Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@12:36:08 GMT

ایران چگونه قطعنامه 598 را پذیرفت؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۷۴۱۰

ایران چگونه قطعنامه 598 را پذیرفت؟

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگو با  جام جم آنلاین در خصوص پذیرش قطعنامه 598 توسط دولت جمهوری اسلامی مطرح کرد: در سال 1366 در حالی که ایران در وضعیت مناسبی در  جبهه های جنگ تحمیلی قرار داشت، شورای امنیت سازمان ملل برای جلب رضایت ایران قطعنامه ای صادر کرد. در این قطعنامه، نکاتی را پیشنهاد کرد که کما و بیش میتوانست به نفع ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مسئولین ایرانی بنا به شرایط جبهه ها و این که این قطعنامه نمیتواند نظر دولت ایران را جلب کند، از پذیرش قطعنامه خودداری کردند. در نتیجه درگیری حدود یک سال ادامه پیدا کرد.
منصوری گفت: در فاصله تصویب قطعنامه تا پذیرش آن، تمامی امکانات پشتیبانی ده ها کشور از عراق علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شد تا این که ایران مجبور به پذیرش قطعنامه باشد. آمریکا تقریبا مستقیما وارد جنگ شد تا علاوه بر سکوهای نفتی، کشتی های نفتکش و تاسیسات دیگر، تهدید جدیدی را وارد کند و آخرین ضربه که سرنگونی هواپیمای مسافربری IR655 بود. آمریکایی ها در واقع خواستند به این طریق بگویند که ما با تمام قدرت پشتیبان عراق هستیم. ضمن این که تعداد دیگری از کشورهای منطقه هم چنین پیامی را دادند.
وی با اشاره به اوضاع جبهه ها در سال 1367، اضافه کرد: به دلیل فشار زیادی که کشور در جبهه ها و همچنین تنگناهای اقتصادی متحمل مشید،  مسئولین به این نتیجه رسیدند که ادامه جنگ، اولا ثابت نمیکند که پیروزی های جدیدی نصیب ایران بشود، ثانیا ممکن است خسارت های بیشتر و غیرقابل جبران و مشکلات سنگینی را متوجه ایران کند. و در یک جمع بندی ایران را به این نتیجه برساند که به مصلحت است که قطعنامه را بپذیرند و به این ترتیب وارد مرحله جدیدی بشوند که علاوه بر حفظ موجودیت نظام جمهوری اسلامی تا جایی که مقدور است، برای دفاع از کشور و همچنین دریافت خسارت ها تلاش کنند.
جواد منصوری با بیان این که در قطعنامه ابتدا آتش بس به عنوان اولین گام مطرح شده بود، افزود: بعد از آن آزادی اسرا و سپس بررسی آغازگر جنگ و در نهایت بازسازی ویرانه های جنگ عنوان شده بود. جمهوری اسلامی اصرار داشت که بند بررسی آغازگر جنگ باید در ابتدا قرار بگیرد و پس از آن بحث آتش بس اجرایی بشود. پس از یک سال جمهوری اسلامی بالاخره رضایت داد که آتش بس را بپذیرد و بررسی آغازگر جنگ پس از آن شروع شود. دو سال پس از بپذیرش هم دبیر کل وقت سازمان ملل، دولت بعثی عراق را رسما آغازگر جنگ اعلام کرد.
 
منصوری عنوان کرد: از لحاظ حقوقی، متجاوز باید خسارات مربوط به جنگ را بپردازد. ولی با توجه به این که دولتهای بزرگ در حمایت از عراق چه در آغاز و چه در ادامه جنگ بودند، شورای امنیت سازمان ملل به طور در اختیار آنها بود. عملا ایران موفق نشد که بتواند خسارت ناشی از جنگ را دریافت کند.
فرمانده سابق سپاه پاسداران در پایان بیان کرد: پیشنهاد یک تاسیس صندوقی برای خسارت های بازسازی مناطق آسیب دیده شد که آن هم به اجرا درنیامد زیرا تحولاتی که بعد از سال 1369 در عراق به وجود آمد و تغییراتی که در سطح منطقه به وجود آمد، باعث شد که حتی بند تاسیس این صندوق نیز عملی نشود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: قطعنامه 598 جواد منصوری دفاع مقدس ایران و عراق جمهوری اسلامی آغازگر جنگ جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

رئیس جمهور افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن چیزی است که به دست جوانان عزیزمان در این کشور رقم خورده و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی نشان‌دهنده آن است که ما توانسته ایم و باز نیز می‌توانیم.

در حال تکمیل

کد خبر 6089568 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • وزرای دفاع ایران و چین دیدار کردند
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس