Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@14:58:07 GMT

عدم تعامل بین قوا، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۹۶۰۵۵

عدم تعامل بین قوا، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند

به گزارش جماران، روزنامه شرق در شماره امروز خود در گزارشی با عنوان «مجلس اصولگرا و تفاوت طرح و لایحه» نوشت: 1. مجلس جدید خود را برای ایفای نقش اثربخش در حل مشکلات کشور آماده می‌کند. ابزار حکمرانی خوب، قانون خوب است و متولی انحصاری تقنین، مجلس است؛ مجلسی که باید معدل وجدان شهروندان و نماد خرد عمومی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه این کارکرد صحیح‌تر صورت گیرد، کشور عاقلانه‌تر و عادلانه‌تر اداره می‌شود و هرچه کارکرد تقنینی از کیفیت مطلوب خود فاصله بگیرد، اوضاع نابسامان‌تر و نظم و حاکمیت قانون متزلزل‌تر می‌شود. استفاده از تجارب پیشین، چراغ راهی برای مجلس کارآمدتر و گره‌گشاتر است. مجلس عبرت‌پذیر از تجارب سابق، شاید بتواند کمکی به حل معضلات دیرینه باشد.

 

2. اینکه چه سهمی از ابتکار تقنین به ارائه «طرح» از طرف مجلس و چه سهم به ارائه «لایحه» از سوی دولت اختصاص یابد، موضوع پژوهشی است که معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «اختلال در ابتکار قانون‌گذاری ایران؛ آموزه‌هایی برای مجلس یازدهم»، به آن پرداخته است. در این تحلیل، پیامدهای سوء غلبه قانون‌گذاری بر مبنای طرح، تبیین‌ شده و ضمن بررسی کارنامه مجلس دهم، آسیب‌شناسی غلبه طرح‌محوری در ابتکار قانون‌گذاری، واکاوی شده است. در ادامه، ضمن تحلیل آماری روند تقنین مجلسین نهم و دهم، بیان می‌شود که طرح‌های ارائه‌شده در دوره‌های نهم و دهم، بیش از دو برابر لوایح تقدیمی از طرف دولت بوده است. به‌عنوان نمونه در سال پایانی دوره دهم، چهارپنجم ابتکار تقنینی از طریق طرح صورت گرفته و به ازای هر چهار طرح ارائه‌شده، فقط یک لایحه به مجلس تقدیم شده است!

 

3. مدعای محوری گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، رجحان ابتکار قانون‌گذاری از طریق لایحه است؛ چرا‌که اصول قانون‌گذاری در مرحله تهیه پیش‌نویس با بهره‌گیری از نیروی کارشناسی زبده و ساختار مناسب و از همه مهم‌تر، دسترسی و در اختیار ‌داشتن آمار و اطلاعات لازم در قالب بانک‌های اطلاعاتی و ارزیابی‌های قابل‌ اتکا از وضعیت موجود و ایدئال در هر حوزه، از طرف سازمان اجرائی تدارک دیده می‌شود و این الزامات برای قوه مجریه به‌مراتب بیش از قوه مقننه، فراهم است. از سوی دیگر، در گزارش تصریح شده است که پایبندی و تعهد به قانون‌گذاری لایحه‌محور، می‌تواند به حل یکی از معضلات دیرین نظام قانون‌گذاری ما، یعنی عدم اجرای قانون یا اجرای ناقص آن کمک کند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل عمده عدم اجرای قانون به نحو بایسته از سوی قوه مجریه، ناشی از عدم مشارکت دولت در تدوین پیش‌نویس و ارائه پیشنهادهای قانونی از طریق طرح باشد.

 

4. کیفیت اجرای قانون، نسبت مستقیم با سازوکارهای تهیه پیش‌نویس و چگونگی تعامل با قوه مجریه دارد؛ تجربه نشان داده در صورت مشارکت مؤثر دولت، زمینه اجرائی‌شدن هموار‌تر و ضریب قدرت جامه عمل پوشیدن، افزایش می‌یابد. در مرحله تهیه پیش‌نویس، لوازم اجرا از‌جمله منابع انسانی، سازمانی و مالی کافی باید تمهید شود. در صورت پیش‌بینی چنین لوازمی ـ که گرچه لزوما در حکم قانونی درج نشده؛ اما در مقدمه توجیهی یا در ضمن اسناد پشتیبان در مرحله تدوین پیش‌نویس ملاحظه شده است ـ می‌توان ابتدا اجرا و دوم پاسخ‌گویی مقامات مجری را انتظار داشت. برای نمونه، در گزارش مرکز پژوهش‌ها، «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» از این نظر بررسی شده است. تدقیق در قانون یادشده که بر‌اساس طرح به مجلس پیشنهاد شده بود، نشان می‌دهد الزامات انسجام قانونی در نظر گرفته نشده است؛ الزاماتی از‌جمله اهداف روشن، منابع کافی، یکپارچگی سلسله‌مراتبی سازمان‌های مجری، قواعد تصمیم‌گیری سازمان‌های متکفل اجرا، تعهد سازمان‌های مجری به اهداف سیاست و مشارکت رسمی حامیان اهداف سیاست.

 

5. در گزارش «اختلال در ابتکار قانون‌گذاری...» به این مهم تصریح شده است که شواهد و نمونه‌های متعدد ذکر‌شده، به معنای مقصر جلوه‌دادن مجلس در بروز یا حل معضلات و نابسامانی‌های امروز کشور از یک ‌سو و تبرئه دولت از کاستی‌ها، ناهماهنگی‌ها و ناکارآمدی‌ها از سوی دیگر، نیست. به بیان روشن‌تر، فعل یا ترک فعل دولت در امور اجرائی و همچنین امور مقررات‌گذاری، یکی از عوامل اصلی گسترده‌ترشدن آسیب ابتکار تقنینی از طریق طرح است. برای نمونه، عدم اجرای تکالیف قانونی از طرف دولت، مهم‌ترین انگیزه برای ارائه طرح‌های مکرر است. همین‌طور بحث ساماندهی بازار خودرو یا به‌تازگی ارائه «طرح ساماندهی بازار خودرو» و تصویب آن، نمونه اقدامات مجلس در قالب ارائه طرح برای وادار‌کردن دولت به انجام تکالیفی است که پیش‌تر قوانین مختلفی راجع به آنها به تصویب رسیده است. 

 

تعلل در ارائه لوایح برای تصویب یا اصلاح قانونی که اجماع حداکثری بر ضرورت تصویب یا اصلاح آن در میان کارشناسان وجود دارد، نیز داعی نمایندگان در ابتکار عمل ارائه طرح است؛ مانند تأخیر درخور‌توجه و تحقق‌نیافتن وعده‌های مکرر اعضای دولت مبنی بر ارائه فوری لایحه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و لایحه قانون بانکداری که در نهایت نمایندگان را بر آن داشته تا طرح بانکداری را ارائه کنند. ارائه‌ندادن لوایح مربوط به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیز از دیگر نمونه‌های درخور‌توجه در این زمینه است که به ارائه «طرح الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم در مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن» در شهریور 1397 منجر شده است. کیفیت‌نداشتن برخی لوایح نیز از دیگر عوامل تشدیدکننده پدیده طرح‌محوری در نظام تقنینی است. یکی از دلایل معدود‌بودن لوایح تقدیمی به مجلس و تأخیر و تعلل بسیار در تقدیم برخی لوایح مهم، فقدان قابلیت نهادی برای ایجاد هماهنگی در ترجیحات و نظرات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متعدد ذی‌ربط و ذی‌نفع در موضوع مورد تصمیم‌گیری است.

 

6. حکمرانی خوب در گرو همکاری مشارکت‌پذیرانه قوا، ذیل خیر عمومی و حقوق شهروندی است. نگارنده در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری گزارش تصریح کرده است که نبود تعامل و همکاری بین قوا و به طور خاص در ابتکار قانون‌گذاری و به ‌طور کلی اختلاف‌ها و ناهماهنگی‌های عمیق و پرحاشیه میان قوای حکومتی، برای کشور و شهروندان به‌شدت فرصت‌سوز و هزینه‌زا بوده و به تضعیف حاکمیت قانون انجامیده است. کارکرد قانون‌گذاری مجلس نیز ترجیحا و موکدا باید در قالب رسیدگی به لوایح دولتی صورت گیرد؛ نه ارائه طرح. مجلس باید از همه ابزارهای نظارتی خود به‌منظور ترغیب یا در مواردی وادار‌کردن دولت به ارائه لوایح ضروری استفاده کند. گرچه در مواردی نیز برای اِعمال نظارت مؤثر بر عملکرد دولت، چاره‌ای جز تصویب قانون نیست؛ اما این اقدام باید به ‌صورت استثنائی و پس از اِعمال مجدّانه و پیگیرانه ابزارهای نظارتی و متعاقب آن، تدوین یک پیش‌نویس قانونیِ باکیفیت و قابل اجرا، با در‌نظر‌گرفتن مؤلفه‌های هماهنگی و انسجام نهادی صورت گیرد. امید که با اتخاذ رویکرد حکمرانی همکارانه، خیر عمومی بهتر از قبل تأمین شود.

 

اخبار مرتبط قالیباف: نقشه راهی که رهبر انقلاب نشان دادند، مبنای ما برای رسیدن به فهم مشترک است دیدار اعضای هیئت رئیسه مجلس با آیت الله جنتی باهنر: هم‌نسلی‌های ما را باید با تشر از قدرت کنار زد/ انتخابات 1400قابل پیش‌بینی نیست قالیباف: اولویت ما در مجلس یازدهم حل مسائل اقتصادی است پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود شد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا مجلس یازدهم لایحه دولت همکاری مجلس و دولت تصویب لوایح دولت سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ارائه طرح پژوهش ها پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۶۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند

بهروز محبی نجم‌آبادی درباره شرایط اقتصادی کشور و اصلاح سیاست‌های ارزی دولت اظهار کرد: در کشور در حوزه ارزی نیاز‌های کاذب و واقعی داریم و دولت باید تمرکز خود را بر نیاز‌های واقعی بگذارد و اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره نزند. ما باید با تهاتر و استفاده از سایر ارز‌های کشور‌هایی که از نظر راهبردی با ما ارتباط دارند و سایر شیوه‌هایی که داریم تلاش کنیم نیاز واقعی به ارز را کاهش دهیم.

وی ادامه داد:با صادرات ویژه و تولید صادرات محور تلاش کنیم که ارز آوری را در کشور به صورت جدی پیگیری کنیم و اگر این اتفاق عملی شود، قطعا نیاز واقعی به ارز کاهش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم به راحتی پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم.  

منتخب مردم سبزوار برای مجلس دوازدهم افزود: تا زمانی که نگاه سرمایه‌ای به ارز داشته باشیم و افراد ارز را مانند یک کالا مبادله کنند و عرضه و تقاضا تعیین تکلیف کنند همین مشکلات وجود خواهد داشت؛ بنابراین مسئولان ما باید بدانند که در بحث ارز باید تلاش کنیم قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به نتیجه برسانیم. در این زمینه  شورای نگهبان می‌تواند کمک کند که در همین مجلس این موضوع را به نتیجه برسانیم.

محبی تاکید کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه مشکلات ما را حل خواهد کرد. این قانون باعث می‌شود که نقدینکی به جای آن که به سمت سوداگری ارز رود به سمت تولید برود. تا زمانی که تولید در کشور به صورت جدی سود آوری برای مردم نداشته باشد قطعا رفتن به سمت دلالی ارز و سایر مشکلات در این حوزه وجود خواهد داشت و این‌ها همه ما را دچار مشکل خواهد کرد  و اقتصاد و شاخص‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی