Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@09:25:08 GMT

با منزلت‌ترین مردم نزد خدا کیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۳۸۰۷

با منزلت‌ترین مردم نزد خدا کیست؟

براساس روایتی از رسول خدا(ص) با منزلت‌‌ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت، كسى است كه در راه خيرخواهى براى خلق او بيش از ديگران قدم بردارد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، خیرخواهی از جمله فضایلی است که در آیات و روایات بر آن بسیار تأکید شده و بر همین اساس نیز افراد خیرخواه در پیشگاه خداوند متعال نیز جایگاه بلند مرتبه‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به روایاتی از ائمه اطهار(ع) در باب خیرخواهی اشاره شده است.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «قالَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَحَبُّ ما تَعَبَّدَ لِی بِهِ عَبْدِی النُّصْحُ لِی؛ خداوند عزّ وجل فرمود: محبوب‌ترین چیزی که بنده من به آن مرا عبادت می‌کند، خیرخواهی برای من [و در راه رضایت من] است».

همچنین حضرت فرمود: «اِنَّ اَعْظَمَ النّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَاللّهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ اَمْشاهُمْ فِی اَرْضِهِ بِالنَّصِیحَةِ لِخَلْقِهِ؛ به راستی بلندمرتبه‌ترین مردم در پیشگاه خداوند در قیامت کسی است که از همه بیش‌تر تلاش در خیرخواهی مردم کرده است».

در جای دیگری پیامبر خدا(ص) فرمود: «مَن لا يَهتَمَّ بأمرِ المُسلِمينَ فلَيسَ مِنهُم، و مَن لَم يُصبِحْ و يُمسِ ناصِحا للّه ِ و لرَسولِهِ و لكِتابِهِ و لإمامِهِ و لعامَّةِ المسلِمينَ فلَيسَ مِنهُم؛ هركه به كار مسلمانان اهتمام نورزد، از آنان نيست و هركه صبح و شام خيرخواه خدا و رسول او و كتاب و امامش و توده مسلمانان نباشد، از آنان نيست».

پیامبر خدا(ص) فرمود: «إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللّه ِ يَومَ القِيامَةِ أمشاهُم في أرضِهِ بالنَّصيحَة لِخَلقِهِ؛ با منزلت‌‌ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت، كسى است كه در راه خيرخواهى براى خلق او بيش از ديگران قدم بردارد».

خیرخواهی ضامن بهشت است

پیامبر خدا(ص) فرمود: «مَن يَضمَن لي خَمسا أضمَن لَهُ الجَنَّةَ: النَّصيحَةُ للّه ِ عَزَّ و جلَّ، و النَّصيحَةُ لرَسولِهِ، و النَّصيحَةُ لكِتابِ اللّه، و النَّصيحَةُ لدِينِ اللّه ِ، و النَّصيحَةُ لجَماعَةِ المُسلِمينَ؛ چه كسى پنج چيز را به من تضمين مى‌دهد تا من بهشت را براى او ضمانت كنم؟ خيرخواهى براى خداوند عزّوجلّ، خيرخواهى براى رسول او، خيرخواهى براى كتاب خدا، خيرخواهى براى دين خدا و خيرخواهى براى جامعه مسلمانان».

ایشان همچنین فرمود: «أنسَكُ النّاسِ نُسُكا أنصَحُهُم جَيبا، و أسلَمُهُم قَلبا لجَميعِ المُسلِمينَ؛ عابدترين مردم، بى غل و غش ترين و پاكدل‌ترين آنها نسبت به همه مسلمانان است».

پیامبر خدا(ص) فرمود: «لِيَنصَحِ الرّجُلُ مِنكُم أخاهُ كنَصيحَتِهِ لنَفسِهِ؛ هريك از شما همان‌گونه كه خيرخواه خويش است، بايد خيرخواه برادرش نيز باشد».

صحيح مسلم به نقل از تميم الدارى، گفت: پیامبر خدا(ص) فرمودند: «الدِّينُ النَّصيحَةُ، قُلنا: لِمَن؟ قالَ: للّه ِو لكِتابِهِ و لرَسولِهِ و لأئمَّةِ المُسلِمينَ و عامَّتِهِم؛ دين، نصيحت و خيرخواهى است. عرض كرديم نصيحت و خيرخواهى براى چه كسى؟ فرمود: براى خدا، براى كتاب او، براى پيامبر او، براى پيشوايان مسلمانان و براى توده آن‌ها».

خیرخواهی در کلام امیر سخن

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «مَن بَصّركَ عَيبَكَ فَقَدْ نَصَحكَ؛ کسی که عيب تو را به خودت نشان بدهد مسلما او دلسوز و خيرخواه تو است».

در جای دیگری نیز حضرت فرمود: «لا شَفيقَ كالوَدودِ النّاصِح؛ هيچ دوست باعطوفتی برای انسان مانند دوست خيرخواه و بی‌‌غِل‌وغِش نيست».

ایشان همچنین فرمودند: «ما أخلَصَ المَوَدَّةَ مَن لَم يَنصَحْ؛ كسى كه خيرخواهى نكند، دوستى را خالص نگردانيده است». امیرالمؤمنین(ع) همچنین در این خصوص می‌فرمایند: «امحَضْ أخاكَ النَّصيحَةَ، حَسَنةً كانَت أو قَبيحَةً، برادرت را خالصانه نصيحت(راهنمايى) كن، خواه آن نصيحت خوشايند باشد يا ناخوشايند».

حضرت درباره این بحث نیز فرمود: «ابذُلْ لصَديقِكَ نُصحَكَ، لمَعارِفِك مَعونَتَكَ و لكافَّةِ النّاسِ بِشرَكَ؛ خيرخواهى(يكرنگى) خود را نثار دوستت كن و كمك و ياريت را نثار آشنايانت و خوش رويى‌ات را نثار همه مردم».

محبت و دوستی ثمره خیرخواهی است

امام علی‌(ع) در باب برکات خیرخواهی نیز فرمود: «النُّصحُ يُثمِرُ المَحَبَّةَ، خيرخواهى، محبت به بار مى‌آورد.» «النَّصيحَةُ تُثمِرُ الوُدَّ، خيرخواهى، دوستى به بار مى‌نشاند»، همچنین ایشان فرمود: «النَّصيحَةُ مِن أخلاقِ الكِرامِ؛ خيرخواهى، از خصلت‌هاى بزرگواران است».

در جای دیگری نیز حضرت از خیرخواهی به‌عنوان غریزه مؤمن یاد کردند و فرمودند: «المؤمِنُ غَريزَتُهُ النُّصحُ؛ مؤمن، غريزه‌اش خيرخواهى است».

امام‌علی(ع) در جای دیگری خیرخواهی را جزء حق و حقوق بین مؤمنان شمرده و در این خصوص می‌فرمایند: «أيُّها النّاسُ، إنّ لي علَيكُم حَقّا و لَكُم علَيَّ حَقٌّ، فأمّا حَقُّكُم علَيَّ فالنَّصيحَةُ لَكُم و أمّا حَقِّي علَيكُم فالوَفاءُ بالبَيعَةِ، و النَّصيحَةُ في المَشهَدِ و المَغيبِ؛ اى مردم! شما را بر من حقّى است و مرا نيز بر شما حقى است. حق شما بر من اين است كه خير خواهتان باشم و حق من بر شما اين است كه به بيعت خود وفادار و در حضور و غياب خيرخواه (و يك رنگ) باشيد».

حضرت نیز خیرخواهی را از وظایف امام شمرده و فرمودند: «ليسَ عَلَى الإمامِ إلاّ ما حُمِّلَ من أمرِ ربِّهِ: الإبلاغُ في المَوعِظَةِ و الاجتِهادُ في النَّصيحَةِ؛ امام وظيفه‌اى جز آنچه پروردگارش به دوش او نهاده است، ندارد: جديت در موعظه [مردم] و كوشش در خيرخواهى».

ایشان همچنین فرمود: «مِن واجِبِ حُقوقِ اللّه ِ على عِبادِهِ النَّصيحَةُ بمَبلَغِ جُهدِهِم و التَّعاونُ على إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم؛ از جمله حقوق واجب خداوند بر مردم اين است كه با تمام توان خود خيرخواهى كنند و در راه برپا داشتن حق ميان خود، همكارى نمايند».

امام‌علی(ع) در خصوص نصیحت خالصانه و خیرخواهی فرمود: «اِمْحَضْ اَخاکَ النَّصِیحَةَ حَسَنَةً کانَتْ اَوْ قَبِیحَة؛ برادرت را خالصانه نصیحت و خیرخواهی کن، خواه [اندرز و خیرخواهی تو در نظر او] نیک باشد یا زشت».

امیر سخن نیز درباره ياران شايسته و درستكار خود، فرمود: «أنتُمُ الأنصارُ علَى الحَقِّ و الإخوانُ في الدِّينِ فأعِينُوني بمُناصَحَةٍ خَلِيّةٍ (جَلِيّةٍ) مِن الغِشِّ؛ شماييد ياوران حق و برادران دينى، پس با خيرخواهى و ارشادِ به دور از غل و غش، مرا يارى دهيد».

امام محمدباقر(ع) در باب خیرخواهی می‌فرماید: «لِيَنصَحِ الرّجُلُ مِنكُم اَخاهُ كَنَصيحَتِهِ لِنَفسِه؛ هر يک از شما همانگونه خيرخواه خود هستيد بايد که خيرخواه ديگر برادران خود نيز باشيد».

خیرخواهی در بیان شیخ الائمه(ع)

امام صادق(ع) در خصوص خیرخواهی فرمود: «يَجِبُ لِلمؤمِنِ علَي المُؤمنِ أنْ يُناصِحَه؛ بر مؤمنان واجب است که همواره خيرخواه و پند دهنده يکديگر باشند». آن حضرت همچنین می‌فرماید: «عَلَیْکُمْ بِالنُّصْحِ لِلّهِ فِی خَلْقِهِ فَلَنْ تَلْقاهُ بِعَمَلٍ اَفْضَلَ مِنْهُ؛ بر شما لازم است که خیرخواه خلق خدا برای[رضای] خدا باشید، چرا که هرگز با عملی که با فضیلت‌تر از خیرخواهی باشد، خدا را در روز قیامت ملاقات نخواهید کرد».

امام صادق(ع) در جای دیگری نیز فرمود: «إنّ عَلِيّا عليه‌السلام كانَ عَبدا ناصِحا للّه ِ عَزَّ و جلَّ فَنَصَحَهُ و أحَبَّ‌اللّه َ عَزَّ و جلَّ فأحَبَّهُ؛ على عليه‌السلام بنده‌اى خيرخواه براى خداوند عزوجل بود و خداوند هم خيرخواه او شد و خداوند عزوجل را دوست مى‌داشت و خدا هم دوستدار او گرديد».

همچنین ایشان می‌فرماید: «يَجِبُ لِلمؤمنِ علَى المؤمنِ النَّصيحَةُ لَهُ في المَشهَدِ و المَغيبِ؛ بر مؤمن واجب است كه در حضور و غياب مؤمن خيرخواه او باشد».

امام صادق(ع) بهترین عمل را خیرخواهی برشمره و فرمودند: «علَيكُم بالنُّصحِ للّه ِ في خَلقِهِ، فلَن تَلقاهُ بعَمَلٍ أفضَلَ مِنهُ؛ براى خدا خيرخواه خلق او باشيد، زيرا هرگز خداوند را با عملى بهتر از اين كار ملاقات نخواهى كرد».

حضرت نیز در جای دیگری خیرخواهی را بر مؤمن واجب دانسته و در این خصوص فرمودند: «یَجِبْ لِلْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ النَّصِیحَةُ لَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَالْمَغِیبِ؛ بر مؤمن واجب است که خیرخواه [برادر] مؤمن [خود] باشد، چه در پشت سر و چه در حضور او».

منابع: اصول کافی، غررالحکم، نهج البلاغه، الترغيب و الترهيب، مشكاة الأنوار

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خیرخواهی منزلت پیامبر اسلام حضرت علی امام باقر امام صادق پیامبر خدا ص جای دیگری براى خدا بر مؤمن الن اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلطان گلزنی به استقلال و پرسپولیس کیست

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا نقی‌زاده از معدود فوتبالیست‌های تبریزی است که در لیگ برتر حضور دارد و خارج از تیم تراکتور فوتبال حرفه‌ای خود را دنبال می‌کند. او روز گذشته یک گل در ضربات پنالتی وارد دروازه پرسپولیس کرد و یک بار هم در دقیقه 120 دروازه قرمزها را گشود تا نقش پررنگی در پیروزی تیمش داشته باشد.

حالا نقی‌زاده در گفتگو با تسنیم ادعای جالبی مطرح کرده و می‌گوید هیچ بازیکنی به اندازه او دروازه دو تیم سرخابی را باز نکرده است: من چهار گل به پرسپولیس و چهار گل به استقلال زده‌ام و فکر نمی‌کنم بازیکنی باشد که هشت گل به این دو تیم زده باشد. این برای من یک دستاورد بزرگ است و خدا را شکر می‌کنم.

اشاره او به گل‌هایی است که با پیراهن گسترش فولاد و سیاه جامگان وارد دروازه استقلال کرده و در سالهای گذشته نیز با آلومینیوم اراک موفق شده چهره یک بازیکن گلزن را به این دو تیم نشان دهد.

البته شاید این ادعای او با پاسخ سایر بازیکنان هم مواجه شود، آنهایی که احتمالا مدعی گل‌های بیشتر به پرسپولیس و استقلال هستند و به این سادگی حرف نقی زاده را قبول نخواهند کرد.

دیگر خبرها

  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • موعود شمخانی کیست؟
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • سلطان گلزنی به استقلال و پرسپولیس کیست
  • دخترى كه با طلا و ركورد شكنى به قولش عمل كرد
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم
  • منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه