Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبدیل دومین مسجد بزرگ در «گادهارا» هند به مرکز قرنطینه بیماران کرونایی، آغاز نصب علائم فاصله گذاری در مسجدالحرام و پخش صدای اذان بری اولین بار از مسجد مرکزی «اوهایو» ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۳۰ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۳۰ تیرماه:

 

تبدیل دومین مسجد بزرگ در «گادهارا» هند به مرکز قرنطینه بیماران کرونایی

 

به نقل از « timesofindia»، دومین مسجد بزرگ در «گادهارا» هند تبدیل به مرکز قرنطینه برای کمک به بیماران کرونایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حالی که درهای این مسجد برای جلوگیری از شیوع کرونا به روی نمازگزاران بسته است، متولیان آن تصمیم گرفته اند خدمات خود را به سوی کمک به بیمارانی که آزمایش کرونای آنها مثبت شده است،سوق دهند.

 

مسجد «گادهارا» در حال حاضر از بیماران کرونایی از قشرهای مختلف با هر دین و مذهب و نژادی که هستند، حمایت و پرستاری می کند.

 

 

در همین راستا مسجد «آدام» طبقه همکف خود را که برای پذیرایی از بانوان نمازگزار در نظر گرفته بود، تبدیل به مرکز قرنطینه کرده است.

 

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تعداد افراد مبتلا به کرونا در منطقه «گادهارا» افزایش پیدا کرد.

 

دکتر «انوار کاچبا» در این باره گفت: متولیان مسجد و پزشکان مسلمان گردهم آمدند و تصمیم گرفتند از تعطیلی مسجد برای کمک به بیماران کرونایی استفاده کنند.

 

 

وی افزود: ما درخواست مستقر کردن 50 تخت در این مسجد را ارائه دادیم و در نهایت مجوز استفاده از 32 تخت صادر شد و کار درمانی خود را از روز 11 جولای آغاز کردیم.

 

کاچبا گفت: از این 32 تخت 16 تخت برای بیمارانی است که حال بسیار بدی دارند و باید جدا از دیگران باشند و 16 تخت دیگر برای افرادی است که حال وخیمی ندارند و فقط آزمایش کرونای آنها مثبت شده است.

 

آغاز نصب علائم فاصله گذاری در مسجدالحرام

 

به نقل از «خبرنی»، ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) اعلام کرد: به منظور آمادگی برای موسم حج 2020 و استقبال از زائران و نمازگزاران نصب علایم فاصله گذاری در مسجدالحرام آغاز شد.

 

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حج امسال علامت هایی با فاصله یک و نیم متری میان هر نمازگزار در مسجدالحرام گذاشته می شود و زائران موظف به رعایت این نکات هستند.

 

در همین راستا، عربستان اجرای پروتکل بهداشتی حج امسال را آغاز کرده است و هرکسی که از این پروتکل سرپیچی کند، جریمه نقدی خواهد شد.

 

 

بر همین اساس، تنها کسانی حق ورود به مشاعر مقدس را دارند که مجوز گرفته باشند.

 

عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها به تعداد یک هزار نفر از اتباع مقیم در این سرزمین اجازه ادای مناسک حج را داده است.

 

وزرات بهداشت عربستان سعودی با انتشار بیانیه اعلام کرد: مناسک حج امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا فقط به شهروندان در داخل این کشور محدود خواهد شد و زایران از خارج پذیرفته نخواهند شد.

 

پخش صدای اذان بری اولین بار از مسجد مرکزی «اوهایو»

 

 

 

به نقل از «dispatch»،مسجد مرکزی شهر «کلمبوس» واقع در ایالت «اوهایو» آمریکا برای اولین بار صدای اذان را از بلندگوهای خود پخش خواهد کرد.

 

این اولین بار است که به واسطه اقدام مسجد «الرحمه» که در خیابان «آلبرت» واقع شده است صدای اذان از یک مسجد در اوهایو پخش می شود.

 

«محمد عبدی»،مدیر روابط عمومی مسجد «الرحمه» در این باره گفت: پخش صدای اذان در زمانی بسیار مناسب یعنی دوره ای که ما نیاز به در کنار هم بودن داریم انجام می شود.

 

وی افزود: شیوع ویروس کرونا دوران بی سابقه ای را برای ما رقم زده است و در این زمان لازم است که امید خود را از دست ندهیم و در کنار هم باشیم.

 

عبدی گفت: صدای اذان می تواند حس امید و همبستگی را در میان شهروندان به وجود بیاورد و به آنها در این دوران سخت آرامش دهد.

 

صدای اذان به طور سنتی از مساجد واقع در کشورهای مدیترانه ای و آفریقای شمالی پخش می شود اما این اقدام در بسیاری از شهرهای آمریکا ممنوع شده است.

 

شهر «دیربورن» در ایالت «میشیگان» و شهر «پاترسون» در ایالت «نیوجرسی» از شهرهایی هستند که مساجد آنها اجازه پخش صدای اذان را دارند.

 

اگرچه اذان در داخل مساجد و قبل از شروع نماز اقامه می شود اما در این صورت امکان شنیدن صدای اذان برای افراد ناتوان و سالخورده که مجبور هستند در خانه های خود بمانند وجود ندارد.

 

ایجاد تغییرات در ایاصوفیه هنگام برگزاری مناسک نماز برای مسلمانان

 

 

 

 

به نقل از «رویترز»،«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از پوشاندن موزاییک های ایاصوفیه که تصاویری متعلق به مسیحیان روی آنها است در هنگام برگزاری نماز برای مسلمانان خبر داد.

 

کالین اعلام کرد که این اقدام در راستای آماده کردن ساختمان ایاصوفیه برای استفاده از آن به عنوان مسجد انجام می شود.

 

وی در گفتگو با «ان تی وی» گفت: برخی از موزاییک ها مثلا آنهایی که تصویر حضرت مریم (ع) روی آنها است و در جهت قبله یعنی جایی که مسلمانان رو به نماز می ایستند ،قرار دارند با پرده پوشانده می شوند .

 

این در حالی است که موزاییک های دیگر با تصویر حضرت مسیح (ع) بر روی آنها که در جهت قبله قرار ندارند به همان حالت باقی می مانند و پوشانده نخواهند شد.

 

مقامات ترکیه هقته گذشته اعلام کردند که موزاییک های ایاصوفیه با پرده یا لیزر در هنگام برگزاری اولین نماز جمعه در این مکان پوشانده خواهند شد.

 

«رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه در اقدامی که انتقادهای واهی به ویژه از سوی کشورهای غربی را در پی داشت موزه ایاصوفیه را تبدیل به مسجد کرد.

 

این اقدام در اوایل ماه جاری پس از آن انجام شد که دادگاهی در ترکیه حکم کابینه سال 1934 این کشور برای تبدیل ایاصوفیه به موزه را ابطال کرد و به این ترتیب راه را برای استفاده مجدد از این بنا به عنوان یک مسجد هموار کرد.

 

قدمت بنای ایاصوفیه به قرن ششم بر می گردد و در تاریخ فعالیت خود قبل از اینکه تبدیل به موزه شود هم به عنوان کلیسا و هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.

 

۱۷ حمله انتحاری به مساجد افغانستان در ۹ ماه گذشته

 

 

 

به نقل از «tolonews»،کمیته مستقل حقوق بشر افغانستان 17 حمله انتحاری به مساجد، نمازگزاران و ائمه جماعات در 9 ماه گذشته را ثبت کرده است.

 

در گزارش کمیته حقوق بشر افغانستان آمده است که بیش از 170 نفر در این حملات جان خود را از دست دادند که 4 نفر آنها کودک بودند.

 

بر اساس این گزارش، حملات 9 ماه گذشته که مسئولیت بیشتر آنها را گروه طالبان،داعش و دیگر گروه های مسلح افراطی بر عهده گرفته اند، منجر به مجروح شدن حدود 272 نفر دیگر از شهروندان افغان شد.

 

گزارش دیده بان حقوق بشر افغانستان بر اساس اطلاعات دریافت شده در بازه زمانی 17 اکتبر 2019 تا 13 جولای 2020 تنظیم شده است.

 

«ذبیح الله فرهنگ»،رئیس دفتر رسانه ای کمیته مستقل حقوق بشر افغانستان در این باره گفت: بر اساس حقوق و قوانین بین المللی هر حمله به شهروندانی که وسیله ای برای دفاع از خود ندارند، جنایت جنگی تلقی می شود.

 

در این گزارش آمده است که طالبان ماه گذشته «شیخ حسین» ،امام جماعت یک مسجد در ولایت «بغلان» را شکنجه داده و کشتند.

 

«عبدالستار حسینی»،یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان در این باره می گوید: اگر طالبان بخواهد هیچ گروه تروریستی نمی تواند در افغانستان فعالیت کند.

 

کمیته مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت این کشور خواست تا از مکان های مذهبی و عبادی محافظت کرده و عاملان حمله به این مکان ها را مجازات کند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری مساجد جهان مسجدالحرام فاصله گذاری در مسجدالحرام حقوق بشر افغانستان شیوع ویروس کرونا بیماران کرونایی مرکز قرنطینه پخش صدای اذان مسجد مرکزی ماه گذشته اولین بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان

وزارت مهاجرین حکومت طالبان اعلام کرد بیش از ۲۰۰ نفر از دختران در آزمون دوره مامایی در ولایت قندوز در شمال افغانستان شرکت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت مهاجرین حکومت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اظهار داشت 234 نفر از دختران در آزمون دوره سه ساله مامایی در ولایت قندوز شرکت کردند که از این میان 80 نفر پذیرفته خواهند شد.

اطلاعیه افزود هزینه آموزش این دوره را دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت می‌کند.

وزارت بهداشت حکومت طالبان اسفندماه سال گذشته در نامه‌ای از ریاست‌های این وزارتخانه در ولایت‌های مختلف افغانستان خواست تا روند پذیرش دختران فارغ‌التحصیل از دبیرستان را به دانشکده‌های پزشکی آغاز کنند.

اولین پاسخ رسمی طالبان به چرایی تعلیق تحصیل دخترانمعاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان: در تلاشیم شرایط ادامه تحصیل دختران فراهم شودآمادگی دانشگاههای ایران برای تحصیل دختران افغانستانی

خبرگزاری دولتی «باختر» گزارش داده بود روند پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی دولتی در ولایت‌های کاپیسا، پروان، پنجشیر، میدان وردک، غزنی، پکتیکا، لوگر، خوست، بدخشان، بامیان و پکتیا آغاز شده است.

پیش از این نیز «قلندر عباد» وزیر بهداشت حکومت طالبان گفته بود افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تاریخ مراسم تشییع صدای ماندگار ورزش اعلام شد
  • آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد
  • خروج قطار افغانستان_ترکیه از مرز شمتیق+فیلم
  • آغاز ثبت ‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از امروز
  • آغاز ساخت مرکز صحی‌ در پکتیا
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • پروژه تالار مرکزی سنندج با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی