Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@16:20:38 GMT

افشاگری ترکی فیصل از تصمیم غافلگیرکننده حافظ اسد

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۳۱۵۰

افشاگری ترکی فیصل از تصمیم غافلگیرکننده حافظ اسد

خبرگزاری ایسنا: ترکی فیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان در مصاحبه جدید خود با روزنامه القبس درباره دلایل بروز جنگ داخلی در لبنان اظهار کرد: برخی احزاب به ویژه جریان چپ‌گرای سیوسیال آشکارا خصومت خود را به عربستان نشان می‌دادند، عربستان با همه آنها از جمله یاسر عرفات که به ما گوش می‌داد و گاهی در سخنانش وفادار بود و گاهی خلاف آن عمل می‌کرد، تعامل داشت، عرفات رویکردهای دمدمی و ناپایداری داشت و نشانه آن هم موضعگیری او درباره حمله عراق به کویت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان در ادامه مدعی شد: دخالت ملک فهد (پادشاه عربستان از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۵) منجر به عقب‌نشینی "اسرائیل" از شهرهای اصلی لبنان شد، بعید می‌دانم عربستان به وسیله بشیر الجُمیل (رئیس جمهوری منتخب لبنان که ۹ روز پس از تحویل گرفتن مقام ریاست جمهوری و قبل از ادای سوگند رسمی، سپتامبر ۱۹۸۲ به همراه ۲۵ نفر از همراهانش، در مقر حزب فالانژهای لبنان در منطقه اشرفیه، بیروت با انفجار بمب به قتل رسید) اسرائیل را به حمله به لبنان تشویق کرده باشد. مه سال ۱۹۸۱ که رونالد ریگان (چهلمین رئیس جمهوری آمریکا) در ابتدای مرحله به دست گرفتن قدرت در آمریکا بود، برای پیگیری پرونده خرید هواپیماهای شناسایی آواکس از آمریکا در واشنگتن بودم، فشارهایی از طرف کنگره برای محقق نشدن آن پرونده وجود داشتند.

این شاهزاده عربستانی افزود: هنگام حضورم در واشنگتن، اسرائیل برای اولین بار به لبنان حمله کرد، از سوی ریگان به کاخ سفید احضار شدم، ملک فهد نیز با او مستقیما تماس گرفته بود و او را تشویق می‌کرد اسرائیلی‌ها را به عقب‌نشینی ترغیب کند، ریگان، فیلیپ حبیب را مامور کرد برای عقب راندن نیروهای اسرائیلی به منطقه برود، این پیام به ملک فهد رسید و از حبیب دعوت شد، او به منطقه سفر کرد و اسرائیل عقب‌نشینی کرد.

او ادامه داد: همه می‌خواستند از ماجرای جنگ لبنان چه در بُعد سیاسی، چه معنوی و چه مالی استفاده کنند و ما نمی‌توانیم بگوییم یکی از آنها گناه‌کارتر از دیگری است، فلسطینی‌ها نفوذ خود را در لبنان گسترش می‌دادند و اسرائیلی‌ها نیز در تشدید درگیری نقش ایفا می‌کردند، حزب‌های مختلف تلاش می‌کردند از شرایط استفاده کنند، همچنین حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید سوریه که با موضعگیری خود از شرایط برای حضور سوریه در لبنان استفاده کرد، حتی اتحادیه عرب نیز در نقش خود کوتاهی کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: ترکی فیصل حافظ اسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمده‌ایم که بمانیم!

اسرائیل پیش‌تر در غزه بود. تا سال ۲۰۰۵ اسرائیل در همین غزه کوچک چندده شهرک صهیونیست‌نشین داشت اما زیر ضربات آتش و بعد از ناکامی در جنگ سال ۲۰۰۴ علیه مقاومت غزه، مجبور شد از آنجا بیرون برود.

به گزارش ایسنا، کانال تلگرامی «تنهایی دسته جمعی» با انتشار تصویری از یک دیوار نوشته در طول جنگ تحمیلی نوشت:

این دیوارنوشتۀ نظامیان اشغالگر بعثی در خرمشهر است. نوشته‌اند: «آمده‌ایم که بمانیم.» 

نتوانستند که بمانند. غیرت مدافعان ارتشی و سپاهی و بسیجی نگذاشت که بمانند. یک لحظه از فکر بیرون کردن آن‌ها بیرون نیامدند، تا آنکه دست آخر در عملیات بیت‌المقدس در سوم خرداد ۱۳۶۱ آنها را بیرون کردند. 

اسرائیلی‌ها چند روز بعد از این واقعه، به لبنان لشکر کشیدند. بر خلاف تمامی پیش‌بینی‌ها، تا بیروت پیش‌روی کردند. اولین پایتخت عربی اشغال شد. آمده بودند که بمانند. اما غیرت گروه‌های مختلف مقاومت لبنان، و در رأسشان حزب‌الله که در مقابل این اشغالگری تأسیس شد، نگذاشت که بمانند. دست آخر در ۲۵ می ۲۰۰۰ اسرائیلی‌ها را زیر ضربات آتش، و بدون هیچ قید و شرطی، از لبنان بیرون کردند.

اسرائیل، آمده تا در فلسطین بماند. همین روزها هم در فکر آن است که دست‌کم در بخشی از غزه بماند. اما اسرائیل پیش‌تر در غزه بوده است. تا سال ۲۰۰۵ اسرائیل در همین غزۀ کوچک چندده شهرک صهیونیست‌نشین داشت. اما زیر ضربات آتش، و بعد از ناکامی در جنگ سال ۲۰۰۴ علیه مقاومت غزه، مجبور شد از آنجا بیرون برود.

همانطور که نیروهای صدام وحشی نتوانستند در خرمشهر بمانند، همانطور که نیروهای وحشی اسرائیلی نتوانستند در لبنان بمانند، همانطور که وحشی‌های شارون پیشتر نتوانستند در غزه بمانند، این بار هم اشغالگران نخواهند توانست. نه فقط در غزه، که در کل فلسطین.

 إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
البته وعده گاه (عذاب) آنها صبح است، آیا صبح نزدیک نیست؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • تصمیم عربستان باعث افزایش قیمت نفت شد
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور