Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یکی از فرماندهان ارتش عراق در حمله تروریستی افراد ناشناس در شمال بغداد به شهادت رسید.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، رسانه‌های عراق جمعه شب از حمله تروریستی به یکی از فرماندهان ارتش این کشور در شمال بغداد، پایتخت عراق خبر دادند.
خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد که سرلشکر «علی غیدان»، فرمانده تیپ 59 ارتش این کشور در این حمله به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش، افراد ناشناس در شهرستان «الطارمیه» بغداد به خودروی این فرمانده عراقی حمله کرده و او را به شهادت رساندند.
هنوز فردی یا گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است.
سرلشکر غیدان به همراه چند فرمانده ارتش سال 2014 که داعش مناطق زیادی از عراق را اشغال کرد، از سوی حیدر العبادی، نخست‌وزیر وقت این کشور به دلیل کوتاهی در دفع حملات داعش به شهر موصل، از فرماندهی نیروی زمینی ارتش عراق برکنار شده بود.
گروه تروریستی داعش از اردیبهشت گذشته تاکنون فعالیت بی‌سابقه‌ای در مقایسه با 2 سال اخیر در مناطق شمال، غرب و شرق پایتخت عراق در استان‌های صلاح‌الدین، کرکوک، دیاله و الانبار داشته است.
در این مدت حملات گروه تروریستی داعش به ویژه در منطقه بین استان‌های کرکوک، صلاح الدین و دیاله معروف به «مثلث مرگ» افزایش یافته است.
در مهم‌ترین این تحرکات، داعش در هفته‌های گذشته به منطقه «مکشیفه» و «بلد» در استان «صلاح‌الدین» شبیخون زد که منجر به جان باختن 11 تن از نیروهای الحشدالشعبی و زخمی شدن 20 تن دیگر شد.

واکنش ارتش عراق به ترور فرمانده تیپ 59
فرماندهی مشترک ارتش عراق طی بیانیه اعلام کرد که پاسخ ترور فرمانده تیپ 59 ارتش این کشور سریع و دردناک خواهد بود.
فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق، در پی ترور روز گذشته سرتیپ «علی غیدان»، فرمانده تیپ 59 ارتش این کشور در بغداد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با عاملان این ترور با مشت آهنین برخورد خواهد کرد.
در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است: نیروهای مسلح عراق هر روز جان خود را برای دفاع از کشور و مردم خود تقدیم می‌کنند. این نیروها، امروز نیز یک شهید دیگر تقدیم کردند که سرتیپ ستاد «علی حمید غیدان» فرمانده تیپ 59 است که در حال انجام وظیفه در محدوده مسئولیتش، مورد حمله تروریستی در شهرستان «الطارمیه» در شمال بغداد قرار گرفت.
در ادامه این بیانیه ضمن تسلیت و ابراز همدردی به خانواده و دوست‌داران این فرمانده، اعلام شد که پاسخ به این ترور برای مرتکبان این جنایت، «سریع و دردناک» خواهد بود.
فرماندهی عملیات مشترک عراق تصریح کرد: با عناصر تروریستی که به این ترور اقدام کرده‌اند، با مشت آهنین برخورد خواهد شد و نیروهای امنیتی کشور هرچه قدر که برای وطن خود فداکاری کنند و خون بدهند باز با اراده‌ای بالا به راه خود ادامه خواهند داد.
سرلشکر غیدان به همراه چند فرمانده ارتش سال 2014 که داعش مناطق زیادی از عراق را اشغال کرد، از سوی حیدر العبادی، نخست‌وزیر وقت این کشور به دلیل کوتاهی در دفع حملات داعش به شهر موصل، از فرماندهی نیروی زمینی ارتش عراق برکنار شده بود.
وی شب گذشته هدف افراد ناشناس در الطارمیه قرار گرفت و به شهادت رسید. در پی این حمله تروریستی، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به نهادهای اطلاعاتی و نیروهای امنیتی دستور داد تا عملیات فوری برای دستگیری عوامل این اقدام را آغاز کنند.

دستور الکاظمی برای دستگیری عوامل حادثه تروریستی الطارمیه
«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق جمعه شب به نهادهای اطلاعاتی و نیروهای امنیتی دستور داد تا عملیات فوری برای دستگیری عوامل حادثه تروریستی شهرستان الطارمیه را انجام دهند.
عناصر داعش عصر جمعه با حمله به خودرو حامل سرتیپ «علی حمید غیدان الخزرجی» فرمانده تیپ 59 لشکر ششم ارتش عراق در منطقه «بن سینا» شهرستان الطارمیه واقع در شمال بغداد او را کشتند.
براساس گزارش‌ها، شماری نیز در این حمله کشته و زخمی شدند.
نخست وزیر عراق با صدور این دستور از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خواسته تا اقدام‌های لازم و فوری را برای شناسایی و دستگیری عناصر تروریستی این حادثه انجام دهند.

حمله مسلحانه به منزل فرماندهان نظامی عراق، جان دختر بچه را گرفت
حمله عناصر مسلح ناشناس به خانه یکی از فرماندهان نیروهای سرایا السلام عراق باعث شهادت دختربچه این فرمانده شد.
گروه «سرایا السلام» وابسته به جریان «مقتدی صدر»، رهبر جریان الصدر عراق از حمله مسلحانه افراد ناشناس به منزل یکی از فرماندهان خود خبر داد.
بر اساس بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرده، عناصر مسلح نقاب‌پوش با حمله به «جمال الدراجی»، فرمانده تیپ پنج سرایا السلام، اقدام به تیراندازی کرده که بر اثر اصابت گلوله به دختر خردسالش به نام «رقیه»، وی به کما می‌رود و بعد از سه روز بستری در بیمارستان فوت می‌کند.
هنوز علت این حمله مشخص نیست اما برخی منابع آن را به دشمنی شخصی ربط داده و برخی نیز به استناد به منابع نزدیک به جریان الصدر، این حادثه را سرقت مسلحانه دانسته‌اند.
سرایا السلام، شاخه نظامی جریان الصدر عراق طی چند سال جنگ عراق با تروریسم و داعش، تحت فرمان نیروهای الحشد الشعبی خدمت می‌کرد.

پاکسازی 60 کیلومتر مربع در مجاورت مرز ایران
الحشدالشعبی اعلام کرد که از ابتدای ماه میلادی جاری تا کنون توانسته 60 کیلومتر مربع را در استان دیالی پاکسازی کند.
«صادق الحسینی» سخنگوی نیروهای الحشدالشعبی در محور استان دیالی، امروز (شنبه) به بیان آخرین آمار از عملیات پاکسازی این استان که در مجاورت مرز ایران قرار دارد، پرداخت.
او به وبگاه المعلومه گفت که الحشدالشعبی از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون در 14 نقطه مختلف استان دیالی دست به عملیات زده و توانسته 60 کیلومتر مربع از مناطق صعب العبور این استان را از وجود تروریستها پاکسازی کند.
الحسینی افزود: «در این عملیات پاکسازی و گشت‌زنی، مخفیگاههای داعش و کارگاههای ساخت کمربند انتحاری و تجهیز خودروهای بمب‌گذاری شده کشف و منهدم و همچنین مناطق آلوده به مین نیز پاکسازی شد.»
او همچنین از پاکسازی صدها کیلومتر از جادههای فرعی در مناطق کشاورزی و کوهستانی در منطقه صعب العبور «حمرین» خبر داد.
عراق از شنبه هفته گذشته چهارمین مرحله از عملیات «ابطال العراق» را برای پاکسازی استان دیالی به خصوص خط مرزی شرق این کشور با ایران آغاز کرده است.

کنترل گذرگاه مرزی زرباطیه-مهران به ارتش واگذار شد
نخست‌وزیر عراق در راستای اجرای طرح کنترل گذرگاه‌های مرزی، امروز یک هیأت برای ارزیابی شرایط به دست گرفتن کنترل گذرگاه مرزی «زرباطیه - مهران» به استان «واسط» فرستاد.
امروز (شنبه، 18 ژوئیه) یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» از اعزام یک هیأت از سوی نخست‌وزیر عراق به گذرگاه مرزی زرباطیه در استان واسط که هم مرز با ایران است، خبر داد.
بر اساس این گزارش به دستور «مصطفی الکاظمی»،سرلشکر ستاد «عبدالامیر الشمری» فرماندهی عملیات مشترک عراق و برخی از اعضای دفتر نظامی نخست‌وزیر امروز از این گذرگاه بازدید کردند.
به نوشته پایگاه خبری «ناس»، سرلشکر ستاد الشمری که امروز به همراه «عمر الوائلی» مدیرکل گذرگاه‌ها در حال بازدید از این گذرگاه بود در جمع خبرنگاران گفت: تدابیری جدی و قاطعانه برای اعمال قانون و کنترل کلیه گذرگاه‌های مرزی از سوی دولت به منظور بررسی منابع اقتصادی کلی کشور، اتخاذ خواهد شد و یک نیرو از فرماندهی عملیات مشترک عراق، عازم گذرگاه مرزی زرباطیه می‌شود.
الشمری توضیح داد: این بازدید با هدف بررسی موقعیت مکانی و تامین مستلزمات ضروری و کامل برای اعزام یک نیرو از فرماندهی عملیات مشترک طی روزهای آتی به گذرگاه زرباطیه صورت می‌گیرد و هدف اصلی از این اقدام، کنترل گذرگاه‌های مرکزی از سوی فرماندهی عملیات مشترک و مبارزه با فساد است.
از سوی دیگر «عمر الوائلی» نیز تایید کرد که هدف از این بازدید، اعمال قدرت دولت در این گذرگاه و بررسی منابع مالی خزانه و مبارزه با اقدامات مسلحانه در این گذرگاه‌ است.
پیش‌تر، فرماندهی عملیات مشترک عراق از تدوین یک طرح کامل برای اداره کلیه گذرگاه‌های کشور با هماهنگی سازمان گذرگاه‌ها پس از به دست گرفتن کنترل دو گذرگاه «مندلی» و «المنذریه» به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور خبر داده بود.
«محمد جمیل المیاحی» استاندار واسط 11 ژوئیه از نخست‌وزیر خواسته بود تا به منظور تامین امنیت این گذرگاه یک هنگ نظامی از ارتش به آن اعتزام کند.
وی توضیح داد: با توجه به اهمیت بالای کنترل بر گذرگاه‌های مرزی به ویژه زرباطیه که یکی از مهمترین گذرگاه‌های مبادلات تجاری و تردد مسافران به شمار می‌آید، و با بازگشایی آن به صورت جزئی بهتر است که شاهد اتفاقات غیرقانونی و ناامنی مشابه موارد متعدد در گذشته نباشیم.
در سفر روز چهارشنبه «مصطفی الکاظمی» به بصره، وی دستور داد که کنترل دو گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی و کویت نیز به ارتش واگذار شود و پس از آن، اعلام شد که فرماندهی عملیات بصره مسئول کنترل کامل گذرگاه مرزی «شلمچه» با جمهوری اسلامی ایران و گذرگاه مرزی «صفوان» با دولت کویت است.
در پی اعلام اجرای طرح کنترل گذرگاه‌های مرزی از سوی کابینه مصطفی الکاظمی، «غالب محمد» عضو فراکسیون جنبش تغییر و «سرکوت شمس الدین» عضو فراکسیون آینده – از فراکسیون‌های کُردی پارلمان عراق – ضمن اعلام حمایت از این سیاست نخست‌وزیر، از وی خواستندکه این سیاست منطقه کردستان را نیز شامل شود.امری که به اعتقاد کارشناسان بسیار دشوار می‌نماید.
این دو تاکید کرده‌اند که در هر توافق احتمالی بغداد – اربیل، لازم است درصدی از درآمد گذرگاه‌های مرزی به استانداری‌های منطقه‌ کردستان پرداخت شود به ویژه که دولت منطقه کردستان در توزیع درآمدها میان استان‌های این منطقه عدالت را برقرار نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق داعش فرماندهی عملیات مشترک عراق فرمانده تیپ 59 ارتش یکی از فرماندهان گذرگاه های مرزی نیروهای امنیتی مصطفی الکاظمی حمله تروریستی شمال بغداد ارتش این کشور سرایا السلام کنترل گذرگاه نیروهای مسلح کیلومتر مربع افراد ناشناس گذرگاه مرزی استان دیالی نخست وزیر ارتش عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۱۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی

به گزارش قدس آنلاین، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای مقابله با دشمن صهیونیستی و حمایت از مردم غزه و پاسخ به جنایات اشغالگران صهیونیست علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه زنان و کودکان، بامداد پنجشنبه حمله پهپادی به یک هدف مهم در بندر ایلات در فلسطین اشغالی انجام داده است.

مقاومت اسلامی عراق پیش تر نیز اعلام کرده بود که هدف مهمی را در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه هدف حمله پهپادی قرار داده است.

براساس اینفوگرافی که به تازگی رسانه جنگ نیروهای مقاومت منتشر کرده‌اند، مقاومت اسلامی عراق در ۲۰۰ روزه گذشته که از طوفان الاقصی می‌گذرد، به ترتیب ۲۴۳ عملیات حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ حمله به اهداف در اراضی اشغالی و ۸۸ حمله به هدف در سوریه انجام داده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق در عملیات‌های گذشته به سرزمین‌های اشغالی، هشدار داده بود که در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عملیات خود علیه مواضع این رژیم را تشدید خواهد کرد.

این گروه پس از انجام عملیات‌های خود در سرزمین‌های اشغالی، همواره بر حمایتش از مردم غزه و تشدید حملات علیه اشغالگران در ماه مبارک رمضان تأکید کرده بود.

گفتنی است؛ گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • انتصاب‌های جدید در ارتش رژیم صهیونیستی جنجال‌ساز شد
  • حمله موشکی مقاومت عراق به تل‌آویو
  • دو دهه «جنگ با ترور» بوش ارتش آمریکا را تضعیف کرده است
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • استثنایی‌ترین تصمیم نظام با حمله به اسرائیل به روایت فرمانده کل سپاه /این عملیات قابل تکرار است /رسما اعلام کردیم که می زنیم و همه می دانستند
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • اعتراف تل‌آویو به شکست پاتریوت آمریکا در برابر موشک ایرانی