Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناشناس بودن اثرات بیماری کرونا و داروهای مؤثر بر درمان آن دلیل موجهی برای چندگانگی عمل و اظهار نظر در بدنه شبکه بهداشت و درمان نبوده و مسئولان نباید با اظهارات متفاوت زمینه‌ساز سوءاستفاده در عرضه داروهای ناکارآمد توسط فرصت‌طلبان و سرگردانی مردم شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تجویز داروی فاویپیراویر برای درمان کرونا از طرف برخی پزشکان و تبلیغ و معرفی آن به‌عنوان راه درمان کووید-19 موجب رواج قاچاق و عرضه داروهای جعلی به نام این دارو شد و اظهارات وزیر بهداشت و معاون وی نیز نشان داد هنوز هماهنگی قطعی و تصمیم روشنی در مورد این دارو و داروهای مشابه در این وزارتخانه گرفته نشده که این مسئله مردم را متحیر و سرگردان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون همکاران تجویز می‌کنند فاویپیراویر عرضه می‌کنیم!

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد داروهایی که در کشور برای درمان کرونا استفاده می‌شود، گفت: بیماری کووید-19 هنوز داروی مؤثر قابل‌ اعتمادی در دنیا ندارد اما رمدسیویر و فاویپیراویر دو دارویی هستند و در اروپا و امریکا هم تأکیداتی براثربخشی آن‌ها بوده است و مردم با عده‌ای شیاد در قاچاق این فرآورده دارویی و نمونه‌های جعلی این دارو روبرو بودند.

وی تأکید کرد: این دارو با این‌که در لیست دارویی ما نیامده ولی بعضی از همکاران ما آن‌ها را تجویز می‌کردند و معتقد بوده‌اند در بعضی از بیماران اثربخش است ما این دارو را به‌اندازه کافی توزیع کرده‌ایم و در هفته آینده اولین تولید ملی این دارو هم عرضه خواهد شد و ما کمبودی در این زمینه هم نخواهیم داشت.

 فاویپیراویر داروی آنفولانزاست نه کرونا

با این‌حال معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظر دیگری دارد و داروی فاویپیراویر را تنها برای آنفلوانزا مفید دانسته و معتقد است اثر مثبتی روی کووید-19 ندارد.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط تلفنی با یک برنامه زنده شبکه خبر با بیان این‌که مطالعات دقیقی هم در دنیا و ایران بر روی این دارو انجام‌شده، افزود: این دارو عمدتاً برای استفاده آنفولانزا مورد تائید قرارگرفته است.

وی در ادامه گفت: از حدود 2 ماه قبل یکی از شرکت‌های داروسازی داخلی موفق به تولید این دارو و ورود آن به بازار دارویی کشور شده است.

ملک‌زاده افزود: همه داروهایی که برای کووید-۱۹ و سایر بیماری‌های مهم در داخل کشورساخته می‌شود در وهله اول به‌طور کامل بررسی و بعد از اطمینان کامل از مؤثر بودن آن دارو تجویز می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: داروی فاویپیراویر داخلی‌سازی شده و فقط برای درمان آنفولانزاست.

وی با رد تأثیر داروی فاویپیراویر برای درمان کووید-۱۹، افزود: این دارو فقط برای درمان آنفلوانزا کاربرد دارد.

بلاتکلیفی مردم با برخورد چندگانه با فاویپراویر

شاید یکی از دلایل این چندگانگی برخورد با فاویپیراویر ناشناس بودن اثر و داروی ویروس کووید-19 باشد اما این دلیل مناسبی برای سرگردان کردن مردم نیست و وزارت بهداشت بدون وجود یک نظر قطعی نباید نیاز یا عدم نیاز به تولید و یا عرضه این دارو را مطرح و زمینه استفاده شیادان و کلاه‌برداران از نیاز مردم را ایجاد کند.

عدم تمرکز در برخورد دارویی با کرونا هم یک مشکل دیگر است که در این دو اظهارنظر از وزارت بهداشت عیان شده است و ادامه این روند می‌تواند تأثیر سوئی بر مواجهه و بر روند درمان کرونا در کشور بگذارد. امروز فاویپیراویر و رمدسیویر و فردا دارویی دیگر از طرف مردم و برخی پزشکان درخواست شده و احتمال بروز مشکلات دیگر دارویی هم دور از انتظار نیست.

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با یک بررسی کارشناسی و ارائه دستورالعمل مناسب می‌تواند مانع این ناهماهنگی در تجویز دارو و بهره‌برداری فرصت‌طلبان و قاچاقچیان نیز شود.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: رضا ملک زاده وزیر بهداشت کرونا سعید نمکی فاویپراویر درمان و آموزش پزشکی داروی فاویپیراویر بهداشت و درمان وزیر بهداشت برای درمان کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی گلایه‌های فضای مجازی از عدم دسترسی به تعدادی از داروها با اشاره به تک نسخه‌ای یا مسافرتی بودن آنها اعلام کرد: سازمان غذا و دارو صرفاً مکلف به تأمین داروهای موجود در فهرست رسمی کشور است.

بر اساس بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، تجویز داروی خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان ممنوع است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو علت تمایل برخی بیماران برای مصرف داروهای خارجی در حالی که که نمونه داخلی آن با قیمت مناسب‌تر وجود دارد، گفت: این موضوعی فرهنگی است که بخشی از آن به پزشکان هنگام گفت‌وگو با بیماران مرتبط می‌شود که بعضاً بر کیفیت نمونه خارجی تاکید بیشتری دارند و بخشی دیگر به خاطر تصورات غلطی است که در جامعه نسبت به محصول داخلی وجود دارد.

بنابراین گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو از چهره‌های مطرح فضای مجازی که دلسوزانه ممکن است پیگیر تهیه داروهای خارج از فهرست رسمی باشند که تجویز آنها وجاهت قانونی هم ندارد؛ خواست قبل از جمع آوری اطلاعات کامل و جامع از منابع موثق اطلاع رسانی اشتباه و گمراه کننده نداشته باشند.

کد خبر 6095520 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند