Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی کیسالائی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با نجات کوهنورد ۴۸ ساله که بامداد شنبه (ساعت ۰۰:۰۰) در ارتفاعات کوه سبلان دچار حادثه سقوط از ارتفاع شده بود، عنوان کرد: چهار کوهنورد قصد صعود به قله سبلان را داشتند، روز گذشته یکی از آن‌ها دچار حادثه شده و از ارتفاع سقوط کرده و از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این کوهنوردان هرم یک را پشت سر گذاشته بودند و در طول مسیر صعود از هرم ۲ به هرم ۳ این حادثه متوجه یکی از این چهار کوهنورد شد که با توجه به اینکه فرد مذکور به منطقه برفی سقوط کرده بود، خوشبختانه دچار آسیب نخاعی و آسیب‌های جدی نشده است، در عملیات امداد و نجات ساعت ۰۲:۰۰ بامداد شنبه عملیات جستجو آغاز و ساعت ۰۳:۴۰ بامداد نیروهای امدادی موفق به شناسایی مصدوم شدند و پس از اقدامات اولیه مصدوم را به آمبولانس هلال‌احمر واقع در آلوارس ساعت ۰۷:۴۵ انتقال و در ساعت ۹:۳۰ به بیمارستان فاطمی اردبیل رساندند.

دبیر هیئت کوهنوردی شهرستان اردبیل با اشاره به اینکه مسیر این کوهنوردان سنگی و صعب العبور بوده، بیان کرد: گذر از این مسیر صعب العبور و سنگی نیازمند تجهیزات تخصصی کوهنوردی است، لذا کمبود تجهیزات موجب آسیب رسیدن به این کوهنورد شده است.

کیسالائی عنوان کرد: پس از وقوع حادثه ۲ نفر از کوهنوردان نزد مصدوم مانده و یک نفر برای امدادرسانی به هیئت کوهنوردی مراجعه می‌کند و بلافاصله تیم‌های امداد هلال احمر اردبیل و تیم هفت نفره هیئت کوهنوردی شهرستان متشکل از رئیس هیئت، دبیر و پنج نفر کوهنورد متخصص به محل حادثه اعزام شد.

عدم هماهنگی با هیئت کوهنوردی عامل بروز حادثه شد

وی در خصوص بروز حوادثی از این قبیل اذعان کرد: عدم هماهنگی کوهنوردان به هنگام تصمیم برای کوهنوردی و بی احتیاطی این ورزشکاران موجب می‌شود تا هنگام صعود با مشکل مواجه شوند، لذا توصیه می‌شود افرادی که قصد صعود به ارتفاعات را دارند حتماً قبل از حرکت با هیئت کوهنوردی هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و از آموزش‌های مورد نیاز و تجهیزات لازم بهره مند شوند.

دبیر هیئت کوهنوردی شهرستان اردبیل ادامه داد: در خصوص جلوگیری از صعود افراد غیر ماهر به قله سبلان یا سایر ارتفاعات منع قانونی وجود ندارد، لذا افراد باید خودشان به فکر امنیت و سلامت خود باشند و بدون هماهنگی و بدون داشتن رهبر متخصص برای گروه، اقدام به کوهنوردی نکنند.

کیسالائی با بیان اینکه تنها حدود پنج درصد از کوهنوردان اردبیل دارای بیمه ورزشی هستند، اظهار کرد: متأسفانه بحث بیمه ورزشی مورد بی توجهی کوهنوردان است و این مسئله سبب می‌شود در بحث ساماندهی تعداد کوهنوردان و خدمات‌رسانی به این قشر با مشکل مواجه شویم.

وی ادامه داد: نصب تابلوهایی در مسیرهای خطرناک و مرتفع می‌تواند در جلوگیری از وقوع چنین حوادثی به عنوان هشدار مورد کوهنوردان قرار گیرد که البته نصب تابلوها بدون آموزش اولیه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، لذا در این راستا هیئت کوهنوردی اردبیل در حال برنامه ریزی برای افزایش کلاس‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای ورزشکاران این رشته مهیج است.

دبیر هیئت کوهنوردی شهرستان اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از چهار هزار قله مرتفع در استان اردبیل وجود دارد، بستر مناسبی برای کوهنوردان در استان فراهم است، اما متأسفانه استان اردبیل در بحث کوهنوردی در جایگاه ۳۱ کشوری قرار دارد و این به‌دلیل عدم ساماندهی ورزشکاران این هیئت در گذشته و عدم ارسال عملکرد هیئت به فدراسیون بوده است.

کیسالائی با بیان اینکه ورزش کوهنوردی در استان اردبیل مورد بی توجهی قرار گرفته، اظهار کرد: ورزش کوهنوردی در استان برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند توجه مسئولان و علاقه‌مندان به این رشته است که مسئولان با حمایت‌های مالی و ورزشکاران با عضویت در هیئت و دریافت بیمه تخصصی کوهنوردی از هیئت پزشکی ورزشی (برای سهولت در ساماندهی این قشر ورزشی) و دریافت آموزش‌های لازم می‌توانند در رشد این ورزش مهیج کمک شایان و گام‌های مؤثری بردارند.

کد خبر 4976808

منبع: مهر

کلیدواژه: کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی کوه سبلان حادثه سقوط از بلندی ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند ایلام سیستان و بلوچستان شهرستان کرج هیئت کوهنوردی شهرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)

ایسنا/اردبیل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در روزهای ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که استان اردبیل هم در این نمایشگاه حضور خواهد یافت.

این نمایشگاه به‌طور ویژه بر ۶ حوزه شامل «صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات»، «صنعت»، «فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری»، «دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی»، «صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی» و «گروه پتروشیمی» متمرکز است.

غرفه استان اردبیل در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در سالن شماره ۴۱ مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و غرفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل هم در سالن شماره ۳۵ مرکز نمایشگاه‌ها میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • یک کشته و ۹ مصدوم در حادثه سقوط مینی بوس به دره در باغملک
  • فوت مرد ۳۹ ساله بر اثر سقوط از کوه در مرودشت
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت