Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهار ۹۹ با یک حرکت ناراحت کننده از سوی برخی تولید کنندگان آغاز شد، زنده به گور کردن صد‌ها هزار جوجه که در عرض چند دقیقه رقم خورده بود.

اواخر فروردین بود که فیلم‌های مختلفی در شهر‌های ایران از زنده به گور کردن جوجه‌ها در فضای مجازی منتشر شد، هر فیلم ناراحت کننده‌تر از فیلمی دیگر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی جوجه‌ها را زنده زنده در کیسه‌های بزرگ می‌ریختند تا خفه شوند، برخی روی آن‌ها  سم پاشی می‌کردند، برخی آن را در دیگ‌هایی می‌ریختند که زیر آن شعله‌های آتش فوران می‌کرد و برخی هم زنده زنده روی جوجه‌های زبان بسته خاک می‌ریختند تا صدای جیک جیک آن‌ها برای همیشه خاموش شود.

بیشتر بخوانید

معدوم سازی جوجه‌ها نتیجه جدی نگرفتن هشدار‌ها ورشکستگی مرغداران کمی دور کمی نزدیک ماجرای معدوم سازی جوجه‌های یک روزه چه بود؟

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: به دلیل افت قیمت جوجه‌هایی که در جوجه کشی باقی می‌مانند و پس از ۲۴ ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی‌روند، برخی پرورش دهندگان جوجه مجبور به معدوم سازی جوجه‌های مازاد شدند.

او با بیان اینکه قرار نبوده است جوجه‌های یک‌روزه معدوم شوند، افزود: طبق آمار در برخی ماه‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن و سالانه بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید گوشت مرغ داریم.

رضایی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط تعطیلی اماکن عمومی مانند دانشگاه ها، سلف ها، رستوران ها، هتل‌ها و تالارها، مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و همین امر سبب افت شدید قیمت مرغ شد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود: به طور میانگین مرغداران هر کیلوگرم مرغ تولیدی خود را  ۳ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب می‌فروشند و زیان سنگینی به این صنعت وارد شده است.

او یکی از راهکار‌های آنی و فوری برون رفت از این چالش را کاهش تولید جوجه یک روزه بیان کرد و گفت: انتشار صحنه‌های معدوم سازی در فضای مجازی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و قرار نبود جوجه یک روزه معدوم شود.

رضایی افزود: قرار بود طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای کاهش تولید، حجم تخم مرغ نطفه‌دار و تخم مرغ نطفه داری که در دستگاه جوجه کشی قرار می‌گیرد کاهشی شود یعنی قبل از اینکه به جوجه تبدیل شوند کاهش تولید پیدا کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف اکنون روزانه شاهد میلیارد‌ها تومان ضرر صنعت مرغدای کشور هستیم.

او افزود: اکنون روزانه بین یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تن مرغ مازاد داخل کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود تا ضرر  و زیان مرغداران کاهش یابد، اما این که با چه نیتی و غرضی این فیلم‌ها منتشر شده برای ما جای شک و شبه دارد.

کمبود نهاده، علت اصلی جوجه کشی بود

 اسماعیل زاده مدیر تولید کارخانه دان با تلفن همراهش تصاویر روز‌هایی را به ما نشان داد که انبار نهاده هایش کاملا پر بود و حتی دپوی آن گاهی نزدیک به سقف انبار می‌شد.

او گلایه دارد و از کمبود نهاده‌ها می‌گوید: دلیل این جوجه کشی‌ها کمبود نهاده است و اگر نهاده به اندازه نیاز وجود داشته باشد این حرکت ناراحت کننده پیش نمی‌آید.

اسماعیل زاده افزود: در این کارخانه روزانه ۱۴۰ تن دان پلت برای ۱۰۰ واحد مرغداری تولید می‌شود و مشکل کمبود نهاده همه این واحد‌های مرغداری را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر تولید کارخانه دان گفت: با دیدن تصاویر جوجه کشی در برخی از استان‌های کشور بسیار ناراحت شدم و امیدوارم دیگر شاهد چنین تصاویری نباشیم.

تغییر سرنوشت جوجه‌ها با یک ایده جدید

بیژنی مدیر توسعه شرکت زنجیره تولید مرغ می‌گوید: در مجموعه ما کار معدوم سازی جوجه‌های یک روزه انجام نشد و طبق نظر مدیرعامل شرکت مقرر شد ۴۰ هزار قطعه جوجه را بین مردم را توزیع کنیم.

او افزود: توزیع جوجه‌ها از سوی شرکت ما با دو هدف انجام شد، هدف اول اینکه مردم متوجه شوند پرورش یک جوجه چه میزان زحمت دارد.

مدیر توسعه شرکت زنجیره تولید مرغ گفت: هدف دوم اینکه بتوانیم در مقابل حرکت معدوم سازی جوجه ما هم یک فرهنگ سازی انجام داده باشیم که اگر کسی جوجه‌های مازاد دارد، در اختیار افرادی قرار دهد که شرایط پرورش جوجه را داشته باشند.

بیژنی افزود: پس از شناسایی گروه‌های جهادی، پویش‌های مردمی و فعالان اجتماعی جوجه‌ها را در اختیار مردم گذاشتیم تا این جوجه‌ها با کمترین تلفات وارد چرخه تولید شوند.

او گفت: در مسیر پرورش مرغ مشاوره‌های رایگان از سوی همکاران ما به افراد ارائه شد و در مجموع با این اقدام حدود ۸۰ تن گوشت مرغ تولید شد.

مدیر توسعه شرکت زنجیره تولید مرغ با بیان اینکه مشکل امروز زنجیره‌های تولید کمبود نهاده است، افزود: در مجموعه ما که متشکل از ۱۳ کارگاه تولیدی و ۱۰۰ واحد پرورش مرغ گوشتی است، روزانه حجم تولید بالایی داریم و اگر نهاده نباشد با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

بیژنی با بیان اینکه باید تدابیر ویژه‌ای برای حل مشکل نهاده‌ها اندیشیده شود، گفت: ۴۰ درصد جوجه ریزی‌ها در مازندران مربوط به مجموعه ما است و با ادامه این روند قطعا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

توزیع رایگان جوجه به جای جوجه کشی

سرهنگ پور مدیرعامل شرکت زنجیره تولید مرغ که در تهران به سر می‌برد و با او تماس تلفنی برقرار کردم، صحبت‌های او هم گلایه از کمبود نهاده بود.

او می‌گوید: یک عده از همکاران با انتشار فیلم جوجه کشی اعتراض خود را نشان دادند و این کار با روح و روان مردم بازی کرد، چون پای جان یک موجود زنده در میان بود.

سرهنگ پور افزود: بازتاب توزیع جوجه از سوی شرکت ما در نظر عامه مردم مثبت بود و خواص از این کار خوششان نیامد.

او در پاسخ به خواص گفت: توزیع جوجه در واقع انتخاب بین بد و بدتر بود، و در آن شرایط مجبور شدم کار بد را به جای بدتر انجام دهم.

مدیرعامل شرکت زنجیره تولید مرغ افزود: نمی‌توان به دلیل اصول بهداشتی و مقررات دامپزشکی همیشه جوجه‌ها را بین مردم توزیع کرد و باید منتظر حل مشکلات بود.

پرورش جوجه‌هایی که قرار بود زنده بمانند

 رمضان تبار در پشت بام آپارتمانش ۶۰ قطعه جوجه یک روزه‌ای که تحویل گرفته بود، پرورش داد.

او می‌گوید: پرورش این جوجه‌ها اگرچه زحمت داشت، اما شیرینی هایش خیلی زیاد بود و این کار به اقتصاد خانواده کمک زیادی کرد.

رمضان تبار افزود: برای پرورش این جوجه‌ها یک میلیون  هزینه کردیم و با فروش فقط ۲۶ قطعه از آن یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان دریافت کردیم.

این پرورش دهنده مرغ گفت:  بقیه مرغ‌ها را خودمان استفاده کردیم و چند قطعه آن را هم به دیگران هدیه دادیم.

همسر  رمضان تبار که در حال پخت ناهار بود، گفت: ناهار امروزمان همان مرغ‌هایی است که خودمان آن را پرورش دادیم.

او افزود: حدود ۱۵ بسته مرغ در یخچال فریزر منزل داریم و این کار واقعا به اقتصاد خانواده ما کمک کرده است.

به سراغ فرد دیگری که چند ماه قبل این جوجه‌های یک روزه را تحویل گرفته بود رفتیم، این جوان می‌گوید: حدود ۳۰۰ قطعه جوجه یک روزه دریافت کردم و، چون در زمینه پرورش مرغ و طیور اطلاعات داشتم، این کار را انجام دادم.

مازندران تنها استان در کشور است که زنجیره کامل صنعت طیور را در اختیار دارد.

این استان با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور است.

۱۳۰ خانوار در شهر و روستا‌های بابل و بابلسر این جوجه‌های یک روزه را پرورش دادند تا علاوه بر جلوگیری از اقدام معدوم سازی جوجه ها، چرخ اقتصادی خانواده‌ها هم در چرخش باشد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جوجه یکروزه معدوم سازی جوجه ها معدوم سازی جوجه معدوم سازی جوجه ها جوجه های یک روزه جوجه یک روزه کمبود نهاده جوجه ها جوجه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  زهرا آب سوران بیان کرد: با تشکیل دبیرخانه استانی جشنواره نوزدهم ۲۰ اثر به این دبیرخانه ارسال شد که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایش طی روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه به رقابت خواهند پرداخت.   آب سوران ادامه داد: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی با هدف عمومی سازی و مردم سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و با شعار «این صحنه خانه‌ی ماست» برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • تقدیر از معلمان مردمی‌سازی شود
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد