Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- شهید مصطفی هزار دستان بسیجی خلاق و نخبه‌ای بود که در زمان جنگ پل‌های شناور نظامی بسیاری ساخت و مشکلات بسیاری را در آن زمان از مردم و رزمندگان برطرف کرد، او هرگز خسته نمی‌شد و تا روز شهادت به جهاد کردن ادامه داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آرامستان تاریخی تخت فولاد محل دفن بسیاری از علما و دانشمندان ایرانی است، در نزدیکی آرامستان تخت فولاد گلستان شهدا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گلستان محل دفن شهدای والامقام بسیاری همچون شهیدان حسین خرازی، احمد کاظمی، محمود شهبازی، اکبر آقابابایی، غلامرضا یزدانی، عبدالله میثمی، عطاءالله اشرفی اصفهانی و بسیاری دیگر از شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع وطن است. این آرامگاه در 8 بهمن 1328 و با دفن سید ابوالحسن شمس‌آبادی شکل گرفت.

خبرگزاری تسنیم در سلسله گزارش‌هایی با عنوان «با ستاره‌ها» به معرفی شهدای مدفون در گلستان شهدا می‌پردازد، در این گزارش شهید مصطفی هزاردستان از شهدای اثرگذار دفاع مقدس را معرفی خواهیم کرد.

شهید مصطفی هزاردستان فرزند علی 14 اردیبهشت 1323 شمسی در محله نو اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مقطع دوم متوسطه ادامه داد و از آنجا که به صنعت علاقه داشت، تحصیل را رها کرد و به کار مشغول شد. مصطفی از افراد مبتکر و خلاق بود. جرثقیل کارخانه‌های سنگبری را در اصفهان ساخت که این کار از نظر متخصصان بسیار مهم بود؛ ولی با آغاز حوادث انقلاب اسلامی همراه مردم در به ثمر رساندن آن تلاش بسیار کرد و در راهپیمائی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کرد.

 وی در سن 25 سالگی با خانم رضوان قزوینی‌زاده اصفهانی ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر و دو پسر بود. پس از پیروزی انقلاب مجدداً به کار مشغول شد. با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دست از کار کشید و از طریق جهاد سازندگی عازم جبهه‌ها شد.

بسیجی خلاق و نخبه؛ ساخت پل‌های شناور نظامی

مصطفی از بسیجیانی مبتکر و خلاق بود و در جبهه نیز ابتکارات گوناگونی داشت؛ از جمله طرح زدن پل بر روی رودخانه بهمن‌شیر از او بود. هنگامی که آبادان در محاصره بود خسروآباد تنها محوری بود که برای ورود به شهر آبادان وجود داشت. هنگامی که امام خمینی (ره) دستور شکست حصر آبادان را داد، باید امکانات و ماشین‌آلات سنگین را از آب عبور می‌دادند، به همین سبب مصطفی ابتکار ساخت پل دوبه‌ای را که عراقی‌ها دوبه‌های آن را رها کرده بودند طراحی و با همکاری عده‌ای از صنعتگران اجرا کرد و شبانه‌روز با تلاش گسترده روی طرحش کار کرد و آن را با موفقیت به انجام رسانید و خدمت بزرگی انجام داد که تانک‌ها و نفربرها از آن عبور می‌کردند.

در آن زمان نبود پل‌های شناور نظامی شرایط عملیات را دشوار کرده بود؛ لذا مصطفی با ابتکار و خلاقیت شخصی دست به طراحی و ساخت این پل‌های شناور زد و بشکه را به هم کلاف می‌کرد و شناور می‌ساخت. وی بدون هیچ حقوقی در جبهه خدمت می‌کرد و وقتی به او گفتند که حقوق دریافت کند وی امتناع کرد و گفت من مشکلی ندارم و اگر مشکلی داشتم خبرتان می‌کنم.

مصطفی پل دیگری به نام جهادگران را در منطقه دارخوین ساخت که بعد از شهادت مصطفی پل به نام هزاردستان (220متر) تغییر نام پیدا کرد. از دیگر ابتکارهای وی ساخت یک نانوایی بود. در آغاز جنگ تحمیلی در ماهشهر مشکل کمبود نان به وجود آمد. وی فوراً یک دستگاه نانوایی ساخت. زمانی دیگر که در منطقه کوهستانی پنجوین سیم رابط بی‌سیم کم بود و وی رابط اتصال بی‌سیم را ساخت. از دیگر خدمات وی ساخت حمام سیّار ده دوشه بود که در جبهه بسیار ضروری و مورد استفاده بود.

 مصطفی در حالی که فرمانده گردان مهندسی بود در کنار سازندگی، هنگام عملیات به عنوان راننده آمبولانس همراه تیم پزشکی شرکت داشت و مجروحان را حمل می‌کرد. پشتکار و همت بلند مصطفی و ایمان و خلوص وی و توکل به خداوند موجب خودباوری و اعتماد به نفسش بود و همین سبب شد تا ابتکارات گوناگون وی در جبهه‌ها مؤثر واقع شود و مشکلات بسیاری را از سر راه رزمندگان بردارد و به پیشرفت و آینده روشن این کشور کمک کند.

سرانجام در منطقه ایستگاه حسینیه در جاده خرمشهر به اهواز بر اثر بمباران شیمیایی در تاریخ 4 فروردین 1363 به شهادت رسید و پیکر پاکش به اصفهان منتقل و در گلستان شهدای اصفهان، قطعه طریق القدس، ردیف3، شماره 14 به خاک سپرده شد.

با ستاره‌ها| شهید عبدالعلی ولایی نقشی فعال در انقلاب و دفاع مقدس داشتبا ستاره‌ها| شهید «مسعود محوری» رزمنده‌ای که تن دشمنان را به لرزه انداخته بودستارگان مدفون در تخت فولاد| ‌ماجرای واعظی که سخنرانی‌هایش در گوهرشاد زبانزد بود

فرازی از وصیتنامه شهید هزاردستان

«خدایا، آن چنان مرا بساز که در راه تو بیش از پیش خدمت کنم و آن چنان عشق خود را در قلبم جایگزین کن که هر چیز را برخلاف خواست توست از یاد ببرم. شما را به خدا قسم که از دعای به امام (ره) غافل نشوید؛ چون این رهبری است که با رهنمودهای خود ما را از منجلاب گناه بیرون کشید و به الله نزدیک کرد. امیدوارم روزی برسد، در زمان خیلی نزدیک که همه شماها و ملت‌های زیر ستم بتوانند آزادی اسلامی واقعی را به دست بیاورند و در جهان جنگی وجود نداشته باشد».

سیره اخلاقی

وی از روحیه بالای بندگی و ایمان قوی برخوردار بود. ایثار و فداکاری، گذشت و شجاعت، خلوص نیت و توکل به خداوند او را در انجام  مأموریت‌های سترگ زدن پل‌های بزرگ یاری می‌رسانید. صبر و پایداری و پشتکار وی عاملی بود که مصطفی هرگز خسته نمی‌شد و دوبه‌های پر از گل و لای را از مسیر کارون به دارخوین و بهمن‌شیر منتقل کرد و ابتکار تحسین برانگیز نصب پل‌های بزرگ را نصیب خود کرد.

وی از روحیه شهادت طلبی بالایی برخوردار بود و در نوشته‌های خود از خداوند شهادت می‌طلبید و پیام او به آیندگان حمایت از امام خمینی (ره) و تلاش برای ساختن مملکت بود؛ زیرا معتقد بود نه آمریکایی‌ها و نه روس‌ها می‌آیند این کشور را بسازند.

انتهای پیام/164/ی

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... ستارگان مدفون در تخت فولاد| مناجات‌های سحری و سوز و گدازهای از احوال معنوی «موسوی احمدآبادی» ستارگان مدفون در تخت فولاد| حکمای اصفهان نزد ملا محمدحسن آرندی نایینی حکمت آموختند ستارگان مدفون در تخت فولاد| میرزا محمدحسین اژه‌ای به ترویج دین و هدایت مردم اشتغال داشت قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ستارگان مدفون در تخت فولاد| مناجات‌های سحری و سوز و گدازهای از احوال معنوی «موسوی احمدآبادی» ستارگان مدفون در تخت فولاد| حکمای اصفهان نزد ملا محمدحسن آرندی نایینی حکمت آموختند ستارگان مدفون در تخت فولاد| میرزا محمدحسین اژه‌ای به ترویج دین و هدایت مردم اشتغال داشت پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ متخصص بیماری‌های عفونی پاسخ می‌دهد؛ آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟ ‌ ۲ گزارش| وضعیت قرمز کرونا در استان اصفهان/ خط و نشان استاندار برای کسانی که ‌بهداشت‌ را رعایت نمی‌کنند ۳ گزارش| اما و اگرهای ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ ‌قانون ۶۰روزه‌ای که ابلاغیه آن ۶۰۰روزه شد ۴ دستگیری جاعل "مهر و اسناد رسمی" دفتر مقام معظم رهبری / متهم خودش را بازرس ویژه دفتر معرفی می‌کرد ۵ نهضت سراسری "جهش تولید" در تمام مزارع برنج گیلان اجرایی می‌شود ۶ تنها منطقه‌ بدون کرونا در ایران کجاست؟ ۷ رئیس مجلس شورای اسلامی به خوزستان سفر می‌کند+ برنامه‌ها ۸ اینجا «دیسفان گناباد»؛ روستایی که ۱۸ سال صدای گریه نوزادی را نشنیده است مهمترین اخبار استانها به مناسبت پرواز جاودانه شهید دوران|در رثای خلبانی که صدام برای سرش جایزه گذاشت/ داغ‌هایی که شهید دوران بر دل رژیم بعث گذاشت روایت تسنیم از محرومیت‌های سیستان و بلوچستان/ روستای «کدَرم» محروم از خدمات اولیه زندگی+ فیلم گزارش ویدئویی| رونق جشن‌های خانوادگی زیر سایه کرونا / وقتی بی‌تفاوتی قزوینی‌ها مدافعان سلامت را به ستوه آورد گزارش| اما و اگرهای ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ ‌قانون ۶۰روزه‌ای که ابلاغیه آن ۶۰۰روزه شد مهمترین اخبار تسنیم قالیباف: اولویت‌های چهارگانه مجلس یازدهم؛ هوشمندسازی، شفافیت، مردمی‌سازی و کارآمدسازی برجام، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف ــ ظریف/ پیام روحانی برای پوتین اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی بازیابی شد/ آغاز تحلیل مقدماتی داده‌ها از امروز ۳۴۲میلیون دلار در نیما عرضه شد/ کاهش ۴۵۰۰تومانی قیمت دلار/ ادامه ریزش قیمت‌ ارز در بازار حمله هوایی نیروهای آمریکایی علیه طالبان/ آیا توافقنامه قطر نقض شده است؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستارگان مدفون در تخت فولاد پل های شناور ستاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۶۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل

دریافت 20 MB کد خبر 6091802

دیگر خبرها

  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد
  • (عکس) ساخت اسکله شناور در سواحل غزه
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات بزرگ فارس
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات فارس
  • اعتراف بلینگام: زیدان از دستم خسته شده است!
  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • خاوی مارتینز: بایرن مونیخ - رئال مادرید بزرگ‌ترین جنگ تاریخ فوتبال است
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • بازگشت پدر به خانه