Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@07:27:38 GMT

بیس جامپینگ چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۲۶۲۳

بیس جامپینگ چیست؟

پرش آزاد، پرش هوایی یا بیس جامپینگ به ورزش پریدن با لباس بالدار یا با چتر از روی یک سازهٔ ثابت یا صخره گفته می‌شود.
برخلاف چتربازی که از پرش به بیرون از هواپیما با ارتفاع زیاد صورت می‌گیرد، پرش بیس از روی نقاط کم‌ارتفاع‌تر انجام می‌گیرد. ریسک و میزان مرگ‌ومیر در این ورزش بسیار بالا است تا حدی که یکی از پرمخاطره‌ترین ورزش‌ها و از انواع بدل‌کاری شمرده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بِیس جامپینگ در برخی نقاط دنیا ممنوع و غیرقانونی است و اجازه انجام به افراد داده نمی‌شود.   ورزشکاران این رشته ورزشی باید آمادگی بدنی و ذهنی بالایی داشته و آموزش‌های مورد نیاز را فرا گرفته باشند. همچنین استفاده از لوازم و امکانات استاندارد و مناسب از نکات مهم و قابل توجه است.

بیس جامپینگ چیست؟   اولین بار این فعالیت در سال ۱۹۷۸ توسط گروهی برای ساخت یک فیلم انجام شد و این نقطه‌ی شروع برای بیس جامپینگ بود. بیس جامپینگ عبارت است از پرش به همراه وینگ سوئیت (نوعی لباس مخصوص که می‌توان به شکلی با آن پرواز کرد) و یا چتر از ارتفاع، این ارتفاع می‌تواند صخره، یک ساختمان و یا دره یک کوه باشد. مهم‌ترین نکته برای مکان پرش داشتن ارتفاع مناسب است تا خطری متوجه شخص پرنده نباشد. این نوع پرش از چتربازی و پرش‌های دیگر به مراتب خطرناک‌تر می‌باشد.   از تفاوت‌های میان بیس جامپینگ و چتربازی می‌توان به تفاوت در ارتفاع و نحوه‌ی انجام آن‌ها اشاره کرد. بیس جامپینگ می‌تواند به وسیله چتر و یا وینگ سوئیت انجام شود و نوعی جدا از چتربازی و پرش با وینگ سوئیت است.   بیس جامپینگ در ایالات متحده آمریکا طرفداران زیادی دارد و به دلیل داشتن مناطق طبیعی زیاد و مناسب برای انجام این فعالیت تبدیل به مهد بیس جامپینگ شده است.
  انواع بیس جامپینگ   بیس جامپینگ معمولاً به دو صورت پرش به همراه وینگ سوئیت (نوعی لباس مخصوص که می‌توان با آن پرواز کرد) و یا چتر از ارتفاع انجام می‌پذیرد. این نوع از پرش پرخطر است.

بیس جامپینگ بدون وینگ سوئیت تنها یک پرش از ارتفاع محسوب می‌شود که در پایان با چتر می‌توان بر روی زمین فرود آمد و این عمل را هم می‌توان از روی هر ارتفاع مناسبی انجام داد.

بیس جامپینگ و مرگ   پرش با وینگ سوئیت یا همان بیس جامپینگ با وینگ سوئیت یکی از پر طرفدارترین و جذاب‌ترین ورزش در دنیا است و افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال اغلب مخاطب آن هستند.   این ورزش یکی از خطرناک‌ترین فعالیت‌های ورزشی محسوب می‌شود و در سال تعداد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. با توجه به تحقیقاتی که انجام گرفته نمی‌توان به طور دقیق میزان این مرگ و میر این ورزش را مشخص کرد.   بسیاری از ورزشکارانی که به انجام پرش علاقه‌مند هستند مکان‌های مناسبی را برای پریدن انتخاب نمی‌کنند و به همین دلیل خطر همیشه در کمین افراد است و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند   افرادی بسیاری هستند که پرش‌های خود را به صورت آنلاین در شبکه‌های مجازی استریم می‌کنند و هنگامی که برای آنان اتفاقی می‌افتند یا می‌میرند افراد زیادی شاهد آن هستند.
  مکان‌های معروف و مناسب برای بیس جامپینگ   کوهستان آلپ در تابستان‌ها بهترین زمان برای پرش است، مخصوصاً بخش‌هایی از کوهستان که برف‌ها آب شده‌اند. باید برای پرش محل مناسبی را انتخاب کرد و نباید از روی هر ارتفاعی و یا صخره‌ای به سمت پایین شیرجه زد.

کجراگ در نروژ   کجراک نروژ که به دلیل موقعیتی استثنایی که تخته سنگی عظیم الجثه در بین دو صخره قرار دارد، یکی از هیجان انگیزترین مناطق برای بیس جامپینگ شناخته می‌شود. از سال ۱۹۹۴ تا کنون، بیش از ۲۹ هزار پرش در این منطقه به ثبت رسیده است که تعداد زیادی از آن‌ها موفقیت آمیز بوده و متأسفانه برخی نیز حوادث ناگواری را به دنبال داشته اند.

برج ایفل در فرانسه   تعداد زیادی از ورزشکاران و علاقه‌مندان به پرش، به پریدن در محیط‌های شهری علاقه دارند و برج ایفل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پرش از ارتفاع می‌باشد.
 
آبشار انجل در ونزوئلا   آبشار انجل با ارتفاع ۹۷۹ متر، به عنوان بلندترین آبشار دنیا شناخته می‌شود و به همین علت یکی از هیجان انگیزترین مناطق برای بیس جامپینگ به شمار می‌رود. طبیعت زیبای اطراف این آبشار و پریدن از بالای این آبشار به موازات جریان آب، تجربه‌ای فراموش نشدنی و رویایی را برای افراد به وجود می‌آورد. در این منطقه افراد بومی راهنمایی‌های لازم را در اختیار چامپر‌ها قرار می‌دهند.

پارک ملی یوسیمیتی در آمریکا   پارک ملی یوسیمیتی از مناطق ممنوعه برای ورزش بیس جامپینگ است، اما این ممنوعیت باعث نشده است تا ورزشکاران از قله‌های معروف موجود در این پارک نپرند. سالانه افراد زیادی با آگاهی از خطرات ناشی از پرش در این منطقه، به آنجا می‌روند تا ترس و هیجان را به طور هم زمان با پریدن تجربه کنند.         منبع:ایمنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پرش آزاد پارک ملی یوسیمیتی برج ایفل پارسی خبر وینگ سوئیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

به گزارش همشهری آنلاین، گردنه تته یکی از نقاط مرتفع و برفگیر استان کرمانشاه و شهرستان پاوه به شمار می‌رود که هر سال با بارش اولین برف بسته می‌شود و به دلیل سختگذر بودن امکان انجام عملیات برف‌روبی در آن وجود ندارد و بازگشایی آن به اول بهار سال آینده موکول می‌شود.

این گردنه ۲۱ کیلومتر طول دارد که ۱۷ کیلومتر آن در محدوده استان کرمانشاه و شهرستان پاوه و مابقی آن در حوزه استحفاظی استان کردستان و شهرستان سروآباد قرار دارد.

گردنه تته در منطقه اورامانات محور ارتباطی شهرستان پاوه و شهرهای نودشه و نوسود در استان کرمانشاه به شهرستان سروآباد و مریوان در استان کردستان است.

کد خبر 847121 برچسب‌ها برف خبر مهم استان کردستان استان کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  •  ۱ مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر
  • وصل شدن تلفن ثابت ۲ هزار مشترک مخابرات در گنبدکاووس
  • بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • لحظه به لحظه با بورس / افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل
  • افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل بورس
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد