Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی چهره شهر عوض شده و ماسک روی صورت های جا خوش، از 15 تیرماه ماسک زدن در اماکن عمومی اجباری شده و ایرانی ها به پویش من ماسک میزنم پیوستند، چرا که ماسک شیوع کرونا را تا حدی زیادی کنترل می کند.

این روزها که کرونا خیز برداشته است، زدن ماسک می تواند حتی تا 95 درصد ابتلا به این ویروس منحوس و موذی را کاهش دهد، اما قیمت ماسک حالا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، با وجود اینکه از زمان اجباری شدن ماسک تا به حال رئیس جمهور چندین بار از ارزان شدن قیمت ماسک در ستاد ملی مقابله با کرونا سخن گفته است اما نه تنها شاهد ارزان شدن قیمت ماسک نیستیم بلکه قیمت ماسک افزایش هم پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت ماسک در سطح شهر

برای رصد قیمت ماسک های سه و دو لایه جراحی سری به داروخانه ها، سوپرمارکت ها،‌ دکه های روزنامه فروشی و حتی دست فروش ها زدیم تا ببینیم ماسک جراحی سه لایه و دو لایه با چه قیمتی در سطح شهر به فروش می رسد.

ماسک به قیمت های مختلف در سطح شهر به فروش می رسد، قیمت این اقلام بهداشتی از 2 هزار تومان شروع می شد به 3 هزار تومان هم می رسید.

به گفته حریرچی اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک خود مردم هستند، استفاده از ماسک در شهرتهران ۲- ۲/۵ برابر بیشتر شده است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بهترین روش پیشگیری از شیوع کرونا استفاده از ماسک است، افزود: رئیس جمهور به وزرات صمت و شهرداری تهران دستور داده است تا ماسک ارزان در اختیار مردم قرار دهند. متاسفانه در مراکز خرید و خدماتی فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب نیست که این موضوع اثرات منفی به در پی دارد.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره تاثیر ماسک زدن در بازگشت به شرایط عادی کرونایی بیان کرد: برای کنترل و بازگشت به حالت عادی به یک ماه تا ۶ هفته استقامت و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم نیاز داریم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ماسک است طبق مطالعات صورت گرفته اگر ۸۰ درصد مردم هنگام خروج از منزل ماسک بزنند تاثیر آن معادل همان تأثیری است که در فروردین ماه و کاهش آمار ابتلا و فوتی حاصل شد.

او ادامه داد: در صورتی که مردم ماسک بزنند و به اصول بهداشتی پایبند باشند می‌توانیم در یک ماه آینده به شرایط عادی و کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر برگردیم، ما نسبت به شرایط اقتصادی مردم آگاه هستیم بنابراین اگر برای خرید ماسک با مشکل روبرو هستید خواهش می‌کنیم حتی در خانه‌های خود ماسک پارچه‌ای بدوزید و هنگام خروج از منزل استفاده کنید.

تولید ۱۰ الی ۱۲ میلیون در کشور

گلپور رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت  در خصوص وضعیت تولید ماسک در کشور تصریح کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا،  حدود  ۲۰۰ هزار ماسک در روز تولید می کردیم که در ایام پیک بیماری واحدهای صنفی خیاطی، مسیر خط تولید را عوض کردند و میزان تولید ماسک به ۶ میلیون رسید. اکنون میزان تولید ماسک به ۱۰ الی ۱۲ میلیون افزایش یافته است.

او تاکید کرد: کمبود مواد اولیه تولید ماسک نداریم وهم اکنون ۲ واحد بزرگ تولیدی آمادگی توزیع مواد اولیه لازم برای تولید ۱۰ میلیون ماسک در روز را دارند.

این مقام مسئول گفت: بعد از الزامی شدن استفاده از ماسک شرایطی تنظیم کردیم که توزیع مواد اولیه،  تولید ماسک و عرضه آن به بازار،  از طریق سامانه تجارت انجام گیرد و در جهت سیستمی کردن توزیع و عرضه مواد اولیه و ماسک تلاش کردیم.

او با اشاره به قیمت مصوب ماسک افزود: قیمت ماسک صنعتی۱۳۰۰ تومان و ماسک کارگاهی ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است که مراکز توزیع متفاوتی دارند. ماسک کارگاهی در  مترو و مغازه ها به فروش می رسد و صنعتی ها ابتدا به مراکز درمانی عرضه می شود و مازاد آن در داروخانه ها،  فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی به فروش می رود.

گلپور تاکید کرد: فروش ماسک با قیمت های بالاتر،  تخلف گران فروشی است و با آن برخورد می شود.

او افزود: در برخی موارد دیده شده ماسک با قیمت دو برابر مصوب یا بیشتر به فروش می رسد که با این تخلفات برخورد خواهد شد.

ماسک را از کجا تهیه کنیم؟

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تهیه ماسک از مراکز مجاز، گفت: توصیه ما این است که مردم از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی ماسک تهیه کنند و برای تهیه ماسک به مراکز غیرمجاز و غیرمعتبر مراجعه نکنند.

جهانپور درباره استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای گفت: مردم می‌توانند از ماسک سه لایه پارچه‌ای یا خانگی استفاده کنند، این ماسک‌ها قابلیت شست‌وشو دارند و می‌توان آن‌ها را اتو و بار‌ها مصرف کرد و باید توجه داشت که ماسک‌های جراحی قابلیت شست‌وشو و مصرف دوباره ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماسک بهداشتی ماسک و کرونا ماسک زدن استفاده از ماسک فروش می رسد مواد اولیه تولید ماسک سطح شهر قیمت ماسک ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در نشست بررسی مسائل آموزش عالی استان قزوین که در قالب برنامه موسوم به سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، اظهار کرد: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

وی آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود ۱۰۰۰نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیأت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی‌وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا کم‌کم بتوانیم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش‌های هیأت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی در استان قزوین است.

روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم در این نشست گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

همچنین در حاشیه این نشست رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و هیات همراه از تالار قزوین شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900193

دیگر خبرها

  • تلاش ایلان ماسک برای افزایش فروش تسلا در سفر سرزده به چین
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک