Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:20:32 GMT

با لکنت زبان کودک خود چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۷۳۵۳

با لکنت زبان کودک خود چه کنیم؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک گفتاردرمانگر در چهارمحال و بختیاری نقش مسائل روان‌شناسی را برای تعدیل محیط و کنترل خلق‌وخو در فرد تاثیرگذار دانست و گفت : در دنیای امروزی بهترین درمان لکنت گفتاردرمانی بوده و درمان‌های دارویی، مشاوره و جراحی نمی‌توانند موثر باشند.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه لکنت زبان یکی از اختلالات حیطه زبان و گفتار است، اظهار کرد: در گفتاردرمانی این اختلال با نام « ناروانی» نیز شناخته شده که در روند روانی و یکنواختی گفتار خلل ایجاد کرده و زمان‌بندی گفتار را با استفاده از وقفه‌های ایجادشده در گفتار، کشیده‌گویی در برخی هجاها و واج‌ها و تکرار در بخش‌هایی از کلمات با مشکل مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به ۳ نوع لکنت اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: لکنت‌ها شامل رشدی، نوروژنیک (عصب‌زاد) و سایکوژنیک (روان‌زاد) بوده که این دو مورد آخر لکنت، پس از سن رشد و در بزرگسالی اتفاق افتاده و فراوانی کمی دارند که نوروژنیک براساس آسیب‌های عصبی مانند ضربه‌های مغزی، سکته یا اختلالات عصبی نظیر پارکینسون یا ام اس و ... به‌وجود آمده و لکنت روان‌زاد براساس یک اتفاق شوک‌آور و تلخ در زندگی فرد رخ می‌دهد.

این گفتاردرمانگر با بیان اینکه بیشترین فراوانی لکنت مربوط به نوع اول است، افزود: سنین درگیری لکنت رشدی قبل از مدرسه است، کودک از سن یک تا ۷ سالگی احتمال دارد لکنت را بروز دهد، اما بیشترین فراوانی رخداد مربوط به ۲ تا ۵ سال است..

سلیمانی به دو پارامتر مهم ظرفیت‌های فردی و تقاضای محیطی اشاره و تصریح کرد: این دو عامل می‌توانند در بهبودی لکنت و جلوگیری از تشدید آن اثرگذار باشد، به‌عنوان مثال خلق‌وخوی حساس، سیستم عصبی ناکارآمد، محیط‌های استرس‌آور، سیستم امرونهی حاکم در خانواده، ایجاد چالش‌های روانی در فرزند، سرعت زیاد صحبت کردن اعضای خانواده به‌طوری که کودک دوست دارد مانند آنان سریع صحبت کند (اما از آن‌جا سیستم عصبی وی به این مرحله نرسیده است، او را دچار تعارض می‌کند)، همه جز فاکتورهای منفی هستند.

وی نظارت بر  این دو عامل را برعهده گفتاردرمان‌گر دانست و بیان کرد: در ابتدای زبان باز کردن یک لکنت طبیعی در کودکان مشاهده می‌شود و کلمات و جملات بزرگ را تکرار می‌کنند، حال اگر این تکرارها به تکرارهای غیر طبیعی و تکرارهای بخشی از کلمه، کشیده‌گویی واج‌ها منجر و با تظاهرات فیزیکی نیز مانند فشارآوردن به چشم، تکان دادن دست‌ها همراه شد و بیش از یک سال به طول انجامید، خانواده‌ها باید در اسرع وقت به گفتاردرمان‌گر مراجعه کنند.

این گفتاردرمانگر نقش مسائل روان‌شناسی را برای تعدیل محیط و کنترل خلق‌وخو در فرد تاثیرگذار دانست و ادامه داد: در دنیای امروزی بهترین درمان لکنت گفتاردرمانی بوده و درمان‌های دارویی، مشاوره و جراحی نمی‌توانند موثر باشند.

عامل واحدی برای لکنت زبان شناخته نشده است

سلیمانی علت اصلی لکنت زبان را ناشناخته مطرح کرد و ادامه داد: بحث ژنتیک برای محققان محرز شده به‌طوری که در بررسی‌ها ژن‌های عامل لکنت روی کروموزم یافت شده و سابقه قبلی در اقوام کودک دارای لکنت مشاهده شده است.

وی شرایط مادر را در دوران بارداری موثر بر ایجاد لکنت زبان دانست و اضافه کرد: کنترل استرس، مصرف دارو، استنشاق مواد شیمیایی، ضربه‌های وارده به مادر و جنین و حتی  مسائل حین تولد نظیر پیچش بند ناف که منجر به اکسیژن‌رسانی ناکافی درست به جنین و ایجاد نارسایی مغزی می‌شود، همه می‌توانند در ایجاد لکنت سهم داشته باشند.

سلیمانی ادامه داد: چالش‌های عاطفی از جمله احساس ناامنی، چگونگی روابط والدین، تنبیه‌ها، تند صحبت کردن والدین و ناکافی بودن سیستم عصبی کودک و الگوبرداری از پدرمادر برای تند صحبت کردن، وی را دچار تعارض کرده و امکان ابتلا به لکنت وجود دارد.   

این گفتاردرمانگر، میزان ابتلای دختران به لکنت را کمتر و بهبودی آنان را سریع‌تر عنوان کرد و افزود: این اتفاق مربوط به بازسازی اتوماتیک مغز بوده، در گفتار طبیعی همه انسان‌ها از نیم‌کره چپ مغز خود استفاده می‌کنند، اما براساس تصویربرداری فعال از مغز افراد لکنتی، ثمره تلاقی عملکرد دونیم‌کره لکنت زبان می‌شود که دختران پس از مدتی می‌توانند این امر را اصلاح کرده و گفتار را به سمت نیمکره چپ سوق دهند.

رفتار والدین در مواجه با کودک دارای لکنت زبان چگونه باشد؟

سلیمانی با اشاره به اینکه رابطه معناداری بین لکنت و دیرباز کردن زبان وجود ندارد، اظهار کرد: از والدین خواسته می‌شود که واکنش منفی نسبت به تظاهرات گفتاری و رفتاری کودک خود  نداشته، از وی نخواهند که مدام و صحیح صحبت کند، چرا که کودک تعریفی از صحیح صحبت کردن نمی‌داند، از طرفی تلاش برای این موضوع و امرونهی خود مشکل‌زا است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد که نحوه صحبت کردن خود را کنترل کنند و گفت: اطرافیان کودک از کلمات و جملات پیچیده استفاده نکنند، میان کلام کودک اختلال ایجاد نکرده، محیط خانواده را پویا و صمیمی نگه‌داشته و هنگام درست صحبت کردن کودک و گفتار روان و صحیح، وی را تشویق کنند چرا که هرچقدر رفتاری مثبت تقویت شود اثرات آن نیز پایدارتر است.

این گفتاردرمانگر با اشاره به اینکه تاکنون غذای خاصی برای بهبود لکنت زبان شناخته نشده است، خاطرنشان کرد: استفاده از موادغذایی حاوی املاح مفید نظیر آهن، ویتامین دی و روی برای تقویت سیستم عصبی اثر مثبت دارد اما غذای خاصی برای درمان این اختلال ثابت نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری كودكان لکنت زبان سیستم عصبی لکنت زبان صحبت کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گل گاو زبان در گیلان

ییلاقات اشکورات رحیم آباد رودسر استان گیلان با ۴۷۰ هکتار مساحت زیرکشت و برداشت ۲۲۰ تن قطب تولید گل گاوزبان کشور بعنوان پایتخت گل گاو زبان ایران شناخته شده است.تصاویر زیر برداشت گل گاو زبان در روستای آغوزبن کندسر اشکور می باشد به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077140 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • برداشت گل گاو زبان در گیلان
  • صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم
  • فرجی: در فصل ۵ «نون خ» هفت نفر دست و پایشان شکست/ صحبت کردن درباره فصل جدید زود است
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • ببینید | زبان مار؛ دره‌ای عجیب در دل کویر لوت
  • عوامل «نون خ» با مردم صحبت می‌کنند
  • خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر
  • فیلم پربیننده؛ صحبت‌های ضداسرائیلی گزارشگر فوتبال صداوسیما در شروع بازی
  • صحبت‌های گزارشگر تلویزیون درباره اسرائیل وسط بازی فوتبال
  • رجزخوانی به زبان بوشهری