Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ این روزها که دیگر به وضعیت کرونایی عادت کرده‌ایم شاهد ارائه آمارهای ضد و نقیض زیادی از سوی مسئولان هستیم و همین امر موجب نگرانی می‌شود چرا که اگر سیاست عادی انگاری شتابزده انتخاب شود بازهم شاهد فوران کرونا در هرمزگان خواهیم بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، روزهای کرونایی و اشتباهات مسئولان کشوری و استانی همچنان پا به پای یکدیگر در حال گذر هستند و وضعیت کرونا در هرمزگان بازهم دچار ابهام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مرگ» هدیه عروس و دامادها به مهمانان; ‌کم‌توجهی مسئولان نسبت به اجرای مصوبات ستاد کروناکوبا 8 روز متوالی را بدون قربانی کرونا پشت سر گذاشتراه‌اندازی بخش کرونایی بیمارستان سبلان و امام رضا(ع)/ شوخی با کرونا کار دست اردبیلی‌ها داد

دو روز گذشته در جلسه ستاد ملی کرونا، رئیس جمهور اعلام کرد که تا کنون بر اساس داده‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت، 25 میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و هنوز به داروی قطعی، واکسن موثر یا ایمنی جمعی در برابر این ویروس نرسیده‌ایم و 35 میلیون نفر دیگر نیز در معرض ابتلا هستند.

تکرار دوباره کلمه ایمنی جمعی، از زبان رئیس جمهور تعجب برانگیز بود؛ چرا که ایمنی جمعی یا گله‌ای که اولین بار پیش از این در همان ابتدای شیوع کرونا توسط رئیس جمهور به عنوان راه حل مقابله با کرونا مطرح شده بود، توسط کارشناسان منسوخ شده اعلام شد؛ زیرا ابتلای 60 تا 70 درصد مردم به این ویروس یعنی فلج نظام سلامت در کشور.

به گفته محققان، در ایمنی جمعی در برابر کرونا، نزدیک به هشت میلیون نفر بیمار و بستری می‌شوند و حدود 450 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند؛ با این وجود نمی‌دانیم چرا بار دیگر رئیس جمهور در جریان موج دوم کرونا در کشور، از این روش نام برده است.

همچنین دکتر مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، روز گذشته نیز اظهار نظر جالبی داشت در خصوص اینکه ایران در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی می‌باشد و این روند، روند مثبتی است!

طبق گفته این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، آمار ابتلای 25 میلیون نفر تنها از طریق تست PCR نبوده و بخشی از آن از طریق آزمایش سرولوژی مشخص شده است و این امر نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد مبتلایان بدون علامت یا دارای علائم خفیف بوده‌اند ولی پادتن این ویروس در بدن‌شان تولید شده است.

به گفته دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، این آمار مربوط به کل مبتلایان می‌باشد که بیش از 90 درصد از آنها به پزشک مراجعه نکرده‌اند و بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و جزو آمار مبتلایان روزانه که اعلام می‌شود، نبوده‌اند و تنها در تحقیقات اپدمیولوژیک مشخص شده‌اند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که با توجه به گزارش داده شده در این جلسه، از هر هزار نفر مبتلا، حدود 150 نفر بستری میشوند، که با ابتلای 25 میلیون نفر به کرونا، یعنی تاکنون باید بالای سه میلیون و پانصد هزار نفر بستری شده باشند اما تعداد بستری‌ها در مدت شیوع کرونا، تنها بیش از 200 هزار نفر اعلام شده است.

فارغ از نتایج متضاد اعلام شده در این گزارش، نباید برداشت خوش بینانه‌ای از این آمار شود که در آینده نزدیک به ایمنی جمعی می‌رسیم چرا که وضعیت تجهیزات و تعداد تخت‌های بیمارستانی در کشور جوابگوی این تعداد بیمار بستری نیست و فاجعه بسیار بزرگی رخ خواهد داد.

در نتیجه، اگر چه این آمار بر اثر تحقیقات به دست آمده است اما باید بسیار محتاطانه عمل کرد و همچنان کرونا را جدی گرفت و به انتظار ایمنی جمعی یا گله‌ای نبود تا زمانی که واکسن یا داروی قطعی این بیماری ساخته شود.

اما وضعیت کرونا در استان هرمزگان چگونه است؟

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در هفته گذشته تعداد جانباختگان کرونا بیش از 20 درصد کاهش داشته اما همچنان وضعیت هرمزگان قرمز است چرا که این کاهش آمار شکننده بوده و حتی مشاهده شده است که در برخی روزها آمار جانباختگان تا دوازده نفر هم رسیده است.

اما استاندار هرمزگان با این اظهارات هم نظر نبوده و چندروز گذشته در جلسه ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور، کنترل وضعیت هرمزگان را مطلوب اعلام کرده و اذعان داشت که در حال عبور از پیک کرونا هستیم.

همچنین با وجود تمدید تعطیلی و محدودیت‌ها در هفته جاری، مشاهده شده که تعدادی از باشگاه های ورزشی و اماکن دیگر که بایستی تعطیل باشند، فعالیت خود را شروع کرده‌اند و نظارت کافی بر این مسأله وجود ندارد.

احتمال اوج گیری مجدد کرونا در استان هرمزگان

در این رابطه متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: وضعیت کرونا در استان بصورت جزئی روبه بهبود رفته و تعداد بستری‌ها کاهش یافته است.

دکتر پریوش داوودیان ادامه داد: اما از نظر ما همچنان اوضاع هرمزگان قرمز است و نیازمند رعایت کردن اصول بهداشتی و دستورالعمل‌ها می‌باشد و کادر درمان کماکان فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

وی تاکید کرد: از روزی می‌ترسیم که مردم استان مانند اتفاقی که برای سایر استان‌ها در حال افتادن است، خیال کنند شرایط بهبود یافته و سهل انگاری و بی توجهی به کرونا مجددا افزایش یابد و شاهد موج شدیدتری در آینده باشیم.

یکی دیگر از متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: متاسفانه طی چند روز گذشته که وضعیت هرمزگان از قرمز درآمد و گفته شد که شرایط بهتر شده، در خیابان‌ها کاملا مشهود است که درصد استفاده از ماسک پایین آمده است.

دکتر حسنی آزاد ادامه داد: در هفته آینده عید قربان را در پیش داریم که با توجه به اهمیت این عید در بین مردم استان هرمزگان همانند عید فطر، اگر سهل انگاری شود، با گرفتن مهمانی، دید و بازدید و مراسمات قطعا آمار کرونا مجددا بالا می‌رود.

در هرمزگان، تاکنون 453 نفر بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند و کماکان این آمار افت و خیزهایی دارد که باید مسئولین استانی دقت بیشتر در نظارت‌ها و اجرای دستورالعمل‌ها داشته باشند و مردم استان نیز به رعایت اصول استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشو دست‌ها اهتمام ورزند، چراکه با اوج گیری مجدد کرونا در استان، ظرفیت تجهیزات بیمارستان‌ها و همچنین توان کادر بهداشت و درمان دیگر پاسخگوی این وضعیت نخواهد بود.

گزارش از سمانه جیشی 

انتهای پیام/868/ش

R7555/P/S6,58/CT7 بیشتر بخوانید... محدودیت‌های کرونایی ۸ شهرستان چهارمحال و بختیاری تمدید شد ۶ میلیارد تومان هزینه درمان بیماران کرونایی استان اردبیل پرداخت شد گزارش ویدئویی|تکمیل ظرفیت بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های ‌آذربایجان‌شرقی/ روایت بیماران از محل ابتلا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کرونا در استان استان هرمزگان وضعیت کرونا ایمنی جمعی میلیون نفر رئیس جمهور روز گذشته هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۴۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد

زینب زاهدی مدرس و مشاور دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد به سابقه بحث خودکشی پرداخت و افزود: خودکشی در تاریخ سابقه طولانی دارد. در یونان باستان و روم به عنوان روشی قابل قبول در شکست نظامی تلقی می‌شد. این عمل در تمام ادیان قبیح و زشت و ناپسند و غیر قابل پذیرش برای دینداران می‌باشد.

وی افزود: خودکشی عملی عمدی است که باعث مرگ فرد می‌شود. این کار پدیده پیچیده ای است که می‌تواند علل گوناگون داشته باشد. مهم‌ترین علل خودکشی ناامیدی، اختلالات روانی، نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال طیف اوتیسم، اختلالات فیزیکی مانند سندرم و خستگی مزمن، شکست عاطفی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، فقر فرهنگی و اقتصادی می‌باشد.

ایشان افزودند: ۱/۵ درصد مرگ و میرهای سراسر دنیا به دلیل‌ خودکشی است. این آمار ۱۲ در ۱۰۰۰۰۰ نفر است. میزان خودکشی عموما در مردان بیشتر از زنان می‌باشد. در خیلی از کشورها خودکشی در سن ۷۰ سال و در برخی از کشورها بین ۱۵ تا ۳۰ سال است. اروپا بالاترین نرخ خودکشی را دارد. سالانه ده تا بیست میلیون خودکشی ناموفق وجود دارد. در آسیا کشورهای قزاقستان، کره جنوبی، هند، ژاپن و سریلانکا به ترتیب بیشترین آمار خودکشی را دارند.
ایران رتبه ۱۵۵ در جهان را دارد و روزانه بین ۴ تا ۹ نفر در ایران خودکشی می‌کنند. معمولا ۶۲ درصد خودکشی‌ها منجر به مرگ می‌شوند.

وی درباره خودکشی در استان خاطر نشان کرد: آمار خودکشی در جغرافیای ایران نسبت به تراکم جمعیت متفاوت است. با توجه به جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، خودکشی در این استان آمار قابل ملاحظه‌ای دارد. مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی، افسردگی و اختلال روانی می‌باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: اگر به دو مولفه یعنی فرهنگ و زیست محیطی آنان توجه شود بیماری افسردگی و اختلالات روانی قابل کنترل و درمان است. روند زیست محیطی و فرھنگی در استان به وفور دیدہ می‌شود. فضای مجازی اطلاعات فزاینده‌ای را به ذهن جوانان ما داده و ذهن آنها راکت کرده است، همین اطلاعات فزاینده باعث ایجاد شکاف نسلی شده است. با توجه به تاثیرگذاری فضای مجازی و ترویج فرهنگ غربی، جوانان و نوجوانان پدر و مادرشان را از خودشان جدا می‌کنند زیرا این تفکر درک نشدن از سوی والدین در ذهن آن‌ها نهفته شده است. عقیده نوجوانان این است که کسی به آنها توجه نمی‌کند. احساس عدم توجه در نوجوانان موجب می‌شود تا آنها احساس پوچی کنند و با توجه به کلیپ و فیلم ھای مبتذل و دروغین توقعات از خودشان بالا می‌رود. این احساس یاس و ناامیدی باعث می‌شود که آنها تمایلی به ادامه این راہ نداشته باشند.

خبرنگار: الهام سادات هاشمی اصل

انتهای خبر/

کد خبر: 1228787 برچسب‌ها خودکشی دانشجویان

دیگر خبرها

  • وضعیت جاده‌ها / محور کندوان یکطرفه شد
  • افزایش مجدد آمار شهدا و زخمی‌ ها در غزه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • افزایش مجدد آمار شهدا و زخمی‌ها در غزه
  • صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان