Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@12:45:33 GMT

آتش‌سوزی و قاچاق چوب بلای جان جنگل‌های هیرکانی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۶۵۷۱

آتش‌سوزی و قاچاق چوب بلای جان جنگل‌های هیرکانی

آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی پورعلی افزود: آسیب‌های حوزه جنگل‌های هیرکانی به حدی رسیده که علاوه‌ بر از بین‌ رفتن مقداری از این جنگل‌ها، خطر خروج این اثر جهانی از فهرست یونسکو نیز وجود دارد؛ خطری که سایر آثار ثبت‌ شده از سوی ایران در فهرست جهانی را نیز تهدید می‌کند؛ حوزه‌ای که نیازمند تلاش‌های مجدانه برای ثبت سایر میراث گرانب‌های کشور در این عرصه است؛ امری که می‌تواند جنبه‌های جهانی پیدا کرده و به جذب بیشتر گردشگر در این دوران سخت اقتصادی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با ثبت جهانی این سایت ارزشمند قطعاً مدیریت بهتری انجام می‌شود و طبق برنامه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بر اساس برنامه مدیریت مندرج در پرونده ثبتی جهانی این اثر ارزشمند و تصمیمات شورای راهبردی سه‌جانبه بین سازمان جنگل‌ها و مراتع، حفاظت محیط‌ زیست و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، قطعاً در راستای حفاظت بهتر این سایت تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

پورعلی با اشاره به این‌که کدام آثار ثبت‌شده در فهرست جهانی در خطر خروج از ثبت قرار دارند، گفت: در حال‌ حاضر هیچ اثری در خطر خروج از ثبت قرار ندارد. در این حوزه، پرونده بم و منظر فرهنگی آن پس از زلزله به منظور استفاده از کمک‌های جهانی در فهرست در خطر ثبت شده بود که به‌واسطه اقدامات حفاظتی و برنامه مدیریتی مناسب و بعد از مشارکت‌های کارشناسی جهانی این اثر از فهرست آثار در خطر خارج شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی خاطرنشان کرد: در حوزه میراث فرهنگی ناملموس نیز دو پرونده تحت عنوان‌های نقالی و مهارت سنتی لنج‌سازی و دریانوردی با آن در خلیج فارس در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری ثبت شده بود.

آشنایی با سازمان حفاظت محیط زیست
وی گفت: در گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه برای احیای این دو میراث که سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شد، درخواست کردیم با توجه به اقدامات پاسدارانه مناسبی که انجام و موجب احیای این دو میراث شده است، این دو اثر نیز از فهرست در خطر خارج و به فهرست معرف اضافه شوند. این گزارش در حال بررسی است و در آذر ماه سال جاری در اجلاس جهانی در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

پورعلی با ذکر قوانین در این حوزه گفت: طبق قوانین کنوانسیون ۲۰۰۳ این امکان وجود دارد در شرایطی که اثر در فهرست در خطر میراث جهانی یونسکو ثبت شده باشد و اقدامات پاسدارانه موفق درخصوص حفظ و احیای آن انجام شود و در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، می‌تواند از فهرست در خطر خارج و به فهرست معرف اضافه شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در پایان درخصوص ثبت غذاهای ایرانی در فهرست جهانی اذعان کرد: ما در حال تحقیق و برنامه‌ریزی برای انتخاب غذایی هستیم که در راستای مهم‌ترین هدف کنوانسیون که انسجام اقوام است، حوزه جغرافیایی وسیعی را شامل شود و غذای مشترک اکثریت اقوام ایرانی باشد. در گذشته این کار انجام شده و فرهنگ مشترک نان‌های نازک مانند لواش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از طرفی باید به این نکته توجه کنیم که از عنوان‌هایی که بیش از حد فراگیر هستند استفاده نکنیم، چراکه استفاده از این‌گونه عنوان‌ها موجب ردشدن پرونده خواهد شد.

منبع: سبزینه

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آتش سوزی قاچاق چوب جنگل های هیرکانی فهرست در خطر ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۶۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود

بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست 10 اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد.

این مؤسسه بین‌المللی مستقر در واشنگتن پیش بینی کرد که سهم فرانسه از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید (PPP)  در سال 2029 به 1.98 درصد کاهش خواهد یافت در حالی که تحلیلگران صندوق بین المللی پول در سال گذشته میلادی این رقم را 2.2 درصد ثبت کرده بودند.

آخرین پیش بینی های این صندوق نشان می دهد که کسری بودجه فرانسه تا سال 2029 بالای 4 درصد باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود بدهی دولت این کشور از 115 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) فراتر رود.

بدتر شدن مشکلات اقتصاد فرانسه با افزایش کسری تجاریپاریس: اقتصاد فرانسه به دلیل افزایش قیمت گاز در خطر است

کمیسیون اروپا قبلاً در واکنش به برنامه بودجه سال 2024 فرانسه، نسبت به تضاد بالقوه آن با قوانین مالی اتحادیه اروپا هشدار داده و تأکید کرده بود که چشم انداز فعلی خطر تعدیل منفی از سوی آژانس‌های رتبه بندی جهانی را به همراه دارد.

بر اساس داده‌هایی که توسط این سازمان در ماه جاری میلادی به‌روزرسانی شد، انتظار می‌رود که سهم بریتانیا از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2029 بر حسب برابری قدرت خرید، 2.2 درصد باشد و این کشور دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

در همین حال، پیش بینی می شود که ترکیه جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد، زیرا سهم آن در پنج سال آینده به 2.09 درصد خواهد رسید.

پیش بینی می شود که پنج کشور اصلی تشکیل دهنده ساختار اقتصاد جهانی تا سال 2029، کشورهای چین (19.48 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان)، ایالات متحده (14.72 درصد)، هند (9.23 درصد)، ژاپن (3.21 درصد) و اندونزی (2.79 درصد) باشند.

همچنین انتظار می‌رود که آلمان (2.77%)، روسیه (2.71%) و برزیل (2.19%) در میان ده کشور برتر باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی