Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@11:31:31 GMT

یادداشت|تجلّی وحدت در سیرۀ امام جواد(ع)

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۹۳۵۳۱

یادداشت|تجلّی وحدت در سیرۀ امام جواد(ع)

زمانۀ امام جواد(ع) از ویژگی‌هایی خاص برخوردار بود؛ وجود فرقه‌ها و نحله‌های گوناگون زمینه ایجاد شکاف و اختلاف را در جامعه رقم می‌زد و آن حضرت برای برون‌رفت از بحران تفرقه‌گرایی، راهکارهایی را برای تحقق وحدت اسلامی به کار می‌گرفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت امام جواد علیه‌السلام در یادداشتی برای تسنیم نوشت: 

دعوت به وحدت اجتماعی در راستای ایجاد انسجام و محبت در میان مسلمانان و اجتناب از تفرقه و اختلاف‌افکنی‌های بی‌حاصل اجتماعی و سیاسی از جمله مهم‌ترین اصول و دستورات ائمۀ معصومین علیهم‌السلام به شمار می‌رود؛ چراکه امامان معصوم علیهم‌السلام همواره نسبت به وحدت اسلامی دغدغه داشته و همواره بر اجرای وحدت تأکید ورزیده و به تحقق آن می‌اندیشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان عصر و زمانۀ امام جواد علیه‌السلام از ویژگی‌هایی خاص برخوردار است؛ چراکه وجود فرقه‌ها و نحله‌های گوناگون به نوبۀ خود زمینه ایجاد شکاف و اختلاف را در جامعه رقم می‌زد، لذا آن حضرت برای برون‌رفت از بحران تفرقه‌گرایی، راهکارهایی را برای تحقق وحدت اسلامی به کار می‌بردند.

امام جواد علیه‌السلام همواره بر رفع اختلاف توجه داشته و نسبت به آن تأکید می‌کردند، آن حضرت در فرازی، از خداوند می‌خواهد تا تفرقه و اختلاف را از بین برده و اتحاد را جایگزین آن کند؛ «الهی .... یمُوتَ اِلاخْتِلافُ وَ یحْیا اِلایتِلافُ». آن حضرت در سیره و گفتار خود راهکارهای مؤثری برای تحقق وحدت اسلامی بیان کرده‌اند؛ از احترام و استماع و تحمل دیدگاه‌های مخالفان گرفته تا تأکید بر اصول مشترک مسلمانان همچون قرآن و سیره نبوی که همه و همه از وحدت‌گرایی امام جواد علیه‌السلام حکایت دارد.

احترام به مخاطب، ضرورت راهبردی در وحدت اسلامی

اینگونه است که آن حضرت در مناظرات خود همواره بر صبر و مدار، و احترام و پیرهیز از تند خویی تأکید کرده‌اند. این رویکرد امام محمد تقی علیه‌السلام در احترام محوری به مخاطب آنچنان بر مخالفان تأثیرگذار بود که به مروز زمان تعابیر احترام‌آمیز مخالفان را نسبت به حضرت بر می‌انگیخت. اینچنین احترام به مخاطب در مکتب امام جواد تأثیر شگرف خود را در ایجاد وحدت اسلامی به منصۀ ظهور می‌رساند؛ چراکه بدون احترام به مخاطب، تحقق وحدت در اسلام، سرابی بیش نخواهد بود.

پرهیز از تحریک احساسات مذهبی

احترام به دیدگاه مخالف و پرهیز از تحریک احساسات مذهبی آنان، از جمله اصول مترقی در سیرۀ عملی امام جواد(ع) است که اصل وحدت را در جامعه اسلامی هموار می‌کرد. بدین نحو که امام جواد با استفاده از عقیده مخاطب و استناد به سخن مخالفانش، بدون آنکه اختلاف و تشنجی در جلسه ایجاد شود با شیوه‌ای مناسب استدلال‌های طرف مقابل را رد و در عین حال شرایطی را ایجاد می‌کرد تا پذیرش استدلال‌ها مهیا شود.

تحمل و شنیدن نظرات مخالف از جمله مؤلفه‌های راهبردی برای تحقق وحدت اسلامی است، مسأله‌ای مهم که متأسفانه در عصر و زمان کنونی مورد بی‌اعتنایی برخی بزرگان و دولتمردان جوامع اسلامی قرار گرفته که ارمغانی جز تشدید اختلافات به همراه نداشته است.

در این میان امام جواد (ع) همچون دیگر امامان معصوم از روش‌های مسالمت‌آمیز در مواجهه با مخالفان بهره گرفته و به مخالفان اجازه ابراز عقیده را می‌داد و با آرامش و حوصله سخنان آنان را می‌شنید و به روش مناسب پاسخ آنان را بیان می‌کرد.

تأکید بر ارزش های مشترک اسلامی

تأکید بر اصول مشترک و استناد به قرآن و سیرۀ نبوی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق وحدت اسلامی به شمار می‌آید که تجلی آن در تعالیم و آموزه‌های ائمه معصومین علیهم‌السلام به ویژه امام جواد علیه‌السلام به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این مسأله وقتی دو چندان می‌شود که بدانیم امامت امام جواد علیه‌السلام به دلیل کم سن بودن، به چالش کشیده شده بود؛ لذا پاسخی محکم و اساسی به مخالفان بر مدار قرآن کریم و سیرۀ نبوی انکارناپذیر بود.

از این رهگذر امام(ع) با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و ارائۀ پاسخی محکم و غیر قابل انکار، امامت در سنین کودکی را اثبات کرد؛ آن حضرت با ارائۀ شواهدی از انبیای گذشته همچون حضرت یحیی علیه‌السلام و حضرت یوسف علیه‌السلام که در کودکی به مقام هدایت امت رسیده بودند، چالش پیش روی وحدت اسلامی را مرتفع کردند.

آری آن حضرت با استناد فراگیر به آیات قرآن کریم و سیره و سخنان پیامبر اکرم(ص) در مناظرات مختلف علمی، مذهبی و فقهی و فرقه‌ای، بدون هرگونه بی‌احترامی و رفتار و گفتار تنش زا در مواجهه با مخالفان، راهکارهایی عملی برای اجرایی کردن وحدت در جامعه اسلامی در پیش گرفتند و اینچنین در عمل تبعیت از قرآن و سیرۀ نبی مکرم اسلام را به مانند دیگر ائمۀ معصومین(ع) به منصۀ ظهور رسانده و بسط و گسترش وحدت را در جوامع اسلامی بیش از پیش مورد اهتمام قرار دادند.

نماهنگ| "جواد بن الرضا یا مولا " با نوای میثم مطیعینماهنگ|"جواد الاوصیاء"

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط امام جواد (ع) | امام محمد تقي (ع) بیشتر بخوانید... مژدۀ امام جواد(ع) به شیعه‌ای که از مرگ می‌ترسید

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام جواد ع امام محمد تقي ع امام جواد ع برای تحقق وحدت اسلامی امام جواد علیه السلام وحدت اسلامی امام جواد ع آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۳۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، گفت: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله رسول فلاحتی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته رشت با گرامیداشت هفته کار و کارگر و نشست صمیمی کارگران با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ۱۴ میلیون کارگر در کشور در حال فعالیت بوده که به احتساب خانواده‌های آنان حدود نیمی از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل داده است.


وی با بیان اینکه زندگی مردم با تولیدات کارگران عجین است افزود: ارمغان تولید برای کشور ثروت است وثروت نیز رفاه به بار می‌آورد بنابراین توجه به رفاه، آسایش و آرامش جامعه کارگری لازم و ضروری است.


امام‌جمعه رشت با اشاره به سالروز شهادت آیت الله مطهری و ایام بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: دورنگری در آثار علامه شهیدمطهری در تاریخ مشهود است چرا که شهیدمطهری از عالمان برجسته تاریخ ایران و اسلام شناسی زبده‌ای بود که هنوز اندیشه‌های او می‌تواند پاسخگوی شبهات روز باشد.


به گفته فلاحتی اگر کسی یک دوره آثار شهیدمطهری را مطالعه کندمی‌تواند اسلام شناس شده و توانایی پاسخگویی به شبهات روز را بدست بیاورد
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: بدخواهان درصدد بودند تا به خاطر جرایم گروهک‌ها مرز‌های ایران و پاکستان ملتهب باشد لذا عمده هدف سفر رئیس جمهور ایران رفع این التهابات ۲ کشور بوده که تفاهم نامه‌هایی دراین زمینه صورت گرفت.


امام‌جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، افزود: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد، لذا به زودی شاهد شاهد نابودی رژیم منحوس صهیونیستی در جغرافیای تاریخ اسلام خواهیم بود

دیگر خبرها

  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد