Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم معاون بهره‌وری اوقاف استان قم گفت: طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام طرحی ملی است که با توجه به بازدید و دستور وزیر راه و شهرسازی وقت منابع مالی آن مشخص شده و مجری تملک و آزادسازی شهرداری قم بوده و اوقاف در این خصوص تملک ساختمان های اطراف امامزاده هیچ گونه تکلیفی ندارد.

غلامعلی رحیمی با اشاره به طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام و امامزادگان چهل اختران علیهم السلام اظهار کرد: این پروژه یک طرح ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به ضرورت توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام، در سال ۱۳۹۰ و با دعوت استاندار وقت، وزیر وقت راه و شهرسازی در جریان سفر به قم پس از زیارت مضجع شریف این امامزاده و مشاهده حضور زائران متعدد از اقصی نقاط ایران و جهان اسلام و عدم راه دسترسی مناسب به حرم مطهر، دستور ویژه‌ای برای حل این مشکل صادر کرد.
معاون بهره‌وری اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بقعه این امامزاده واجب التعظیم سومین قطب زیارتی در قم محسوب می‌شود و در کوچه پس کوچه‌های باریک شهر واقع شده و همین مسئله، موجب سختی تردد زائران شده، وزیر وقت راه و شهرسازی دستور اجرای طرح توسعه را در قالب پروژه‌ای ملی مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد سه دستگاه اعتبار لازم برای این امر را تامین کنند، نخست استانداری، از محل اعتبار ردیف سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دوم شرکت عمران معصومیه و سومین دستگاه هم شهرداری که در این زمینه، اولویت نخست، تملک ساختمان‌های اطراف بقعه به منظور توسعه حرم بود؛ با توجه به اینکه تملک و آزادسازی معابر و توسعه شوارع به عهده شهرداری است، این امر به عنوان مجری به شهرداری واگذار شد همچنین در خصوص تملک پلاک‌های مجاور، هیچگونه وظیفه‌ای برای اداره کل اوقاف استان قم منظور نشده است.
رحیمی با بیان اینکه طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام توسط شهرداری تهیه شده و در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده است گفت: بر همین اساس مقرر شد در فاز نخست، ۲۸ هزار متر مربع تملک و آزادسازی شود که تاکنون ۱۴ هزار متر مربع توسط شهرداری تملک شده اما چند سال است که این پروژه متوقف شده است که این مسئله اعتراضات مردمی را هم در پی داشته است.
وی افزود: اینکه اخیرا مطرح شده اوقاف هم به عنوان متولی باید به اندازه قدرالسهم خود در هزینه‌های تملک، آورده داشته باشد موضوعیت ندارد.
معاون بهره‌وری اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر اساس مصوبات گذشته، اوقاف نباید برای تملک زمین آورده‌ای داشته باشد گفت: علاوه بر این هیچ ردیف بودجه‌ای برای تملک طرح‌های عمرانی در سازمان اوقاف وجود ندارد و ردیف بودجه ای از سوی سازمان برنامه و بودجه برای این منظور تاکنون در اختیار اوقاف قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: در توافق‌های شفاهی قبلی میان اوقاف و شهرداری قم، مقرر شده بود این اداره کل با استفاده از ظرفیت خیرین و منابع خیرات و مبرات، در ساخت شبستان و دیگر فضاهای پیش بینی شده در طرح جامعه مشارکت داشته باشد.
رحیمی با اشاره به تملکات صورت گرفته در این طرح توسط شهرداری عنوان کرد: تملک پلاک‌های موجود به صورت پراکنده بوده و همین امر امکان شروع عملیات عمرانی را غیر ممکن کرده است به طوری که هنوز چند واحد مسکونی دقیقا در مجاورت حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام تملک نشده‌اند همچنین زمین‌های خریداری شده توسط شهرداری هم در اختیار اوقاف قرار نگرفته‌اند.
معاون بهره‌وری اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: چنانچه زمین‌های باقی مانده تملک و به صورت یکپارچه در اختیار این اداره کل قرار بگیرند، آمادگی شروع فاز نخست احداث شبستان جدید را داریم.
وی ضمن تشکر از مدیریت شهری قم و اداره کل راه و شهرسازی استان به خاطر پیگیری‌های صورت گرفته و تملک‌های انجام شده گفت: قبول داریم که با توجه به زمان طولانی و تورم موجود، هزینه‌ها هم افزایش یافته‌اند بنابراین پیشنهاد می شود در جلسه‌ای با حضور مدیران اوقاف و شهرداری و بر اساس مصوبات قانونی و اسناد و مدارک موجود، ضمن تملک پلاک های همجوار حرم مطهر توسط شهرداری و راه و شهرسازی و تحویل به اوقاف، مشکلات موجود بررسی و راهکاری نهایی برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح تعیین شود.
معاون اوقاف استان قم خاطرنشان کرد: نذورات حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام قابل توجه نبوده و موقوفه‌ای هم در اختیار این بقعه نیست اما با استفاده از ظرفیت خیرین، اقدامات عمرانی متعددی در این مکان نورانی اجرایی شده که از آن جمله می‌توان به بازسازی کامل حرم مطهر، تعمیر اساسی ساختمان چهل اختران، حرم امامزاده زید علیه السلام، ساخت و نصب ضریح نقره و طلا برای امامزادگان موسی مبرقع علیه السلام و چهل اختران و زید علیهم السلام و احداث ده‌ها چشمه سرویس بهداشتی برای رفاه حال زائران اشاره کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زمین معاون بهره وری اوقاف راه و شهرسازی توسط شهرداری چهل اختران توسعه حرم اداره کل استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیان‌ها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل می‌دهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) می‌گوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب می‌شود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس می‌کند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین می‌رود. 

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل می‏شود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهر‌ها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه. 

یعنی فرد نمی‌تواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزاره‌ای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است.

 مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام می‌دهد و پولی که از آن بدست می‌آورد را هزینه ایتام می‌کند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمی‌رود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که می‌تواند بهانه‌های مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیان‌هایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعه‌هایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینه‌ای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قوی‌تر می‌شود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر می‌رود. 

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیان‌ها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعه‌ها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپ‌ها گرفته تا برگزاری جشنواره‌ها و تسهیلات را دربر می‌گیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است. 

رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و می‌تواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی می‌ماند. یعنی متولی مصلحت می‌داند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانش‌بنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها