Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@15:15:08 GMT

پیامدهای رکوردشکنی بورس

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۰۷۹۸

پیامدهای رکوردشکنی بورس

به گزارش اقتصادآنلاین, امیر سلیمی در دنیای اقتصاد نوشت: برای مثال خلبان در ارتفاعی پرواز خواهد کرد که بازدهی سوخت بالا باشد و هواپیما تا مقصد با کمبود مواجه نشود. موتور هواپیما برای ایجاد احتراق و در نتیجه تولید انرژی به مولکول‌های اکسیژن نیاز دارد. بنابراین پرواز در ارتفاع خیلی زیاد، باعث بروز مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه ارتفاعِ پرواز هواپیما بیشتر باشد،‌ سوخت بیشتری برای رسیدن به آن ارتفاع نیاز دارد. علاوه‌بر این مشکلات متعددی در ارتفاعات مشخص هم وجود دارد. ارتفاع‌گیری بدون تکیه بر اصول و استانداردها می‌تواند ریسک سقوط را بالا ببرد. به همین دلیل هیچ خلبانی به صرف تبحر و توانایی شخصی تصمیم به افزایش ارتفاع نمی‌گیرد؛ زیرا باید مسافران سالم به مقصد برسند و هواپیما مجددا امکان پرواز داشته باشد.

حال تصور کنید تعیین ارتفاع پرواز براساس هیجان خلبان یا مسافران تعیین شود؛ نتیجه چه خواهد بود؟ حادثه برای هواپیما؛ در واقع ریسک پرواز به شدت بالا خواهد رفت و احتمال سقوط یا آسیب به هواپیما و سرنشینان بالا می‌رود.

داستان بورس بی‌شباهت به تمثیل اشاره‌‌شده نیست. شاخص بازار سهام از تیر ۹۷ تاکنون حدود ۱۷ برابر شده است. این در حالی است که تغییرات قیمت مسکن در همین بازه نزدیک به سه برابر بوده است. تغییرات نرخ ارز نیز با فرازونشیبی، سرانجام از تغییرات رخ داده در بازار مسکن تاثیر می‌پذیرد.

از ابتدای سال‌جاری نیز شاخص سهام ۲۴۰ درصد افزایش یافته اما قیمت مسکن بسیار کمتر از این میزان تغییر کرده است. براساس آمار بانک مرکزی متوسط تغییرات قیمت در تهران در پایان خرداد نسبت به ابتدای سال حدود ۲۴ درصد بوده است. بازدهی بازار ارز نیز نسبت به ابتدای سال زیر ۴۰ درصد بوده است.

این مقایسه نشان می‌دهد بازدهی بازار سهام قابل مقایسه با سایر بازار‌ها و شرایط حاکم کلان کشور نیست و این شکاف بازدهی تقریبا بی‌سابقه است.

برخی می‌گویند باید این وضعیت را به فال نیک گرفت؛ اما واقعیت آن است که این شکاف بازدهی و افزایش‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. اما این افزایش ارتفاع حداقل از دو جهت می‌تواند موجب افزایش ریسک‌ها در اقتصاد شود.

نخست به‌واسطه اثر ثروتی که دارد می‌تواند تقاضا را در اقتصاد ایران بالا ببرد. این افزایش تقاضا در قالب اثر ذهنی و واقعی می‌تواند رخ دهد. برای مثال فردی که ۲۰۰ میلیون تومان پس‌انداز خود را به بورس برده و سهام خریده امروز که ارزش سهامش به یک میلیارد تومان رسیده است احساس ثروتمندی بیشتری دارد (حداقل روی مانیتور و صفحه تلفن خود). طبیعتا این فرد می‌تواند از طریق کاهش پس‌انداز به‌واسطه حس افزایش ثروت تقاضای بیشتری ایجاد کند. حالت دیگری هم اینکه فرد سهام خود را نقد کند و وارد بازار دیگر شود (البته اگر همه این تصمیم را بگیرند قیمت‌ها فرو می‌ریزد و دیگر ثروتی نخواهد بود تا اثری داشته باشد). طبیعتا با توجه به شکاف بالای بازدهی بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها قدرت خرید فرد بالاتر رفته است. در این حالت هم فرد می‌تواند با دارایی نقدی بیشتری وارد بازارهای دیگر شود. با توجه به تنگناهای حاکم بر سمت عرضه در اقتصاد ایران اگر تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت‌ها رشد می‌کند. چندان پربیراه نیست که بپذیریم، بازار سهام این روزها وارد یک نوع جدیدی از بازی پانزی شده است. بازی پانزی برای اولین بار در میانه دهه ۹۰ وارد ادبیات اقتصادی شد. در آن سال‌ها با بالا رفتن نرخ سود بانک‌ها برای جبران ناترازی خود وارد یک بازی پانزی شدند و از طریق جذب سپرده بیشتر تعهدات خود در برابر سپرده‌گذاران را پرداخت می‌کردند. نرخ‌های سود پرداختی مجددا تبدیل به سپرده می‌شد و بانک‌ها ناچار بودند این بازی را با شدت بیشتری ادامه دهند. در کنار خسارت‌های اقتصادی ناشی از اضافه برداشت افزایش ثروت از محل سود سپرده‌ها خود را در نوسان دیگر بازار‌ها در سال‌های بعد نشان داد. به نظر می‌رسد بورس نیز وارد چنین بازی‌ای شده است و حمایت دولت از بورس و شاخص آن بر شدت این بازی افزوده است و اگر روند بازدهی مدیریت نشود، می‌توان گفت شکل جدیدی از بازی پانزی در این بازار رقم خورده است که دو اتفاق متفاوت به‌دنبال دارد؛ یا با افزایش بازدهی در این بازار سایر بازارها نیز تحت‌تاثیر آن رشد خواهند کرد یا ثروت اضافه شده در این بازار خود را در قالب تقاضا در سایر بازارها نشان خواهد داد که هر دو حالت یک نتیجه به‌دنبال دارد: افزایش نرخ تورم.

در واقع بورس این روزها همانند هواپیمایی است که خلبان بی‌توجه به استانداردها صرفا به‌خاطر خشنودی و پاسخ به هیجان مسافران در حال افزایش ارتفاع است؛ غافل از آنکه هر پروازی نیازمند سوخت است و اگر سوخت تمام شود (که قطعا تمام خواهد شد) حادثه به‌دنبال دارد.

پربیننده ترین مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله/ «دارا یکم» از آن لب بام افتاد هفته طلایی برای طلا/ بورس دومین بازار پربازده هفته شد رمزگشایی از کاهش قیمت صندوق مالی یکم/ «دارا یکم» ۱۹درصد زیر قیمت واقعی معامله می‌شود ارزش سهام عدالت امروز چند؟ (۱۳۹۹/۴/۲۸) سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش امروز در بازار سهام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سهام بورس بازار بورس فرابورس نرخ سود مشارکت شاخص سهام امیر سلیمی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بازی پانزی سایر بازار بازار سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!

صندوق سهامی ETF سرو از سال ۱۳۹۸ تا‌کنون ۱۳۵۰ درصد بازدهی کسب کرده، به‌عبارتی سرمایه‌ ۱۰۰ میلیونی افراد در این صندوق ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان شده است.

برخلاف باور عموم، بورس در بلند‌مدت بازدهی بالاتری از سایر بازارهای مالی(طلا، ارز، مسکن و…) داشته است. مهم‌ترین علت ضرر افراد در بورس نداشتن دانش و خرید سهام بدون تحلیل و بررسی کافی است که با تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری این مساله حل شده است.

نگاهی به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اثبات می‌کند بورس بازاری است که می‌تواند از تمامی بازارها مانند طلا، دلار، مسکن و... بازدهی بیشتری داشته باشد. برای نمونه یکی از نمادهای بورسی بنام صندوق ETF «سرو» توانسته در ۵ سال گذشته سود یا بازدهی ۱۳۵۰ درصدی داشته باشد که از طلا، دلار، مسکن حتی شاخص کل بورس بیشتر بوده است.

*برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان سایت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج یا صفحه «صندوق سهامی سرو» را باز‌کنید یا با شماره 02179326 تماس بگیرید.

نماد‌ ETF «سرو» چیست و چگونه بازدهی ۱۳۵۰ کسب کرده است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای نوینی هستند که برای سرمایه‌گذاری عامه مردم در بورس طراحی شده است، با این صندوق‌ها بورس از یک بازار خاص و حرفه‌ای به یک بازار عام برای تمامی افراد جامعه تبدیل شده است و تمامی افراد با هر سن و دانشی می‌توانند برای آینده خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

این صندوق‌ها توسط معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه بورسی مدیریت می‌شود و افراد با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در واقع غیر‌مستقیم وارد معامله‌گری بهترین سهم‌های بورس می‌شوند، این صندوق‌ها مانند ETF «سرو» بازدهی بالاتر از شاخص‌کل بورس و افرادی که مستقیم سهام می‌خرند بازدهی بالاتری کسب می‌کنند.

برای مثال صندوق ETF «سرو» از سال ۱۳۹۸ تا کنون ۱۳۵۰ درصد بازدهی کسب کرده در حالی که افرادی که مستقیم سهام‌ شرکت‌های بورسی را خریداری کردند بعضا همچنان در ضرر هستند و یا از شاخص‌ بورس جا مانده اند.

ETF «سرو» مناسب سرمایه‌‌گذاری کدام افراد است؟

افرادی که دانش و وقت معامله‌گری در بورس را ندارند افرادی که می‌خواهند با پول کم و ماهانه سرمایه‌گذاری کنند، حداقل ۵۰۰ هزار‌تومان افرادی که می‌خواند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند افرادی که می‌خواهند در بلند‌مدت بیشتر از طلا، مسکن و دلار و... سود بیشتری کسب کنند افرادی که می‌خواهند برای آتیه فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنند و...

با خرید نماد ETF «سرو» چه میزان بازدهی یا سود کسب می‌کنیم؟

بازدهی یا سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بستگی به وضعیت شاخص بورس و عملکرد صندوق‌ها دارد، عملکرد گذشته ETF «سرو» نشان می‌دهد این نماد همیشه از شاخص‌کل و سایر بازارها مانند طلا، دلار، مسکن، خودرو و... سود یا بازدهی بیشتری داشته است.

نقد‌شوندگی و نحوه برداشت سرمایه از ETF «سرو»

بازدهی بالاتر از شاخص، صرفا یکی از مزایای ETF «سرو» است، یکی دیگر از مزیت‌های این صندوق، نقدشوندگی نامحدود به دلیل بازارگردانی مناسب است. افراد هر زمان که اراده کنند می‌توانند پول خود را به قیمت همان لحظه از صندوق خارج کنند و برخلاف سایر سهم‌ها در صندوق ETF «سرو» صف فروش شکل نمی‌گیرد.

نقد شوندگی سریع یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که دارایی‌های دیگر از آن برخوردار نیستند، مثلا سکه، طلا، خودرو، مسکن و... را نمی‌توان به راحتی نقد کرد و تشریفات فروش و هزینه‌های اضافی دارند.

ETF «سرو» چه میزان دارایی تحت مدیریت دارد؟

دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها به معنای اعتماد مردم به عملکرد و مدیریت این صندوق‌ها است، در حال حاضر صندوق سهامی سرو بیش از 15 هزار ۱۰۰ میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد که جزو بهترین‌ها در بورس ایران است.

*چگونه در صندوق سهامی سرو سرمایه‌گذاری کنیم؟

صندوق سهامی سرو ETF است و بر روی تابلوی معاملات بازار سهام قابل خرید و فروش است، افرادی که کد‌بورسی دارند می‌توانند به راحتی با جستجوی نماد «سرو» این صندوق را خریداری کنند. و افرادی که کد‌بورسی ندارند می‌توانند با شماره 02179326 تماس بگیرند و با دریافت کد‌بورسی در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

کدبورسی دارید / ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری / رفتن به قسمت جستجو / وارد کردن عبارت «سرو» / خرید به میزان دلخواه کد بورسی ندارید / تماس با شماره 02179326 / دریافت کدبورسی / خرید نماد سرو

برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به صفحه «صندوق سهامی سرو» مراجعه کنید و شماره خود را ثبت کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • افزایش ۴۲۶ واحدی شاخص کل بورس
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص