Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:16:56 GMT

سیدمحمد حسن آل طیب؛ فقیهی فرزانه و مبارزی انقلابی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۳۱۹۰

سیدمحمد حسن آل طیب؛ فقیهی فرزانه و مبارزی انقلابی

آیت اللَّه سیدمحمد حسن آل طیب جزایری در تیر ۱۲۹۱ خورشیدی در شوشتر دیده به جهان گشود. دروس مقدماتی را در شوشتر و در محضر عموی خود سید محمد باقر آل طیب فرا گرفت، سپس سطوح متوسط دانش و مباحثی از علم ریاضیات، هیات، نجوم و بخشی از کلیات طب را از پدرش آموخت. پس از آن به دزفول مهاجرت کرد و در خدمت آیت الله حاج شیخ محمدرضا معزی دزفولی که از مراجع تقلید روزگار خود بود به تکمیل دانش فقه و اصول و علم الحدیث پرداخت و در ۲۳ سالگی به حوزه علمیه قم رفت و در محضر شخصیت های برجسته ای مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد حجت کوه کمره ای و سید احمد خوانساری به تحصیل فقه و اصول پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان سپس به قصد شرکت در درس فیلسوف بزرگ زمان، آیت اللَّه علامه میرزامهدی آشتیانی و فراگیری فلسفه و کلام به تهران رفت.

وی بعد از مدتی به شوشتر برگشت و ریاست حوزه علمیه آنجا را برعهده گرفت و در طول سال های طولانی به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی، وعظ و ارشاد، امامت جماعت، تالیف و تصنیف و مبارزه با فساد و امر به معروف و نهی از منکر پرداخت. یکی از ویژگی های این استاد فقید، بیان ساده و روشن در تدریس بود. ایشان پیچیده ترین مسایل علوم عقلی و نقلی را در بیان کوتاه و ساده ای برای کودکی نوآموز، قابل فهم می‌کرد و فن کتابت و نویسندگی را به شاگردان خود یاد می‌داد و بر آن تاکید می کرد. آیت الله آل طیب با آن که در سطح بالای علم و اجتهاد قرار داشت، از تدریس مقدمات و سطح دریغ نمی کرد و نسبت به طلاب حسن اخلاق و ملاطفت داشت. همین ویژگی، سبب مجذوب شدن طلاب به ایشان شده بود. (۱)

این فقیه نامدار از مراجع بزرگی مانند حائری یزدی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ محمدکاظم شیرازی، سیدمحمدهادی میلانی و شیخ آقابزرگ تهرانی اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرده بود. همچنین از مهم ترین اقدامات این عالم ربانی می توان به تربیت طلاب، تدریس علوم دینی، وعظ و ارشاد، امامت جماعت، تالیف و تصنیف و مبارزه با فساد، امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد. وی همچنین در علوم عقلی و نقلی چون فقه، اصول، حدیث، هیات و نجوم، حساب و ریاضیات و هندسه و جبر و مقابله، ادبیات عرب مهارت فراوان داشت. علم کلام را به خوبی فراگرفته بود و به تدریس کتاب شرح باب حادی عشر و شرح تجرید تشویق می کرد و دانش آموزان را به فراگیری این علم تشویق می کرد. علاوه بر اینکه ایشان در علم فقه و اصول مجتهدی مسلم بود و مسایل آنها را با تحقیق و دقت بسیار استنباط و بررسی می کرد از ریاضیات هم آگاهی داشت و در آن اهل نظر و رای شده بود.

مجاهدی مبارز و خستگی ناپذیر

سیدمحمد حسن آل طیب به عنوان یکی از علمای مجاهد و مبارز از همان آغاز نهضت روحانیت در ایران و همانند دیگر علمای مبارز به میدان آمد؛ ایشان اعلامیه های مراجع به ویژه امام خمینی(ره) را دریافت می کرد و دستور به توزیع آنها می داد. با امام خمینی(ره) مکاتبه داشت و به دستور امام (ره) شب های یکشنبه جلسه علما را در شوشتر برگزار و همچنین از تبعید شدگان سیاسی به شوشتر استقبال و در مجالس انقلابی شرکت می کرد. بنابراین آن مرجع با بصیرت از فقهایی نبود که نسبت به مسایل سیاسی و ارزش های انقلاب اسلامی بی تفاوت باشد و از خصوصیات ایشان این بود که از انقلابی های قبل از انقلاب بود و تا آخرین دقایق عمر با برکت خویش انقلابی ماند. (۲)

آثار و تالیفات

 از ایشان آثاری ارزشمند به یادگار مانده که منظومه در حکمت، تحریر عروةالوثقی، الرّیاضُ المرضیه، تضمین الفیه ابن مالک در علم کلام و اخلاقیات و بعض مباحث فقیه، شرحی بر حدیث لا تعاد، نوشتجات متفرقه در علم اصول، فقه، ریاضیات، جبر و مقابله از جمله آنها است.

سرانجام

این عالم فرزانه سرانجام پس از سال ها خدمات ارزنده در راستای نشر معارف الهی و اندیشه شیعی در ۲۵ تیر ۱۳۷۳خورشیدی دیده از جهان فروبست.

منابع

۱- سایت مرکز اطلاع رسانی آل البیت علیهم السلام

۲-https://hawzahnews.com/news/۳۹۲۶۷۶

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنگ تحمیلی شوشتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنگ تحمیلی شوشتر پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنگ تحمیلی شوشتر آل طیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تدریس می شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب؛ قباد میمنت آبادی در جلسه شورای استانی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان که با حضور قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سنندج برگزار شد، با تبریک روز معلم اظهار داشت: در آستانه ۲۲ اردیبهشت ماه مقام معظم رهبری سفری هشت روزه به استان کردستان داشتند که برکات بسیار زیادی داشت و مجموعه استان و دانشگاه آزاد اسلامی هم به تبع آن بهره مند شده اند.

وی افزود: رویداد دیگر، سوم خرداد به عنوان سالروز آزاد سازی خرمشهر را در پیش رو داریم. حضرت امام رحمة الله علیه فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و معجزه ای که در آن زمان توسط رزمندگان اسلام رخ داد.

وی در ادامه گفت: در طول دوران جنگ تحمیلی و از ابتدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، استان کردستان ۵ هزار و ۵۳۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده. طبیعتا بنیاد دانشگاه آزاد اسلامی و علم و دانش بر اساس خون شهیدان بنا نهاده شده لذا پاسداری و ارتقای آن وظیفه تک تک ماست. 

میمنت آبادی در ادامه بیان کرد: امسال به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است توقع این است که برای تحقق شعار امسال به صورت شعاری نگاه کنیم و بستری که می تواند مشارکت مردمی را به جنبش و تحرک وا دارد فراهم کنیم و در مجموعه آموزش عالی و دانشگاه ها این بستر فراهم هست تا این شعار سال و دیگر شعارها تحقق پیدا کنند چنانچه در زمینه بحث های درآمدی و بخش های دانش بنیان اقدامات و کارهایی صورت گرفته و همه دست در دست هم دهیم و در کنار همدیگر مسائلی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد را حل کنیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تصریح کرد: استان کردستان در حوزه های کشاورزی،  صنعت و معدن ظرفیتهای خوبی دارد و در زمینه چابک سازی اقدامات خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان انجام شده است و در کارنامه عملکردی بیست و هشت گانه همه واحدهای ما دو تا سه رتبه ارتقا پیدا کرده اند و رتبه دانشگاه آزاد اسلامی کردستان از سال گذشته ارتقا رتبه پیدا کرده و در زمینه جذب دانشجو هم در نیمسال اخیر ۱۳ هزار و ۳۴۲ نفر جذب شده است.

میمنت آبادی با اشاره به اینکه آمار آموزشیار نیز در نیمسال گذشته حدود ۱۵ هزار بوده است و تعداد آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کردستان در طول دو سال گذشته روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته از نظر افزایش تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان ۳۴ درصد رشد داشته ایم و استان کردستان رتبه نخست را کسب کرد و استان سمنان با فاصله زیاد رتبه دوم را کسب کرد. 

وی خاطر نشان کرد: امسال ۶ هزار و ۹۲۴ نفر پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان صورت گرفته که فقط ۵ هزار نفر آن ثبت نامی بوده است و مجموعا ۳۱۸ نفر اعضای هیئت علمی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی کردستان وجود دارد و هم اکنون ۲۲ نفر دانشیار در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان فعالیت دارند در حالی که سال گذشته فقط ۸ نفر دانشیار داشتیم و ۱۴ نفر به مجموع ارتقا یافته های ما افزوده شدند.

میمنت آبادی به اجرای طرح دستیار آموزشیار که اکنون در حال اجراست اشاره کرد و گفت: در همین راستا مشکلاتی وجود دارد و فقط توانستیم تعدادی افراد حق التدریس را جذب کنیم و از صد در صد ظرفیت به عنوان دستیار آموزشیار استفاده کرده ایم.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان کردستان در بیش از ۳۰۰ رشته آموزشی در مقطع کاردانی،  کارشناسی، دکترای عمومی و دکترای تخصصی (که در حدود ۴۰ رشته مجوز تحصیل دارد در ۲۶رشته) مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامي کردستان افزود: در سال گذشته هشت رشته به رشته های دانشگاه آزاد اسلامی کردستان اضافه شد که پنج رشته آن در مقطع کارشناسی ارشد بوده است و در حدود دو، سه سال پیش جذب دانشجوی بین الملل نداشتیم اما در حال حاضر ۷۵ دانشجوی بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان مشغول به تحصیل هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • مربیان کشتی مازندران در کلاس دانش افزایی
  • بدجوری دل درد گرفتیم  
  • حضور سیدمحمد خاتمی در یک مراسم ختم + تصاویر
  • عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی
  • عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی
  • ۳۰۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تدریس می شود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند
  • احداث پل جدید بندقیر در محور ملاثانی شوشتر