Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:42:29 GMT

توقف تخریب باروی تاریخی دامغان

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۸۰۴۵

توقف تخریب باروی تاریخی دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از توقف عملیات تخریب باروی تاریخی دامغان خبر داد.

مهدی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دامغان اظهار کرد: به دنبال گزارش مردمی درخصوص تخریب قسمتی از دیوار بارو در شمال شرقی دامغان، نیروهای یگان حفاظت دامغان، همراه با ماموران کلانتری ۱۱ دامغان در محل حاضر شدند و با پیگیری فوری و دستور دادستان مبنی بر توقف عملیات، از تخریب بیشتر دیوار جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه باروی دامغان یکی از بزرگ‌ترین معماری‌های خشتی ایران است که در اوایل دوران اسلامی بنا شده، اظهار کرد: ضمن طرح شکایت از طریق اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دامغان، پرونده متخلفان برای پیگیری و انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

قاسمی با بیان اینکه متجاوزان دو برج باروی قدیمی دامغان را به صورت ۱۰۰ درصد و قسمت اندکی از دیوار بارو را تخریب کردند، افزود: برای دیوار بارو ۱۲ متر حریم در نظر گرفته شده است از این رو، برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی برای لطمه به آثار تاریخی ثبت شده علاوه بر جبران خسارت، یک تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده و طبق ماده ۵۶۲ اگر شخص یا اشخاص به جهت یافتن اشیای تاریخی اقدام به کاوش و یا تخریب آثار کنند به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان اضافه کرد: ایجاد معبر بزرگ‌تر برای خیابان منتهی به منازل شخصی، انگیزه تخریب‌کنندگان بود که بدون شک با این افراد برخورد قاطع خواهد شد.

باروی دامغان، ۱۶ هزار متر طول ، ۱۰۶ برج و چهار دروازه داشته است که به مرور زمان به علت فرسایش و نزولات آسمانی فقط هشت هزار متر آن باقی مانده است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/74008/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری تخریب صنایع دستی مهدی قاسمی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۸۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود

حجت الاسلام محمد حسن رستمیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته دامغان در مصلای این شهرستان ضمن اشاره به سفر هفته گذشته رئیس جمهور به استان سمنان و شهرستان دامغان، گفت: مردم انتظار دارند که دولتی‌ها به صورت شفاف میزان اعتبارات و مصوبات را بیان کنند.

وی با بیان اینکه مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شده و مسئولان گزارش عملکرد خود را نیز بیان کنند، افزود: اعلام تعداد مصوبات و میزان اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان و شهرستان دامغان یک مطالبه عمومی است

امام جمعه دامغان در ادامه ضمن اشاره به هفته کارگر و با بیان اینکه اسلام برای این قشر ارزش و جایگاه خاص قائل است، تاکید کرد: مسئولان باید از حق و حقوق کارگران دفاع کنند تا این قشر با انگیزه بیشتری به رشد تولید کمک کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • وضعیت وحشتناک تخریب دیوار خانه‌های مردم در زاهدان پس از طوفان | فیلم
  • اجرای طرح برخورد با سارقان در دامغان/ ۸سارق دستگیر شدند
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه