Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشدار زیراب سوادکوه با اشاره به وجود حدود ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در بخش زیراب داریم با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما در حوزه نگهداری راه روستایی است که هزینه هنگفتی را می‌طلبد از وجود ۴۰ نقطه رانشی در بخش زیراب خبر داد .

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، دیانوش سن‌شناس پیش از ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدای ورودم در بخشداری زیراب اقدام به تشکیل تیم شهرستانی با استفاده از توانمندی داخلی و بیرون از مجموعه کردیم تا توانمندی‌های منطقه، پایش و منجر به ارائه طرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* برگزاری اولین جشنواره «سیر» در روستای اتو

سن‌شناس، برگزاری اولین جشنواره «سیر» در روستای اتو را در راستای نشاط اجتماعی، استفاده از جوانان روستا در برگزاری جشنواره، جوان‌گرایی و توجه به حوزه معیشت و اقتصاد روستا ذکر و اظهار کرد: برای برگزاری جشنواره سیر اتو، هفت مدیرکل استانی حضور یافتند و ما بعد از جشنواره، آسیب‌شناسی کردیم و مطالبه‌گری در روستا ایجاد شد و استمرار آن هم مورد نظر است و تفاوت سیر اتو با سایر مناطق در کیفیت آن است.

بخشدار زیراب با بیان اینکه همان جوانان برگزار‌کننده جشنواره «سیر» اتو پیگیر بسته‌بندی، فرآوری و ارتقای استفاده از سیر هستند و جشنواره سیر اتو نمونه‌ای از مطالبه‌گری بود از تشکیل گروه مجازی برای دریافت ایده‌ها و برنامه‌ریزی از آبان سال گذشته خبر داد و با اشاره به طرح برگزاری جشنواره مجازی سیر اتو در مقطع کاهش همه‌گیری ویروس کرونا، شدت‌یافتن آن را مانع برگزاری حقیقی یا مجازی جشنواره ذکر کرد.

* صنایع فرهنگی روستایی بخش زیراب

وی آیین تعزیه‌خوانی در ایام محرم، جشنواره سادات علوی و یادواره شهدای کِسِلیان را صنایع فرهنگی در قالب اصالت و شناسنامه فرهنگی ذکر کرد و افزود: اولین کاروان تخصصی سلامت را در کسلیان مستقر کردیم و ۱۰ پزشک متخصص با ویزیت و داروی رایگان با همکاری هلال احمر انجام شد.

عضو شورای اداری شهرستان سوادکوه، اظهار کرد: شوراها و دهیاران بازوان اجرایی ادارات و نهاد‌ها هستند و یافتن مزیت‌های نسبی هر روستا مورد توجه است و تقویت مجتمع اصلاح نژاد و همکاری با گلخانه در راستای توانمندی بخش مورد توجه بود.

وی با بیان اینکه هرجا یکپارچگی و اتحاد بود همواره موفقیت داشتیم که دستگاه اکسیژن‌ساز اتفاق بزرگی در منطقه بود که با یکپارچگی و اتحاد به دست آمد، افزود: زنبور عسل در قالب توانمندی روستای سوخته‌سرا، پایتخت تولید عسل کاملا طبیعی در منطقه است و در کار گروه اشتغال شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۴ هزار کلونی زنبور عسل در میان جنگل است و تمامی اهالی به پرورش زنبور عسل اشتغال دارند و چند جلسه آموزشی روش‌های نوین تولید عسل برگزار کردیم تا روستا توانمند شود.

*اولویت پرورش زنبور عسل و زالو در بخش زیراب سوادکوه

 

بخشدار زیراب، خاطر نشان کرد: درصد تسهیلات برای حمایت از زنبورداران بالا بود و سود یا زیان تولید کاملا طبیعی در اختیار زنبوردار نبود و بازپرداخت تسهیلات با موانعی روبرو شد و پیگیر کاهش سود تسهیلات هستیم تا با تغییر بانک عامل، کمک بیشتری به زنبورداران انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پرورش زالو مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت و فردی برای پیگیری معرفی شد، بیان کرد: موافقت اصولی در شیلات استان و شهرستان انجام شد و بیماری فرد پیگیر‌کننده باعث رکود نسبی شد و موافقت اصولی به نام فرد صادر شد و برای پروانه تاسیس در حال پیگیری است.

بخشدار زیراب از وجود ۱۹ دهیاری که ۴ دهیاری جدید در طول سال اخیر هستند و وجود ۲۳ شورای روستا در بخش زیراب خبر داد و با اشاره به اینکه در برخی روستاهای قدیمی بنا به دلایلی فاقد سکونت شد و الان شاهد بازگشت به آن مناطق هستیم و ما به عنوان متولی صدور پروانه باید بنیاد به استعلام‌های ما پاسخ دهد تا پروانه صادر شود و در جلسات خواستار تعیین محدوده مناطق شدیم و بنیاد مسکن برای تعیین محدوده قول همکاری دادند اما موانعی وجود دارد.

وی گفت: پراکندگی بسیار زیاد است و امکان حضور همگانی و تعریف محدوده هم وجود ندارد و چند مکاتبه و پیگیری انجام شد ولی برای انتخابات محدودیتی نیست و همه افراد حق رأی دارند و ما زمینه آن را برای همه ایجاد می‌کنیم و کد انتخاباتی با کد آبادی و روستا متفاوت است.

*افزایش عامدانه قیمت زمین‌های روستایی در فضای مجازی

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درباره فعالیت برخی متولیان روستا در مشاوره و خرید و فروش املاک، اظهار کرد: مشاور املاک شغل تعریف‌شده در قانون است و شورا و دهیار، متولی روستا هستند و پس از ورود به روستا از آنها اطلاعات کسب می‌کنند و افزایش ساخت و ساز و منافعی که وجود دارد گلوگاه فساد است و متاسفانه گریبان برخی دهیاران و شوراها را گرفته است و تا جایی که امکان داشت سعی کردیم که دهیاران را از ورود به مشاوره و خرید و فروش املاک منع کنیم ولی در جایی از قانون اعضای شورا را از ورود به آژانس و املاک منع نکرد و و شورا منتخب مردم است و اطلاع از جزئیات روستا نوعی رانت محسوب می‌شود و شورا نهاد ناظر بر دهیاران است.

سن‌شناس با بیان اینکه دهیاران نباید متولی ستاد کاندیدایی باشند و پیمانکاری و املاک و خرید و فروش با فعالیت در ستاد‌های انتخاباتی، دردسرآفرین است و من تا جایی که قانون اجازه دهد مقابله می‌کنم، افزود: شکل خریدار و فروشنده با توجه به خرید و فروش مجازی، عوض شد و دهیار و شورا از برخی خرید و فروش‌ها، بی‌اطلاع هستند و برخی عامدانه سطح قیمت را بالا می‌برند و برخی خرید و فروش‌ها و واسطه‌ها قابل شناسایی نیستند و بر طبق قانون امضای دهیار و شورا هم بر اسناد خرید و فروش هم از سال‌های اخیر منع شد.

وی گفت: اگر گزارشی درباره ورود شورا و دهیاران به خرید و فروش زمین و ساختمان شود ما پیگیری می کنیم و اگر تخلف باشد برخورد می‌کنیم.

*۴۰ نقطه رانشی در بخش زیراب

سن‌شناس با اشاره به وجود حدود ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در بخش زیراب داریم با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما در حوزه نگهداری راه روستایی است که هزینه هنگفتی را می‌طلبد از وجود ۴۰ نقطه رانشی در بخش زیراب و ارسال گزارش برآورد ان به فرمانداری و ستاد بحران خبر داد و درباره ایستگاه‌های مسافر‌بری در روستا‌های بخش زیراب، افزود: سال گذشته بعد از سهمیه‌بندی بنزین بر حسب آشنایی رو در رو با فعالان حمل و نقل مسافر با همکاری دهیاران و شوراهای جلسه‌ای برگزار شد ولی رانندگان رغبتی برای ایجاد ساختار ندارند.

بخشدار زیراب با اشاره به اینکه دهیار بر حسب قانون در بافت روستا فعالیت می‌کند و شوراها مسولیت قانونی و عرفی روستا را بر عهده دارند ولی دهیاران حق هزینه در خارج از بافت را ندارند، بیان کرد:

دهیار متناسب با مصوبه شورای روستا فعالیت می‌کند و ساخت و ساز در داخل بافت بر طبق طرح بنیاد مسکن انجام می‌شود و طرح‌های هادی به دلیل هزینه‌های بالا، فاز‌بندی می‌شود و به دهیاران پیشنهاد همکاری با بنیاد مسکن و سایر ادارات و نهاد‌ها برای تسریع فعالیت دادیم و اجرای طرح هادی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی روستاست و ۲۲ روستا دارای طرح هادی است و در همه روستاها آغاز شد و اجرای طرح هادی با بنیاد مسکن است.

* کاهش احتمال دست‌کاری در طرح هادی روستا‌ها با وجود تعدّد دستگاها

وی در پاسخ به سؤالی درباره شرایط تعیین بافت در روستا‌ها، گفت: اجرا و نظارت طرح هادی با بنیاد مسکن است و هر ۱۰ سال طرح‌های هادی بازنگری می‌شوند و اداره کل بنیاد مسکن برای جلوگیری از سواستفاده‌ها از مشاوران غیربومی استفاده می‌کند و آنان بخشی از اطلاعات خود را از دهیار و اعضای شورا می‌گیرند و بازدید میدانی مشاوران و نقشه‌برداران هم با کمک شورا و دهیاران و اطلاعات محلی است و طرح هادی همواره همه را راضی نمی‌کند.

سن‌شناس با بیان اینکه در کمیته فنی بررسی بافت روستایی، دستگاه‌های مختلفی حضور دارند و بر طبق قوانین خود عمل می‌کنند و مردم فرایند را نمی‌بینند و نقشه‌برداران و مشاور و خروجی طرح هادی را می‌بینند و دهیاران هم عضو ناظر و مشورت می‌دهند و رای در تعیین بافت ندارند، خاطر نشان کرد: فردی چند زمین داخل بافت داشته باشد و فرد دیگری نداشته باشد سعی می‌شود تا با مشورت شورا و دهیار عدالت رعایت شود و تعدد دستگاها در کمیته تصویب طرح هادی احتمال دستکاری را کاهش می‌دهد و شورا و دهیار اختیار جامع و مانع افزایش یا کاهش بافت ندارند.

وی از تلاش خانه بهداشت روستاها و مرکز جامع سلامت اتو در مقابله با کرونا خبر داد و با اشاره به غربالگری خانه به خانه، ضد‌عفونی‌کردن معابر، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و غذایی و خرید دستگاه‌های جدید پمپ، اظهار کرد: تفرج‌گاه‌های ما تعطیل است  و مسیر‌های دسترسی به آن هم مسدود شد و دهستان کسلیان دارای گستردگی و ورودی و خروجی متعدد است و از رسانه‌ای مختلف برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مردم در دستور کار دهیاران و شوراها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روز‌های گذشته نسبت به هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری دارد و ما ۱۷ روستا در کسلیان داریم و امکان شناسایی همگانی نیست و مسدود‌شدن ورودی «چندلا» نیاز به مصوبه دارد و استفاده از ظرفیت مردمی در اولویت ما قرار دارد ولی مشکلاتی مانند اجاره به افراد غیر‌بومی و اختصاص کلید‌ به افراد مختلف و یا عبور از کیت‌ها با خودروهای پلاک بومی را هم داریم.

سن‌شناس از نصب دوربین پایش تصاویر در ۹ روستای بخش زیراب سوادکوه خبر داد.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: سوادکوه زنبور عسل زالو دهیاران و شوراها شورا و دهیار راه روستایی خرید و فروش بنیاد مسکن زنبور عسل طرح هادی سیر اتو سن شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام دبیری عصر شنبه در مراسم نکوداشت روز ملی شوراها ضمن تبریک این روز به اعضای پارلمان شهرهای کشور و اشاره به تاریخچه تشکیل شوراها، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ دستوری به شورای انقلاب دادند که براساس آن، آئین نامه اجرایی شوراهای شهر برای اداره امور شهرها تشکیل یافت.

وی ضمن اشاره به اهمیت نهاد شورا با بیان اینکه یک فصل از قانون اساسی کشور به شوراها اختصاص یافته است، یادآور شد: مطابق با قانون، ضرورت دارد تمامی مسائل و مشکلات مردم از طریق شوراها بررسی شده و نارسایی‌های موجود در حوزه‌های مختلفی چون اقتصادی اجتماعی فرهنگی از طرف نهاد شورا واکاوی و نتیجه به مراجع بالاتر اعلام شود.

رئیس شورای‌عالی استان‌های کشور با اشاره به اینکه شوراها طی شش دوره فعالیت خود، سیر تکاملی خوبی را طی کرده‌اند، افزود: ارتقا سطح آموزشی برای جلوگیری از خطاهای احتمالی نیازمند برنامه ریزی دقیقی است و در این زمینه برنامه‌های آموزشی خوبی برای پیشگیری از خطاها آغاز شده است چرا که سنخ خطای شوراها مالی نبوده و بیشتر مربوط به عدم آشنایی با قوانین است.

دبیری با بیان اینکه در سال جاری تلاش می‌کنیم برای تمامی استان‌ها برنامه آموزشی برگزار کنیم، یادآور شد: ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد از این رو امیدواریم با توسعه آموزش و افزایش نظارت‌ها خود شورا در قالب ناظر این نهاد عمل کرده و نیازمند ورود نهادهای نظارتی دیگر نباشیم.

دبیری با اشاره به اینکه امروزه شوراهای روستا نقش مهمی در توسعه روستاها، اجرای طرح‌های هادی و حل اختلاف دارند، تصریح کرد: از طریق سامانه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پیگیر مشکلات شوراهای شهر و روستا بوده و اجازه نخواهیم داد، هیچ‌گونه تخلفی در شوراها رخ دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ضمن اشاره به ۳۴ وظیفه شوراها با بیان اینکه انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد و اجرای قانون مهمترین وظیفه شورا است، خاطر نشان کرد: درآمد پایدار شهرها پایین بوده و ۸۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق تراکم فروشی، وصولی از ماده صد و عوارض تأمین می‌شود که این درآمدها اصولی نیست و در این زمینه حتی قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری نیز کمک کار نیست.

دبیری با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی در ارتباط با ضوابط ساختمانی قوانینی وضع می‌کند اما باید این وظیفه به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده شود، تصریح کرد: اجرای ضابطه شورای عالی شهرسازی در تمام شهرها به صورت یکسان جوابگو نیست چرا که هر شهر ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارد به طوری که ارتفاع ساختمان‌ها، ضوابط شهری باید در خود شهرها تنظیم شود. اگر تصمیمات مربوط به ضوابط شهرسازی که توسط شورای عالی شهرسازی انجام می‌شود در داخل استان اتخاذ شود، نتایج رضایت بخش تری برای مردم خواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به شعار سال، یکی از وظایف شورای شهرها را نیز برنامه ریزی برای مشارکت مردم در امور عمرانی، اقتصادی و غیره دانست و گفت: ما در مجموعه شورای شهر و شورای استان رضایت کامل از دولت، استانداری، فرمانداری و هیئت تطبیق داریم و معتقدیم حضور پیگیر و مستمر شخص استاندار در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر، حکایت از اهتمام ویژه ایشان در تسریع پروژه‌های اجرایی است.

کد خبر 6090397

دیگر خبرها

  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس