Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@03:27:51 GMT

اقتصاد بدون نفت تبدیل به آرزو شده است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۹۳۴۷۲

اقتصاد بدون نفت تبدیل به آرزو شده است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از تحریم نفت ایران توسط آمریکا که باعث موجی از گرانی‌ها در بازارهای کشور شد، مسئولان به چاره‌اندیشی افتادند تا اقتصاد کشور را از وابستگی فروش نفت رها کرده و آرزوی دیرینه یعنی اقتصاد منهای نفت را گسترش دهند.

رضا حاجی محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه اقتصاد ایران سال‌هاست که مبتنی بر فروش نفت خام است، گفت: تهدید‌ها و تحریم‌های آمریکا و اروپا باعث شد مسئولان کشور به این نتیجه برسند که تنها با صادرات نفت نمی‌توانند استقلال کشور را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اقتصاد تک محصولی ایران باعث نامتعادل بودن بازارهای داخلی می‌شود، گفت: زمانی که تنها راه کسب درآمد کشور در دوران تحریم‌ها فروش نفت باشد، طبیعی است که دشمنان با محدود کردن فروش نفت باعث می‌شوند پایه‌های اقتصاد متزلزل شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه نفت اهواز با تاکید بر اقتصاد مقاومتی بیان کرد: مقام معظم رهبری زودتر از سایر مسئولان تهدید بودن اتکا ی صرف اقتصاد کشور به صنعت نفت را متوجه شدند و بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند. اقتصاد مقاومتی٬ تقویت و توجه به تولیدات داخلی در بلند مدت ضمن خودکفایی و حفظ استقلال کشور در صنایع خاص، منجر به صادرات و درآمدزایی ایران از آن محصولات نیز می‌شود.

داشتن منابع فسیلی برا ایران فرصت است

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا اقتصاد مبتنی بر نفت برای ایران فرصت است یا تهدید؟»، گفت: قطعا در اختیار داشتن منابع فسیلی برای ایران فرصت و مزایا محسوب می‌شود؛ اما به شرطی که از این نعمت خدادادی به بهترین شکل استفاده شود و تنها نقطه اتکا برای اقتصاد نباشد. در غیر اینصورت تنها دستمایه‌ای برای تهدید توسط آمریکا یا حتی کشورهای مسلمان همسایه و خلیج فارس خواهد شد.

به گفته حاجی محمدی؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا ایران با وجود در اختیار داشتن منابع نفت باید در فراورده‌های نفتی نظیر بنزین وابسته به کشورهای دیگر باشد؟ مسئولان با ناکارآمدی و نداشتن سیاست‌های اقتصادی تفکرات اقتصادی مناسب نتواستند نفت را به صورت فراورده درآورده و به فروش برسانند تا حداقل بازارهای چند محصول مشتق شده از نفت را در اختیار داشته باشند.

این دانشجوی دانشگاه صنعت نفت اهواز ایران را کشوری غنی از منابع طبیعی دانست و گفت: ایران به دلیل گستردگی دارای تنوع آب و هوا و اقلیم‌های متفاوت است که می‌توانند پتانسیل مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی باشد. از سوی دیگر جوان‌های با استعداد و با انگیزه در کشور کم نیست و باید این ظرفیت‌ها به راه درست اقتصادی هدایت شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از مسئولان صادرات غیر نفتی را اشتباه متوجه شدند و در زمان‌های مختلف با صادرات یک محصول خاص باعث گرانی آن محصول در بازارهای داخلی می‌شوند که نشان دهنده این است که برنامه بلندمدت مناسبی ندارد.

اقتصاد نفتی باعث آسیب‌پذیر بودن بازار می‌شود

حاجی محمدی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی به عنوان یکی از اهداف و اصول مهم کشور و دولت به حساب می‌آید چراکه معیشت و اشتغال مردم با اقتصاد جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: اقتصاد منهای نفت ظاهرا برای مردم تبدیل به یک آرزو شده است چراکه مردم به خوبی درک کرده‌اند شرایط نامناسب اقتصادی کنونی حاصل بها ندادن مسئولان به سایر محصولات برای صادرات است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه نفت اهواز اضافه کرد: اقتصاد نفتی باعث آسیب‌پذیر بودن دولت در برابر فشارها و تهدیدهای بین‌المللی و نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی یا بحران‌های داخلی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای درآمد‌زایی و سودآوری در صنعت نفت هستند که در کنار صادرات نفتی می‌توانند به اشتغال‌زایی نیز کمک کنند.

انتهای پیام/

300 / 320 اقتصاد اقتصاد مقاومتی اقتصاد مبتنی بر نفت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اقتصاد اقتصاد مقاومتی اقتصاد مبتنی بر نفت اقتصاد مقاومتی فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۳۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌آلات مکانیزه راه‌آهن ایران ممکن نیست

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان گفت: پیش‌بینی ما این است که بهسازی این خط به‌طور کامل انجام نشده زیرا باید ماشین‌آلات مکانیزه برای اصلاح نواقص این خط اعزام شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ ماشین‌آلات ریلی از کشور خارج نشده است.

سید مصطفی داودی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خط آهن سنگان ـ خواف ـ شمتیغ ـ روزنک توسط جمهوری اسلامی ایران و با هزینه ایران، برای کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شد، افزود: از این پروژه حدود ۶۰ کیلومتر از شمتیغ تا روزنک در کشور افغانستان است که قرار بود تا هرات ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ این پروژه با سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر بر ساعت، توسط روسای جمهور دو کشور افتتاح شد و در سال ۱۴۰۰ با توجه به اتفاقات سیاسی کشور افغانستان، این خط در قسمت‌های مختلف از قبیل زیرساخت، ساختمان و ارتباطات به شدت آسیب دید و بیشتر دستگاه‌های ارتباطی این مجموعه نیز تخریب شد یا به سرقت رفت.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: پس از استقرار حکومت جدید در افغانستان، در سال ۱۴۰۱ از ایران تقاضا شد که ارتباط ریلی بین دو کشور برقرار شود و در تقاضا اعلام شد نواقص احصاشده توسط تیم فنی قبلی راه‌آهن ایران، رفع شده است. در فروردین سال ۱۴۰۲ با توجه به حساسیت موضوع و بنا به دستور مدیرعامل راه‌آهن قرار شد بالاترین سطح فنی راه‌آهن ایران، از این محور بازدید کند که به همراه یک تیم فنی از این محور بازدید کردم.

داودی ادامه داد: در بازدید از این محور مشاهده شد که خط قبلی، فقط مقداری بزک شده و در واقع نواقصی رفع نشده است. در واقع به نظر می‌رسد اعلام رفع نواقص به‌دلیل عدم اطلاع فنی نیروهای افغانستان است. چون کشور افغانستان خط آهن زیادی ندارد، نیروی فنی نیز ندارد و افرادی که در راه‌آهن افغانستان کار می‌کنند اخیرا توسط راه‌آهن ایران آموزش دیده‌اند. در بازدید از این محور که همراه با مدیرعامل راه آهن افغانستان انجام شد نکات مهم و نواقص به وی اطلاع‌رسانی شد.

وی ادامه داد: این خط توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایران احداث شده و آنها هم برای وضعیت فعلی خط پیشنهاد سرعت سیر ۳۰ کیلومتر بر ساعت (صرفا برای قطار عملیات از جمله حمل ریل و تراورس جهت آماده‌سازی خط) را داده بودند در حالی که در خطوط باری ما، در خط با کیفیت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت امکان سیر تجاری وجود ندارد زیرا آسیب زیادی به لکوموتیو وارد می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: بازدید تیم فنی راه‌آهن از این خط آهن، تاییدکننده این موضوع بود که سرعت سیر در این محور حداکثر ۳۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطار عملیات است. بحث ارتباطات نیز بررسی شد و متاسفانه دستگاه‌های ارتباطاتی مخصوص راه آهن وجود نداشت. در جلسات مدیرعامل راه‌آهن ایران با افغانستان، راه‌آهن ایران از منظر مساعدت، برای رفع نواقص اعلام آمادگی کرد که مورد استقبال طرف افغان قرار گرفت.

داودی ادامه داد: بعدها در جلسه‌ای که در دفتر وزیر و با حضور آقای کاظمی قمی برگزار شد، آقای کاظمی قمی برای انجام امور احداث و بهره‌برداری در افغانستان، شرکتی را معرفی کرد که به دلیل اینکه آن شرکت فاقد سابقه، تجربه و امکانات و ادوات ریلی بود، با مخالفت ما مواجه شد. زیرا کشور ما خط آهن برای طرف افغانستانی احداث کرده و اگر در حوزه بهره‌برداری نتوانیم خدمات خوب و صادقانه‌ای ارائه دهیم ذهنیت منفی در طرف افغان ایجاد شده و زحمات در حیطه ساخت نیز هدر می‌رود.

وی تصریح کرد: هر چند شرکت راه‌آهن مسئولیتی در این حیطه ندارد ولی چون شرکتی فاقد تجربه و امکانات و به نام کشور ایران، به این عرصه ورود کرده مخالفت خود را اعلام کردیم زیرا اگر سانحه‌ای در این خطوط اتفاق بیفتد به نام ایران تمام می‌شود. اخیراً شنیده‌ایم نواقص این خط رفع شده، اما تاکنون هیچ درخواست رسمی از راه‌آهن افغانستان برای بازدید از این خط، به راه‌آهن ایران داده نشده و اعلام نظر رسمی راه‌آهن ایران از این محور ریلی، منوط به بازدید از نقطه به نقطه این خط است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: پیش‌بینی ما این است که بهسازی این خط به‌طور کامل انجام نشده زیرا باید ماشین‌آلات مکانیزه برای اصلاح نواقص این خط اعزام شود و از آنجا که کشور افغانستان با هیچ کشوری اتصال ریلی ندارد، این ماشین‌آلات الزاما باید از خطوط ریلی ایران وارد افغانستان شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ ماشین‌آلات ریلی از کشور خارج نشده است.

داودی افزود: گمان می‌رود بهسازی انجام‌شده در این محور، سطحی بوده زیرا در آن محور از ریل‌های UIC60 با تراورس بتنی استفاده شده و قابلیت بهسازی دستی در خطوط ریلی سنگین وجود ندارد. وقتی در حوزه ریلی کاری انجام می‌شود باید درست و اصولی باشد و آن خط‌آهن 100 درصد قابلیت بهره‌برداری داشته باشد. نمی‌شود چندین هزار میلیارد برای احداث آن محور هزینه شود و با یک اشتباه کوچک توسط مجموعه ای خارج از وزارت راه و شهرسازی، حیثیت ریلی کشور از بین برود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌آلات مکانیزه راه‌آهن ایران ممکن نیست
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • پیروزی بدون جنگ