Web Analytics Made Easy - Statcounter

چگونگی به قدرت رسیدن برده داران در آمریکا، شورش های شمال و جنوب ایالات متحده و موج های اسلام گرایی سیاه پوستان بخشی از تاریخ 400 ساله آمریکا است که برای شناخت آمریکای امروز باید آن را بررسی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ فواد ایزدی در سلسه  نشست های متن در اصفهان در خصوص لایحه های پنهان حقوق بشر امریکایی با بیان اینکه برای برخی ها سوال پیش می آید که علی رغم مشکلات در کشور ما، چرا ما باید دغدغه حقوق بشر را در امریکا داشته باشیم، تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم و با وجود اینکه سفارت امریکا در ایران تعطیل شده است، امریکایی ها در کشور ما تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل امریکا گفت: اما حضور و تاثیر امریکایی ها در حوزه های فکری و فرهنگی ما تعطیل نشده است؛ دانشجویان و افرادی که در علوم انسانی و اجتماعی کار می کنند می دانند که بخش عمده ای از محتوایی که در دانشگاه های کشور ارائه می شود متاثر و یا ترجمه های متون امریکایی است.

وی افزود: امریکاهایی ها در کشور ما حضور فیزیکی رسمی ندارند اما افکار و ایده ها ی آن ها در ایران وجود دارد؛ حضور فرهنگی هم کافی است که سری در کوچه و خیابان ها بزنیم و متوجه حضور نمادهای امریکایی می شویم.

ایزدی با توضیح اینکه سیاست های امریکا ناگفته پیدا است که سیاست های موثری بوده است، بیان کرد: دولت های متفاوت از زمان مرحوم هاشمی تاکنون سعی کردند به نوعی لطافت در روابط را در دستور کار خود قرار دهند و کاهش تنش داشته باشند و تاکنون علی رغم انجام پروژه هایی مانند برجام، در عمل رخ نداده است.

وی ادامه داد: مشکلات از طرف جمهوری اسلامی ایران نیست و از طرف مقابل است که نخواسته کاهش تنش داشته باشد و به سرنگونی جمهوری اسلامی ایران علاقمند بودند.

این کارشناس مسائل امریکا با بیان اینکه امریکا در حوزه حقوق بشر ایران را متهم و تحریم می کند، خاطر نشان کرد: اگر به لیست تحریم های ایران نگاه کنیم بخش زیادی از آن به دلیل حقوق بشر است؛ سوالی که پیش می آید این است که حقوق بشر در امریکا چه وضعیتی دارد.

وی اضافه کرد: زمانی که کشوری در کشور شما حضور فکری دارد و حرف هایی که نویسندگان زدند و ترجمه شده، با واقعیت های موجود در این کشور چقدر نزدیک و یا دور است؟

ایزدی با توضیح اینکه اگر کشوری در کشور شما حضور فرهنگی دارد، با مسائل فرهنگی که در آن کشور وجود دارند، با وضعیت فرهنگی که در امریکا ترویج می شود چقدر با واقعیت های موجود در آن کشور همراه است و یا نیست، گفت: حقوق بشر یک ابزار فشار در دست دولت امریکا علیه ایران است که با توجه به این بحث مطالعه بر حقوق بشر اهمیت پیدا می کند.

وی ادامه داد: مطالعه وضعیت موجود، مطالعه تاریخی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده و مطالعه افکاری که باعث رسیدن امریکا به وضعیت موجود شده است، اهمیت دارد.

وضعیت چالشی حقوق بشر در امریکا

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اکنون یک وضعیت چالشی حقوق بشر در امریکا وجود دارد که شاهد شروع یک جنبش اجتماعی هستیم، تأکید کرد: ممکن است که این جنبش سرکوب شود اما بر اساس منابع اطلاعاتی امریکایی و رسانه ها، جنبش گسترده ای بوده است؛ این جنبش از نظر جمعیت و تعداد شهرهای معترض، رتبه اول را در تاریخ امریکا داشته است.

وی افزود: این حالت ویژه در امریکا یک حرکت اجتماعی ریشه دار است و که ریشه آن به 401 سال قبل بر می گردد؛ این حرکت، حرکت ضدنژادی است و جریان های سیاه پوست امریکا یکی از اهرم های این حرکت هستند.

برده داری در امریکا

ایزدی با توضیح اینکه حضور اجباری سپاه پوستان در امریکا به سال 1619 بر می گردد، تصریح کرد: بخش قابل توجی از آن ها، مسلمان بودند که اکثرا در جنگ ها اسیر شده بودند؛ کتاب هایی در این زمینه وجود دارد که فلان برده از وضعیت خود قبل و بعد از برده شدن و وضعیت آن زمان امریکا را توضیح داده است.

وی اضافه کرد: مساجدی در امریکا پیدا شدند که تاسیس آن ها به زمان حدود همان 400 سال قبل بر می گردد، مسئله برده داری در امریکا و حضور مسلمانان در امریکا به هم گره خورده است و به نظر می رسد مسلمانانی که در امریکا حضور یافتند همان برده هایی هستند که به اجبار به امریکا برده شدند.

ایزدی بیان کرد: تاسیس امریکا در سال 1776 و حدود 150 سال پس از حضور برده ها است، کلنی هایی که تحت نفوذ و مستعمره انگلیس بودند، رشد می کنند؛ بحث نژاد پرستی و نسل کشی به حضور اروپایی ها در منطقه شمالی، بر می گردد.

امریکا و تاریخی پر از خون، جنایت و نسل کشی 

وی با بیان اینکه مجسمه کریستف کلمب، کاشف امریکا و یکی از شخصیت های جانی در جهان، در اعتراضات اخیر امریکا به پایین کشیده می شود، خاطر نشان کرد: اولین باری که کریستف کلمب وارد جزیره ای در امریکا می شود این بر اساس آمار مورخان 300 هزار نفر بومی در این جزیره زندگی می کردند، این جمعیت در یک بازه زمانی که به 500 نفر کاهش پیدا می کنند.

این کارشناس مسائل امریکا ادامه داد: این اولین جنایت و کشتار جمعی است و اینقدر وضعیت بد بوده که زمانی کریستف کلمب به کشور خود بر می گردد، مدتی زندان می شود.

وی اظهار کرد: نه تنها سیاه پوستان از این سیستم حاکم بر امریکایی شمالی ضرر می کنند و برده می شوند، سرخ پوستان هم در کنار همین شیوع، دچار نسل کشی و قتل عام می شوند؛ مجسمه هایی که اخیرا به پایین کشیده شدند افرادی هستند که حقوق بشر را زیر پا گذشته بودند.

ایزدی با توضیح اینکه تاریخ امریکا پر از خون، جنایت و نسل کشی است، تصریح کرد: سال 1916 که برده ها به امریکا می آیند تا سال 1776 که تاریخ تاسیس امریکا است ذیل سیستم برده داری انگلیس بودند چون تا آن تاریخ امریکا مستقل نشده بود و قوانین انگلیس حاکم بود.

شورش علیه انگلیس و مستقل شدن

وی بیان کرد: قرن 18 انگلیس ها تصمیم می گیرند که برده داری را لغو کنند اما برده داران کلان امریکا که متوجه این موضوع می شوند، علیه انگلیس شورش می کنند و یکی از دلایل شورشی که امریکا را سمت مستقل شدن می برد همین موضوع برده داری بوده است.

کارشناس مسائل امریکا اضافه کرد: زمانی که در شوروش موفق می شوند، برده داران کلان در رأس قرار می گیرند؛ افرادی همچون جورج واشنگتن که اولین رئیس جمهور امریکا هم بوده است، دندان های برده های خود را کشیده و برای خود دندان مصنوعی ساخته است و بیماری تعرض به کودکان برده های خود را هم داشت؛ چنین افرادی امریکا را تاسیس و قانون اساسی آن را نوشتند.

وی گفت: سال 1865 میلادی تاریخی است که جنگ داخلی در امریکا تمام می شود و ابراهام لینکلن که خود فردی به شدت نژاد پرستی بوده متوجه می شود که یکی از روش های ضربه زدن به جنوبی ها، آزاد کردن برده ها است؛ این کار را می کند و پس از پایان جنگ برده ها آزاد بودند.

ایزدی با توضیح اینکه در عمل وضعیت برده ها بعد از 1865 بدتر قبل است، خاطر نشان کرد:سیاه پوستان زمانی که برده بودند بحث غذا و مسکن آن ها فراهم بود اما بعد از اتمام برده داری باید حقوق بگیرند؛ برده داران حقوق ها را به گونه ای تنظیم کرده بودند که این فرد بدهکار هم می شود و مجبور است که از برده دار پول قرض کند.

موج اسلام گرایی در امریکا

وی بیان کرد: برده داری به شکل سنتی در امریکا تمام می شود اما بره داری نوین مانند مقروض کردن افراد شروع می شود؛ پس از گذشتن از تاریخ به 1930 و 1940 می رسیم که در موج اسلام گرایی در بین سیاه پوستان ایجاد می شود.

کارشناس مسائل امریکا با بیان اینکه برخی از سیاه پوستان متوجه می شوند که اجدادشان مسلمان بودند و اسلام بر خلاف مسیحیت، دین مبارزه با ظلم است، گفت: سیاه پوستان متوجه شدند که مسیحیت یک دین غیر سیاسی است و تعداد زیادی از برده داران، برده داری را با این دین توجیه می کردند و به همین دلیل گرایش به اسلام گسترش پیدا می کند.

وی ادامه داد: گرایش به اسلام که گسترش پیدا می کند، برخی از جریان های مسیحی که خیلی انقلابی نبودند از جریان انقلابی مسلمانان متاثر می شوند و به سمت اسلام روی می آورند؛ حرکت های اجتماعی دهه 30، 40، 50 و 60 به جایی می رسد که سیاه پوستان حق رأی داشته باشند.

ایزدی با بیان اینکه سیاه پوستان حق رأی پیدا می کنند و برخی از سیاست مداران آن ها به صحنه قدرت می رسند، تأکید کرد: اما این افراد کار موثری برای قشرهای ضعیف سیاه پوست نمی کنند و به دلیل اینکه اقلیت هستند و در سیستم باید به گونه ای برخورد کنند که سفید پوستان از آن ها راضی باشند، در عمل فعالیت مثبت و مناسبی برای سیاه پوستان نمی کنند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در سال 2020 میلادی و پس از 70 و 80 سال از جنبش دهه 40 و 50، مشکل نژاد پرستی و سرمایه داری ساختاری ادامه پیدا می کند و حل نمی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل امریکا سیاه پوستان برده داران بر می گردد برده داری حقوق بشر برده ها نسل کشی ما حضور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • اگر حزب الله نبود اسرائیل به اکثر مناطق لبنان تجاوز می‌کرد
  • رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رئیس جمهور
  • مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به مازندران سریعتر تکمیل شود
  • بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش آمریکا
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور