Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال «کیف انگلیسی» که این شب‌ها از شبکه آی فیلم پخش شد را می‌توان مرثیه‌ای برای روشنفکران بیگانه با جامعه دانست.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ـ در دو هفته اخیر و پس از درگذشت زنده‌یاد سیروس گرجستانی برخی از سریال هایی که وی در  آنها ایفای نقش کرده بود، از شبکه آی فیلم روی آنتن رفت.یکی از این مجموعه‌های تلویزیونی قدیمی، سریال «کیف انگلیسی» به کارگردانی مرحوم سید ضیاءالدین دُرّی است که در سال 1378 تولید شده و یک سال بعد و در پاییز و زمستان سال 1379 روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تماشای پخش چندباره این سریال، خاطره سال های درخشان تلویزیون در سریال سازی را زنده  می‌کند. سال‌هایی که در دهه هفتاد به پختگی و بلوغ رسید و شاهد تولید و پخش سریال های پربیینده ای همچون امام علی(ع)، در پناه تو، مردان آنجلس، کیف انگلیسی، پدر سالار، همسران، آرایشگاه زیبا، خانه سبز، ولایت عشق و... بودیم.

 سریال «کیف انگلیسی» روایت داستان خود را  در بستر یکی از متلاطم ترین مقاطع تارخ معاصر ایران قرار داده است.  نخستین سال های پس از خروج رضاشاه و در دوره فترتی که  محمدرضاشاه بی تجربه و جوان و دربار ضعیف در مواجهه با سیل آزاد شده مطالبات مردمی و نخبگان سیاسی عقب نشینی کرده اند.

تغییر پیاپی کابینه ‌ها، آزادی فعالیت احزاب و مطبوعات، فعال شدن چهره های سیاسی جدید و نخبگان و صاحب منصبان دوره پهلوی اول، قدرت گرفتن مجلس و حضور نمایندگانی از طیف های مختلف سیاسی، درمجموع فضایی را به وجود آورد که نمایانگر پویایی سیاسی و  اجتمای ایران در سال‌های دهه بیست بود. در این میان البته وقایع تلخی همچون ماجرای اشغال آذربایجان،ترورها و درگیری‌های پراکنده سیاسی و ناپایداری دولت‌ها نیز کام تلخ شده مردم از دیکتاتوری پهلوی اول را تلخ‌تر می‌کرد.

 داستان کیف انگلیسی درباره حقوقدان جوان و تحصیلکرده فرنگ به نام «منصور ادیبان» است. او پس از پایان تحصیلات، به زادگاهش که شهر کوچکی در مرکز ایران است باز می‌گردد. ادیبان به اعتبار پدرش که زمانی در آن منطقه معلم بوده و با کمک خویشاوندان و جمعی از بزرگان شهر که از بیدادگری‌های بهادرخان افراشته(سیروس گرجستانی) به ستوه آمده‌اند کار وکالت را در این منطقه آغاز می کند.

خاندان افراشته سال هاست که نسل در نسل به عنوان خان و زمیندار بزرگ در این منطقه حکمرانی می کنند. ادیبان خیلی زود اعلام می کند که قصد دارد تا در انتخابات مجلس نامزد شود. خیز اول او برای حضور در انتخابات با تقلب رقیب موردحمایت بهادرخان ناکام می ماند.

او پس از این شکست به تهران می رود و با تأسیس روزنامه‌ای به ‌نام «ایران آزاد» فعالیت های مطبوعاتی گسترده و موثری را آغاز می‌کند. او که حالا به چهره‌ای شناخته شده در پایتخت تبدیل شده، در دوره بعدی مجلس هم نامزد می‌شود و این بار به عنوان نماینده منتخب روانه بهارستان می شود. حضور ادیبان در مجلس و تلاش او برای تثبیت اصول دموکراتیک، تضمین آزادی و مبارزه با استبداد و دخالت های خارجی وضعیت جدیدی ایجاد  کرده و در نهایت نتایج متفاوتی را رقم می زند.

در «کیف انگلیسی» شاهد ارتباط،تعامل و معمولاً تقابل نیروهای متفاوت فکری و اجتماعی درسال های دهه بیست هستیم. منصور ادیبان نماینده روشنفکرانی است که با اندوخته‌ای از آموزه‌های اجتماعی و سیاسی غرب درصدد اصلاح امور هستند. اودر ابتدای این مسیر، با غول بزرگ اشرافیت و سرمایه داری سنتی مواجه می شود؛ غولی که در بستری از محافظه کاری  و در پرتو رابطه متقابل  با ساخت سیاسی (شازده؛ نماینده همیشگی و بی‌اثر مردم شهر درمجلس) سال‌هاست که به استثمار مردم منطقه می‌پردازد.

ادیبان در پی آن است تا دموکراسی را همچون ارمغانی دلربا نخست در شهر زادگاهش و سپس در اندازه ای بزرگ‌تر در جامعه بحران زده ایران پیاده کند. این  تفکر را می توان الگوی بخش عمده ای از روشنفکران آن دوره دانست که البته رگه‌هایی از  آن در دهه های بعدی و حتی تاکنون در جامعه تداوم پیدا کرد.ادیبان تمایلی به کسب حمایت روحانیون و تکیه بر ظرفیت‌های دینی مردم ندارد؛او در خوش‌بینانه‌ترین حالت به شکلی محترمانه دین را تنها در حوزه شخصی  موثر دانسته و در عرصه های سیاسی و اجتماعی عقب‌مانده و ناکارآمد می‌داند.

ادیبان اگرچه پیابندی به آزادی و استقلال فکری را اصلی خدشه ناپذیر می پندارد، اما درنهایت متوجه می‌شود که خود او نیزدر چنبره ای گرفتار شده که گریزی از آن نیست.در نهایت نیز تن به روند معمول آن روزگار می‌دهد و همچون بسیاری از نمایندگان مجلس در مسیر خواسته های دولت انگلستان قدم بر می‌دارد. سرنوشتی تلخ بری روشنفکری ایرانی که نشان می‌دهد اتکای صرف به اصول فکری و سیاسی دنیای غرب و بی توجهی به ناهمخوانی  این آموزه ها با هویت فرهنگی و آموزه های دینی جامعه ایران به بن‌بست می‌رسد.

او که در ابتدا رقیبی سرسخت و شکست‌ناپذیر هچون پرویزخان و نمانیده حامی او دارد به زودی در می‌یابد که فراتر از این اشرافیت روبه زوال، باید با استبداد داخلی و دسیسه‌های پنهان و پیدای استعمارگران خارجی بجنگد. جنگی که با دوری روزافزون او از حامیان مردمی، فاصله گرفتن از رو حانیون و نیروهای مذهبی و اعتماد به جریان‌های نوظهور، مشکوک و متمایل به‌غرب(فرهنگ جاوید با بازی محمدرضا شریفی نیا) سرنوشتی تلخ پیدا می کند. به این ترتیب «کیف انگلیسی» را می‌توان مرثیه‌ای بر فعالیت سیاسی روشنفکران غربگرا درایران دانست.روندی که با دوری از مردم و بی‌توجهی به مطالبات واقعی آنها آغاز و به پناه آوردن به نیروهای استعمارگر خارجی ختم می‌شود.

 زنده‌یاد دری در «کیف انگلیسی» و بعدها در کلاه پهلوی در پی آن بود تا با روایت داستانی در دل تاریخ معاصر ایران، تنگناها و عبرت‌های این جریان‌های فعال را به  مخاطب منتقل کند. « کیف انگلیسی» این روند را با کامیابی و تأثیرگذاری بیشتری ارائه داد و باعث شد تا این مجموعه تلویزیونی چه از حیث عناصر فرمی و چه از بعد محتوا به اثری ماندگار در تاریخ تلویزیون تبدیل شود. وضعیتی که فقدان آن این روزها به نقطه ضعف تلویزیون بدل شده و لازم است بیش از پیش مورد توجه مدیران و برنامه سازان قرار گیرد.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: علی مصفا سید ضیاءالدین دری شبکه آی فیلم سریال کیف انگلیسی کیف انگلیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت

به گزارش پارس نیوز ، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقه‌ای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌5» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت:‌ نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ6» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی
  • رخنه به قلب دشمن
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • انصارالله یمن پیشنهاد میزبانی صنعا از دفتر سیاسی حماس را داد
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون