Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رئیس پور گفت: در حال حاضر ارز حاصل از فروش نفت وجود ندارد، علی رغم سخت گیری ها و توجهات ویژه ای که برای مدیریت مصرف منابع ارزی توسط سازمان ها و ارگان های مختلف انجام می شود، قیمت ارز همچنان افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رئیس پور کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به خبرنگار راه آرمان گفت: شرایط کنونی اقتصاد نه در ۳ ماه اخیر بلکه از ۲ سال قبل پیش بینی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: زمانی که به دلایل مختلفی کانال تجارت خارجی یک کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد، کشوری که از نظر ساختار اقتصادی و تولید به شدت وابسته به واردات کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مصرفی باشد، در صورتی که جهت این ارتباط تغییر کند قطعا موازنه قیمت ها و تعادل اقتصادی در آن به هم می ریزد.

صادرات نفتی راهکار اشتباه دولت ها برای تعدیل قیمت ارز در کشور

این استاد اقتصاد مطرح کرد: اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته به نفت بوده و اثرگذارترین نهاد در گزینش این سیاست دولت است، دولت با تزریق ارز حاصل از فروش نفت و صادرات نفتی و موارد وابسته به آن، قیمت سازی انجام می داد و بدین شکل سالیان متمادی قیمت ارز را مدیریت می کرد.

رئیس پور ابراز کرد: در حال حاضر درآمد نفتی وجود ندارد و به دنبال آن تقاضا بر اساس الگوی مصرف گذشته همچنان وجود دارد، در حالتی که عرضه ارز به شدت کاهش می یابد، علی رغم سخت گیری ها و توجهات ویژه ای که برای مدیریت مصرف منابع ارزی توسط سازمان ها و ارگان های مختلف انجام می شود، قیمت ارز همچنان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت ارز در یک چرخه اقتصادی بین بازار بورس و ارز قرار گرفته است، با توجه به هجوم مردم برای خرید سهام در بازار بورس و افزایش شاخص و ارزش بازار سرمایه پیش بینی ۲ رویداد اجتناب ناپذیر است.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در حالت اول افرادی که به صورت حرفه ای در بازار بورس سرمایه گذاری کرده اند، زمانی که سودهای کلانی را کسب می کنند، مانند سایرین این پول را در بورس نگه نمی دارند بلکه این پول را بلافاصله به دارایی های واقعی همچون دلار و طلا تبدیل می کنند.

افزایش شتاب گیری بازار سرمایه متاثر از بالا رفتن نرخ ارز

رئیس پور بیان کرد: به عنوان مثال فردی که از ابتدای سال تاکنون سرمایه خود را حدود ۱۵۰ درصد افزایش داده و اکنون حاضر است مازاد سرمایه خود را صرف خرید دلار در بازار کند، با توجه به محدود بودن عرضه دلار سبب افزایش قیمت آن می شود.

وی یادآور شد: از سوی دیگر افزایش قیمت دلار سبب شتاب گیری مجدد بازار سرمایه می شود، این رخداد همانند چرخه ای است که ما را به سمت بی نهایت سوق می دهد.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: اگر پیش از این میزان قیمت نرخ ارز مشخص می شد، اکنون بر اساس هیچ استدلالی نمی توان بیشترین قیمت را برای دلار را پیش بینی کرد، تا زمانی که چرخه میان بورس و دلار ادامه داشته باشد و هیجان مردم برای حضور در بازار بورس ادامه دار باشد، نرخ ارز افزایش می یابد.

پیش بینی قیمت 2 برابری ارز دور از تصور نیست

رئیس پور اذعان کرد: در شرایط کنونی این قابلیت در بازار وجود دارد که نرخ ارز ۲ برابر شود اما زمان دقیق چنین رخدادی مشخص نیست.

وی افزود: فارغ از صادرات غیر نفتی مجموعه ای از صادرات منطقه ای و محلی به واسطه بازارچه های مرزی و بازارهای همجوار با کشورهای همسایه نیز انجام می شد که حاصل آن خرده صادراتی است که گردش مالی مناسبی ایجاد می کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: بیماری کرونا، بسته شدن مرزها و محدود شدن تجارت در این سطح کوچک مزید بر علت برای کمیابی ارز و افزایش قیمت آن شد.

رئیس پور تشریح کرد: ۲ رویداد برای بهبود شرایط ممکن وجود دارد، در ابتدا با مهار بیماری کرونا وضعیت اقتصاد بهبود می یابد، اگرچه این شرایط قطعا مانند پیش از شیوع کرونا نمی شود اما می توان بخشی از آسیب های آن را جبران کرد.

وی ادامه داد: رویداد دوم مربوط به گشایشی است که در زمینه تجارت خارجی ایجاد می شود، در این راهکار باید به واسطه ارتباطات بین المللی، مبادلات ارزی و انتقال ارز به کشور انجام شود.

همه مشکلات اقتصاد ما به ضعف در سیستم تولید باز می گردد

این استاد اقتصاد بیان کرد: این ۲ رویداد در کنار یک دیگر می توانند سبب ایجاد شکوفایی در اقتصاد کشور شود، البته تمام مشکلات اقتصاد ما  به ضعف در سیستم تولید باز می گردد.

رئیس پور توضیح داد: کشور ما تاکنون در اقتصادی مصرف کننده بوده و تولید نقش کم رنگی داشته است، اینکه رویکرد و شعار سال به درستی جهش تولید انتخاب می شود، بسیار هوشمندانه است چرا که اگر زمانی سایر کشورها ما را با تحریم بنزین تهدید می کردند، اکنون عاجز مانده به دلیل آن است که ما در تولید بنزین به درجه خودکفایی رسیدیم.

وی یادآور شد: اگر اکنون کشورهای بیگانه مرتبا ما را تهدید به تحریم اقتصادی می کنند به این دلیل است که می دانند اقتصاد ما تولید محور نیست و ما نیاز به واردات داریم.

تغییر رویکرد اقتصاد در جهت تولیدکنندگی می تواند تلاطم بازار را در آینده کنترل کند

کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: با توجه به شرایط کنونی حرکت به سمت تولید در کوتاه مدت سخت است و بیماری کرونا این شرایط را تشدید کرده، اگر این شرایط تغییر پیدا کند و ما به کشوری نسبتا تولیدکننده تبدیل شویم، قطعا بسیاری از این تلاطم های اقتصادی را در آینده تجربه نمی کنیم.

رئیس پور در ارتباط با استقبال بی نظیر مردم از بازار بورس و تبعات مثبت و منفی آن مطرح کرد: حضور و فعالیت در بازار بورس علاوه بر اینکه می تواند سبب رونق تولید و فعالیت های اقتصادی در کشور شود، از دید افرادی که این فضا را برای سرمایه گذاری بر می گزینند، فضایی برای سفته بازی محسوب می شود.

وی افزود: سفته بازی فعالیتی مشابه فعالیت دلالی برای کسب سود بیشتر است، برای فعالیت بورسی دانشی مورد نیاز است، فعالان حرفه ای بازار بر اساس یک دانش اقدام به فعالیت در بازار بورس می کنند.

این دکترای اقتصاد ابراز کرد: این اطلاعات شامل، اطلاعات حسابداری شرکت ها، پیش بینی وضعیت کلان اقتصادی کشور، پیش بینی تحلیل های آماری مبتنی بر رفتار سنجی و علم رفتار شناسی فعالان اقتصادی بازار و تجربه است.

بازدهی سراب گونه بازار بورس عامل گسیل سرمایه ها به این بخش از اقتصاد

رئیس پور متذکر شد: زمانی که افراد با استفاده از این اطلاعات عمل می کنند به یک کاربر خوب در بازار سرمایه تبدیل شده و با شناسایی بهتر نوسانات، بازدهی و سود مناسبی کسب می کنند.

وی ادامه داد: پس از وقوع مجموعه ای اتفاقات در اقتصاد کشور و بازدهی های سراب گونه ای که در بورس ایجاد شد، عده زیادی را برای ورود به بازار بورس ترغیب کرد وحتی برخی با امید سودهای کلان خانه و ماشین های خود را فروختند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: رفتار این گروه از افرد حاضر در بازر سرمایه غیرعلمی و قمارگونه است، به عبارت دیگر بدون علم و دانش و صرفا بر اساس محوریت شانس و اقبال عمومی حرکت می کنند.

رئیس پور تاکید کرد: طبیعتا این افراد در روزهای ابتدایی که به بازار بورس وارد می شوند به دلیل شتاب ورود نقدینگی جدید به بورس عایدی های را نصیب خود می کنند اما در زمانی که آرامش به اقتصاد باز گردد، بازار بورس با این شدت حرکت نمی کند و سبب توقف و تضرر سرمایه این افراد می شود.

فعالیت مبتنی بر دانش لازمه ادامه حیات در بازار سرمایه

وی یادآور شد: نمی توان تاکید کرد بر اینکه در بورس بمانید یا از آن خارج شوید بلکه باید با آگاهی در بورس ادامه فعالیت داد.

این استاد اقتصاد اظهار کرد: افراد توجه داشته باشند که هیچگاه سهمی بیشتر از ۲۰ درصد ثروت اشخاص نباید در دارایی های به شدت ریسک پذیری همچون بورس سرمایه گذاری شود چرا که این رفتار خلاف منطق اقتصادی است.

رئیس پور تاکید کرد: اگرچه امکان دارد افراد در این مدت هزینه مربوط به ۲ واحد مسکونی را کسب کنند، اما این امر در شرایط غیرعادی اقتصاد رخ داده و در شرایط عادی اقتصاد به هیچ عنوان بازدهی بازار بورس فراتر از عدد متوسطی که در بهترین بازارهای دنیا وجود ندارد.

وی در پایان به فعالان بازار سرمایه توصیه کرد: با دقت و آگاهی در این بازار فعالیت کنند، بهترین مکان برای ورود سرمایه های کوچک و بزرگ بورس است اما نه رفتار مبتنی بر شانس بلکه با رفتار مبتنی بر علم، آگاهی و مشورت با دیگران فعالیت کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل اقتصادی استاد اقتصاد بازار بورس بازار سرمایه بازار بورس افزایش قیمت اقتصاد ما قیمت ارز پیش بینی رئیس پور بر اساس نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیب‌زمینی کیلویی چند؟

خسرو طالبی اظهار داشت: امروز قیمت هر کیلو سیب‌زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است، اما همین سیب‌زمینی با قیمت بیش‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این یعنی نظارت صحیحی از تولید تا توزیع وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی با کد تعرفه ۰۷۱۰۱۰۰۰ از ۱۵ اردیبهشت ماه و به منظور تامین نیاز داخل تا اطلاع ثانوی اعمال کرد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی در پاسخ به چرایی تعیین عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی اظهار کرد: ناهماهنگی‌هایی که در تصمیم گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، باعث نگرانی است، زیرا اگر دلیل اصلی تعیین عوارض تامین بازار داخلی باشد، سازمان تعاون روستایی چندین هزار سیب زمینی را در اردبیل با قیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان خریداری کرده و در انبار‌ها موجود است. یعنی کمبودی در این بخش نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کمبودی در تولید نداریم و مشکل اصلی ما عدم نظارت صحیح بر بازار است، گفت: از مبدا تا مقصد نظارت درستی بر توزیع محصولات وجود ندارد. قیمت سیب زمینی در مبدا یعنی جنوب کرمان سر زمین کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است، اما همان سیب زمینی در برخی از مناطق تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان می‌رسد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی اضافه کرد: نیاز به نظارت بیشتر در بخش توزیع داریم. این درست نیست که تصمیمات از پشت میز گرفته شود. یعنی، چون قیمت سیب زمینی در تهران به ۵۵ هزار تومان رسیده برای صادرات آن عوارض ۶۰ درصدی وضع شود. نیاز است بررسی‌های میدانی صورت گیرد و با تشکل‌های این بخش جلساتی گذاشته و با آن‌ها مشورت شود.

تولید سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی

وی با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود، گفت: سرانه مصرف سیب زمینی با احتساب بذر حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و میانگین صادرات در ۵ سال گذشته نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است. سال گذشته ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید و ۳۰۰ هزار تن صادرات صورت گرفت. این یعنی با کسر نیاز بازار داخل، برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن سیب زمینی‌های سال گذشته در سردخانه‌ها وجود دارد که قرار است با سیب زمینی‌های جدید وارد بازار شود.

این تولیدکننده سیب زمینی تصمیمات یکباره برای صادرات را عاملی برای کاهش انگیزه تولیدکنندگان دانست و گفت که با این تصمیمات استمرار تولید تهدید می‌شود و اثراث منفی آن بر بازار نمایان خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به استان‌های تولیدکننده سیب زمینی اشاره کرد و گفت: سیب زمینی در جنوب کرمان (جیرفت)، گلستان و خوزستان در حال تولید و عرضه به بازار است و از ماه‌های بعد علاوه بر این استان‌ها، فارس، اصفهان، همدان و سپس اردبیل نیز اضافه می‌شوند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در ادامه گفت: امروز قیمت هر کیلو سیب زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است. این در حالیست که قیمت سیب زمینی برای تولیدکننده کیلویی ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا باید تولیدکننده در حال حاضر سیب زمینی را که پارسال تولید کرده و هزینه‌های سردخانه و انبار را متحمل شده کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان بفروشد، ولی مغازه‌داران کیلویی ۵۵ هزار تومان؟ علت این موضوع چیست؟

وی در پایان گفت: برای تحقق شعار سال از مسئولان خصوصا وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم که تشکل‌های بخش خصوصی و مردم را برای جهش تولید مشارکت دهند. انجمن هم برای تحقق شعار سال و جهش تولید و مشارکت‌های مردمی جهادی خدمت می‌کند.

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی