Web Analytics Made Easy - Statcounter

لقب بزرگترین ناحیه منفصل شهری خاورمیانه را با 100 هزار نفر جمعیت به خود اختصاص داده، به‌علت عدم بی‌توجهی مسئولان کلکسیونی از همه معضلات، آسیب‌های شهری، اجتماعی و زیست‌محیطی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، لقب بزرگترین ناحیه منفصل شهری خاورمیانه را با 100 هزار نفر جمعیت به خود اختصاص داده، البته ناگفته نماند که 80 هزار نفر از این جمعیت فقیر هستند، به‌علت عدم بی‌توجهی مسئولان کلکسیونی از همه معضلات، آسیب‌های شهری، اجتماعی و زیست‌محیطی است، هر چند به ظاهر متصل به شهر است اما در واقع منفصل از هر گونه خدمات است و در چند هفته اخیر آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه کشور طی ویودیو کنفرانسی دستور بررسی مشکلات این منطقه را صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناحیه منفصل شهری نایسر در شمال شرقی شهر سنندج با مساحت ۳.۹.۵ هکتار، بزرگترین سکونتگاه خود انگیخته شهر سنندج است،  این ناحیه در ابتدا به صورت روستایی در اطراف شهر بود اما در گذر زمان و بدلیل کمبود زمین در شهر، ساخت و ساز در شیب بالای این روستا به یک ناحیه اقماری برای سرریز جمعیت شهر در دهه ۱۳۸۰ افزایش زیادی پیدا کرد.

واضح است تعلل در رسیدگی به وضعیت زندگی ساکنان نواحی منفصل شهری تکرار تراژدی معضلات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در حاشیه شهرها را رقم می زند و نقاطی که زمان مامن مهارجران برای دست یافتن به شرایط زندگی بهتربود با انبوه جمعیت و در سایه نبود امکانات، به تهدیدی برای مراکز شهرها تبدیل شود!


قانون گریزی هایی که در این منطقه آسان است

«نایسر» به لحاظ جمعیتی از شهرهای کامیاران، بیجار و دهگلان بزرگتر و بر اساس آمارهای غیررسمی و گاها رسمی که در جلسات متعدد از سوی مسئولین اعلام شده است، جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر در خانه‌هایی در این منطقه زندگی می‌کنند که اغلب به صورت غیرمجاز احداث شده و این موضوع کنترل آمار جمعیتی، خدمت‌رسانی و ارتقای خدمات شهری را به آن دشوارتر کرده است.

در کنار مشکل جمعیتی و رشد غیرمجاز منازل مسکونی، وجود انشعاب برق غیرمجاز معضلات در این منطقه را افزایش و قانون‌گریزی را برای خیلی‌ها آسان کرده است.

مشکلات زیرساخت‌های آموزشی، نبود فضای سبز، مشکلات آب، کوچه‌های ناهموار و خاکی، خیابان‌های شلوغ و پُرتردد و مسائلی دیگر از این دست، از مشکلاتی است که مردمان این منطقه با آن دست به گریبان هستند.

نبود پارک و فضای سبز از مشکلات نایسر است

یکی از اهالی نایسر می گوید: واقعیت این است که هزینه‌ها و موانعی که در صدور مجوز ساخت و ساز وجود دارد موجب می‌شود مردم قانون را دور بزنند و شبانه اقدام به ساخت خانه‌های غیراستاندارد بکنند.

وی گفت: وضعیت اقتصادی مردم به خاطر فشارهای اقتصادی روز به روز بدتر می شود و بیماری کرونا هم مزید بر علت شده و مردم را به مناطق حاشیه سرازیر کرده است خانه هایی که در این مناطق با ارزان ترین قیمت ها خرید و فروش می شد الان با قیمت های باورنکردنی معامله می شود همین افسارگسیختگی قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن موجب شده جمعیت حاشیه های شهر روز به روز بیشتر شود و امکانات محدودی که وجود دارد به جمعیت بیشتری تقسیم شود.

وی افزود: نبود پارک و فضای سبز از دیگر مشکلات نایسر است که بچه‌ها اینجا مجبورند میان گرد و خاک ریسک بازی زیر برق فشار قوی را هم قبول کنند که این موضوع به شدت خانواده‌ها را نگران کرده است.

تنها راه برون‌رفت از معضلات‌ 


یک کارشناس توسعه عمران شهری می‌گوید: نواحی منفصل شهری به عنوان یک منطقه از نواحی اصلی شهر و جزو مناطق تحت نظر شهرداری محسوب می‌شوند اما همچنان از خدمات و امکانات شهری بی‌بهره‌اند. در این میان نایسر با جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ هزار نفر بزرگ‌ترین منطقه منفصل شهری در سنندج به شمار می‌رود که حدودا معادل ۲۰ درصد جمعیت کل شهر است.

«علی پوریایی» ادامه داد: از سوی دیگر مهاجرت بی‌رویه افراد از روستاهای اطراف و حتی از استان‌های دیگر که اغلب هم استطاعت مالی ندارند، بر ساخت‌وسازهای بدون مجوز و غیراستاندارد دامن زده‌اند. در بسیاری از نقاط این منطقه هنوز عملیات ابتدایی شبکه فاضلاب‌ انجام نشده و برای سازمان‌های متولی مشکلات زیرساختی جدی به وجود آورده است. 

وی گفت: رشد قارچ‌گونه جمعیت مهاجر و ساخت خانه‌ مسکونی در حریم برق و روی تپه‌ها چنان کلکسیونی از معضلات شهری و روستایی به وجود آورده که گاه مسئولان به مزاح می‌گویند که اختصاص بودجه‌های کلان نفتی نیز توان درمان درد این منطقه را ندارد.

 وی اضافه می‌کند: حال بعد از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن نایسر با مشکلات، مسئولان و برخی کارشناسان شهری به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برون‌رفت از حجم وسیع معضلات تبدیل شدن آن به شهر است.

سرقت های خرد در مناطق حاشیه ای بیش از دیگر مناطق به چشم می خورد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با بیان اینکه هر دفتر تسهیل گری بیش از ۱۵ هزار جمعیت را تحت پوشش قرار می دهد، یادآور شد: بر اساس نظر سنجی انجام شده، مطالبه اول ساکنان نایسر توسعه گری است و مردم آن خواهان ارتباط با مدیران اجرایی برای طرح مطالبات و حل مشکلات این محله هستند.

فرانک قدسی مهمترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، بیکاری و خود حاشیه نشینی برشمرد و تاکید کرد: خشونت و خودکشی از آسیب های رو به رشد در استان به ویژه در مناطق حاشیه ای است که باید برای آن چاره اندیشی اساسی شود.

وی با بیان اینکه کردستان دومین استان کشور در نمره خام طلاق و در مقایسه با تعداد ازدواج ها در رتبه ۱۳ است، افزود: سرقت های خرد در مناطق حاشیه ای بیش از دیگر مناطق به چشم می خورد که این مساله بیانگر فقر ساکنان آن است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان به ورود کارشناسان اجتماعی به محلات با تنش اجتماعی و خانوادگی بالا در نایسر اشاره کرد و اظهار داشت: تنها در یکی از محلات ۶ کودک در معرض تجاوز جنسی توسط خانواده شناسایی شده که یکی از آنان در مرحله بحرانی است.

امروزه، تقریباً تمام کارشناسان مسائل توسعه بر این باورند که رشد نامتعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب نابرابری‌ها و عدم توازن شهر و روستا می‌‏شود و در پی آن گروه‌های متعدد روستائیان به سمت شهرها مهاجرت می‏‌کنند البته این گروه که آمارشان هم کم نیست در شهرها نه جذب فعالیت‌های اقتصادی و نه به جامعه و فرهنگ شهری می‌‏پیوندند بلکه در پیرامون بافت‏‌های فقیرنشین شهری سکنی می‏‌گزینند، و سکونت‌‏های نابهنجار خودرو و خودساز را پدید می‌‏آوردند.

مسوولین باید راهکاری اساسی برای حل معضلات نایسر در همه ابعاد بیابند چرا که رها کردن این منطقه به حال خود، پتانسیل بالایی برای بالا رفتن ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که در آینده می‌تواند ضربات جبران ناپذیری داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مناطق حاشیه منفصل شهری هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم شوقی عصر سه شنبه در نشست استاندار گیلان با مدیریت شهری رشت اظهار کرد: رشت به کارگاه عمران و آبادانی تبدیل شده است.

شهردار رشت با اشاره به اجرای پروژه‌های مهم در این شهر اضافه کرد: ۵۰ درصد خدمات شهری رشت به صورت الکترونیکی ارائه و انقلابی در این بخش صورت گرفته است.

شوقی با اشاره به تعطیلی کارخانه آسفالت و عدم شرایط جوی مناسب بیان کرد: برخی مشکلات سبب شده تا در حوزه آسفالت کمی دچار ضعف باشیم که در روزهای آتی عقب ماندگی در این بخش جبران می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ممیزی املاک افزود: مدیریت شهری رشت در بخش ممیزی املاک قدم‌های مثبت و مؤثری برداشته است.

شهردار رشت با بیان اینکه کارهای فرهنگی خوبی در این شهر انجام می‌شود، گفت: شهرداری رشت در اجرای برنامه فرهنگی و اعتقادی پیشگام است.

کد خبر 6086862

دیگر خبرها

  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی
  • اجرای طرح دوم جمع‌آوری مخازن زباله از معابر منطقه دو شهرکرد
  • آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد
  • شرط میلیون دلاری منچستر یونایتد برای نگه داشتن تن هاخ | یا صعود کن یا فقیر شو!
  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • کارمند بانک درپی اختلاس منفصل از خدمت شد
  • رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • نواحی منفصل شهری؛ منفصل از خدمات شهری
  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت