Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اذعان به اینکه در زمینه فرهنگی در مدیریت پسماند گیلان هیچ اقدامی نشده، گفت: در احداث زباله‌سوز سراوان دانش فنی مرتبط با آن وجود ندارد و در حال حاضر تمام اجرا و نظارت بر پروژه‌های حوزه پسماند با فرد غیر کارشناس دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امروز نشست مشترک مجمع نمایندگان استان در مجلس یازدهم با دستگاه‌های مرتبط به مدیریت پسماند استان در سالن اجلاس دیوان محاسبات گیلان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در این نشست، پسماند را اولویت نخست گیلان در چالش‌ها دانست و اظهار کرد: روزانه در شرایط نرمال حدود دو هزار و ۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود که این میزان در زمان حضور گردشگران بسیار بیشتر است.

علی اوسط اکبری مقدم با اذعان به اینکه در منطقه سراوان، زباله چهار شهرستان رشت، شفت، صومعه‌سرا و فومن دپو می‌شود، گفت: اقداماتی در این سایت به جهت مدیریت پسماند انجام‌شده اما هنوز به مرز بهره‌برداری نرسیده است.

وی همچنین به تقسیم‌بندی پهنه‌های پسماند استان به هفت بخش خبر داد و افزود: مهم‌ترین این پهنه که مورد اهتمام مردم منطقه و رسانه‌ها قرارگرفته، پهنه سراوان (پهنه ۴) است و باید بیشتر موردتوجه نمایندگان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس تعهدات، سایت زباله‌سوز سراوان باید در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: این بهره‌برداری با افزایش نرخ ارز و دلار بسیار سخت شده هرچند جلساتی را به‌صورت منظم با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه داریم و امیدوارم این تعهدات تحقق پیدا کند.

اکبری مقدم با اذعان به اینکه در زمینه فرهنگی در مدیریت پسماند گیلان هیچ اقدامی نشده، گفت: هیچ کار فرهنگی در بحث مدیریت پسماند نداریم و حتی در احداث زباله‌سوز سراوان دانش فنی مرتبط با آن وجود ندارد و در حال حاضر تمام اجرا و نظارت بر پروژه‌های حوزه پسماند با فرد غیر کارشناس دنبال می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تحت هر شرایطی، ۵۰ درصد زباله استان وارد محیط‌زیست شده، افزود: تمام زباله‌هایی که وارد مراکز دپو می‌شوند، نیاز به مدیریت دارد.

وی همچنین با اشاره به تولید انواع زباله و پسماند در گیلان بیان کرد: در اواخر سال ۹۸ بیمارستان‌های استان دارای تصفیه‌خانه‌های پسماند شده و باکم خطر سازی به شهرداری رشت سپرده می‌شود.

اکبری مقدم با بیان اینکه مدیریت پسماند اساساً بر عهده شهرداری‌ها است، گفت: عدم ثبات مدیریت شهری و توزیع نامناسب و بی‌موقع درآمد و منابع حوزه پسماند یکی از چالش‌های این حوزه است.

وضعیت پسماند در تمامی بیمارستان‌های گیلان مطلوب است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست مشترک با اشاره به اینکه وضعیت پسماند در تمامی بیمارستان‌ها مطلوب است و به‌صورت ۱۰۰ درصد جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: این زباله‌ها شامل تمامی زباله‌های عادی، عفونی، نوک‌تیز، برنده، شیمیایی و دارویی است.

ارسلان سالاری با اشاره به اینکه همه بیمارستان‌های استان گیلان دارای دستگاه بی خطرسازی پسماند بیمارستانی (اتوکلاو) هستند، گفت: پسماندهای بیمارستانی ابتدا تخریب فیزیکی، سایزبندی و خنثی‌سازی با محلول‌های اسیدی و بازی و همچنین با اضافه کردن سیمان، گچ، آهک، شن و ماسه در کنار انجام آزمایش توسط آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست، تبدیل به بلوک سیمانی می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در خصوص سیستم تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بیمارستان‌های استان بیان کرد: مجموعه ۲۶ دستگاه سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستانی در گیلان وجود دارد که پنج دستگاه قدیمی، ۱۶ دستگاه جدیدالاحداث، سه دستگاه به‌روزرسانی شده و دو دستگاه نیز در حال ساخت است.

تولید روزانه ۲۵۰۰ مترمکعب پساب تصفیه‌شده درمانی در بیمارستان‌ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تولید روزانه ۲۵۰۰ مترمکعب پساب تصفیه‌شده درمانی در استان افزود: یک هزار و ۸۰۰ مترمکعب در تصفیه‌خانه‌های جدید و ۷۰۰ مترمکعب در تصفیه‌خانه‌های قدیمی به‌صورت روزانه پساب تصفیه‌شده درمانی تولید می‌شود.

سالاری با اشاره به پیشرفت اجرایی احداث تصفیه‌خانه‌های بیمارستانی استان تصریح کرد: سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان رازی، ۱۷ شهریور، امیر المومنین (ع)، دکتر پیروز لاهیجان، امام خمینی (ره) صومعه‌سرا، سیدالشهدا لاهیجان، ۳۱ خرداد منجیل، شهید انصاری رودسر و سلامت رستم‌آباد با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد، بیمارستان حشمت و شفا با پیشرفت ۸۰ درصد، پورسینا و ولایت رشت با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد و  بیمارستان الزهرا (س) با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی همراه است.

تکمیل تصفیه‌خانه‌های بیمارستان استان نیازمند اعتبار 7 میلیارد تومان هستند
وی با بیان اینکه برای تصفیه‌خانه‌های جدید و به‌روزرسانی شده ۱۰۲ میلیارد ریال اعتبار صرف شده، افزود: ۶۳ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری پساب‌های بیمارستانی  هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است.

شیرابه زباله‌ها فعلاً آب‌های سطحی را آلوده می‌کند

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست با اشاره به مخاطره‌آمیز بودن شیرابه‌های زباله در گیلان اظهار کرد: شیرابه زباله‌ها فعلاً آب‌های سطحی را آلوده می‌کند اما در آینده به سفره آب‌های زیرزمینی خواهد رسید.

وحید خرمی بر لزوم جدی گرفتن مسئله پسماند تأکید کرد و گفت: گرچه ممکن است ورود ۱۰ لیتر بر ثانیه شیرابه به منابع آبی، عدد کوچکی باشد اما در آینده می‌تواند آبی سدی به‌اندازه سد شهر بیجار را آلوده کند.

اعتبارات تخصیص‌یافته به گیلان افزایش پیدا کند

مدیرکل محیط‌زیست استان گیلان نیز در این نشست با تأکید بر لزوم همت همگانی در جهت رفع چالش‌های پسماند استان اظهار کرد: نخستین عامل برای حل پسماند در استان اجماع بین همه مسؤولین ازجمله نمایندگان است.

ساسان کفایی با بیان اینکه در طول چهل سال بحران سراوان اگر اراده و عزمی در افزایش اعتبارات بود یقیناً اکنون ما مشکلی نداشتیم، افزود: طبق برنامه ششم توسعه تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد تومان باید به مسئله پسماند استان‌های شمالی اختصاص پیدا می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا بخش عمده‌ای از این منابع وارد گیلان شود، گفت: گیلان اکوسیستم و تنوع زیستی خاصی در کنار ۹ تالاب منحصربه‌فرد دارد که قلب تنوع زیستی کشور محسوب می‌شود و می‌طلبد اعتبارات تخصیص‌یافته به گیلان افزایش پیدا کند.

تذکر به شهرداری رشت جهت عدم اجرای سایت سراوان و تمکین نکردن شهرداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این اداره کل در جهت مدیریت پسماند استان اظهار کرد: ۱۶۱ و نیم هکتار از اراضی جنگلی را برای دفن زباله در اختیار شهرداری‌ها قرارداده‌ایم.

محسن یوسف پور با انتقاد از فشار همه‌جانبه شهرداری‌ها ازجمله شهرداری رشت مبنی بر احداث زباله‌سوز و رهاسازی زباله در دل جنگل گفت: بارها تذکر داده‌شده که سراوان محل دپو و احداث تصفیه‌خانه نیست بماند که درختان زیادی هم قطع‌شده و ممکن است در آینده نیز با اعتراضات مردم منطقه نیز مواجه شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه ما منجری قانون هستیم و نمی‌توانیم نسبت به قوانین و منابع جنگلی بی‌تفاوت باشیم، خاطرنشان کرد: امکان در اختیار گذاشتن اراضی جنگلی بیش از وسعت واگذارشده وجود ندارد.

کاهش تولید پسماند کشاورزی از سیاست‌های جهاد کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه استان گیلان جزو استان‌هایی است که کمترین میزان مصرف کود را در کشور دارد، اظهار کرد: اکثر پسماندهای کشاورزی به‌صورت سلولوزی است و نگرانی زیادی در این رابطه وجود ندارد.

علی درجانی با اشاره به تنوع پسماند محصولات کشاورزی گفت: پسماندهای محصولات کشاورزی می‌توانند در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت تولید شوند که مدیریت و کاربرد این پسماندها در محصولات مختلف و بسته به مرحله تولید متفاوت است.

وی کاهش تولید پسماند کشاورزی را از سیاست‌های جهاد کشاورزی دانست و گفت: در راستای توسعه کشاورزی پایدار، حفاظت محیط‌زیست و جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج  این سازمان اقدامات آموزشی به کشاورزان را در اولویت قرارداد و کلاس‌های آموزشی، پیام‌های ترویجی به کشاورزان پیشرو ارسال کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت کاهش تولید پسماند کشاورزی بیان کرد: ارائه تسهیلات به کشاورزان جهت خرید ادوات کشاورزی بیلر (دستگاه بسته‌بندی کاه و کلش) از دیگر اقدامات این سازمان است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان محیط زیست بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تصفیه خانه مدیریت پسماند بیمارستان ها جهاد کشاورزی پسماند استان وجود ندارد زباله سوز محیط زیست زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۵۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرزوهای دیرینه اصفهانی‌ها در ریل افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی شهر زندگی

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان از افتتاح پل صاحب‌روضات و دو پروژه زیست‌محیطی تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: آرزوهای دیرینه شهروندان اصفهانی طی روزهای آینده در ریل پروژه‌های افتتاحیه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعلی معرک‌نژاد در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: در سومین سال از فعالیت مجموعه مدیریت شهری در دوره ششم، قطار افتتاح پروژه‌های عمرانی سرعت بیشتری گرفته و طی دو هفته آینده دو پروژه که برای شهر اصفهان اهمیت زیادی دارد در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: تعریض بزرگراه شهید خرازی و پل صاحب روضات که به دلایل مختلفی چندین سال در شهر به تعویق افتاده بود، اما با همت مجموعه مدیریت شهری و عملیاتی اجرایی همکارانم در معاونت عمران این پروژه چند ماهی است که به ثمر رسیده و آغاز به کار آن به‌صورت رسمی و افتتاح را خواهیم داشت.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر اهمیت مباحث محیط زیستی و پسماند در شهر اصفهان گفت: در روند پروژه‌های عمرانی و افتتاحیه‌هایی که با شعار «به احترام مردم اصفهان» برگزار می‌شود به ایستگاهی رسیدیم که خبرهای خوبی را به مردم شهر اصفهان خواهیم داد.

معرک‌نژاد با بیان اینکه آئین آغاز به‌کار و کلنگ‌زنی شهرک بازیافت شهر اصفهان از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار زیست‌محیطی است، ادامه داد: تصفیه شیرابه، پسماند ساختمانی و احداث کارخانه‌ای که این پسماند را بازیافت می‌کند، جزو آرزوهای دیرینه شهروندان اصفهان بوده است که روزهای آینده در ریل پروژه‌های افتتاحیه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آئین آغاز به‌کار و افتتاح پروژه‌های زیست‌محیطی را در کنار پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی طی روزهای آینده تقدیم شهروندان اصفهان می‌کنیم.

کد خبر 751312

دیگر خبرها

  • پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بهسازی پسماند تموشل
  • پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح
  • آرزوهای دیرینه اصفهانی‌ها در ریل افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی شهر زندگی
  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • تئاتر زمین پاک در مدارس یزد اجرا شد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • جزییات جدید از پروژه سه طبقه کردن میدان ونک
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس