Web Analytics Made Easy - Statcounter

تخریب اراضی ملی برای ساخت و سازهای غیر مجاز، آتشی است که این روزها بر جان منابع ملی افتاده و چهره پایتخت طبیعت ایران را مخدوش کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم روستاها، شهرها، رودخانه و مناطق طبیعی روز به روز در حال گسترش است و گاهی در دل طبیعتی بکر و زیبا، یک ویلای لاکچری ساخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر کاربری و ویلاسازی به جای اتاقک نگهبانی و حصار کشی از جمله مواردی است که در سال های اخیر در کشور به اوج خود رسیده که هر یک از این ساخت و سازهای غیر مجاز، تیری بر قلب طبیعت است تا جایی که گاهی آنقدر ساخت و سازهای زیادی صورت می گیرد که مناطق طبیعی زیر بار این ویلاها پیدا نیست.

اگر یک منطقه از طبیعت از چند سال پیش با یک قاب عکس با امروز مقایسه شود به خوبی رد پای ساخت و سازهای غیر مجاز در دل طبیعت مشهود است، ویلاهایی که مانند خوره به جان طبیعت افتاده و وجب به وجب این اراضی را می بلعد.

طی سال های اخیر به دلیل مشکلاتی در بخش کشاورزی از جمله ضرر کشاورزان از محصولات تولیدی و یا کمبود آب برای آبیاری سبب شده تا برخی از اراضی کشاورزی در تهدید ساخت و سازهای غیر مجاز قرار بگیرند و به جای تولید، در برخی از زمین های کشاورزی ویلاهایی لاکچری البته بدون مجوز ساخته شود.

قد کشیدن یک شبه ویلاها

ساخت و سازهای غیر مجاز نشات گرفته از غفلت و خواب خرگوشی مسئولانی است که در جلوی چشمشان ویلاها به سرعت برق و باد بالا می روند، ویلاهایی که در زمین های چندصد متری با همه امکانات آب و برق در اختیار برخی از افراد قرار می گیرد.

به نظر می رسد هر چه غفلت مسئولان به امر ساخت و سازهای غیر مجاز بیشتر می شود، دندان طمع سودجویان نیز برای این ساخت و سازها، تیزتر خواهد شد و اگر روند اینگونه ادامه یابد شاید در چند سال اخیر دیدن طبیعت بکر و سرسبز برای همه ما آروز باشد.

ویلاسازی در شهرهای مختلف و در جاهای خوش آب و هوا در همه جای کشور وجود دارد و در استان لرستان نیز طبق آمارها این ساخت و سازهای غیر مجاز هر روز رشد فزاینده ای دارد به طوری که سال گذشته در استان بیش از ۴۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز شناسایی شد اما طی سه ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۰۰ ساخت و ساز غیر مجاز شناسایی شده است که این هشداری برای مسئولان و متولیان است که برای حفظ طبیعت اقدام کنند.

تغییر کاربری ممنون

کاووس رمضان زاده مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: تغییر کاربری در باغات ممنوع است اما چون در باغ محصولاتی تولید می شوند گاهی درخواست ساخت یک اتاقک نگهبانی داده می شود که این خود طبق شرایطی می تواند اقدام به ساخت اتاقک کند که از شرایط ساخت این است که مساحت کل زمین پنج هزار متر باشد و حداکثر مساحت اتاق ساخته شده برای نگهبانی نباید بیشتر از ۶۰ متر باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، در همه شهرستانها یگان های حفاظت و کمیسیون نظارت وجود دارد و پالایش های لازم صورت می گیرد که در صورت اضافه بنای اتاق نگهبانی، حکم تخریب صادر می شود که در این راستا ده ها پرونده در استان تشکیل شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز در کل کشور روند رو به رشدی داشته و فقط مختص یک استان و یک شهر نیست.

شناسایی ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز

رمضان زاده  به شناسایی ۴۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۰۰ مورد تغییر کاربردی غیر مجاز در استان شناسایی شد که برای ۲۰۰ مورد توقف عملیات و برای تخریب ۶۷ مورد نیز حکم تخریب صادر شد.

وی بیان کرد: متاسفانه ساخت و سازها رو به افزایش است تا جایی که در سه ماهه اول امسال ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در لرستان شناسایی شده که در مقایسه با آمار سال گذشته نشان دهنده افزایش بسیار زیادی است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان افزود: بیشترین مشکلی که در این راستا وجود دارد، ساخت منازل مسکونی در حاشیه روستاها است و برخی از افراد به دنبال ساخت ویلا و منازلی هستند که در اوقات فراغت از آن استفاده کنند که این امر سبب تخریب اراضی و افزایش ساخت و سازها می شود.

رمضان زاده عنوان کرد: مهاجرت به روستا زمانی مفید است که افراد در بازگشت به روستا در اشتغال و تولید بتوانند نقش موثری داشته باشند اما این روزها برخی از افراد زمین هایی را در روستاها خریداری می کنند و اقدام به ساخت و ساز برای تفریح و اوقات فراغت می کنند که می تواند تهدیدی جدی برای اراضی و طبیعت باشد.

روند نگران کننده ساخت و سازها

وی اظهار داشت: مشکل دیگری که در این راستا وجود دارد، خرد کردن اراضی کشاورزی است که این نیز مشکلی دیگر در اراضی است به طوری که افراد زمین های بزرگ کشاورزی را قطعه قطعه کرده و گاهی ساخت و سازها به جای کشاورزی انجام می شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این که روند ساخت و سازها نگران کننده است گفت: اگر این روند ساخت و سازها ادامه داشته باشد ممکن است در دهه های آینده اراضی طبیعی و کشاورزی به شدت محدود شوند.

رمضان زاده تصریح کرد: دستگاه های خدمات رسان باید قبل از ارائه هر گونه خدمات به ساخت و سازها در اراضی، استعلام لازم را دریافت کنند تا بتوان گامی در جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز برداشت.

وی افزود: سال گذشته ۴۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز شناسایی شد که ۱۱۵ مورد تخریب شد و در سه ماهه اول سال جاری ۳۰۰ مورد ساخت و ساز شناسایی شده که تاکنون ۴۰ مورد تخریب شده است.

رفع تصرف ۹ هکتار از اراضی طبیعی

مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: تغییر کاربری یا در حوزه کشاورزی است یا تصرف منابع ملی که مناطق چهار گانه تحت مدیریت محیط زیست و اراضی مناطق آزاد در مدیریت منابع طبیعی است.

وی افزود: در سال های گذشته برخی از افراد با ساخت و سازهای غیر مجاز، اقدام به تصرف در برخی از اراضی کرده بودند که با هماهنگی منابع طبیعی این متصرفان شناسایی و پرونده قضایی برای آنها تشکیل شد.

مدیر کل محیط زیست لرستان تصریح کرد: برخی از این ساخت و سازها تخریب شد و رفع تصرف صورت گرفته و تعدادی دیگر از پرونده ها در حال رسیدگی است و همه مناطقی که تصرف شده بودند تعیین تکلیف شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته دو مورد از پرونده هایی که در حال رسیدگی بود، پس از بررسی ها به نتیجه رسید و ۹ هکتار از اراضی رفع تصرف شد.

برخورد جدی با متخلفان

گودرز امیری معاون عمرانی استانداری لرستان در این راستا افزود: دستگاه های خدمات رسان از ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیر مجاز خودداری کنند و با پیگیری های لازم از ایجاد روستاهای جدید در کلیه شهرستانها جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و سازهای غیر مجاز و همچنین خرد کردن اراضی در اطراف شهرها ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت می گیرد.

امیری تصریح کرد: در صورتی که به ناظرین فنی و دهیاران توسط مالکین یا دینفعان اجازه ورود به ملک جهت تکمیل پرونده کمیسیون ماده ۹۹ داده نشود بخشداری ها و دهیاری ها می توانند درخواست تخریب بنا را به کمیسیون ارائه دهند.

روند رو به رشد زمین خواری

باغات و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها این روزها زیر بار ساخت و سازهای غیر مجاز نابود شده است، آلونک ها و اتاقک هایی به نام ۶۰ متر اما ۲۰۰ متری ساخته می شود و روند زمین خواری و تغییر کابری های غیر مجاز رو به افزایش است.

ارثیه امروز به نسل آینده از جنگل ها و مراتع، تنها ساختمان های سنگی و آجری رنگارنگی است که در دل باغات و طبیعت سبز می شوند، ویلاهایی که به دور از چشم ناظران و بازرسان و بدون مجوز قانونی فقط برای تفریح و سودهای کلان ساخته می شوند.

تراژدی تلخ ساخت و سازهای غیر مجاز در طبیعت حکایت سال‌ها غفلت مسئولان و بی توجهی به حفظ طبیعت بوده که انتظار می رود متولیان دغدغه خود را به سمت و سوی نگهداری از طبیعت و عرصه های طبیعی بیشتر کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ساخت و سازهای غیر مجاز مورد ساخت و ساز غیر مجاز ساخت و سازها برخی از افراد تغییر کاربری شناسایی شد رمضان زاده سال گذشته ۴۰۰ مورد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۲۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان از قلع و قمع ۴۸بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان طی هفته جاری خبر داد.

حجت‌الله رئیسی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از تعداد ۴۸ بنای غیرمجاز ۱۸ مورد در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ و مابقی در راستای اجرای احکام قطعی قلع و قمع شد که با تخریب این بناهای غیرمجاز تقریباً سه هکتار از اراضی کشاورزی از توابع بخش مرکزی و زاینده رود این شهرستان آزاد و به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: این عملیات در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز و اجرای تبصره ۲ ماده۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها اجرا شده است.

رئیسی ادامه داد: این بناهای غیرمجاز شامل احداث ساختمان، محوطه‌سازی و دیوارکشی بوده که با حضور نماینده دادستان، یگان حفاظت اراضی کشاورزی، امور اراضی شهرستان سامان و نیروی انتظامی اجرا شده است.

وی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی و اهمیت پیشگیری از تغییرکاربری ها گفت: دو دوره آموزشی ترویجی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی ها با تدریس کارشناس مسئول حفظ کاربری جهاد کشاورزی طی سال گذشته برگزار شد.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این دوره آموزشی، قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، تخلفات تغییرکاربری غیرمجاز و خردشدن اراضی کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی برای کشاورزان بیان شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • تداوم تخریب تغییرکاربری‌های غیرمجاز در شهرستان سامان
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان
  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس