Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، غلامعلی رحیمی معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام و امامزادگان چهل اختران علیهم‌السلام گفت: این پروژه یک طرح ملی است.

او افزود: با توجه به‌ضرورت توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام، در سال ۱۳۹۰ و با دعوت استاندار وقت، وزیر وقت راه و شهرسازی در جریان سفر به قم پس از زیارت مضجع شریف این امامزاده و مشاهده حضور زائران متعدد از اقصی نقاط ایران و جهان اسلام و عدم راه دسترسی مناسب به حرم مطهر، دستور ویژه‌ای برای حل این مشکل صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهره‌وری اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: با توجه به اینکه بقعه این امامزاده واجب‌التعظیم سومین قطب زیارتی در قم محسوب می‌شود و در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک شهر واقع‌شده و همین مسئله، سبب سختی تردد زائران شده است که وزیر وقت راه و شهرسازی دستور اجرای طرح توسعه را در قالب پروژه‌ای ملی موردتوجه قرار داد.

او ادامه داد: بر این اساس مقرر شد سه دستگاه اعتبار لازم برای این امر را تأمین کنند، نخست استانداری، از محل اعتبار ردیف سفر مقام معظم رهبری، دوم شرکت عمران معصومیه و سومین دستگاه هم شهرداری که در این زمینه، اولویت نخست، تملک ساختمان‌های اطراف بقعه به‌منظور توسعه حرم بود؛ با توجه به اینکه تملک و آزادسازی معابر و توسعه شوارع به عهده شهرداری است، این امر به‌عنوان مجری به شهرداری واگذار شد همچنین در خصوص تملک پلاک‌های مجاور، هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای اداره کل اوقاف استان قم منظور نشده است.

رحیمی با بیان اینکه طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام توسط شهرداری تهیه‌شده و در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده است گفت: بر همین اساس مقرر شد در فاز نخست، ۲۸ هزار مترمربع تملک و آزادسازی شود که تاکنون ۱۴ هزار مترمربع توسط شهرداری تملک شده است، ولی چند سال بوده که این پروژه متوقف‌شده است که این مسئله اعتراضات مردمی را هم در پی داشته است.

معاون بهره‌وری اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: اینکه اخیراً مطرح‌شده اوقاف هم به‌عنوان متولی باید به‌اندازه قدرالسهم خود در هزینه‌های تملک، آورده داشته باشد موضوعیت ندارد.

او با بیان اینکه بر اساس مصوبات گذشته، اوقاف نباید برای تملک زمین آورده‌ای داشته باشد گفت: علاوه بر این هیچ ردیف بودجه‌ای برای تملک طرح‌های عمرانی در سازمان اوقاف وجود ندارد و ردیف بودجه‌ای از سوی سازمان برنامه‌وبودجه برای این منظور تاکنون در اختیار اوقاف قرار نگرفته است.

او ادامه داد: در توافق‌های شفاهی قبلی میان اوقاف و شهرداری قم، مقررشده بود این اداره کل با استفاده از ظرفیت خیرین و منابع خیرات و مبرات، در ساخت شبستان و دیگر فضا‌های پیش‌بینی‌شده در طرح جامعه مشارکت داشته باشد.

رحیمی با اشاره به تملکات صورت گرفته در این طرح توسط شهرداری عنوان کرد: تملک پلاک‌های موجود به‌صورت پراکنده بوده و همین امر امکان شروع عملیات عمرانی را غیرممکن کرده است به‌طوری‌که هنوز چند واحد مسکونی دقیقاً در مجاورت حرم امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام تملک نشده‌اند همچنین زمین‌های خریداری‌شده توسط شهرداری هم در اختیار اوقاف قرار نگرفته‌اند.

معاون بهره‌وری اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: چنانچه زمین‌های باقی‌مانده تملک و به‌صورت یکپارچه در اختیار این اداره کل قرار بگیرند، آمادگی شروع فاز نخست احداث شبستان جدید را داریم.

وی ضمن تشکر از مدیریت شهری قم و اداره کل راه و شهرسازی استان به خاطر پیگیری‌های صورت گرفته و تملک‌های انجام‌شده گفت: قبول داریم که با توجه به زمان طولانی و تورم موجود، هزینه‌ها هم افزایش‌یافته‌اند بنابراین پیشنهاد می‌شود در جلسه‌ای با حضور مدیران اوقاف و شهرداری و بر اساس مصوبات قانونی و اسناد و مدارک موجود، ضمن تملک پلاک‌های هم‌جوار حرم مطهر توسط شهرداری و راه و شهرسازی و تحویل به اوقاف، مشکلات موجود بررسی و راهکاری نهایی برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح تعیین شود.

معاون اوقاف استان قم خاطرنشان کرد: نذورات حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه‌السلام قابل‌توجه نبوده و موقوفه‌ای هم در اختیار این بقعه نیست، اما با استفاده از ظرفیت خیرین، اقدامات عمرانی متعددی در این مکان نورانی اجرایی شده که از آن جمله می‌توان به بازسازی کامل حرم مطهر، تعمیر اساسی ساختمان چهل اختران، حرم امامزاده زید علیه‌السلام، ساخت و نصب ضریح نقره و طلا برای امامزادگان موسی مبرقع علیه‌السلام و چهل اختران و زید علیهم‌السلام و احداث ده‌ها چشمه سرویس بهداشتی برای رفاه حال زائران اشاره کرد.

انتهای پیام/الف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اوقاف و امور خیریه استان قم راه و شهرسازی پروژه ی ملی اوقاف و امور خیریه استان قم راه و شهرسازی توسط شهرداری چهل اختران توسعه حرم اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو در جمع مسئولان شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است و هر نیازی دانشمندان و بازار بگوید ضرورت دارد به همان سمت طی مسیر کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: معضل تکمیل نبودن «زنجیره تولید» از تولید تا صادرات از چالش‌ها است، به عنوان مثال در صنعت تولید پرورش ماهی همه روی تولید کار می کنند، اما چقدر امکان صادرات وجود دارد؟ بررسی چالش‌های قانونی و حاکمیتی و رفع موانع آن در تکمیل غذا، پرورش و فناوری نیز از دیگر موارد اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: موضوع بیمه بحث دیگری که در نشست هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو از سوی برخی شرکت‌های دانش بنیان عنوان شد که اوقاف کار خود را در این حوزه به نحو احسن انجام داده اما مدیران سازمان‌ها باید همکاری کنند موانع برطرف شود.

خاموشی ادامه داد: در کشورمان اقلیم خشک و مرطوب داریم در جایی ۶۰۰ میلیمتر بارش و در جایی دیگر، ۱۰ میلیمتر بارش داریم. مدیریت ما باید علمی شود. در اقلیم استوایی کارهای انجام نشده داریم که باید انجام دهیم. استان هایی مانند هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان زمین مساعد برای کشت‌های خاص دارند. در جنوب فارس فعالیت خود را شروع کرده ایم و سطح کشت را افزایش داده ایم.

وی با بیان اینکه فرآوری در کشورمان در حال رشد است، عنوان کرد: باید در رابطه با بهره‌وری زمین‌های خشک فکر کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر به سواحل مکران اشاره کرده اند، در این زمین ها کشت انبه، آلوورا و کاکتوس بسیار مناسب است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: بحث دوم اینکه ما در کشورمان بحران گوشت قرمز داریم و قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده زیاد است و تولید کننده هم مشکل دارد باید دام ها را به سمت جایی ببریم که نزولات زیاد دارد و سطح کشت بالاست. ارزان سازی خوراک را می توانیم داشته باشیم.

خاموشی افزود: در استان گلستان این تجربه را داریم؛ در حال توسعه دام سبک هستیم. در بحث دریا می خواهیم سطح اشتغال در دریا را افزایش دهیم. با افزایش تولید اشتغال خرد ایجاد می شود، فروش زیاد و میادین فعال می شود و زنجیره ۵ هزار تن تولید، دو هزار نفر را مشغول می کند.

وی گفت: به زودی در بوشهر به ۵ هزار تن تولید می‌رسیم. آبزی پروری باید بر روی رژیم غذایی مردم تاثیر بگذارد. با قیمت‌های رقابتی این اتفاق محقق می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: باید تبلیغ و توجیه پزشکی وجود داشته باشد. ما باید ۲۰ درصد بازار را هدف گذاری کنیم. کشور آفریقا برای انعقاد تفاهم نامه در حوزه پرورش ماهی در قفس بسیار استقبال کردند. صادرات با روش علمی، صحیح و درست کار کردن محقق می شود. اگر به چند صد هزار تن تولید برسیم صادرات شکل می گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: صنایع باید ارزآوری داشته باشند، جایگزین کردن کالای داخلی در ارزبری مهم است. کاری که با مشارکت اوقاف و جهاد دانشگاهی در شرکت سینافناوران ماندگار شکل گرفت که دام ممتاز تولید شد. در این زمینه نیز با آفریقا تفاهم نامه منعقد شده که ارزآوری خواهد داشت. ما وظیفه داریم در کل زمین‌ها و رقبات‌ به بهره‌وری بالا فکر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها