Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسفندیار خزائی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: امسال ۱۵ طرح آبخیزداری و آبخوانداری با اعتباری نزدیک به ۲۰ میلیاردتومان از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری پارسال استان هم پیشرفت ۸۵ درصدی دارند افزود: پارسال  ۲۴ طرح آبخیزداری در این استان با اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خزائی بیان کرد: آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکار‌های موثر برای حفاظت از آب و خاک به شمار می‌رود و دولت تدبیر و امید نسبت به این مقوله در جای جای ایران اسلامی و به ویژه استان همدان توجه خاصی به این طرح‌ها دارد.

او ادامه داد: سهم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ذخیره‌سازی آب غیرقابل انکار است و مفهوم آن را می‌توان در بخش مدیریت منابع طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

خزائی تصریح کرد: با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری می‌توان ۲۷۰ مترمکعب آب کنترل  و از ۲/۵ تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ادامه داد: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶/۷ تن است که این میزان فرسایش خاک در مقایسه با سایر کشور‌های جهان بسیار بالاست و این موضوع اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری که نقش بسیاری در کاهش فرسایش خاک دارد را نشان می‌دهد.

خزائی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری میزان فرسایش خاک ۲ تن در هکتار کاهش می‌دهد و تولید علوفه در هر هکتار بیش از ۱۰۰ کیلوگرم افزایش  پیدا می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: همدان یکی از استان‌های پیشرو و موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود و با اجرای این طرح‌ها در زمان‌بندی تعیین شده از وقوع سیل در بسیاری از نقاط سیل‌خیز استان جلوگیری و بحران‌ها به ویژه در اوایل سال جاری مدیریت شد.

او اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بستر‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام/ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری صندوق توسعه ملی اجرای طرح های آبخیزداری فرسایش خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد

جعفر مرادی حقیقی ، به نزدیک شدن فصل گرما اشاره کرد و گفت: با توجه به برخی رخدادهای طبیعی که در جنگل‌ها و مراتع اتفاق می‌افتد باید نیروهای واکنش سریع آمادگی اجرای عملیات اطفای حریق در مدت زمان کوتاه و به موقع را داشته باشند.

وی به برگزاری این رزمایش در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود اشاره کرد و گفت: امروز این رزمایش با مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی، نیروهای نظامی و انتظامی با اتحاد و همدلی انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ابراز کرد: این نیروها در این محل جمع شدند تا نشان دهند که می‌توانند به موقع برای جلوگیری از خسارت‌های جبران ناپذیری که در اثر عوامل طبیعی و انسانی در جنگل‌ها و مراتع هر از چندگاهی اتفاق می‌افتد، اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی
  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد