Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگان جریان اصلاح‌طلب که خود را پدرخوانده این جریان می‌دانند، اختلاف و انشقاق را در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی تشدید کرده‌اند که این موضوع در انتخابات اسفند 98 نمود عینی یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی مدت‌هاست که جریان اصلاحات با یک بحران داخلی مواجه شده و این بحران داخلی از اختلافات درون‌جریانی نشئت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بحران زمانی شدت گرفت که اصلاح‌طلبان نتوانستند در انتخابات اسفند 98 نتیجه مطلوبی به دست بیاورند و همین موضوع سبب شد تا انشقاق شدیدی در درون جریان اصلاحات رخ دهد و خروجی این انشقاق و اختلافات، استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و استعفای عبدالواحد موسوی لاری از نایب رئیسی این شورا بود.

اختلاف میان بزرگان اصلاحات بر سر عبدالله نوری و بهزاد نبوی

جریان اصلاحات دارای چندین طیف فکری است که هرکدام از آنها رادیکال و برخی دیگر تقریباً متعادل بوده که عبدالله نوری و غلامحسین کرباسچی نسبت به سیدحسین مرعشی و بهزاد نبوی رادیکال‌تر هستند.

عبدالله نوری و بهزاد نبوی از گزینه‌های قوی برای تکیه بر صندلی ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند که اختلافات شدیدی میان طرفداران این دو وجود دارد؛ به‌عنوان مثال غلامحسین کرباسچی از طیف اصلاح‌طلبان اصفهان از عبدالله نوری حمایت می‌کند و به شدت مخالف بهزاد نبوی است و از سوی دیگر سیدحسین مرعشی از طیف اصلاح‌طلبان کرمان به‌طرز قابل توجهی به بهزاد نبوی نزدیک شده و از ریاست او را مورد حمایت قرار داده است، اما در این بین گویا طیف اصلاح‌طلبان یزد که رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف نمایندگان آنها هستند خیلی مورد اقبال بزرگان جریان اصلاحات قرار ندارند.

همانطورکه گفته شد حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از ریاست بهزاد نبوی حمایت می‌کند و برای نبوی چندین ویژگی را ازجمله «شخصیت مقبول طیف‌های مختلف اصلاح طلب»، «بن‌بست‌شکن»، «معتقد به نقش جبهه اصلاحات در انتخابات آینده» و نیز «تأثیرگذاری پیام‌های او بر ترمیم شکاف‌های موجود در عرصه قدرت» نام برده است.

اما غلامحسین کرباسچی از منتقدان جدی محمدرضا عارف و بهزاد نبوی از ریاست «عبدالله نوری» بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حمایت کرده و او را «قابل احترام»، «توانا در حل مسائل سیاسی»، «صالح» و «دارای سوابق مثبت» توصیف می‌کند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای عارف باشد،البته عبدالله نوری به غیر از کرباسچی حامی جدی دیگری هم دارد؛ او از سوی «جواد امام»، عضو بنیاد باران مورد حمایت جدی قرار گرفته و جواد امام درباره عبدالله نوری گفته است: «به‌نظر من عبدالله نوری جایگزین مناسبی برای اجماع‌سازی و تقویت شورای عالی است و حتی احزابی که به شورای عالی نقد دارند، پذیرای وی هستند.»

سایه سنگین دیکتاتوری پدرسالاران بر جریان اصلاحات!

کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاسی اختلافات موجود در درون جریان اصلاح‌طلبی را بر سر کسب قدرت می‌دانند. درواقع قدرت‌طلبی بزرگان اصلاحات سبب شده تا این جریان نتواند از سال 88 به این سو دست به یک بازسازی یا دست به یک پوست‌اندازی جدی بزند؛ در صورتی‌که جریان اصلاحات برای بقای خود و حفظ پایگاه اجتماعی‌اش نیازمند بازسازی است و این بازسازی و پوست‌اندازی زمانی تحقق خواهد یافت که از ظرفیت جوانان بهره ببرد.

عدم اعتقاد افراد مُسنِ جریان اصلاح‌طلبی به جوانان سبب شده تا مشارکت جوانان در تغییر بافت و ساختار جریان اصلاحات به حداقل کاهش یابد و اگر هم تغییراتی رخ داده، این تغییرات از بالا به پایین بوده؛ یعنی افرادی که نقش پدرخوانده را در این جریان بازی می‌کنند هر موقع اراده کنند دستور می‌دهند تا تغییرات مدنظرشان اعمال شود و همه هم مجبور هستند از پدرخوانده گروه تبعیت کنند؛ در غیر این‌صورت از گروه کنار گذاشته می‌شوند یا منزوی خواهند شد.

بزرگان جریان اصلاح‌طلب که خود را پدرخوانده این جریان تلقی می‌کنند، اختلاف و انشقاق را در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی تشدید کرده‌اند که این موضوع در انتخابات اسفند 98 نمود عینی یافت. این نگاه پدرخواندگی در شرایطی جریان اصلاح‌طلبی را هدایت می‌کند که قاطبه جوانان اصلاح‌طلب منتقد وضعیت موجود حاکم در جریان اصلاح‌طلبی هستند و آن را نقد می‌کنند و معتقدند که این نوع نگاه بیش از هر نگاه دیگری به جریان اصلاحات زیان رسانده است، اما ظاهراً پدرخوانده‌های این جریان گوشی برای شنیدن صدای جوانان ندارند و حتی قدرت و خلاقیت جوانانشان را هم باور نمی‌کنند و خود را اصلح‌تر و جامع‌تر از دیگری می‌دانند.

نورمحمدی: پیرسالاران جریان اصلاحات راه را بر هر تحولی بسته‌اند

سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برخی بزرگان جریان اصلاحات را همچون پیرسالارانی توصیف کرد که درصدد کسب قدرت و حفظ جایگاه خود هستند و در همین رابطه گفت: «افراد سن و سال‌دار جریان اصلاحات که صرفاً دغدغه پست‌های مدیریتی را داشتند و چون به صندلی مدیریتی خود وابسته بودند راه بر هر تحولی بستند و تحول را از دریچه منافع شخصی، باندی و گروهی خود می‌دیدند، حتی برای این هدف برخی تا حدودی به اختلاف میان جوانان اصلاح‌طلب هم دامن زدند.»

آنچه که از گفتگوی سعید نورمحمدی استنباط می‌شود این است که پدرسالاران یا پدرخوانده‌های جریان اصلاحات خود را مالک این جریان می‌دانند؛ لذا با این نگاه بعید است که بهزاد نبوی 78 ساله و عبدالله نوری 71 ساله، نسخه درمانی مناسبی برای حل مشکلات جاری این جریان محسوب شوند؛ چون به گفته فعالان سیاسی اصلاح‌طلب پوست‌اندازی و تغییر ساختار جریان اصلاحات تنها از مسیر میدان دادن به جوانان تحقق خواهد یافت.

سعید نورمحمدی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار آنا، نیروهای پیرسالار حاکم بر جریان اصلاح‌طلبی را مانع جدی روی کار آمدن جوانان در این جریان عنوان کرده و ضمن تأکید بر اتحاد جوانان اصلاح‌طلب می‌گوید: «اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند از این وضعیت خارج شوند، چاره‌ای جز پوست‌اندازی و تغییر نسلی ندارند، اما این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که جوانان اصلاح‌طلب با هم متحد و هماهنگ و یکپارچه باشند که البته با توجه به تجربه گذشته مطمئنم نیروهای پیرسالار جریان اصلاحات مثل گذشته اجازه شکل‌گیری آن را نخواهند داد.»

بر اساس این گزارش؛ تجربه چندین ساله اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و افت‌وخیزهای این جریان در این دو دهه، نشان می‌دهد که این جریان سیاسی باید از رادیکالیسم و پدرسالاری فاصله بگیرد و با عقلانیت سیاسی در عرصه سیاسی کشور مشارکت کند و در این مسیر باید از قابلیت‌های جوانان دلسوز و خوش‌فکر بهره بجوید.

این جریان سیاسی اگر می‌خواهد در میان مردم دارای جایگاهی باشد، باید اهداف عالی انقلاب و واقعیت‌های موجود حاکم بر سیاست کشور و روابط بین‌الملل را درک کند و با تعصب بر روی اصول و آرمان‌های نظام اسلامی کشورمان، به فعالیت بپردازد نه اینکه دست به تخریب، فراکنی و فریب بزند و یا توانمندی‌های فوق‌العاده بالای جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرند.

این وضعیت به نظر می‌رسد تنها با پوست‌اندازی جریان اصلاحات به پایان خواهد رسید. بسیاری از جوانان اصلاح‌طلبان خواهان تغییر شیوه مدیریت در این جریان هستند و برخی اخبار هم حکایت از انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌دهد که شاید رهبری اصلاحات توسط یک شورا مدیریت شود یا در قالب پارلمان اصلاحات دنبال شود.

انتهای پیام/4079/ 

منبع: آنا

کلیدواژه: عبدالله نوری بهزاد نبوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بزرگان جریان اصلاح جریان اصلاح طلبی جوانان اصلاح طلب جریان اصلاح طلب جریان اصلاحات عبدالله نوری بهزاد نبوی پوست اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد

همزمان با ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته و آنطور که فعالان بازار می گویند احتمال بازگشت قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان امروز تقویت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار که در روزهای نخست امسال و مخصوصاً پایان تعطیلات نوروز به دلیل بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای و حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق به اوج خود رسیده بود این روزها به شدت در حال ریزش است.

قیمت دلار در آن ایام به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی از شدت درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ دلال‌های خیابان فردوسی همان موقع اذعان می‌کردند که منتظر دلار ۷۵ هزار تومانی بودیم!

اما با پاسخ قاطع ایران و ناتوانی صهیونیست‌ها از ادامه درگیری، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. قیمت دلار که در معاملات اول صبح ۲۶ فروردین ماه (فردای پاسخ قاطع ایران به اسرائیل) در بازار غیررسمی به ۷۰ هزار تومان رسیده بود در معاملات نخست صبح امروز ۹ اردیبهشت ماه به کانال ۶۰ هزار تومان برگشته است. به عبارتی دلار در دو هفته ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است و آنطور که فعالان حاضر در بازار ارز پیش بینی می‌کنند در روزهای آینده نیز بازهم شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

مشاهدات میدان از بازار ارز در صبح روز بعد از پاسخ ایران به اسرائیل بیانگر نگرانی دلال‌ها از عقب ماندن از بازار و فرار از ضررهای سنگین به دلیل ریزش قیمت‌ها بود. این وضعیت در دو هفته گذشته همچنان در بازار منوچهری و فردوسی و سبزه میدان حاکم است و دلال‌ها برای اینکه بیشتر از این ضرر نکنند دلارهایی را که قبلاً در قیمت‌های بالا خریده بودند فروختند و فعلاً هم قصد خرید ندارند.

بازار کاملاً در این ۱۴ روز فروشنده بوده و کمتر خریداری حاضر به خرید ارز شده است چراکه همه چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ فعالان بازار ارز می‌گویند بعد از کاهش تنش‌های سیاسی، هیجانات کاذب و جو منفی بازار تخلیه شد و همین امر به ادامه دار شدن سیر نزولی قیمت‌ها کمک کرد.

برخی دیگر البته می‌گویند علاوه بر کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبت درآمدهای نفتی هم به ریزش قیمت‌ها در بازار دامن زده است در عین حال سفر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عربستان نیز به عنوان عامل اثرگذار دیگری در روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز عنوان می‌شود.

قیمت دلار صبح امروز در بازار آزاد تهران به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ قیمت دلار هرات نیز که اهمیت بالایی در بازار ارز دارد و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار تأثیرگذار است از عصر دیروز به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته بود و هم اکنون به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته و با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. علاوه بر این قیمت درهم امارات هم به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ ارز در بازار داخلی شیب نزولی را در پیش گرفت و در کانال ۱۶ هزار تومان عقب‌گرد قابل توجهی را تجربه کرد.

سیگنال قیمتی از هرات و امارات باعث شده تا فعالان بازار ارز احتمال بازگشت قیمت دلار در بازار تهران را به کانال ۵۰ هزار تومان طی امروز و فردا بسیار جدی بدانند؛ علاوه بر این گفته می‌شود حضور جدی بازار ساز و تزریق‌های سنگین درهم امارات موجب شده تا اکثر بازارها این روزها فروشنده شوند چراکه احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها تصویب شده است.

ریزش قیمت‌ها در حالی در بازار ارز ادامه دارد که کارشناسان و فعالان اقتصادی متعددی از همان روزهای پرتنش بازار و ثبت رکوردهای نجومی به مردم هشدار می‌دادند که عوامل بنیادی بازار از این افزایش‌های هیجانی حمایت نمی‌کند و با کاهش التهابات سیاسی، تب دلار هم به‌زودی فروکش می‌کند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد.

جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز با تأکید بر اینکه روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان‌مدت متوقف خواهد شد؛ گفت: با هر شدتی که هیجانات موجب شده است نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: به‌طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده است با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته‌بازها نیفتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق زمانی نیز گفته بود: شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز، بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد. از گذشته تاکنون بازار سازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند. اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

سید کمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز گفته بود: عملیات مقتدرانه نظامی ایران در وعده صادق باعث شد شاهد تأثیر آن‌چنانی بر افزایش نرخ ارز نباشیم و حتی روند قیمتی نیز به‌خلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی شد.

وی بیان داشت: زمانی که در چند روز نرخ ارز به‌مقدار زیادی افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که این نوع بالا رفتن نرخ ارز ناشی از شوک‌های غیراقتصادی است، در این زمان همه به عملکرد بانک مرکزی حساس می‌شوند زیرا این بانک موفق شده بود ۱۱ ماه ۱۴۰۲ نرخ ارز را در کانال مشخصی ثابت نگه‌دارد. زمانی که تنش‌های سیاسی کاهش می‌یابد، پرش نرخ ارزی که در زمان بحران سیاسی به وجود آمده بود، تخلیه می‌شود و در این زمان است که نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایمنا، همانطور که در روزهای پرتلاطم بازار ارز و طلا در هفته‌های قبل به دفعات از سوی کارشناسان اقتصادی و مسئولان اقتصادی هشدار ریزش قیمت‌ها به محض فروکش کردن تنش‌ها داده می‌شد، این ایام شاهد ثبت قیمت‌های لحظه‌ای و البته کاهشی از طلا، سکه و انواع ارز هستیم.

قیمت دلار هم اکنون (در لحظه انتشار این گزارش) در بازار آزاد تهران ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز بازهم روند کاهشی داشته و به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است؛ هم اکنون سکه طرح جدید با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در هفته‌های گذشته برای ساعتی به ۴ میلیون تومان هم رسیده بود هم اکنون به کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشته است.

منبع: تسنیم

کد خبر 748742

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • قهرمان سنگین وزن جودو ایران درگذشت
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!