Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پدافندهای موشکی به دلیل استفاده از موشک یکی از قوی‌ترین انواع پدافند هستند که امروزه با گسترش انواع تهدیدات هر کشور به آن نیاز دارد و ایران نیز برای داشتن نوع بومی پدافند دست به کار شد و به سراغ ساخت سامانه‌های بومی پدافند موشکی مانند مرصاد و باور ۳۷۳ رفت تا دیگر به بیگانگان وابسته نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باور ۳۷۳ سامانه پدافند موشکی سطح به هوای بومی و محصول مشترک سازمان جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش و سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که پس از طی یک مسیر ۱۰ ساله، روز ۳۱ مرداد سال ۹۵ با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان رونمایی و به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور الحاق شد. نام این سامانه معادل ابجد نام حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام است.

امیر سرتیپ ثقفی‌فر رئیس جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش گفته است که ایران با ساخت این سیستم سلاح موفق شد تا تجربه بسیار خوبی را در مدت ده ساله به دست آورد. البته باید در اینجا به این نکته اشاره کرد که کشورهای پیشرفته دنیا این مسیر را  طی ۷۰ سال طی کردند و ما طی یک دهه فناوری، دانش و تجربه خوبی را در این مسیر به دست آوردیم.

مشخصات فنی باور ۳۷۳

اگر سامانه باور ۳۷۳ را به دقت بررسی کنیم می‌بینیم که این سامانه در واقع نمونه به روز شده و ارتقا یافته‌ای از اس ۳۰۰ روسی است که در بُرد و نوع موشک‌ها نسبت به آن تغییراتی داشته است؛ به نحوی که بُرد آن چیزی در حدود ۱/۵ برابر افزایش داشته است. موشک‌های به کار گرفته شده در این سامانه نیز تنوعی بالایی دارد و از طیف متفاوتی از موشک‌های پدافندی می‌توان در  این سامانه استفاده کرد.

راداری که موشک‌های سامانه باور ۳۷۳ را هدایت می‌کند، ایرانی و از نوع معراج ۴ است که یک رادار کنترل آتش بُرد بلند آرایه فازی است. پرتابگرهای این سامانه به شکل عمودی هستند.

موشک‌های مورد استفاده در این سامانه از انواع صیاد ۳ و صیاد ۴ است که می‌توانند اهداف مشخص شده را در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند. رادارهای آن نیز می‌تواند ۳۰۰ هدف را در فاصله ۳۵۰ کیلومتری شناسایی کنند، این در حالی است که سامانه اس ۳۰۰ روسیه فقط قادر به شناسایی ۱۰۰ هدف در برد ۳۰۰ کیلومتری است.

در بخش رهگیری نیز این سامانه بالاتر از اس ۳۰۰ و حتی اس ۴۰۰ قرار دارد. باور ۳۷۳ قادر به رهگیری ۶۰ هدف در برد ۲۵۰ است؛ این در حالی است که اس ۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کم تر از ۲۰۰ کیلومتر است. در اس ۴۰۰ هم تعداد رهگیری تنها ۳۶ مورد است. یکی از ویژگی‌های بارز باور ۳۷۳ که این پدافند را از اس ۳۰۰ روسی و پاتریوت آمریکایی متمایز می‌کند این است که باور ۳۷۳ قادر به هدف گیری ۹ هدف به طور همزمان است که در اس ۳۰۰ به ۶ هدف و در پاتریوت به یک هدف می‌رسد.

حفاظت اطلاعات؛ راز قدرت سامانه باور ۳۷۳

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یک سامانه و یا تجهیزات و تسلیحات را نسبت به تسلیحات و تجهیزات دشمن برتری می‌بخشد، داشتن کدهای اختصاصی و محرمانه نرم‌افزاری آن سامانه است که باعث می‌شود دشمن از اینکه با چه سامانه‌ای درگیر است مطلع نباشد و در این سردرگمی بماند.

سامانه موشکی ۱۵ خرداد؛ یک تیر و شش نشان | نابودی پهپادهای دشمن در سریع‌ترین زمان |‌ ویدئویی از این سامانه ببینید کد خبر 532107 برچسب‌ها دفاع - پدافند وزارت دفاع دفاع - موشک

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دفاع پدافند وزارت دفاع دفاع موشک اس ۳۰۰ باور ۳۷۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۷۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به عدم تمایل آمریکا برای به خطر انداختن و تضعیف امنیت این کشور، گفت که واشنگتن در عوض بر اتحادیه اروپا و ناتو فشار وارد خواهد کرد تا قابلیت‌های دفاعی‌شان را با اوکراین به اشتراک بگذارند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به تازگی در یک نشست مجازی از حامیان غربی این کشور تقاضای «دست کم هفت سامانه پدافندی پاتریوت» کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین حامی کی‌یف، چیزی برای بذل و بخشش ندارد!

سالیوان دراین‌باره گفت: در حال حاضر سامانه‌های پاتریوت آمریکا به منظور حفاظت از نیروهای ما، به سراسر جهان از جمله خاورمیانه ارسال می‌شوند.

وی افزود: اگر توان تولید پاتریوت‌های بیشتری داشته باشیم، ارسال خواهیم کرد. با این حال، تعداد زیادی موشک مورد استفاده در این سامانه‌ها را (برای اوکراین) تامین می‌کنیم.

سالیوان در ادامه گفت: در حال حاضر، کاری که قرار است انجام دهیم این است که با شرکای اروپایی و سایر شرکای خود در سراسر جهان همکاری و بر آنها اعمال فشار کنیم تا سامانه‌های پدافندی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

پنتاگون دیروز در بسته کمک نظامی «بی‌سابقه» آمریکا به اوکراین به ارزش ۶ میلیارد دلار، مهمات پاتریوت بیشتری گنجاند. با این حال، ماه‌ها یا شاید سال‌های طول می‌کشد تا سامانه‌های پدافندی به اوکراین برسد زیرا واشنگتن قصد ندارد تا به ذخایر دفاعی خود متوسل شود. در عوض، در بیانیه کاخ سفید به این موضوع اشاره شده است که «بسته جدید آغاز رویه عقد قرارداد با صنایع دفاعی آمریکاست.»

تولید یک فروند سامانه پاتریوت «ام‌آی‌ام -۱۰۴» در شرکت اسلحه‌سازی «ریتیون» آمریکا بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد. آمریکا در طول این سال‌ها، بیش از یک هزار و ۱۰۰ موشک‌انداز پاتریوت تولید کرده است و براساس برآوردها صدها سامانه فعال و غیرفعال و دپوشده در اختیار دارد. اما تنها یک «واحد» سامانه پاتریوت به اوکراین ارسال کرده است. آلمان و هلند نیز دو سامانه در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

کد خبر 6089636

دیگر خبرها

  • اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد