Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@00:18:18 GMT

اسلام، آرزوها را می پذیرد اما به یک شرط

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۳۲۴۸

اسلام، آرزوها را می پذیرد اما به یک شرط

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد نورموسوی گفت: اصل آرزو از دیدگاه اسلام لازم و پسنديده است و اسلام هم وجود آن را لازم مى داند اما در حد عقلانی و متعادل آن وگرنه آرزو می تواند بسيار خطرناك باشد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید گفتگوی ما با حجت الاسلام  و المسلمین سید جواد نورموسوی پژوهشگر فرهنگ اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مولف کتاب "فرهنگ زندگی" است که تلاش می کند از رهیافت آموزه های اسلامی به چالش های امروز بپردازد.

 

امروز یکی از بحران هایی که در زندگی افراد دیده می شود به ویژه با توجه به شرایط اقتصادی و بحران کرونا فقدان چشم انداز است. انسان های بسیاری واقعا از آینده خود ناامید شده اند. چشم انداز از منظر قرآن چگونه است؟

در مقايسه فرهنگ‌ها با يكديگر بايد گفت در برخي از كشورها بيشترين همّ و غم مردم آن سامان به دست آوردن قوت لا يموت براي زندگي كردن است. در برخي از كشورهاي ديگر عده‌اي در اين فكرند كه چگونه مي‌توانند راه هجرت انسان‌ها را به كرات ديگر فراهم آورد. در كشورهاي پيشرفته هم و غم عموم مردم متوجه مسائل عمومي و كلي جامعه است، در حالي كه در كشورهاي عقب مانده از نظر فرهنگي، هر كه سعي مي‌كند گليم خود را از آب بيرون بكشد. قرآن اين حقيقت را براي همه آشكار مي‌سازد كه آيات قرآن، اميد و آرزوهاي انسان‌ها را بسي متعالي‌تر و زيباتر ترسيم نموده است. در هيچ موقعيتي انسان را به ركود و توقف دعوت نمي‌نمايد، بلكه آينده زندگي دنيوي و اخروي او را با عظمت و شكوه كاملتري تبيين كرده، افراد را براي وصول به آن دعوت مي‌نمايد. روي اين اصل تلاش و كوششي كه افراد با ايمان آهنين بوده از پشتكار و تلاش لحظه‌ اي‌كوتاهی نمي‌كنند.

ما می دانیم که بخش قابل توجهی از محتوای قرآن به داستان انبیا می پردازد که طبیعتا با مصایب فراوانی در زندگی خود روبرو بودند با این همه آن ها چشم انداز امید را از دست ندادند. در این باره چه توصیفی از قرآن می توان ارائه کرد؟

بله، هر کدام از داستان‌هاي قرآن، مملو از اميد و استقامت است. زكرياي پيامبر كه احساس مي‌كرد چراغ اميدش در بُعد داشتن فرزند خاموش شده از خداوند تقاضاي ولي و ياري را مي‌كرد كه كمك كارش باشد. خداوند به او نويد مي‌دهد به اين زودي ها صاحب فرزندي به نام يحيي خواهد شد. کار ایوب پیامبر بر اثر بیماری به جایی رسید که مردم او را از شهر بیرون کردند و همسرش او را با آن بیماری رها کرد ولی با این همه ناامید نشد و عاقبت به دوران سلامت و زندگی برگشت. يعقوب پيامبر در آن هنگام كه در فراق فرزند برومندش يوسف، بينائي چشمش را از دست داده بود باز از يافتن يوسف نااميد نشده، فرزندان خود را به پويائي و تجسس بيشتري وادار مي‌ساخت و به آنان دستور داد كه از گذرگاه ‌هاي مختلف وارد مصر شده از تلاش و كوشش لحظه‌اي باز نايستند و بالاخره همين اميدوار بودن كار خود را كرد و به ديدار فرزندش يوسف توفيق يافت. قوم يونس نافرماني كرده خداوند نشانه‌هاي عذاب را بر آنان بيان كرد. مردم در آغاز باور نمي‌كردند ولي وقتي نشانه‌هاي عذاب را يكي پس از ديگري مشاهده كردند يكباره دگرگون شده با الهام از اميد و آرزو به سوي خدا بازگشت مي‌كنند و عذاب الهي از آنان برگردانده مي‌شود.

در آیه ای از آیات قرآن می خوانیم: انه لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون. این آیه به روشنی نشان می دهد که مسلمان و مومن حقیقی، هرگز در قامت یک ناامید ظاهر نمی شود بلکه همواره دل در گرو حق دارد. دیدگاه جنابعالی در این باره چیست؟

رسول اكرم (ص) فرمود: اَلامَلُ رَحْمهُ لِاُمتيَّي وَ لَو لا الْاَمَلُ مارَضَعَتْ والِدَهُ وَ لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً/ آرزو براي پيروان من رحمت است و اگر آرزو نبود هيچ مادري كودكش را شير نمي‌داد و هيچ باغباني درختي را نمي‌كاشت. روشن است که به جاي بدبيني و ياس، روح اميد را در دل و جان بايد پرورده ساخت. بديهي است شاگردي كه به مردودي خود ايمان دارد هرگز دل و دماغي به حل مسائل و انجام تكليف نخواهد داشت. پس بايد در درجه اول، اميد قبول شدن را در او به وجود آورد، آن وقت او را به حل مسائل تشويق و ترغيب كرد. پس از خدا مي خواهم كه همه وجود افراد جامعه ما سرشار از عشق و اميد باشند تا شاهد پيشرفت و تكامل باشيم. اگر به طور كلي اميد نباشد فوراً تمام فعاليتهاي عالم قطع مي شود. هر كاري در دنيا انجام گردد روي اميد است. آري نتيجه اميد، حيات است و ياس جز مرگ ميوه ندارد. اميد هر دشواري را آسان و نااميدي هر آسانی را دشوار مي نماید. اميد نيروي استقامت و پايداري را تقويت مي كند و نااميدي ضعف و دو دلي را بر انسان چيره مي كند و انسان را رهسپار ديار نابودي و نيستي مي گرداند. به وسيله استقامت مي توان پايدار بود و به وسيله اميد مي توان پايداري كرد و استقامت نمود. كسي كه از رسيدن به مقصد نااميد شد استقامت خود را از دست مي دهد علاوه بر آن همه مشكلات در نظرش لاينحل مي نمايد و موانع را غير قابل تسخير و شكست ناپذير مي شمارد ولي كس كه داراي استقامت است مشكلات در نظرش كوچك است و به آساني آن را حل مي نمايد و موانع را بسيار كوچك  مي شمارد چنين شخصی، اهل كار و كوشش است.

اما ما در سخنان ائمه و بزرگان دینی مان به این نکته برمی خوریم که آنان ما را از درازی آرزوها نهی کرده اند. در این باره چه می توان گفت؟

اصل آرزو لازم و پسنديده است و اسلام هم وجود آن را لازم مى داند ولى بايد اين صفت همانند غرائز فطرى ديگر مهار شود. اگر آرزوها محدود نباشد بسيار خطرناك است چه بسا انسان براى رسيدن به آرزوهاى واهى خود، همه اصول اخلاقى و دينى را زير پا بگذارد  که در این صورت این آرزو مطلوب نیست.

اما آرزو در حد عقلانی و متعادل آن، عامل كوشش و تلاش است. اساسا آرزو و تمنّا از محدود بودن قدرت انسان و ناتوانى او سرچشمه مى گيرد زيرا هر گاه به چيزى علاقه داشته باشد و به آن نرسد شكل آرزو و تمنّا به خود مى گيرد و اگر هميشه خواستن، توانستن بود و هر چه انسان مى خواست به آن مى رسيد، آرزو معنى نداشت. عيسي بن مريم(ع) نشسته بود، پيرمردي با بيل كار مي كرد و زمين را شيار مي نمود. عيسي گفت : بار خدايا اميد را از اين پيرمرد بردار. پيرمرد بيلش را وا گذاشته دراز كشيد و ساعتي خوابيد. عيسي عرض كرد: خداوندا! اميد و آرزو را به اين مرد باز گردان، پيرمرد برخاسته، شروع به كار كرد. عيسي (ع) ماجرا را از وي پرسيد. او پاسخ داد: وقتي كار مي كردم ناگهان درونم به من گفت: اي پيرمرد تا كي تلاش مي كني و تو مردي پير هستي؟ اين بود كه بيل را به دور انداختم و استراحت كردم. سپس نفسم به من گفت: به خدا قسم ناچاري كه باز مانده عمرت را زندگاني كني! لذا برخاسته، بيل گرفته و مشغول كار شدم.

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: آرزو دیدگاه اسلام تعادل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت: حماس توافقی را که شامل آتش‌بس دائمی نباشد، نمی‌پذیرد

منابع مقاومت فلسطین با بیان اینکه صهیونیست‌ها به کارشکنی در مذاکرات ادامه می‌دهند اعلام کردند که حماس با وجود نرمشی که از خود نشان داده است اما هرگز از شروط اصلی عقب‌نشینی نمی‌کند و توافقی را که شامل متن صریح برای آتش‌بس دائمی نباشد، نمی‌پذیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه حواشی متعددی که درباره مذاکرات آتش بس غزه در قاهره وجود دارد و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است منابع برجسته وابسته به مقاومت فلسطین شب گذشته اعلام کردند که به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پایبندی به آتش بس دائمی، مذاکرات با یک مانع بزرگ مواجه است.

حماس هیچ توافقی را بدون متن صریح درباره آتش‌بس دائمی نمی‌پذیرد

این منابع در گفتگو با المیادین گزارش دادند که حماس همچنان تاکید دارد که هیچ توافقی را بدون متن صریح در مورد آتش بس دائمی نمی‌پذیرد.

از طرف دیگر یک منبع برجسته دیگر در گروه‌های فلسطینی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم همواره همه مذاکرات را به شکست کشانده‌اند و نتانیاهو به مانع تراشی ادامه می‌دهد و تمایلی به بازگشت اسرای صهیونیستی از غزه و انجام خواسته‌های خانواده‌های این اسرا ندارد و به دنبال ادامه جنگ نسل کشی علیه نوار غزه است.

این منبع تاکید کرد که رهبری مقاومت در چارچوب دستیابی به توافقی که خواسته‌های مردم فلسطین را در توقف همه جانبه تجاوزات رژیم صهیونیستی و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه برآورده می‌کند نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد، اما از اصول اساسی که در راستای منافع و خواسته‌های ملت فلسطین است عقب نشینی نخواهد کرد.

منبع مذکور تاکید کرد که ارتباطات میان رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین ثابت بوده و رایزنی‌ها و مذاکرات با میانجی‌ها نیز برای رسیدن به توافق جدی و واقعی ادامه دارد.

تهدید برای حمله به رفح تاثیری بر موضع مقاومت در مذاکرات ندارد

وی درباره تهدیدات مقامات صهیونیست برای حمله به رفح گفت که این تهدیدات هرگز اراده ملت و مقاومت فلسطین را نمی‌شکند و همچنین هرگز موجب تسلیم رهبری مقاومت در مذاکرات نمی‌شود و موضع مقاومت کاملاً قاطع است. مقاومت برای حفاظت از مردم فلسطین و مقابله با تجاوزات دشمن صهیونیستی آمادگی کامل دارد و جهان باید در برابر اشغالگران فاشیست بایستد و نسل کشی علیه مردم فلسطین را متوقف کند.

از سوی دیگر احمد عبدالهادی، نماینده جنبش حماس در لبنان اعلام کرد که نرمش حماس در مذاکرات غیر مستقیم درباره آتش بس در غزه و تبادل اسرا هرگز به معنای عقب نشینی این جنبش از چهار شرط اصلی خود که قبلاً اعلام کرده بود نیست؛ یعنی توقف کامل جنگ، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آوارگان غزه به مناطق خود و بازسازی این منطقه و ارسال کمک‌های مستمر و کافی به آن.

وی تاکید کرد که از زمان آغاز مذاکرات، نتانیاهو همچنان به کارشکنی ادامه داده و هنوز هم این کار را انجام می‌دهد و بنابراین ما خواستار ضمانت‌های بین‌المللی جهت آتش بس دائمی هستیم.

این مسئول حماس تصریح کرد که مقامات سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر می‌دانند که نتانیاهو به دنبال طولانی‌تر کردن جنگ و تلاش برای جبران شکست خود است اما آنچه که اتفاق خواهد افتاد شکست بیشتر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بوده و اشغالگران در صورت هرگونه تلاش برای حمله به رفح غافلگیر خواهند شد.

شب گذشته همچنین حسام بدران، یکی از رهبران حماس در گفتگو با «الجزیره مباشر» تاکید کرد که ما با قضیه مذاکرات آتش‌بس با جدیت تعامل می‎کنیم و مصمم به دست‌یابی به توافقی هستیم که به پایان رنج و دردهای ملت فلسطین منجر شود. اما نتانیاهو و کابینه تندرو او به عمد مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شوند و محاسبات نتانیاهو مرتبط با شخص او و آینده سیاسی‌اش است و او قصد دست‌یابی به توافق را ندارد.

این درحالی است که روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت شب گذشته متن توافق پیشنهادی به حماس را منتشر و اعلام کرد که بر اساس این پیشنهاد، اسرائیل متعهد شده است که در مقابل هر زن نظامی اسیر موجود در اختیار حماس که همچنان در قید حیات باشد، 20 اسیر فلسطینی دارای حکم ابد را آزاد می‌کند. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود حماس بین 3 تا 5 اسیر نظامی زن در اختیار داشته باشد، در مرحله اول بین 60 تا 100 اسیر فلسطینی دارای حکم ابد از زندان آزاد می‌شوند.

به‌نوشته این رسانه عبری‌زبان، تل‌آویو تا لحظه تهیه این گزارش حاضر به تعهد به پایان جنگ نشده است.

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کردحماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمدحماس: پایان هر توافقی باید تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی باشد

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگویی وارسته برای نسل امروزی است
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • (ویدئو) خبرهای امیدبخشی که ندا قاسمی بازیگر «نون خ» آرزو دارد بگوید
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • مقاومت: حماس توافقی را که شامل آتش‌بس دائمی نباشد، نمی‌پذیرد
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)