Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:36:31 GMT

نبرد با کرونا در پیک دوم سخت‌تر است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۱۸۴۹

نبرد با کرونا در پیک دوم سخت‌تر است

حمید سوری دکترای تخصصی اپیدمیولوژی اظهار داشت: هر عاملی که باعث شود تعامل بیماری زایی ویروس باردیگر افزایش یاید به مراتب شمار مبتلایان را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: معمولا زمانی که پیک اول بیماری طی می شود، تصور عادی شدن شرایط ایجاد می شود، بنابراین بازگشت به مرحله قبل از شروع پیک اول بسیار دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه یادآور شد: زمانی که روند اپیدمی طولانی می شود در بیشتر موارد آحاد جامعه تاب آوری اجتماعی و رعایت توصیه ها را از دست می دهند و از طرفی دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز تحمل رعایت توصیه ها و شرایط قرنطینه را محدود تر می کند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی افزود: این موضوع پیک دوم را با بحران و افزایش آمار مواجه کرده است.

تغییرات بیولوژیک ویروس می تواند بحران های ناشی از پاندمی ها و بیماری زایی را دو چندان کند

سوری با بیان این که ویروس ها در بازه های مختلف زمانی می توانند دچار جهش ها و تغییراتی شوند، خاطرنشان کرد: تغییرات بیولوژیک ویروس در بازه زمانی دراز مدت می تواند بحران های ناشی از پاندمی ها و بیماری زایی را دوچندان کند.

وی شرایط ایمنی جامعه را یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سایر بیماری ها در دوران پاندمی ها دانست و تصریح کرد: با بروز سایر بیماریهای فصلی بحران ها و عوارض ناشی از پاندمی ها به بالاترین سطح خود می رسد.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: با تداوم اپیدمی ها، ویروس هایی همانند کووید - ۱۹ با جمعیت میزبان هایی مواجه می شوند که علاوه بر خطر ابتلا به کرونا در معرض ابتلا به سایر بیماری ها نیز هستند.

ویروس کرونا تابع تغییر دمای هوا نیست

سوری با یادآوری این که ویروس کووید - ۱۹ تابع تغییر دمای هوا نیست، گفت: فاکتورهای دیگری مثل فشارخون، دیابت و سایر بیماری ها می تواند در بروز شدت عوارض و علائم این بیماری اثرگذار باشد.

وی با بیان این که در شرایط عادی نیزبیماری های زمینه ای عفونی تابع شرایط فصلی هستند گفت: با سرد شدن هوا طبیعتا شدت همه گیری بیماری های عفونی بیشتر می شود و افرادی که دچار آنفولانزای فصلی و کرونا می شوند قطعا عوارض شدید تری را تجربه می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد:  در دو ماه اخیر باید تمام تلاش خود را برای مهار اپیدمی انجام داد چرا که با سردتر شدن هوا کنترل اپیدمی بسیار بسیار دشوار تر می شود.

سوری توضیح داد: در اپیدمی های نوپدید و حاد دانش بشر در روزهای اول رخ داد نسبت به الگوی اپیدمی شفاف نیست و برخی فرضیات مطرح و رد می شود بنابراین باید سیاست گذاران در جریان تغییرات به روز این اپیدمی باشند تا تصمیم گیری ها بر این مبنا صورت بگیرد.

وی به ماهیت بحرانی بودن پاندمی ها، حساسیت های مردم نسبت به اخبار و اطلاعات جدید درباره کرونا اشاره کرد و افزود: زمانی که اعلام می کنیم ویروسی هوابرد است به این معنی است که احتمال انتقال بیماری از فرد مبتلا به فرد دیگری از طریق هوا یکی از فاکتور گسترش بیماری است، چرا که مولکول های اکسیژن و هیدروژن در انتقال بیماری موثر هستند و یا این که ذراتی که در هوا وجود دارند می تواند از عوامل بیماری زا محسوب شوند.

این استاد دانشگاه با بیان این که در زمان اپیدمی ها روش های پیشگیری بر پایه حلقه های متعدد شکل می گیرد، گفت: حلقه اول عوامل بیماری زا هستند چرا که تا زمانی که عامل بیماری زا وجود نداشته باشد بیماری شکل نمی گیرد.

سوری راه خروج عوامل بیماری زا را دومین حلقه شکل گیری بیماری ذکر کرد و افزود: منبع یا مخزنی باید این عوامل بیماری زا را در خود داشته باشد مثلا در مورد ویروس کرونا، این ویروس در خارج از بدن موجود زنده بسیار حساس و آسیب پذیر است و به سرعت از بین می رود.

محدود کردن راه های خروجی ویروس سومین عامل پیشگیری از عوامل بیماری زا است که این پزشک متخصص به آن اشاره کرد و در توضیح آن گفت: باید مخزن و راههای خروج و انتشار ویروس با اقداماتی نظیر ماسک زدن کنترل شود.

وی با یادآوری این که ویروس کرونا بیشتر در میان انسان ها در چرخش است، خاطرنشان کرد: زباله های بیمارستانی به شکل و با روش های خاصی دفع می شوند چرا که باید این موارد با ابزار خاص خود دفع شوند، یا مثلا بیمار را در اتاق های ایزوله نگهداری می کنند برای این که راههای خروج ویروس بسته شود.

سوری چهارمین حلقه زنجیره را  انتقال عامل بیماری زا از منبع یا مخرن به فرد جدید دانست و گفت: مثلا  در مورد مالاریا این بیماری از طریق حشره که یک ناقل است منتقل می شود.

وی با بیان این که تماس مستقیم می تواند به شکل های مختلف و متفاوت انجام شود، اظهار داشت: این تماس ها می تواند از طریق پوست، خون، تماس جنسی یا این که از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

ترشحات و ذرات تنفسی فرد آلوده مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا است

این اپیدمیولوژیست در ادامه ترشحات و ذرات تنفسی فرد آلوده را مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا ذکر کرد.

سوری درمورد واژه ناقل و حامل نیز توضیح داد: ناقل به حشره یا بندپایی می گویند که عامل بیماری زا را  از یک میزبان به فرد یا انسان دیگری منتقل می کند ولی در مورد انتقال از انسان به انسان دیگر واژه حامل صحیح است.

وی خاطرنشان کرد: با بستن راه های ورودی مثل ماسک زدن یا کم کردن حساسیت ها مثل واکسن زدن می توان به میزان قابل توجهی از بار ناشی از اپیدمی ها کاست.

وی درباره اپیدمی کووید - ۱۹ در کودکان نیز توضیح داد: درصد ابتلای این بیماری در کودکان صفر نیست و حتی در فاز اول این اپیدمی حتی مورد ابتلای نوزاد یک روزه و یکساله نیزثبت شده بنابراین از ابتدا این احتمال صفر نبود که در حال حاضر صفر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد کودکان به صورت قطعی در برابر ویروس کووید ۱۹ مقاوم نیستند ولی واکنش کمتری از خود نشان می دهند.

سوری پیشگیری را مقدم بر درمان دانست وتاکید کرد: تیم مقابله با اپیدمی ها بیش از این که تیم درمان باشد باید تیم پیشگیری باشد و زمانی که راجع به گسترش اپیدمی ها صحبت می شود.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اپیدمی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اپیدمی کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اپیدمی دانشگاه علوم پزشکی عوامل بیماری زا عامل بیماری زا ویروس کرونا سایر بیماری بیماری ها پاندمی ها اپیدمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۱۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی - تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح شد و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل گردید، عیادت کرد.

امیرعبداللهیان در این عیادت که با حضور کادر پزشکی مسئول درمان وی انجام شد، ضمن احوال‌پرسی از دیپلمات سوری، در جریان آخرین پیشرفت‌ها در وضعیت پزشکی و درمانی او قرار گرفت و برای او از درگاه خدای سبحان شفای عاجل مسئلت نمود.

لازم بذکر است امیرعبداللهیان پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق ضمن سفر به سوریه، در حاشیه برنامه‌ها، با حضور در بیمارستان مرکزی دمشق، به همراه فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه از این دیپلمات عیادت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور