Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نسبت به خطر داروهای تقلبی درمان کرونا هشدار داد.

 دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک به شکل کلی برای بیماران مشکل‌ آفرین است، گفت: از جمله این داروها استفاده از داروی فاویپیراویر است. مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که البته این موضوع خاص این دارو هم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه در ماه‌های آینده انتظار بروز آنفولانزا را داریم، قاعدتا این دارو که در فهرست دارویی کشور است، می‌تواند منجر پدیده تجویز خودسرانه آن شود.

وی با بیان اینکه پیش از این تعداد محدودی از این دارو و داروی رمدسیویر برای مطالعات بالینی و تحقیقاتی وارد کشور شد و در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شد، افزود: به همین دلیل ما هیچ مجوزی برای واردات نداشتیم و هر دو دارو به عنوان اثر بخشی احتمالی وارد فهرست شد. همچنین داروهای خارج از این سیکل و موجود در بازار سیاه عمدتا با اطلاع دقیق جعلی است. این داروها با هزینه گزاف به فروش رفته و نه تنها اثر بخشی ندارد بلکه تهدید جدی برای سلامت است.

جهانپور با بیان اینکه در روزهای اخیر فاویپیراویر و رمدسیویر در فهرست رسمی داروهای کشور رفته و با تلاش داروسازان داخلی تولید آن در داخل کشور آغاز شده است، تصریح کرد: فاویپیراویر الان در داخل چرخه توزیع است و رمدسیویر هم در روزهای آتی توزیع می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه داروی فاویپیراویر تنها داروی آنفولانزا نیست و در کنار داروهای دیگر باید با نظر پزشک تجویز شود، گفت: این دارو، داروی اصلی یا انتخاب اول پزشکان نیست. تولید داخل برای هر دو دارو کافی است و شرکت‌های دیگری هم متقاضی تولید دارو و  ماده اولیه آن هستند. به همین دلیل می‌توان گفت تولید داخل برای تامین این داروها کفایت می‌کند و ظرف هفته‌های آتی نیازی به واردات آن نخواهیم داشت./ایسنا 

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۹۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها

راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می‌باشد و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه دارو‌های OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می‌باشد.

دیگر خبرها

  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان