Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد ایران این روز‌ها با موجی از کرونا، نقدینگی، دلار بیست و چند هزار تومانی، بورس اکیداً صعودی و مسکن و خودروی گران‌تر از روز قبل، مواجه است. روندی که باعث ایجاد احساس ناامنی اقتصادی در مردم شده است. اما چرا اقتصاد کشور در این مسیر در حال حرکت است؟

به گزارش «تابناک» اقتصاد ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا، همواره با التهابات متعددی دست و پنجه نرم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با شیوع ویروس کرونا در جهان، حال اقتصاد تحریم شده کشورمان، بیش از پیش ناخوش شده است.

از یک سو صادرات کج دار و مریز نفتی و غیر نفتی به کمترین سطح تاریخ رسید و از سوی دیگر رشد کم سابقه نقدینگی، باعث هجوم پول‌های سرگردان به بازار‌های مختلف شد.   در این میان، چشم اقتصاد ایران برای اولین بار در تاریخ به دلار بیست و چند هزار تومانی هم روشن شد تا نشان از کاهش کم سابقه قدرت خرید و ارزش ریال داشته باشد. جهش نرخ ارز در این روزها، باعث افزایش نگرانی‌های اجتماعی در سطح کلان شده است. زیرا در این سال‌ها، با رشد شاخص ارزی، سایر کالا‌ها و خدمات نیز برای گران‌تر شدن، از هم سبقت گرفته‌اند. از خودرو گرفته تا مسکن و در نهایت سفره مردم که متأسفانه روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است.

اما سؤالی که در ذهن هر ایرانی این روز‌ها مطرح است؛ چرایی حال و روز اقتصاد ایران است. اقتصادی که در این سال‌ها، همواره تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها بوده است و حالا با روندی که در پیش گرفته است، موجی از نگرانی را در بین کارشناسان و اقتصاددانان برانگیخته است؟ آیا راهی برای توقف روند فعلی وجود دارد؟ آیا اتفاقات چند سال اخیر و به خصوص ماه‌های اخیر در بازار‌های مختلف ارز، مسکن، خودرو و بورس، اتفاقی بوده است یا برنامه ریزی شده؟ آیا دست‌های پنهان خارجی در رقم خوردن شرایط موجود نقش داشته است یا عوامل داخلی در وضع فعلی اقتصاد نقش دارند؟ آیا جنگ اقتصادی برای مسئولان به درستی تبین و روشن شده است؟ آیا جهالت در تصمیمات اقتصادی پایان پذیر است؟ عوامل برون زا و درون زا در شرایط فعلی اقتصاد ایران کدامند؟ آیا جنگ روانی بر اقتصاد کشور سوار شده است؟ چرا ارزش پول ایران به شدت کاهش یافته است؟ چه سیاست‌هایی در بروز التهاب در اقتصاد و معیشت مردم نقش داشته است؟

آیا وضع به وجود آمده فعلی، یک آشفتگی اقتصادی سازمان یافته است؟ آیا دیگ اقتصاد ایران که در سال‌های اخیر با خوراک داخلی و خارجی در حال گرم شدن و پخته شدن است، به مرحله جوش رسیده است؟ به راستی ریشه مشکلات اقتصادی به وجود آمده چیست؟ و چه باید کرد؟  

این‌ها بخشی از سؤالات متعدد اقتصادی است که این روز‌ها در ذهن بسیاری نقش بسته است و پاسخ به هر یک، سؤالات دیگری را مطرح می‌کند که نیازمند شفاف سازی و ارائه راه حل و راهکار است.

بر این اساس، قصد داریم در یک گفتگوی زنده و تصویری با یک اقتصاددان مطرح در زمینه توسعه و برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت استراتژیک به سؤالات مطرح شده پاسخ دهیم.  

دکتر محمد خوش چهره از چهره‌های شناخته شده علمی و اقتصادی است که علاوه بر سابقه نمایندگی مجلس و استادی دانشگاه تهران، به عنوان یک آینده پژوه و استراتژیست اقتصادی با سابقه، همواره در این سال‌ها مطرح بوده است و نظرات و پیش بینی‌های وی در زمینه‌های مختلف اقتصادی - سیاسی، همواره با ضریب خطای اندک، به وقوع پیوسته است. دکتر خوش چهره از جمله اقتصاددانانی است که به روند فعلی اقتصادی کشور نقد‌های بسیار دارد و معتقد است بایستی ریشه یابی و کالبدشکافی از وضعیت موجود اقتصادی داشته باشیم تا مشخص شود بی ثباتی به وجود آمده در اقتصاد، اتفاقی بوده است یا با طرح و برنامه و هدف مشخص از بیرون و داخل، هدایت شده است؟
برای پاسخ به این سؤالات و ابهامات، با ما در گفتگوی زنده تصویری با دکتر محمد خوش چهره، همراه باشید.
وعده ما سه شنبه ۳۱ تیرماه ۹۹ - ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام تابناک          

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماده 474 ماده 477 احمد پورمخبر روح الله رجایی سید محمود موسوی مجد لایو اینستاگرام محمد خوش چهره اقتصاد ایران ارزش پول ملی گرانی دلار ماده 474 ماده 477 احمد پورمخبر روح الله رجایی سید محمود موسوی مجد اقتصاد ایران سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۱۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سرهنگ بدری گفت: در راستای اجرای طرح ۴۸ ساعته تشدید مبارزه با کالای قاچاق با اولویت مقابله با خودروهای شوتی، حمل کالاهای قاچاق با ۲ دستگاه خودروی سواری و چهار دستگاه وانت نیسان، برای ماموران محرز شده و رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان زنجان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی قضایی در حین کنترل نامحسوس خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی استان خودروهای مذکور را  متوقف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان ادامه داد: در بازرسی از خودروهای مذکور در مجموع تعداد ۲۱۰ کارتن هفت کیلوگرمی تنباکو قاچاق (جمعا ۱۴۷۰ کیلوگرم تنباکو)، ۱۰ هزار و ۹۷۷ عدد انواع کالای بهداشتی و آرایشی خارجی، ۹۵۰ ثوب روسری خارجی و هفت راس دام سنگین (گوساله) فاقد مجوز دامپزشکی و حمل کشف شد.

سرهنگ بدری ادامه داد: کارشناسان ارزش مجموع اقلام مکشوفه فوق را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند که در این خصوص ۶ نفر متهم دستگیر و به همراه پرونده متشکله به مراجع قضایی معرفی شدند.


رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان زنجان ضمن قدردانی و تشکر از آحاد جامعه در همکاری با پلیس از مردم خواست، در صورت مشاهده و آگاهی از هرگونه جرایم اقتصادی، قاچاق کالا و ارز و ... موضوع را به ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی به شماره ۰۹۶۳۰۰ و یا مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال