت بانک حوزه مسکن و شهرسازی قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

نوسان قیمت در نقاط مختلف منطقه ۱۹ و ۲۰ تهران، حدود ۳۰ درصد برآورد شده که در سال جاری میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در محله‌های خانی‌آباد و تقی‌آباد از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع عبور کرده است.

براساس این گزارش، طبق محاسبه ناحیه یک مناطق ۱۹ و ۲۰ بالاترین قیمت منطقه را به خود اختصاص داده و در معاملات خاص بعضاً آپارتمان‌هایی تا ۸۰ میلیون تومان بر مترمربع در آن معامله شده است.

بعد از آن ناحیه ۲ این دو منطقه ذکر شده، قیمت آپارتمان نوساز بیش از ۵۰ و کمتر از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع است که بعضاً معاملات خاص تا ۷۰ میلیون تومان بر مترمربع انجام شده است؛ نهایتاً در ناحیه ۳، قیمت آپارتمان نوساز کمتر از ۴۰ میلیون تومان بر مترمربع بوده و معاملات فراتر از میانگین چندان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش مهر، روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد آینده مناطق ۱۹ و ۲۰ از منظر سرمایه‌گذاری می‌تواند قطب سرمایه‌گذاری همراه با رشد بالا را به همراه خود خواهد داشت.

بر همین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۴ متری در منطقه ۲۰ محله صفاییه - چشمه علی تهران، ۸ ساله ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰)‌ متراژ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
ابن بابویه ۸۷ ۱۳۹۶ ۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه - چشمه علی ۸۴ ۱۳۹۶ ۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تقی‌آباد ۷۰ ۱۴۰۳ ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۹۰ ۱۴۰۲ ۵,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه‌آباد - متروی شهر ری ۸۰ ۱۴۰۲ ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۸ ۱۴۰۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سرتخت ۹۵ ۱۴۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سه‌راه ورامین ۷۶ ۱۳۹۶ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۸۵ ۱۴۰۱ ۴,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر،

کد خبر 6092711 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • واکنش سپاهان به حواشی پیرمرد حاشیه‌ ساز؛ گویا رگ غیرت شما فقط در برخی موارد بیرون می‌زند!
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو