Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:27:15 GMT

قطره‌های حیاتی در فصل کم‌آبی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۹۳۸۹۱

قطره‌های حیاتی در فصل کم‌آبی

آب یکی از مهمترین نیازهای زندگی بشری است و اهمیت آن در روزهایی که از مردم خواسته می‌شود تا در پی شیوع ویروس کرونا دست از نظافت برندارند، بیش از پیش مشخص می‌شود؛ به ویژه آب سالم و بهداشتی که دولت برای آن یارانه هم اختصاص می‌دهد تا با هزینه کم در اختیار ما قرار بگیرد.

آبی که به دست مشترکان در تهران می‌رسد بر اساس گفته مدیرعامل آبفای استان تهران حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در یک مترمکعب هزینه بر می‌دارد این درحالی است که مشترکان تنها ۷۰۰ تومان بابت هر مترمکعب آن پرداخت می‌کنند و شاید هم به همین خاطر برخی‌ها قدر آن را نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا شهروندانی بدون توجه به کمبود منابع آبی و مشکلاتی که قطعی آب می‌تواند ایجاد کند، آن را همچنان برای شست‌وشوی حیاط و خودرو، آبیاری باغچه‌ها و سایر موارد غیرضروری استفاده می‌کنند؛ بدون اینکه نگران کم‌آبی یا حتی بی‌آبی باشند.

ابزار نگرانی و هشدار شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران نسبت به مصرف بی‌رویه آب نیز بیانگر این واقعیت است که اگر آب سالم و بهداشتی به صورت بهینه مورد استفاده قرار نگیرد، امکان قطعی وجود دارد و امسال برخی از کارهای غیرضروری که مصرف آب لوله‌کشی را در پی دارد، باید کنار گذاشته شود.

سرانه بالای مصرف آب در تهران

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران با بیان اینکه تهران شهری با سرانه آب تجدیدپذیر پایین و سرانه مصرف بالاست، بیان می‌کند که حجم آب تجدیدشونده در استان تهران به ازای هر نفر ۳۵۰ مترمکعب در سال بوده در حالی ‌که متوسط کشوری یکهزار و ۷۰۰ مترمکعب در سال است.

 محمدرضا کرمی‌نژاد می‌گوید: چنانکه میزان حجم آب تجدیدشونده کشوری بالای یک هزار و ۷۰۰ باشد آن کشور از لحاظ منابع آبی مشکلی ندارد اما اگر این رقم بین هزار تا یکهزار و ۷۰۰ مترمکعب باشد در مرحله تنش آبی است و از این رو اکنون استان تهران در مرحله بحران مطلق آبی قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون تمامی تاسیسات شرکت آب و فاضلاب تهران اعم از تصفیه‌خانه‌ها و چاه‌ها با تمام ظرفیت در مدار بهره‌برداری است و از این رو از شهروندان تهرانی درخواست داریم نسبت به استفاده مناسب و صحیح از آب اقدام کنند.

پیک مصرف از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه پیک مصرف آب در تابستان از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد است، گفت: در این روزها شاهد اوج مصرف و بالاترین سطح تولید آب هستیم؛ «مصرف روز گذشته آب در تهران سه میلیون و ۶۵۴ مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱ هزار مترمکعب افزایش مصرف آب را نشان می‌دهد با اینکه امسال نسبت به سال گذشته دمای هوای تهران بر روی ۳۷ درجه بوده است».

جولان کرونا و افزایش ۱۰ درصدی میانگین مصرف آب

«کرمی‌نژاد» با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش متوسط ۱۰ درصدی مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم، می‌گوید: طی فروردین ماه مصرف آب ۳۰ درصد افزایش یافت که این آمار به خاطر در خانه ماندن شهروندان تهرانی همزمان با شیوع ویروس کرونا و رعایت مسائل بهداشتی بود.

به گفته وی در هر شست‌وشوی ۳۰ ثانیه‌ای دست ۱۵ لیتر آب مصرف می‌شود و از این‌رو اگر در روز هر فردی ۱۰ مرتبه شست‌وشوی دست داشته باشد، ۱۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطر نشان می‌کند: همچنین هر کولر آبی با نصب سایه‌بان حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب و بدون نصب سایه‌بان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف برای هر خانوار ۱۵ مترمکعب است، ادامه می‌دهد: پرمصرف‌های خانگی امسال  ۱۲۲ هزار و ۳۶۱ مشترک و پرمصرف های غیرخانگی ۴۵ هزار و ۲۱۲ مشترک هستند که مصرف آنان بیش از دو برابر الگوی مصرف بوده است.

راهکارهای مدیریتی مصرف آب

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به راهکارهای مدیریتی مصرف آب از شهروندان درخواست کرد: استفاده از لوازم کاهنده در ساختمان‌های مسکونی،  استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی، بستن آب هنگام شست‌وشوی دست‌ها و مسواک زدن از جمله این راهکارهاست.

به گفته وی شهروندان برای جلوگیری از افت فشار، جیره‌بندی و همین‌طور جلوگیری از جریمه شدن، مصرف را با راهکارهای ساده مدیریت کنند تا تابستان ۱۳۹۹ بدون دغدغه سپری شود.  

کاهش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی آب در مخازن سدهای پنجگانه

سدهای پنجگانه تهران یکی از منابع تامین آب تهران است که بر اساس آمارهای اعلامی وضعیت مناسبی ندارد و مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌گوید: تا ۲۷ تیرماه یک میلیارد و ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای پنجگانه استان تهران ذخیره شده است که نسبت به روز مشابه سال گذشته کسری ۱۰۰ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

محمد شهریاری ادامه می‌دهد: اکنون ذخیره آب در دریاچه سدهای امیرکبیر ۱۸۱ میلیون مترمکعب، لتیان ۶۹ میلیون مترمکعب، طالقان ۴۰۶ میلیون مترمکعب، لار ۲۱۲ میلیون مترمکعب و ماملو ۲۲۸ میلیون مترمکعب است.

کاهش ۱۶ درصدی ورود آب به سدهای تهران

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش آب ورودی به سدها می‌گوید: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲ میلیارد و ۳۳ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای پنجگانه تهران شده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که ۲ میلیارد و ۴۲۱ میلیون مترمکعب بوده است، کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

شهریاری تصریح می‌کند: با این که امسال ۱۸ درصد شاهد افزایش بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم اما به خاطر مصرف بالا کمبود وجود دارد.

وی از شهروندان تهرانی خواست با در نظر گرفتن محدودیت منابع آبی و از طریق صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف به کاهش برداشت آب از حجم ذخیره سدهای تهران و همچنین منابع آب زیرزمینی استان کمک کنند تا در روزهای آینده مشکلی به لحاظ تامین مطمئن و پایدار آب شرب ایجاد نشود.

این روزها با افزایش دمای هوا و وجود ویروس کرونا انتظار می رود که مصرف آب بالا رود و از این‌رو باید مساله مدیریت درست منابع با همراهی مشترکان تهرانی در دستور کار قرار گیرد تا کار به قطعی یا جیره‌بندی آب نکشد.

برچسب‌ها شهر تهران شرکت آب و فاضلاب استان تهران سرانه مصرف آب پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران شرکت آب و فاضلاب استان تهران سرانه مصرف آب شهر تهران شرکت آب و فاضلاب استان تهران سرانه مصرف آب معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران مشابه سال گذشته میلیون مترمکعب سدهای پنجگانه مدت مشابه سال سال گذشته منابع آب شست وشوی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل گفت: به‌ منظور تأمین سوخت ذخیره دوم نیروگاه سبلان اردبیل، ۳۳ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه مزبور ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، سید حجت مدنی با اشاره به موجودی سوخت مایع در نیروگاه سبلان اردبیل و ذخیره سازی در این منطقه اظهار کرد: این منطقه آمادگی کاملی در این زمینه دارد و در صورت ثبت به موقع درخواست‌ها ارسال فرآورده بدون کمبود و محدودیت به طور منظم انجام خواهد شد و همچنین با اتخاذ سیاست‌های مطلوب سوخت‌رسانی بخصوص سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها یکی از اقدامات مطلوب این شرکت است.

وی با اشاره به موجودی سوخت مایع در نیروگاه سبلان اردبیل و میزان ذخیره‌سازی در این منطقه افزود: به منظور تأمین سوخت ذخیره دوم نیروگاه سبلان اردبیل، ۳۳ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه مزبور ارسال شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه سوخت در بخش خانگی، گفت: منظور از مصرف بهینه کم مصرف کردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است و به همین دلیل اگر شهروندان فقط ۱۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشند، برق هیچ خانه و کارخانه‌ای قطع نمی‌شود.

کد خبر 748511

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها در قزوین
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • جایگزینی یک‌سوم آب مصرفی صنایع یزد با آب نامتعارف
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران